Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kielet  (Luettu 13164 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Jannanne
Vieras
« : 14.09.2010 09:32:08 »

En nyt tiiä kuuluuko tämä oikeastaan yhtään mihinkään. Mutta, minulla olisi nyt sellainen tilanne, että olisi pakko oppia eräs kieli, olisiko kenellään mitään apuja miten saisin sen taottua päähäni, tuntuu jotenki niin hemmetin vaikealta. Osaan kääntää suomeksi jo jonkin verran, mutta en saa käännettyä suomesta toisinpäin, varmaan enemmänkin itsetunnosta kiinni, kun es uskalla puhua tms... Mutta niin, jos jollaki olisi  jotain hyviä vinkkejä niin ottaisin mielellään vastaan... Smiley
tallennettu
Morpho Helena
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 63



Profiili
« Vastaus #1 : 15.09.2010 09:59:12 »

Lue itseäsi kiinnostavia nettisivuja tai lehtiä sillä kielellä. Kun asia kiinnostaa, niin sanatkin tulevat vähemmällä vaivalla ymmärrettäviksi.

Kirjoita päiväkirjaa ko. kielellä. Ja tee vaikka kauppalaput sillä kielellä. Muutaman vuoden päästä voit sitten katsella kirjoituksiasi, että "voi herran jestas" - a) joko olet edennyt huimasti niinä vuosina tai b) olet unohtanut suuren osan oppimaasi  Wink

Kokeile keskustella mielessäsi ko. kielellä - vaikka sitten enkeliesi tai henkioppaittesi kanssa (jos koet, että sinulla on tuosta henkimaailmasta "juttukumppaneita").

Kuuntele mieleistäsi musiikkia ko. kielellä laulettuna. Jos siis pidät musiikista...

Nuo ovat auttaneet minua. Joku on sitten liimaillut post it -lappuja ympäri huushollia, että oppii eri tavaroiden nimet eri kielellä. Ilmeisesti olet kuitenkin jo paljon yli tämän vaiheen.
tallennettu

aurinko vesimies
 kuu jousimies
 askendentti rapu
Jannanne
Vieras
« Vastaus #2 : 15.09.2010 10:41:52 »

Juu oikeastaan asunkin jo kyseisessä maassa minkä kieli pitäisi oppia Smiley olen meinannut, että lähtisin kylälle ja sielä oppisin, mutta nojoo. Opin sielä sanoman tasantarkkaan "otatko kuitin" Cheesy Tuossa olikin joitakin vinkkejä, pitää kokeilla.
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5328



Profiili
« Vastaus #3 : 16.09.2010 18:23:17 »

Itse olen treenannut yksikseni englannin taitojani selittämällä kuvitteelliselle henkilölle päivän tapahtumia tai asioita mielessäni. On auttanut kummasti! Asioita voi selittää yksin ollessaan myös ääneen. Kuulostaa höhlälle, mutta ääntämistapa treenautuu siinä aivan valtavasti ja perinteinen suomalainen tökstöks-aksentti pehmenee.
tallennettu
Jannanne
Vieras
« Vastaus #4 : 16.09.2010 19:59:10 »

Juu olen minäkin tuota tehnyt, joskus sitten muitten läsnäollessa huomaan että hiljaa muodostan suulla lauseita, ja huvittaa kun mietti,i että toiv kukaan ei huomannu Cheesy Meillä kyllä tulee telkusta paljon norjankielisiä ohjelmia, mutta niihin ei saa tekstitystä, pitänee kattoa aamut lasten kans noita norjankielisiä lastenohjelmia Smiley tänään jopa hommasin sanakirjankin, ja on mulla opiskelukirjakin, mutta ei siitä opi ku sen kieliopin, ja sitäkautta pelkäämään että apuva iik iik, menikö nyt oikeen vaiko eikö... Smiley no on siitä varmasti apuakin... pitänee testata noita kaikkia juttuja Smiley
tallennettu
Suljin
Astro-nauttija
****
Viestejä: 760



Profiili
« Vastaus #5 : 17.09.2010 23:54:21 »

Itse olen huomannut, että englanninkielen taitoni on kohentunut melko
paljon kun aloitin astrologian opiskelun.. Niin paljon on tietoa englanniksi Smiley

En ennen ollut edes tajunnut, miten hyödyllistä on juurikin kun lukee
tahtomallaan kielellä itseään kiinnostavia juttuja.. Ehkä siksen kun tämä
astrologia on nyt ainut, mikä minua on näin kauan aikaa kiinnostanut ja
josta olen tahtonut saada tietoa vähän millä kielellä tahansa,
mahdollisimman monipuolisesti Cheesy

Pidän myös mp3-soitintani espanjankielisenä.. Tosin, siinä ei oikein opi
kun kaikki menee pääasiassa ulkomuistilla Grin
tallennettu

Vain mielikuvituksesi on rajana
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #6 : 26.09.2010 22:27:34 »

En nyt tiiä kuuluuko tämä oikeastaan yhtään mihinkään. Mutta, minulla olisi nyt sellainen tilanne, että olisi pakko oppia eräs kieli, olisiko kenellään mitään apuja miten saisin sen taottua päähäni, tuntuu jotenki niin hemmetin vaikealta. Osaan kääntää suomeksi jo jonkin verran, mutta en saa käännettyä suomesta toisinpäin, varmaan enemmänkin itsetunnosta kiinni, kun es uskalla puhua tms... Mutta niin, jos jollaki olisi  jotain hyviä vinkkejä niin ottaisin mielellään vastaan... Smiley

Tulipa yht'äkkiä mieleen sellainen seikka, että olisikohan siitä apua, jos
omaksuu oppimistilanteessa itselleen jonkin roolin.

Oppiminenhan tapahtuu
kaiketi parhaiten rentoutuneessa, alfa-aivoaaltojen täyteisessä mielen
tilassa. Kun omaksut  itsellesi roolin,  mahdolliset virheet tekee roolihenkilösi,
eikä oma egosi saa kolhuja oppimistilanteessa.

Käsittääkseni esim. suggestopedisessa kielten opetuksessa käytetään
juuri edellämainitun kaltaisia jippoja. Tiedähäntä sitten onnistuuko
tuo, jos vain omin päin opiskelee.

 Joka tapauksessa ajatus ja asenne, että kieltä
pitäisi "takoa" päähänsä, lienee turmiollinen oppimisen tehokkuuden
ollen kyseessä...

 knuppel2
tallennettu
Ratkaisu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1283



Profiili
« Vastaus #7 : 26.09.2010 23:00:02 »

Itselleni toimii parhaiten esimerkiksi äänikirjojen tai elokuvien katselu. Olen jo vuosia kuunnellut muita askareita suorittaessa ja ihan muuten vain englanninkielisiä äänikirjoja ja sieltä on tarttunut mukaan paljonkin asiaa. Ensinnäkin oppii kuulemaan mikä on kieliopillisesti oikea eli kun tarpeeksi kertyy niitä kuunneltuja tunteja, niin se kielikorva rupeaa olemaan aika voittamaton. Lisäksi uusia sanoja oppii huomaamattaan.

Ruotsin kirjoituksiin aikanaan harjoittelin katselemalla paljon ruotsinkielisiä elokuvia siten, että pidin niissä samalla ruotsinkielisiä tekstejä. Helpottaa jos kieli on vähän vieraampi.
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
faerie
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 528


Profiili
« Vastaus #8 : 06.06.2011 20:15:13 »

Itse olen treenannut yksikseni englannin taitojani selittämällä kuvitteelliselle henkilölle päivän tapahtumia tai asioita mielessäni. On auttanut kummasti! Asioita voi selittää yksin ollessaan myös ääneen. Kuulostaa höhlälle, mutta ääntämistapa treenautuu siinä aivan valtavasti ja perinteinen suomalainen tökstöks-aksentti pehmenee.

sama juttu! ja kohta alan selittämään ranskaksikin! Wink tosin se voi olla hyvin, hyvin yksinkertaista tekstiä... Kannattaa kuunnella sen kielistä musiikkia, katsella ohjelmia joissa kuulee sitä kieltä, niin korva harjaantuu ja oma lausuminenkin parantuu. Lue lehtiä ja nettisivuja (myös ääneen!) niin sanasto kehittyy. Kirjoittele itsellesi pieniä lappuja ympäri taloa, joissa on esim. fraaseja, sanoja, ihan mitä vain. Smiley kannattaa ite miettiä, miten opit parhaiten: näkemällä, tekemällä vai kuulemalla?
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5328



Profiili
« Vastaus #9 : 06.06.2011 22:45:39 »

Itse olen treenannut yksikseni englannin taitojani selittämällä kuvitteelliselle henkilölle päivän tapahtumia tai asioita mielessäni. On auttanut kummasti! Asioita voi selittää yksin ollessaan myös ääneen. Kuulostaa höhlälle, mutta ääntämistapa treenautuu siinä aivan valtavasti ja perinteinen suomalainen tökstöks-aksentti pehmenee.

sama juttu! ja kohta alan selittämään ranskaksikin! Wink tosin se voi olla hyvin, hyvin yksinkertaista tekstiä... Kannattaa kuunnella sen kielistä musiikkia, katsella ohjelmia joissa kuulee sitä kieltä, niin korva harjaantuu ja oma lausuminenkin parantuu. Lue lehtiä ja nettisivuja (myös ääneen!) niin sanasto kehittyy. Kirjoittele itsellesi pieniä lappuja ympäri taloa, joissa on esim. fraaseja, sanoja, ihan mitä vain. Smiley kannattaa ite miettiä, miten opit parhaiten: näkemällä, tekemällä vai kuulemalla?

Kyllä, oikein hyviä neuvoja! Olen itse harrastusten puitteissa ajautunut kansainvälisiin piireihin, jossa yhteinen kommunikointikieli on englanti. Minua englannin kielen kanssa ovat aikoinaan auttaneet ja auttavat yhä ulkomaalaiset ystäväni. Vapaa-ajallani kirjoitan ja luen tarinoita englanniksi. Konsolipeliharrastus on kasvattanut sanavarastoa ja kielen osaamista ihan hurjasti, sillä jos pelin juonesta ja ohjeista ei ota selvää, pelaaminen ei kauheesti lämmitä Grin

Ainoastaan tilaisuuksia kommunikoida englanniksi kasvotusten, jotta puhe-englanti harjaantuisi, tulee vastaan harvoin. Minulla kestää yleensä päivän, pari, että totun puhumaan englantia ilman pahempia munauksia tai takelteluja. Jännityksellä odotan tässä sunnuntaina koittavaa Britannian matkaa, jossa pitää sitten pystyä kuulemaan ja ymmärtämään brittienglantia ja skottienglantia :Smiley Sekä seurustelemaan ensimmäiset 3 päivää englanniksi!
tallennettu
faerie
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 528


Profiili
« Vastaus #10 : 07.06.2011 15:51:09 »

AthaMaarit, kuulostaa aivan ihanalta! Saisinpa minäkin joskus työskennellä kansainvälisellä kentällä Wink
Ohjelmissa on juuri se hyvä puoli (varsinkin englannissa) että tottuu kuulemaan eri aksentteja ja murteita. Vähän aikaa kestää, että korva tottuu niihin kaikista paksuimpiin murteisiin ja kielen vääntämiseen. Smiley Kun vietettiin jenkeissä kuukausi toissa kesänä niin siinä kuuli vaikka sun minkälaista kieltä ja piti kyllä välillä pyytää toistamaan. Wink
tallennettu
Jannanne
Vieras
« Vastaus #11 : 26.07.2011 09:56:56 »

Kiitos paljon kaikille neuvoista. Huomasin myös aivan loistavan keinon oppia kielen! Cheesy muuttaa sinen missä sitä puhutaan, niin ei ole vaihtoehtoja!

Silloinhan kielen oppii kuten lapsi, kuulemalla, matkimalla, ja toistamalla.

Englannin kielikin tuli kaupan päälle monta kertaa parempana, kun aluksi oli pakko kuunnella telkkarista mitä siellä puhutaan, kun ei teksteistä ymmärtäny, pikkuhiljaa se kieli sieltä sitten tuli, niin että ymmärsi kokoajan enemmän, mutta itsetunto ei riittänyt juuri edes yrittää puhua, yksi viikonloppu sitten se joku lukko lähti vain pois, ja tuli puhetulvana tätä uutta kieltä, ja kaikki on kehunut valtavasti kuinka hyvin osaan ääntää yms.

Minulle ainakin oli ylivoimaisesti paras tapa oppia, tämä, kuuntele, matki, toista. Kirjoista ei jää mitään päähän.
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3625



Profiili
« Vastaus #12 : 26.07.2011 12:43:36 »

No itselleni paras keino on ollut seurata tv-ohjelmia ilman tekstejä tai katsoa elokuvia. Alkuun sitä ei aina ymmärrä kuin osan, sanan sieltä täältä, mutta jos katsoo jotain ns. koko perheen sarjaa, saippuaoopperaa tai vastaavaa jossa on paljon ns. lähikuvia ihmisistä ja kieli selkeää, niin aika nopeasti pääsee kärryille Smiley
tallennettu
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #13 : 18.09.2011 21:23:00 »

Mä oon opiskellu monia kieliä. Englantia 9-vuotiaasta lähtien ja se on vähän niiku toinen äidinkieli jota ei ees kokenu opiskeluna.
Kouluaikojen kuivista ja tylsistä ruotsin- ja saksankielistä en osaa sanoa mitään, ruotsi menee jotenkuten en tie, saksaa en osaa lähes lainkaan vaikka sitä taottiin päähän  knuppel2 kolme vuotta....

Kaikissa muissa kielissä: ranska, espanja, venäjä, arabia - lähtökohtana on ollu ihan ensimmäiseks tarttua oppikirjaan ja opetella kirjaimet ja kielioppi.
Ranska oli helppo, ja sitä olen harrastellu vuosien varrella kertaamalla joskus huvikseni niitä kielioppeja, lukemalla ranskalaisia naistenlehtiä ja PUHUMALLA IHMISTEN KANSSA.
Tosin en erikoisen hyvin ymmärrä ranskalaisten kurnutusta.

Espanjassa samat menetelmät ku ranskassa, enkä ymmärrä kovin hyvin espanjaa jos nopeesti puhutaan mutta monista lattaribiiseistä erotan kokonaisia lauseita ja tarinoita. Kannattaa siis kuunnella lauluja.

Venäjän kanssa samat systeemi, ihan tasan tarkkaan. Ja ne venäjänkirjaimet on ihan helpot, oppii 20 minuutissa. Sitä pitää vaan harrastaa ja Puhua Ihmisten Kanssa.

Mutta sitten, - huokaus - arabia  Cry

Jos arabiaa haluaa oppia, niin ne kirjaimet pitäis kyllä opetella, eli se on kurssille menox. Ja kyllä se siitä - tai sitten ei   Cry
Arabianopiskelija joutuu  - jos haluaa oikeesti oppia - opiskelemaan kahta arabiaa, klassista arabiaa ja jossain tietyssä arabimaassa puhuttua puhearabiaa, muute se oppi jää täysin teoreettiseks, vrt. latina.

Olipa kieli mikä tahansa, niin kaikkein antosin mahdollisuus on opiskella vierasta kieltä maassa jossa sitä puhutaan kun se tulvii joka puolelta, kaikkialle kirjotettuna, kaikki puhuu sitä ja suuren osan ihmisistä kanssa ei voi ku kommunikoidan ko. kielellä.
Mutta ulkomaillakaan ei välttämättä opi mitään jos ei uskalla avata suutaan, tehdä virheitä ja sukeltaa siihen kulttuuriin ja kielimaailmaan.
Jos mä nyt asuisin jossain vieraassa maassa ja haluisin vaikka oppia espanjaa tai arabiaa, niin yrittäisin kyl käydä samalla kerran, pari viikossa jollain ulkomaalaisille tarkotetulla kielikurssilla myös.
tallennettu

.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: