Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Meditaatio--->ahdistus  (Luettu 15215 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8235


Profiili
« Vastaus #15 : 07.04.2014 22:06:46 »

Itselläni ei ole noussut mitään epämiellyttäviä tuntemuksia meditoidessa, mutta kun se on nykyään jäänyt harvemmalle niin huomaa miten mielen rauhoittaminen on vaikeampaa.
Henkistyminen onnistuu aivan varmasti myös ilman meditointia, eikä toisaalta pelkkä meditointi riitä henkistymiseen... siis eihän sitä voi ikään kuin irrottaa muusta elämästä, jos haluaa henkistyä. Hindulaisessa filosofiassahan meditaatio on eräs joogan muoto, ja ne kaikki tähtäävät "henkistymiseen". Eri ihmistyypeille on siis erilaisia menetelmiä.
Henkistymiseen varmasti riittää se että yrittää noudattaa elämässään tiettyjä eettisiä periaatteita, ja pyrkii ymmärtämään olemassaoloa  eri näkökulmista.

Henkistyminen on mielestäni hieman epämääräinen käsite. Yoga-suutrain laatija, MaharSi Patañjali (n. 200 eaa??)
määrittelee yogan (joogan) seuraavasti:

yogash citta-vRtti-nirodhaH.

Sana-sanaisesti tuon voisi kääntää vaikkapa seuraavalla tavalla:

jooga [on] mieli-aktiviteetti-lakkaaminen (-> mielen aktiviteetin lakkaaminen tai hillitseminen, yms.)

Arvostetuista kommentaattoreista mm. Krishna Dvaipaayana (Vyaasa) toteaa yks'kantaan:

yogaH samaadhiH (jooga [on] samaadhi)

Samaadhi puolestaan on tila, jota meditaatiossa tavoitellaan, eli ns. puhtaan tietoisuuden tila, josta
voitaneen todeta, että yksilöllinen mieli (citta) lakkaa tilapäisesti olemasta ja on yhtynyt (samaahita) kosmiseen mieleen
(mahat = suuri [henki??]), tai jotain.  (En mene takuuseen että olen tuon hiffannut oikein, mutta haittaaxe?)

Tuosta ei nyt meistä monikaan taida tulla hullua hurskaammaksi, mutta sitä on vatun vaikea esittää
syvämeditaatiotilaa kokemattomille siten, että he siitä jotakin kostuisivat...

 angel
tallennettu
Toteo
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 197


Profiili
« Vastaus #16 : 07.04.2014 23:41:56 »

Totta, se on erittäin epämääräinen käsite. Ja niitähän riittää...  laugh
Sri Aurobindo on mielestäni muotoillut sen hyvin kirjassa Ihmisen tuleva kehitys:
"Henkisyys on pohjimmiltaan heräämistä olemuksemme sisäiseen todellisuuteen, henkeen, itseen, sieluun, joka ei ole samaa kuin mieli, elämä ja ruumis; se on sisäistä kaipuuta saada tietää sisäisestä todellisuudesta, tuntea se, olla se, päästä yhteyteen suuremman tuonpuoleisen todellisuuden kanssa, joka on kaiken olemassaolon pohjalla; henkisyys on yhteyttä Siihen, se on olemista vuorovaikutuksessa Sen kanssa; ja henkisyys on meidän koko olemuksemme kääntymystä ja muutosta seurauksena tuosta pyrkimyksestämme, kosketuksestamme ja yhtymisestämme, se on kasvua ja heräämistä uuteen muutokseen, uuteen olemiseen, uuteen itseen, uuteen luontoon. "

tallennettu

Aurinko-oinas | Kuu/Asc-skorpioni | Merkurius/Venus/Jupiter-Kalat
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #17 : 08.04.2014 09:08:38 »

Toisaalta, rauhoitun parhaiten tehdessäni jotain, ja silloin saatan päästä sellaiseen tilaan, että ajatukset vain kulkevat, eikä niitä jää pohtimaan. Sopinee minulle paremmin kuin paikallaan kökkiminen. Luulen, että alan kehittää sitä puolta.

Komppaan tuota; istumameditaatio ei sovi kaikille, ei esimerkiksi minullekaan. On käyty kurssit (siksi osasin tuon edellisen viestin vinkit antaa)ja kokeiltu, mutta kun ensisijainen orientaatio on kinesteettinen, niin paikallaan istuminen ei todellakaan hiljennä mieltä. Minun mieleni hiljenee kun teen jotain todella monimutkaista, sellaista missä suunnilleen joka raaja tekee eri asiaa yhtä aikaa tms. Monotoninen toimintakaan (hölkkä, punttisali) ei käy, vaan se kun on liian helppoa, niin mieli vain hälisee enemmän.

Jos tuntuu tuolta, olet luultavasti tässä asiassa samanlainen kuin minä ja tekemis-liikunnallinen-meditaatio on se sinun juttusi. Voi olla että ahdistuksen tunne oli ihan vain kehon protestia sopimattomasta harjoitteesta, mutta toisaalta se voi kyllä olla jotain mikä on sisälle varastoitua ja tulee sitten aikanaan ulos. Ehkä toiminnallisemmassa yhteydessä.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #18 : 08.04.2014 09:24:58 »

Minulle hengellisyys on hyvin maanläheistä ja mukana kaikessa arkipäivän olemisessa. Juttelen opas-sopalleni ja kehoni soluille, lähetän energiahoitoa kaukohoitona ja valoa maailmaan, pyrin toimimaan rakkaudellisesti jne. En ole edes kiinnostunut yhtään mistään sellaisesta hengellisyyden muodosta tai toimintatavasta, jota ei voi soveltaa ihan tavalliseen arkipäivän elämään.

Suuri haaste on mielestäni nimenomaan hengellisyyden tuominen arkipäivään: On ihan helppoa olla hengellisissä sfääreissä ja korkeissa värähtelyissä esim. jonkun kurssin tai retriitin ajan, kun siihen saa ohjausta ja paikalla on muita ihmisiä joilla on sama tavoite, eli usean ihmisen intetiot yhdessä vahvistavat sellaisia energioita. Se todellinen haaste on sitten olla rakkaudellinen ja tukeutua omaan opas-soppaansa yms. ihan arkipäivässä, vaikkapa kun pomo huutaa, kauppajonossa etuillaan, asiat menevät pieleen jne.   Grin Pelkkä silloin tällöin 'sunnuntaihengellisyys' ei anna minulle oikein mitään, vaan pyrin vain elämään ihan arjessa muistaen että tämä näkyvä maailma ei ole kaikki mitä on ja että jokaisessa ihmisessä on se Jumalan kipinä.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #19 : 08.04.2014 11:54:30 »

Tuo on ihan totta. Itse koen itselleni parhaaksi tavaksi meditaation joogan aikana tai välittömästi sen jälkeen (kun kehosta on saatu energiat virtaamaan).
Kun hyväksyy heräävät tuntemukset sellaisinaan kuin ne on, niin ne "haihtuvat". Mitä enemmän pidättelee, eli yrittää tukahduttaa tai olla huomaamatta tunnetta, niin sitä enemmän se vaivaa.
Itse olen vasta parin viime vuoden aikana tämän oivaltanut. Kun kokee sen rajoittamatta, niin saa vapauden siitä Smiley
Joogaopettajanikin sanoo minulle usein, kun tuskailen vaikkapa kärsimättömyyteni tai jonkun muun kanssa, että hyväksy se kärsimättömyyskin itsessäsi. Ja jos et pysty hyväksymään, niin anna itsellesi lupa olla sitten olla hyväksymättä Cheesy Eli hyväksyä se ettei voi hyväksyä Cheesy
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #20 : 08.04.2014 12:17:31 »

Nykyään minä olen taipuvainen ajattelemaan että hengellisyys/henkisyys ovat seurauksia jostakin muusta, 'ominaisuuksia ja laatuja' joita joissakin ihmisissä voi toinen havaita ja aistia. Vieläpä sillä lailla että sanotut ihmiset itse vähemmän välittävät nimittää ja kuvitella itseänsä erityisen tai tyypillisen henkisiksi, tai henkisyyttä/hengellisyyttä joksikin suoran tavoittelemisen arvoiseksi.

Minulla asiat eivät käyneet kuten yllä kirjoitat. Minulla avautui jotain mitä en osaa määritellä, yhtäkkiä ihan hetkessä, muutama päivä loppuunpalamista seuranneen romahduksen jälkeen vuonna 2000. Tuntui kuin koko maailmankaikkeus olisi tullut päälaesta sisään ja sanonut 'tervetuloa takaisin kontaktiin, me olemme tästä ihan yhtä iloisia kuin sinäkin!'  smitten

Minä en tavoitellut yhtään mitään, tuo vain tapahtui ilman että minulla oli siihen mitään myötävaikutusta. Ja niin muutuin hetkessä agnostikosta ('en tiedä onko mitään muuta kuin tämä fyysinen maailma, eikä paljoa kiinnostakaan onko vai eikö') ihmiseksi joka ei usko vaan tietää. Ja tarkoitan tietää subjektiivisesti, ymmärrän että objektiivisesti katsoen kyseessä on usko. Mutta minulle tämä on sama, kuin että ei minun tarvitse 'uskoa' myöskään pöytään jonka ääressä tätä tekstiä kirjoitan, sen verran konkreettinen asia se pöytä on.  Wink Grin  MInulla ei ollut mitään hakemista, etsimistä tai kaipuuta, vaan kertarysäyksellinen kokemus, jonka jälkeen sitten vain rupesin tasapainottamaan itseäni ja samalla haalin tietoa erilaisista hengellisyyden muodoista, joista olen oman eklektisen maailmankatsomukseni muodostanut.

Mutta aivan yhtä hyvin joku muu voi herätä jollain muulla tavoin ja ihan itse kaivata kontaktia esim. Jumalaan tai omiin oppaisiinsa, eikä sen tavoittelu ole mitään muuta kuin sisäinen kaipuu.

Ulkokultaista se on vain silloin, kun ainoa motivaatio tai suurin motivaatio on tehdä toisiin ihmisiin vaikutus omalla hengellisyydellään/henkisyydellään.  Sen huomaa aika helposti, varsinkin niissä tilanteissa joissa egoa koetellaan ja ruumiinkielestä näkyy selvästi raivoa samaan aikaan kun ihminen pakottaa laupeaa hengellistä hymyä naamalleen.  Grin

Se on sitten taas ihan eri juttu, että telepaatiksi itseään virheellisesti luulevat ihmiset tulkitsevat toisten olemista, elämistä ja sanomista aivan pieleen jonkin omien käsitystensä vuoksi ja luulevat aidosti omista motivaatioistaan hengellisyyttä kaipaavia ulkokultaisiksi. Niin kauan, kun ei ole käynyt kuittaamassa niitä Skepsiksen ja James Randin lupaamia palkkioita sille joka todistettavasti tuottaa yliluonnollisen ilmiön, ja käynyt kuittaamassa ne nimenomaan telepatialla, jätän tällaiset luulot ihan omaan arvoonsa.

Usein ihmiset kriisiytyvät rajummin tai pikkuhiljaa siinä kolmenkympin jälkeen, kun he eivät jaksa enää olla sitä mitä ympäristö heiltä vaatii, vaan alkavat haluta tulla omaksi itsekseen. Ja siihen prosessiin sitten yleensä liittyy myös jonkinasteinen hengellisyyden/henkisyyden kaipuu niillä, joiden sielunsuunnitelmaan moinen kuuluu. Nykyään tosin meininki on sellaista, että nuorempi porukka, joka on syntynyt harmonisen konvergenssin (1987) saattaa tehdä tuon itseksi tulemisen prosessin jo paljon nuorempanakin, jotkut jo teini-iässä.
« Viimeksi muokattu: 08.04.2014 12:19:23 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Toteo
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 197


Profiili
« Vastaus #21 : 08.04.2014 13:58:05 »

Eli jos henkistyminen = oman henkisen olemuksensa ymmärtäminen, niin se ei ole ristiriidassa joogafilosofian teknisempien käsitteiden kanssa.

Edellisten rivien välistä lukien jo käykin ilmi että suora hengellisyyden(henkisyyden tavoittelu onkin ehkä hieman
ulkokultaista, samaan tapaan kuin miten monet nuoret matkivat omia idoleitaan.   Undecided  idiot2

Chögyam Trungpa keksi termin "henkinen materialismi" jolla hän tarkoitti henkisyyden käsitteellistämistä. Siitä siis tehdään jotain mitä voi hankkia tai omistaa. Näin ajateltuna henkisyys riippuisi siitä, montako "henkistä" kirjaa sinulla on hyllyssä, tai montako erilaista "henkistä" kurssia olet käynyt, tai kuka tunnettu guru sinua on opettanut. Mutta sehän ei ole aitoa henkisyyttä vaan pelkästään "henkisyydellä" koristautumista.
« Viimeksi muokattu: 09.04.2014 17:20:00 kirjoittanut Temah » tallennettu

Aurinko-oinas | Kuu/Asc-skorpioni | Merkurius/Venus/Jupiter-Kalat
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #22 : 08.04.2014 14:12:01 »

Minusta tuntuu, että lisäksi on sitten olemassa porukkaa, joka lukee kirjoja, käy kursseja ja vaikka mitä - mutta ei koskaan ryhdy sitten arkielämässään tekemään mitään mitä niistä oppii, ei sovella niitä omaan elämäänsä. Näillä ihmisillä ei välttämättä ole tarvetta tehdä vaikutusta toisiin  eivätkä he ehkä näistä edees puhu muille, mutta heillä on se luulo että pelkkä kirjan lukeminen /kurssin käyminen riittää.

Mutta eihän se tietenkään riitä, ei sitä diettikirjaa lukemallakaan laihdu eikä jumppaohjeita lukemalla kasva lihaksia, pitää myös tehdä niitä asioita mistä luki. Mutta nämä kurssien ja kirjojen haalijat ovat toki sitten antoisaa asiakaskuntaa niille, jotka tekevät rahaa niitä myymällä. Tosin ihan samat kirjat ja kurssit voivat olla hyvinkin hyödyllisiä niille, jotka sitten oikeasti myös soveltavat niiden oppeja omaan elämäänsä.

tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Zoja
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87


Profiili
« Vastaus #23 : 09.04.2014 10:47:29 »

Mahtavaa keskustelua, juuri tällaisen lukemisessa mieli lepää  Smiley Vaikka en osaa sanoa mitään järkevää tähän, niin sain tosi paljon sisältöä tuosta keskustelusta. (tunnen itseni aika tyhmäksi juuri nyt, kun en osaa kommentoida mitään älykästä, vaikka mieli tekisi  Embarrassed )
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: