Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hiuspohjan kiuvuus+ hiusten lähtö  (Luettu 35452 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Inda
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 143


Profiili
« : 16.02.2011 14:49:37 »

Hei


Olen tässä nyt vuoden ihmetellyt et mikä mua oikein vaivaa. Hiuksia tuntuu lähtevän todella helposti ja ne on ohentuneet. Hiuspohja on myös tosi kuiva ja kutisee. Mulla on aika pitkät hiukset ja huono tapa pyöritellä niitä, mutta tuskin siitä nyt noi kaikki ongelmat johtuu.

Oon kyllä noin vuos sitten lopettanut kanan ja lihan syömisen, että nyt syön vain kalaa. Voiko tä siitä jothua kuitenkaan? Inhottaa kun ei ole ennen koskaa ollut juurikaan hilsettä ja hiukset on ollut hyvässä kunnossa, mutta nyt on ihan päin vastoin.

Onko kellään mitään apua tähän. Onko mulla vitamiininpuutos, vai voiko tä johtua jostain vakavammasta taudista? Voi tietty olla että liioittelen ongelmaa kun se minua huolettaa.

Kiitos jos joku voi auttaa.
tallennettu
Inda
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 143


Profiili
« Vastaus #1 : 16.02.2011 15:09:43 »

kuivuuttahan yritin tuohon kirjoittaa mut toivottavast ymmärrätte Cheesy
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #2 : 16.02.2011 15:10:07 »

Mahdollinen sinkinpuute?
Minulta rupesivat hiukset ohenemaan, koska olin 20 vuotta syömättä lihaa... minä nimenomaan silloin söin vain kalaa ja maitotuotteita ja ennen pitkää rupesi sitten päänahka paistamaan.

Kroppa käyttää stressihormoni kortisolin neutralointiin sinkkiä. Eli kova stressi yhdistyneenä heikkoon sinkinsaantiin aiheuttaa sinkkipulan. Kortisolitasot nousevat myös nälästä ja unenpuutteesta, ei vain 'henkisestä' stressistä. Kasvikunnan tuotteista on hankala saada riittävästi sinkkiä. Kasvikunnan sinkki myöskin imeytyy heikosti, eritoten jos ei syö mitään eläinproteiineja.

Kun lisäsin punaisen lihan takaisin ruokavaliooni, alkoi tukkakin taas tuuheutua. Söin myös sinkkiä purkista lisäksi. HUOM: Sinkkiä saa syödä korkeintaan 2v kuureina kerrallaan, sitten taas 2 viikon tauko! Muuten immuunivaste laskee. Sinkki on ovela: Lyhyinä kuureina se nostaa immuunivastetta, mutta pitkinä laskee sitä.

Päänahan kuivuus ja hilseily on minulla vähentynyt  kun pistin viljansyönnin minimiin (vain riisi ja kaura) ja lisäsin REIPPAASTI eläinrasvaa ravintooni. Samalla muuten laski kolesteroli arvosta 4,8 arvoon 4,4.  Cheesy
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #3 : 16.02.2011 15:14:07 »

Hei, mitkä on hyviä sinkkivalmisteita? Sellaisia että imeytyy.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #4 : 16.02.2011 15:19:30 »

Sinkki ei ole hankala imeytymään lisäravinteista, voinet valita aika vapaasti. (Magnesium sen sijaan on hankala imeytymään ja ainoa, josta on imeytyminen tutkittu on apteekista saatava Emgesan)

Minun suurin ongelmani lisäravinteiden kanssa on, että aina saa vahtia ettei niissä ole maissitärkkelystä (syön siis vain riisiä ja kauraa, en muita viljoja edes noin pieniä määriä missään muodossa).

Sokokselta löysin sellaisia puristeita, missä ei ole maissia ja ne ovatkin tosi pikkuisia pillereitä. Sellaiset missä on maissitärkkelystä täyteaineena ovat 4 kertaa isompia pillereitä, vaikka niissä on sitä sinkkiä sama 15 mg per pilleri...  idiot2

Mutta muista tosiaan että kuureina, ei saa syödä 2 vuotta putkeen joka päivä niinkuin minä tein, ennenkuin selvisi tämä immuunivasteasia.  Cheesy
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Inda
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 143


Profiili
« Vastaus #5 : 16.02.2011 16:13:01 »

ELi jos en halua aloittaa lihan syöntiä, kannattaa minun ostaa sinkkivalmisteita? Vai onko sitä mahdollista saada jotenkin muuten kun purkissa? Sinkin puutoksesta voi tukan lähtö kyllä hyvin johtua, sillä tuskin saan sitä riittävästi.

Kiitos paljon!
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #6 : 16.02.2011 16:38:41 »

Sinä teet itse päätöksesi siitä, mistä sinkkisi hankit... Grin

Minulla lihansyönnin uudelleen aloittaminen on kohentanut terveyttä monella muullakin tavalla.
Osa meistä on luonnostaan täysvegaaneja, osa taas tarvitsee pieniä määriä hyvälaatuista lihaa metabolisen tasapainon takia. Veriryhmillä O ja B erittyy ihan omaa ruuansulatusnestettä eläinproteiineja varten! A:lla ja AB:llä sitä erittyy vähän tai ei ollenkaan.

www.fineli.fi
Tuosta osoitteesta löydät vasemmasta sivupalkista osion 'eniten ja vähiten'
Valitse sitten sinkki ja merkkaa ainakin 50 kpl ravintoaineita, muuten se näyttää
vain 10 ja siitä ei ole paljoa iloa.

Huomaa kuitenkin, että moderni vehnälajikkeemme on 1960 luvulla kehitetty kääpiömutanttilajike, joka on sangen myrkyllinen! Vaikka venhänleseet ja vehnänalkiot ovat listalla eniten sinkkiä sisältävinä, ei niitä silti kannata syödä.

Metsäsienissäkin on paljon d-vitamiinia, mutta silti ei kannata syödä valkoista kärpässientä...  Cheesy
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Inda
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 143


Profiili
« Vastaus #7 : 16.02.2011 16:53:57 »

Kiitos paljon vinkeistä!

En millään haluaisi tota lihansyöntiä kyllä aloittaa kun olo on muuten ollut niin plajon parempi kun en lihaa ole syönyt. Ja mulla taitaa olla joku b veriryhmäkin.

Olipa yllättävä ja mielenkiintoinen fakta toi mutanttijuttu. Siis ihan luomuleseetkin on samaa lajiketta?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #8 : 16.02.2011 17:11:12 »

Se on ihan se ja sama onko tietty lajike jotain kasvia viljelty luomuna vai ei:
Se on itse se kasvi, joka on ihmisravinnoksi kelpaamaton viljelytavasta riippumatta.

Jos olet B, niin sinulle eivät silti sovi kaikki lihat:
Kana ja sika sopivat huonosti! Jos olet niitä ennen syönyt, niin ei ihme jos voit ilman paremmin.
(Itse syön vain lammasta, saksanhirveä ja hirveä, joskus nautaa.
Ja noita kolmea ensinmainittua saa halvalla pakasteina.)

Kaloista varo seitä ja kirjolohta, muut kalat sopivat B:lle.

B on voittajan valinta noin muuten: Ainoa jolle maitotuotteet sopivat. Ironista kyllä, täällä pohjolassa voi muillakin immunotyypeillä/veriryhmillä olla kyky hajottaa laktoosia mutta maitotuotteet aiheuttavatkin heille ihan muuta haittaa, maidon proteiinit ovat se juttu eikä laktoosi.

Ennen kaikkea varo näitä, jotka ovat ne pahimmat kaikista B:lle:
Tomaatti
Linssit
Maissi
Avocado
Seesaminsiemenet
Kana
Tattari

tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Inda
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 143


Profiili
« Vastaus #9 : 16.02.2011 17:20:34 »

Hei kiitos paljon taas, ihanaa kun joku on noin avulias.

Avokado on kyllä suurinta herkkuani, mutta kaiketi pitää löytää joku uusi suosikki Cheesy Muita noista en hirveästi olekaan syöpötellyt.
tallennettu
Liekku
Astroholisti
*****
Viestejä: 1174



Profiili
« Vastaus #10 : 16.02.2011 22:09:04 »



 Minulla on hiuspohja ollut kuiva jo pitkän aikaa, kysyin neuvoa tt lääkäriltä,--neuvoi vain

 ostamaan apteekin shampoot ja hoidot,--mut ei auttanut,--tulin siihen tulokseen, että

 tressi on iso tekiä,--nykyään käytän monesti päivässä "päävispilää",--ja tietysti

 piikkimattoa,--sekä öljyän hiuspohjaa,--ainakin vähän auttaa.
tallennettu
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #11 : 17.02.2011 16:20:48 »

Kiitos Eklektikko minunkin puolesta Smiley

Ostin tänään sinkkiä ja vasta kotona muistin Wagnerin viisauden - että olisihan sitä saanut halvemmallakin:

http://www.hs.fi/viivijawagner/1135253571204
tallennettu
RayOfLight
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 34


Profiili
« Vastaus #12 : 08.03.2011 16:05:12 »

Hei vaan Smiley Mulla itselläni on samankaltaisia ongelmia ja mulle ainakin kampaaja sanoi, että pyydä lääkäriltä resepti B12-vitamiinille. Sehän on siis juurikin se vitamiini, jota kasvissyöjien tulisi popsia purkista Smiley En ole vielä itse kokeillut, kun en pelkästään tuon takia ole viitsinyt lääkärille lähteä- odottelen että saisin lasten neuvolalääkäriltä ko. reseptin...

Pii on myös hyvä vahvistamaan hiuksia ja kynsiä. Eräs toinen kampaaja suositteli joskus myös MSM-jauhetta ja Solgarin monivitamiinivalmistetta. Itse kuitenkin näkisin, että koska syöt vain kasviksia ja kalaa, niin syynä vois olla hyvinkin tuo B12...
tallennettu
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #13 : 17.03.2011 22:54:05 »

Hei kiitos paljon taas, ihanaa kun joku on noin avulias.

Avokado on kyllä suurinta herkkuani, mutta kaiketi pitää löytää joku uusi suosikki Cheesy Muita noista en hirveästi olekaan syöpötellyt.

Jos avokado on ollu sun suurinta herkkua ja sulle on tullu hyvä olo siitä, niin älä ihmeessä lopeta niiden syömistä, avokadoissa on todella hyvänlaatusta rasvaa ja foolihappoa ja vaikka mitä, tekee hyvää aivoille.

Tosta veriryhmäteoriasta ollaan ainakin kahta mieltä - toiset siihen näyttää uskovan, ja suurin osa lääkäreistä ja jopa luontaisalan pätevistä ihmisistä on sitä mieltä ettei veriryhmällä oo yhtään mitään vaikutusta siihen mitä ihmisen pitäis syödä, kyseessä olis lähinnä tällanen humpuukijuttu joka nyt on sitte levinny uskomukseks kun ensin sen pohjalle on joku rahastaja kirjottanu kirjankin. Ja aiheesta ei oo mitään päteviä tieteellisiä tutkimuksia.

Mutta mistäs sen tietää tässä oudossa maailmassa - itse en sano juuta enkä jaata ehdottomasti.
tallennettu

.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #14 : 18.03.2011 10:38:11 »

Ensin B12 vitamiinista: Jos syöt kalaa, saat B-12 vitamiinia. Sitä on KAIKISSA eläinkunnan tuotteissa, siis myös kalassa ja maitotuotteissa. Sen puute on ongelma vain täysvegaaneille.

Veriryhmäruokavaliosta:
Ensinnäkin sen nimi tulisi olla immunotyyppiruokavalio. Immunotyyppi on se mikä vaikuttaa asiassa ja veriryhmä on vain yksi immunotyypin ilmenemismuoto.

Asialla on vankka tieteellinen perusta, se vain koostuu 'sillisalaatista' eri syistä tehtyjä kovan tieteen tutkimuksia, jotka vasta D'Adamo (ja häntä ennen hänen isänsä) ovat keksineet koota yhteen. Skepsis ry:n edustajilta esimerkiksi on jäänyt lukematta kirjan lähdeluettelo, sillä se on täynnä vertaisarvioitua 'kovaa' tiedettä, eikä yhtään mitään muuta.

Lyhyesti homma perustuu tähän:
Lektiinit ovat proteiineja, joita on ihmisen solujen pintarakenteissa ja ne ovat eri immunotyypeillä hieman erilaisia. Ihmisruumis käyttää lektiinejä sisäisessä viestinnässä, sekä määrittämään millä tavoin solut kiinnittyvät toisiinsa jotta kehon rakenteista tulee oikeanlaisia.

Noh, myös kaikessa mitä me syömme on lektiinejä. Onneksemme suurin osa näistä lektiineistä ei ole 'yhteensopivia' meidän solujemme pintarakenteisiin, joten suurin osa ruoka-aineista ei vaikuta asioihin millään tavoin.

Joissakin ruoka-aineissa on kuitenkin lektiinejä, jotka ovat niin samankaltaisia kuin ihmisen omat lektiinit, että ne sopivat solujemme pintarakenteisiin kuin avain lukkoon. Kun tällaista ruoka-ainetta syö, se aiheuttaa soluissamme - ensin siellä suolinukassa - agglutinaatiota, eli solut liimautuvat yhteen miten sattuu ja seuraa tulehdustila.

Kun tämä prosessi ensin tuhoaa suolinukkaa, niin silloin suolen läpäisevyys lisääntyy, syntyy ns. vuotava suoli, joka päästää ruuan proteiineja (niiden lektiinien kera...) suolesta myös suoraan verenkiertoon ja sitä kautta kaikkialle elimistöön. Siellä ne ruoka-aineiden lektiinit pääsevät sitten aiheuttamaan tulehdustiloja vähän minne sattuu, tyypillisesti esim. niveliin ja sidekudokseen.

Ja koska eri immunotyypeillä on erilaiset solujen pintarakenteet (josta seuraa myös eri veriryhmät), niin sen vuoksi eri veriryhmillä/immunotyypeillä eri ruuat aiheuttavat tätä solujen agglutinaatiota ja lektiiniivaurioita.

Kaikki ylläoleva on kovaa tiedettä, D'Adamo ja isänsä ovat vain olleet ensimmäiset, jotka ovat koonneet hommasta järkevän kokonaisuuden.

Ennen tykkäsin kovasti syödä monia itselleni sopimattomia ruoka-aineita. Pikkuhiljaa ne kuitenkin alkoivat 'tökkiä'  eivätkä enää maistuneet - ja tämä ennenkuin olin edes kuullut koko veriryhmäruokavaliosta.

Elimistö toki kestää lektiinivaurioita kymmeniä vuosiakin ja sinnittelee niiden kanssa pitkään, ennen kuin ne alkavat näkyä varsinaisina sairauksina. Jatkuva tulehdustila, joka lektiinivaurioista seuraa, on kuitenkin esim. metabolisen syndrooma pääasiallinen aiheuttaja. Syy on tämä: Kun ihmisellä on tulehdus, kuuluu normaaliini prosessiin, että kun paraneminen on tullut tiettyyn vaiheeseen niin kroppa nostaa vähän verensokeria jotta uudelleenrakennustöihin on riittävästi energiaa. Jos päällä on jatkuvasti pieni tulehdustila, johtaa se ennen pitkää metaboliseen syndroomaan, kun kroppa pitää verensokeria koholla sen tulehduksen takia.

Toinen merkittävä juttu on moderni vehnälajikkeemme. Vehnänalkion agglutiniini on tunnettu insuliini-imitaattori. Sitä jopa käytetään mikrobiologiassa, kun halutaan mallintaa insuliiniaineenvaihduntaa. Jos suoli vuotaa - minkä vehnä myös saa aikaan, jos ei hlölle sovi - ja tätä kyseistä vehnänalkion agglutiniinia pääsee verenkiertoon, se sitoutuu insuliinireseptoreihin.

Mitä tapahtuu, kun terve ihminen joka ei lisäinsuliinia tarvitsisi, ottaa silti insuliinia tai insuliini-imitaattoria joka aterialla? No hän lihoaa palloksi ja saa ennen pitkää metabolisen syndrooman, johon iloisesti kuuluu usein myös rasvamaksa (=maksakirroosin esiaste).

Että tämmöisiä. Hämmentävää kyllä, täysjyvävehnä on tämän vehnänäalkion agglutiniinin vuoksi itse asiassa vielä myrkyllisempää kuin valkoinen vehnä, vaikka siinä muuten onkin myös enemmän ravinteita kuin valkoisessa vehnässä.

Aiheesta nimenomaan on kasakaupalla kovan tieteen tutkimuksia, vertaisarvioituja sellaisia jotka on julkaistu arvostetuissa tieteellisissä julkaisuissa. Ongelma on siinä,  että ei ole mitään yhtä keskitettyä tutkimusta ruokavaliosta ja veriryhmästä, vaan tämä tiede on tehty ihan eri syistä pieninä palasina ja D'Adamo sekä hänen isänsä vain ovat ensimmäiset, jotka ovat koonneet tätä palapeliä muiden tekemistä ihan asiallisista tutkimuksista.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Sivuja: [1] 2 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry: