Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Feminiinisyys ja maskuliinisuus  (Luettu 13892 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
kaulakoru
Vieras
« : 17.06.2011 09:43:10 »

Olen tässä miettinyt miten esim itse ilmaisen ja tuon esille omaa feminiinisyytä ja ajattelinkin kysäistä miten nämä energiat sinussa ilmenee? Onko matkan varrellä tullut uusia asioita esille, oletko muuttunut esim omassa feminiinisessä ilmaisussa ja oletko tavannut mukavia miesenergioita ja miten olet tullut niiden kanssa toimeen?
Toinen asia joka askaruttaa kun tuo rakkauskin lisääntyy itsessään, oletteko pohtineet mikä on se perimmäinen totuus näistä energioista (eli mies/nais energiaa) ja miten ne voisi ilmaista? Mitä ne pitää sisällään, onko sinulla tullut syvempi ymmärrys maailmankaikkeudesta ja miten suhtaudut esim kanavoinneista esille tulleista neuvoista mies/nais energiassa?
Voisiko esim syvempi rakkaus tuoda esille hyviä luonteenpiirteitä meissä ihmisissä ja miten toimit toisin kun olet koskettanut rakkauden syvällistä osaa?
Onko meidän kulttuurissa jotain tiettyjä suuntauksia näissä feminiinisessä ja maskuliinisessä energioissa, käytetäänkö ne tietyllä tavalla, onko massoissa jotain tiettyjä piirteitä jota olet huomioinut?

Ajatuksia, mietteitä?  Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 17.06.2011 14:24:21 »

Yritin itse asiassa etsiä tähän ketjuun linkkiä Trans-tukipisteen sivustolla aikoinaan olleeseen 'testaa sukupuolesi'-testiin, joka testaa lähinnä sitä kuinka paljon ja kumpaa sukupuolta ilmentää sosiaalisissa tilanteissa. Jos sen joku netistä vielä löytää, laittakaa ihmeessä linkki tänne, sopisi hyvin tähän keskusteluun.

Eräällä palstalla juteltiin kerran ko. testistä ja se mielenkiintoinen juttu on tämä:
Testi antaa 'miespisteitä' ja 'naispisteitä' ja molempia voi saada plus tai miinusmerkkisinä. Jos esimerkiksi saa 3 naispistettä ja -10 miespistettä, testin tulos on selvästi feminiininen. Ja päinvastoin, niin on selvästi maskuliininen. Muut tulosvaihtoehdot olivat muistaakseni aseksuaali ja sukupuolishoppailija.

Kun keskustelussa juteltiin tuloksista, tyypillistä oli juuri tuollainen muutama piste omaa sukupuolta ja paljon miinuspisteitä vastakkaista, eli useimmat saivat selkeästi omaa biologista sukupuoltaan koskevan tuloksen niin että niitä pisteitä oli kuitenkin alle 10. Minä saan sukupuolishoppailijan arvion pisteillä 14 naispistettä ja 13 miespistettä. Eli ilmennän molempien sukupuolten käyttäytymismalleja parhaimmillaan nelinkertaisesti verrattuna niihin, jotka ilmentävät esim. naispisteitä 3 ja miespisteitä -10.

Jauhan tässä näinkin pitkään näistä pisteistä, koska ne valottavat juuri sitä että se sosiaalinen sukupuoli ei ole pelkästään sitä miten käyttätyy, vaan myös hyvin paljon sitä miten EI käyttäydy. Ajattelen itse, että me kaikki synnymme täyden työkalupakin kera: Meillä kaikilla on ainekset mihin tahansa kummankin sukupuolen käyttäytymismalleihin, mutta meidät sosiaalistetaan lapsesta asti hylkimään niitä mukamas vain vastakkaiselle sukupuolelle kuuluvia käyttäytymismalleja. Näin osa täydestä potentiaalistamme jää kokonaan toteutumatta.

Minulla oli onni syntyä (tai viisaus valita syntyä...) perheeseen, jossa sain olla mitä halusin eikä kukaan koskaan sanonut 'tytöt eivät voi tehdä noin.' Veljeni leikki nukeilla ja minä leikin sotilasta.  Smiley
Ihan umpiheteroja meistä kuitenkin silti kasvoi.

Ehkä minulla asiaan vaikuttaa se kaikkein voimakkain arkkityyppi minussa, muodonmuuttaja. Muodonmuuttajalla kun olisi tosi vaikeaa, jos saisi hyödyntää vain puolikasta ihmislajin työkalupakista.

Ja tähän loppuun sopii hyvin eräässä elokuvassa ollut loistava repliikki, jonka sanoo näyttävä transvestiitti rekkamiehelle joka ilkkuu hänelle:
"Kultaseni, minussa on enemmän miestä kuin sinussa koskaan tulee olemaan ja enemmän naista kuin koskaan tulet saamaan."  Grin

tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Ave^^
Vieras
« Vastaus #2 : 17.06.2011 18:11:18 »

http://ls.purkki.org/sukupuolitesti.html
Tuossa se testi..
tallennettu
Ave^^
Vieras
« Vastaus #3 : 17.06.2011 18:55:16 »

Hmm.. onkohan tuossa testissä jotain häikkää, kun tuntuu aina heittävän vain enemmän miestä kehiin..  Tongue
tallennettu
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 813


Profiili
« Vastaus #4 : 17.06.2011 19:09:08 »

    Voi herran pieksut,olen mies      crazy2   Tuota olen uumoillutkin. Korjailen kyläläisten autoja loppo aikanani,ja virkistyäkseni kaadan muutaman männyn.Kiroilen ongella.Heilutan kirvestä liiterissä.Kiroilen Jussille,jos ei sapuska ole valmista,kun tulen jostain viemärinaukaisusta kylältä.Nyt minä älyän, miksi miehet hakee minua remontti kaveriksi,miksi soittavat minua apuun johonkin pellolle,ja miksi kaahaan autolla pitkin perunapeltoja.
Miksi lupasin mennä yhdelle rakennukselle raudoittamaan kivijalan sokkelin.Siksi kun olen mies,mutta kaponen,kuin nainen,mutta voimaa,kuin miehellä,ei sinne sokkeliin mies-mies mahtuisi,mutta minä mies mahdun.
Minulla on nyt mustaa valkoisella,ettei  tarvitse kenenkään nais-naisen ,olla mustasukkainen takiani.      smitten
tallennettu
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 813


Profiili
« Vastaus #5 : 17.06.2011 19:42:10 »

Olisikohan testi kehitetty perinteisen mallin mukaan.Nykyään naiset ovat itsenäisempiä.Naiset tekevät perinteisiä miesten töitä,ym.Joka asiaan ei tarvita miestä,miehetkin pärjäävät,vaikkei niitä nappeja ole nainen ompelemassa.
Minun ikäluokassa oli aika selkeät raamit naisille ja miehille.Oli aika jyrkkä se ero.

Tästä tulikin mieleen isä.Hän oli hyvin maskuliininen mies,turvallinen,jne.
Isä oli jota ihailin,ehkä samaistunkin.Olin isän puuhissa mukana,nautin kun tunsin aina sen isän arvostuksen,se oli hyvää.Ihailtiin siis toisiamme.
Luulin ilmanmuuta,että miehet ovat sellaisia,hyviä isiä ja miehiä.Ei ollutkaan,se oli rankka paikka tajuta sellaista.Lapsuudessani oli ainoastaan hyviä miehen malleja.Niinkin voi kokea .
En tiennyt tavallaan pahuudesta,en mistään mitään. Elämä tulikin aika raadollisena eteen.

Lapsuus oli ihmis suhteiden kannalta helppo.Oli paljon rakkaita ihmisiä.Opettajat olivat ihania.Koulukaverit samoin.
Olen joskus ajatellut sitä,että olisikin hyvä jos,lapsena kokisi jo niitä pieniä vastoinkäymisiä,näkisi riitojakin,näkisi sitä, mitä se elämä on todellisuudessa.Rumempiakin puolia.

Meillä ei otettu lapsena esille tyttö-poika asetelmaa.Oltiin sellaisia,kuin oltiin.Myös alaluokat menivät samalla tavalla.Kolmannella oli tyttöjen jumppa,joka tuntui holmöltä,no se ei haitannut.

Menin tyttökouluun,tipulaan.Siellä oli oltava mekko,tai  hamonen.Muotia oli pönkköalushameet,leveät helmaosat.Äiti laitteli niitä minulle,ja tunsin itseni ääliöksi.
Koulussa oli ohjelmana opettaa meistä neitokaisia.Opettivat kävelemään kirja päänpäällä,ja lat kauniisti,pienin askelin.Opettivat, kuinka on pidettävä keskustelukumppania kuunnellessa päätä hiukan kallellaan(minulla on pää vinossa vieläkin)Opettivat teeskentelemään ja lässyttämään.Olemaan naisellisia.

Öklötti.Taisin salaa inhota sitä naisellisuutta.Sopeuduin ja kestin sen,joillakin se luontui aivan itsestään.Huomaan joskus,kun isken käteni taikinaan,että ranteissa  on liikkeet kuin kapelimestarilla,joskus kun innostun puhumaan ja kädet on apuna,niin olen kuin balettitanssia,niiden ranteitteni kanssa. Tuossa tipulaan menossa oli vaikeutena,kun olin saanut olla poikatyttö,tai sukupuoleton olento,että sitten rämähti,se tyttönä oleminen rajusti.Siihen olisi pitänyt kasvaa,taisi olla ainut tieto,etten voinut mennä poikien vessaan.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2011 20:29:05 kirjoittanut sansai » tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #6 : 17.06.2011 20:25:53 »

Miespisteesi: 21
Naispisteesi: -6
SINÄ OLET MIES - Olet mies. Sinussa on paljon mieheyttä, miehekkäitä persoonallisuuden piirteitä ja toiminnan tyylejä. Sinulla ei ole juurikaan naisellisia persoonallisuuden piirteitä tai toiminnan tyylejä. Miehekkyys on sinulle hyvin tärkeää ja osaat nauttia mieheydestäsi.

Haluat selkeästi liittyä miesten ryhmään sekä erottautua naisten ryhmästä. Olet valinnut äärimmäisen maskuliinisen sekä epäfeminiinisen kohdan. Olet siis sukupuolisesti äärilaidan ihminen. Mieheytesi ja naiseutesi eivät ole tasapainossa, vaan maskuliinisuus hallitsee persoonaasi. Sinulla saattaa olla feminiinisyyteen liittyviä pelkoja ja huolia. Jos haluat olla sukupuolisesti harmonisempi ja tasapainoisempi, sinun on syytä kehittää feminiinisiä puoliasi.

Musta nyt tuntuu, että tää on tämmönen "vitsi" vaan joka perustuu joihinki äärimmäisyyksiin, ja siksi tää tulos on tällee...siis jos olis ton testin nainen täysin, niin jopa olis melkonen kana? ( Anteeksi, jos joku on, mutta en usko...)
tallennettu
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 813


Profiili
« Vastaus #7 : 17.06.2011 20:41:57 »

Naisten housujen käytöstä tuli sallitumpaa sodan aikana,kun oli käytettävä mitä nyt sattui olemaan,ja kankaita ei saanut.Mutta naiset palasivat pian hamejuttuihin.Oli ratsastus housuja,mutta ne olivat varakkaiden asioita ne.Joissakin töissä naiset käyttivät pitkiä housuja,esm.rakennuksilla,satamissa,jossain maataloustöissä.
Minun ajan tytöt käyttivät hameita,pienetkin ulkona ollessaan,kesät ,talvet.Minulla oli housut,koska halusin niin.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #8 : 17.06.2011 20:55:40 »

Minäkin vihasin mukulana hameita...jotenkin en vaan viihtynyt siinä, tai en tiedä mikä siinä oli. Mutta toki muilla tytöillä oli hameita. Niin ja mulla oli upeet hiuksetkin, mutta en sietänyt  sitä että niitä laitettiin...joo.
Tänäpänä kuitenkin käytän mielelläni hameita ja jos joku tahtois mun tukankin aina aamusin laittaa, niin en vastaankaan panis Cheesy
tallennettu
Ratkaisu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1283



Profiili
« Vastaus #9 : 17.06.2011 21:14:03 »

Mies- ja naisenergiat ovat mielestäni tapoja ilmentää itsensä eri puolia. Ihminen on mitä ajattelee olevansa.

Vähän sellaista roolileikkiä, pukuleikkiä, sosiaalista peliä. Fyysinen sukupuolihan on eri asia, kuin ne valitut roolit. Vähän sama kuin juppi, hippi, punkkari.

Miehisyys ja naisellisuus ovat aikalailla mielentiloja itselleni. Jos miettii vaikka maalatessa tai piirtäessä, niin tietty tyyli maalata voi tuntua aika maskuliiniselta, tietty siveltimen veto taas naiselliselta ja värit taas ovat aika orgaanisesti molempia.

En oikein usko absoluuttisiin vastakohtiin. Lähinnä sellaiseen asioiden suhteellisuuteen. Joku asia voi olla hetkellisesti naisellista jos sitä verrataan sillä hetkellä johonkin toiseen asiaan, mutta kun tätä vastakohtaa verrataan taas johonkin uuteen kohteeseen voi vaikutelma olla täysin erilainen. Siksi en oikein pidä vastakohtaparista, maskuliininen ja feminiininen. Samoin ajattelen myös asiasta hyvä/paha.
« Viimeksi muokattu: 17.06.2011 21:15:42 kirjoittanut Ratkaisu » tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 813


Profiili
« Vastaus #10 : 17.06.2011 22:02:03 »

Naapureita tuli saunomaan.Sukupuolista riippumatta kaikki ollaan miehiä.Taidetaan viettää miesten keskeinen saunailta.Yksi mies-mies ainakin sanoi,että lähdetääpä jätkät porukalla saunaan.Tämähän oli kätevä testaus.       Grin     
tallennettu
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 813


Profiili
« Vastaus #11 : 18.06.2011 01:36:14 »

Huoletta voidaan käydä tällain jätkäporukalla saunomassa.Mies-miehillä on isommat tissit kuin meillä nais-miehillä,ja sitäpaitsi heillä roikkuu,tarkoitan,tissit roikkuu,kaitpa ne tissit oli ,en nähnyt höyryssä tarkasti,mutta huomioin kuitenkin mies-miesten roikkuvan enemmän,kuin nais-miehet. Sitäpaitsi alkoivat mies-miehet roikkumaan kaikenkuukkuraksi meissä nais-miehissä.  Jäivät sitten roikkumaan sinne johonkin,ei ole näkynyt.     uglystupid2

Tuli tämä tutkimus nyt tehtyä testin innoittamana.Jatkan tutkimuksia,kun mies-miehet kotiutuvat,jos kotiutuvat.Ovat voineet mennä tuonne sikalaan pahnoille,koska eräs nais-mies tuli sanoneeksi heitä sioiksi,minusta se oli loukkaus possuja kohtaan,ja kerroin sen sitten siinä.
tallennettu
SanctAstra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1086


Sun: Cap - Mo: Lib - AC: Leo - MC: Ari - IC: Lib


Profiili
« Vastaus #12 : 18.06.2011 12:42:26 »

Lainaus
Opettivat kävelemään kirja päänpäällä,ja lat kauniisti,pienin askelin.Opettivat, kuinka on pidettävä keskustelukumppania kuunnellessa päätä hiukan kallellaan(minulla on pää vinossa vieläkin)Opettivat teeskentelemään ja lässyttämään.Olemaan naisellisia.

Minulla tämä on luonnolista  kuu vaaka :ni takia.  Cheesy Siihen ne naisellisuudet sitten loppuvatkin.  Grin
tallennettu

May those who Love us Love us / And those that don't Love us / May God turn their hearts / And if He doesn't turn their hearts / May He turn their ankles / So we'll know them by their limping. ~ Celtic blessing ~
sansai
Astro-nauttija
****
Viestejä: 813


Profiili
« Vastaus #13 : 18.06.2011 14:32:45 »

Lainaus
Opettivat kävelemään kirja päänpäällä,ja lat kauniisti,pienin askelin.Opettivat, kuinka on pidettävä keskustelukumppania kuunnellessa päätä hiukan kallellaan(minulla on pää vinossa vieläkin)Opettivat teeskentelemään ja lässyttämään.Olemaan naisellisia.

Minulla tämä on luonnolista  kuu vaaka :ni takia.  Cheesy Siihen ne naisellisuudet sitten loppuvatkin.  Grin

Kyllä vain oli sellaista.Opettivat paljon muutakin kauheaa.Oli yhteisiä päivällisiä poikalyseon poikien kanssa.Oli opeteltava seurustelua molemminpuolin istuvan kanssa,tasapuolisesti.Monelle sen ikäiselle varsinaisia kauhukokemuksia.
Tanssia opetettiin,sitten  taas oli niitä tanssiaisia lyseolaisten kanssa,opettajien seuratessa silmä kovana,että hymyiltiin viehkeästi,ja oltiin suloisia,ja pojat gentlemanneja.

Tuli muutto 15vuotiaana,jolloin koulukin muuttui yhteislyseoksi.Koulu olikin erilainen,ja vapaamuotoinen.Helppo kaikinpuolin.
Tuolta tipulasta vonkasivat asustetehtaat tyttöjä teinimannekiineiksi,jollaisena minäkin olin.Saatiin palkaksi vaatteita, niitä mitä esiteltiin.Samoin lyseon pojat.Veljeni oli pitkä roikale,ja muutenkin raamikas,niin esitteli miesten kuteita,rahoitti opiskelunsa itse,koska sai rahaa vaatteiden lisäksi.

Silloinen tipula on yhteiskouluna ollut kauan.
tallennettu
eppana
Astroholisti
*****
Viestejä: 1258



Profiili
« Vastaus #14 : 18.06.2011 14:37:39 »

Miespisteesi: 19
Naispisteesi: -15
SINÄ OLET MIES - Olet mies. Sinussa on hyvin paljon mieheyttä, miehekkäitä persoonallisuuden piirteitä ja toiminnan tyylejä. Sinulla ei ole juuri lainkaan naisellisia persoonallisuuden piirteitä tai toiminnan tyylejä. Miehekkyys on sinulle hyvin tärkeää ja osaat nauttia mieheydestäsi.

Haluat selkeästi liittyä miesten ryhmään sekä erottautua vahvasti naisten ryhmästä. Olet valinnut äärimmäisen maskuliinisen ja hyvin epäfeminiinisen kohdan. Olet siis sukupuolisesti äärilaidan ihminen. Mieheytesi ja naiseutesi eivät ole tasapainossa, vaan maskuliinisuus hallitsee persoonaasi. Sinulla saattaa olla feminiinisyyteen liittyviä pelkoja ja huolia. Jos haluat olla sukupuolisesti harmonisempi ja tasapainoisempi, sinun on syytä kehittää feminiinisiä puoliasi.

 2funny Ilmeisesti ikuinen poikatyttö... Grin
tallennettu

"Optimisti pärjää helvetissäkin, pessimisti ei taivaassakaan"- vanha sanalasku.
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: