Sivuja: [1] 2 3 ... 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vihan purkaminen  (Luettu 65204 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Mamie
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 416



Profiili
« : 25.10.2005 12:15:17 »

Moi! smitten
Oon aina pitänyt sisälläni ylimääräistä vihaa ja se on oireillut monella eri tavalla.. Toisinaan olen sen osannu hyödyllisesti kääntää johonkin fiksuun tekemiseen, mutta kiinnostaisi tietää millä eri tavoilla sen voi itsestään poistaa?
Onko ainoa tapa purkaa aggressioita kunnon räyhääminen tai urheilu? vai voiko esimerkiksi kirjoittamalla, puhumalla, laulamalla, jopa pelkästään ajattelemalla poistaa vihantunteet itsestään? Myöskin ns. piilovihan, joka sitten vain oireilee muulla tavalla... tickedoff tickedoff tickedoff tickedoff knuppel2 knuppel2 knuppel2
tallennettu

Aurinko vaaka 10.
Mirjam
Vieras
« Vastaus #1 : 25.10.2005 12:20:52 »

Tuo on kyllä todella mielenkiintoinen ja tärkeä aihe!
Itsekin olen monasti asiaa pohtinut... idiot2
Enemmän kyllä tuntuu, että etsitään keinoja sen peittelyyn, salaamiseen, ja ohittamiseen, mutta ei sen suoraan kohtaamiseen ja ilmaisuun!
 Sad
Taidan palata vielä tähän mielenkiintoiseen aiheeseen paremmalla ajalla!
 :Smiley
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #2 : 25.10.2005 12:42:31 »

Yleensä kaikenlaisen negatiivisen tunteen myöntäminen, asioiden katsominen silmästä silmään auttaa. Minulla on välillä paha tapa lakaista harmistumiset sun muut maton alle, joka sitten purkautuu lopulta niin, että purskahdan vain itkuun tai väsyn suunnattomasti.

Vihan ja muiden negatiivisten tunteiden ei pitäisikään jäädä piloon. Ensimmäinen askel on myöntää se: nyt minua harmittaa tämä, kylläpä suututtaa tuo, ai että pistää vihaksi!  tickedoff Henkisyys korostaa aina sitä, että Vanha ja Oppinut sielu ei hatkahda enää mistään, mutta tämähän tarkoittaa minusta sitä, ettei sielulla ole enää mitään opittavaa. Harvassa ovat he ja yleensä he ovat guruja tai muita henkisesti korkealle ehtineitä ihmisiä. Muuten meitä ihmispoloisia tuppaa harmittamaan ainakin joku asia joskus. Toisia useammin ja herkemmin, toisia harvemmin ja vähemmän. Negatiiviset tuntemukset ovat osa sinua. Kiitä, kun ne tulevat ja kuuntele, mitä ne haluavat opettaa sinulle. Kun olet tiedostanut, mistä on kyse, anna niiden negaatioiden mennä lävitsesi, mutta älä takerru niihin ^_^

Vihaa ja muita negatiivisia tuntemuksia voi purkaa oikeastaan ihan millä tavalla tahansa - mikä tuntuu itsestään parhaalle. Niin kauan kuin purkautuminen ei tapahdu muita tai itseään vahingoittavalla tavalla tai vihan purkaus ei jää päälle pidemmäksi aikaa, kaikki on minusta sallittua. Suomalainen kulttuuri on valitettavasti sellainen, että täällä ei saa valittaa eikä ilmaista eteenkään negatiivisia tunteita avoimesti. Se on valittamista, heikkoluontoisuutta. Katsokaa vaikka jonkun sanomalehden yleisöpalstaa! Hyvin usein näkee tekstejä tyyliin "Sinä naapuri! Sinä jonka koira on räksyttänyt viimeiset 3 vuotta. Tee jotain tai ammun koirasi!" Kyseinen henkilö voisi ihan hyvin ottaa asian puheeksi koiran omistajan kanssa kasvotusten ja fiksusti, mutta suomalainen ei valita eikä ilmaise tyytymättömyyttään muuta kuin kännillä ja puukolla...  idiot2

Jos aggressio liittyy toisen ihmisen aiheuttamaan tapahtumaan, kannattaa asiasta pyrkiä keskustelemaan henkilön itsensä kanssa, jos mahdollista. Yksikseen pahoja energioita voi purkaa liikunnalla, mietiskelemällä, maalaamalla, huutamalla, repimällä vaikka sanomalehtiä jne. Itselläni auttaa aggressiivinen musiikki ja aggressiiviset ja intensiiviset pelit pahimpaan hätään, mutta en ole oikein saanut pahojen energioiden kanavaa kunnolla auki..  Huh
tallennettu
Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #3 : 25.10.2005 13:02:57 »

Heips Smiley

Miten purkaa aggresiiviset tunteet?
Yksi keino on hyväsyä se, että tuntee vihaa, myöntää sen olemassa olon Cool.
Sitten voi päästä jo hyvään alkuun vihansa kanssa.
Olen itsekin miettinyt monesti tuota, kun on ollut niin paljon purkamatonta vihaa ja kaunaa, mutta olen huomannut, että kun myönnän sen että koen ja tunnen vihaa, se tunne tulee tavallaan sinuksi, sen kanssa on helpompi lyödä kättä, kui kieltää: "En mä vihaa tunne".
Silloin se lukittuu sisään ja katkeruus tulee hyvin usein tilalle ja katkeruus jos mikä
SYÖ SISÄLTÄ[/b]
Yksi keino on puhua "itsekseen" se viha(vaikket todellisuudessa olekaan yksin), toinen tietysti rasittava fyysinen ponnistelu, toinen taas se, että kirjoittaa ulos kaikki karmeudet, mitä ikinä suuripieni sielu saattaa tuntea.

Itselläni on tapana jorista itsekseni idiot2.
Jos yritän selittää toiselle, miltä minusta tuntuu vihantunteen aikana, tuo toinen peljästyy ja lukkiutuu, vaikka sanon, etten kohdista häneen tunnettani Tongue
Joten siitä vaan pauhamaan itselleen ja hyväksymään vihantunne, lycka till :Smiley :Smiley
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #4 : 25.10.2005 13:12:19 »

Mars  vaaka :ssa. Aivan mielettömän vaikeeta purkaa vihaa, kun jokaisen asian voi tiirata miljoonalta eri kantilta. Ja Oinaana tulistun nollasta sataan hetkessä, milloin mistäkin!
 
Kouluttauduin rentoutusterapeutiksi muutama vuosi sitten, ja siinä koulutusaikana tehtiin hyviä harjoituksia, sellaisia, joilla oli tarkoitus poistaa vihaa/surua/tms. ihan tuolta lihastunnosta saakka. Oli hurjaa, kun jostain tosi syvältä pulppusi tunteita, jotka oli opetellut pitämään piilossa vuosikaudet. Lapsuudesta saakka ne väkevimmät jutut nousi.

Ne harjoitukset oli AINA fyysisiä, väsytettiin itsemme ja hengitys oli tosi tärkeää. Idea on, että oikealla hengitystekniikalla päästään niihin syviin kerroksiin. Ja on vaikea rentoutua, jos kantaa myrskyjä soluissaan.

Huomasin kurssikavereista, että jokaisella oli oma tapansa päästellä näitä höyryjä. Yllättävää oli ehkä se, että hiljaisimmat räyhäsivät eniten ja rohkeammat itkivät syvää itkua. Mut yhtä kaikki, helpotuksen tunne oli valtava purkauksen jälkeen.

Ainakin itselleni vihan purkuun tarvitaan fyysinen kontakti, en pystyisi "järkeilemään" sitä pois. Moni kehuu Joogaa, jotkut käy lenkillä. Yksi tuttuni menee soittamaan rumpuja.
Ai niin, nythän on näitä huuto- ja nauruterapioitakin. Vaikuttaa siltä, että monia auttaa kun yhdessä melskataan, ikäänkuin julkinen tunteen ulostuonti auttaisi asian ylipääsyyn.  knuppel2 knuppel2

Minusta viha ei ole vain negatiivinen juttu, sitä voisi käyttää polttoaineena vaikka pelkojen ylipääsyyn. Tai heikkojen puolustamiseen. Vihaisena sitä pystyy huimiin suorituksiin. Mutta patoutunut viha syö itseä sisältäpäin ja vie kamalasti energiaa. Ei hyvä  uglystupid2
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #5 : 25.10.2005 13:17:38 »

Kertoisitko, hyvä Synapsi, muutaman tällaisen harjoituksen, jolla pääsisi käsiksi kaikkein syvimmälle hautautuneisiin ikävyyksiin? Itsekin olen Oinas, mutta en todellakaan osaa räjähtää tai kiihdyttää itseäni minkäänlaiseen aggressiiviseen ulosantiin...  Tongue
tallennettu
solnesko
Vieras
« Vastaus #6 : 25.10.2005 13:31:09 »

Enemmän kyllä tuntuu, että etsitään keinoja sen peittelyyn, salaamiseen, ja ohittamiseen, mutta ei sen suoraan kohtaamiseen ja ilmaisuun!
Exactly! Smalltalkia ja hihhulointia ja hyssyttelyä ja huuhaata ja näennäisen seesteistä köökkipsykologiaa ja sen semmoista... Ollaan niin olevinaan coolia & kypsää ja sitten kärsitään mahahaavoista ja migreeneistä ja endometriooseista ja sen semmoisista...  Angry
Kysyn vaan, että miksi ihmiselle on yleensä rakennettu tunteet? Kysyn vaan. Häh?!! Miksi?!! Siksikö, että voitaisiin ruikuttaa suolitukoksista vai siksikö, että verisuonet räjähtelisivät päissä vai siksikö, että voitaisiin sitten kotona neljän seinän sisällä vetää pää täyteen ja hakata puoliso? Täh? Kysyn vain.  tickedoff   Undecided  Grin[/size]
tallennettu
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #7 : 25.10.2005 13:48:14 »

AthaMaarit, en ole vähään aikaan tehnyt niitä, täytyy kaivaa jostain kurssimatskua esiin, niin voin jotain vinkkejä laittaa. Ne on hengitys- ja mielikuvaharjoituksia. Laitan vaikka yyveenä.

Mutta ne syvimmät patoumat olis kyllä hyvä läpikäydä jonkun hyvän terapeutin kanssa.
Nämä voi olla aika kipeitäkin juttuja, kun liikuskellaan tuolla alitajunnan puolella. Tajusin kurssin jälkeen, etten ole vielä lähimainkaan valmis tekemään terapeutin työtä. Vielä pitää omaa pollaa selvitellä. Ja niitä omia motiiveja.

Vihahan ei ole yleisesti hyväksytty juttu, VARSINKAAN naisille. Mua on helpottanut kanssa Stareyesin mainitsema vihan hyväksyminen.
Aika usein kun viha leimahtaa, heti syyllisyys pääsee valloille. Vaikka viha on ihan oikea inhimillinen tunne. Ei tarvitse hävetä sitä, että on ihminen.
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #8 : 25.10.2005 13:58:35 »

Exactly! Smalltalkia ja hihhulointia ja hyssyttelyä ja huuhaata ja näennäisen seesteistä köökkipsykologiaa ja sen semmoista... Ollaan niin olevinaan coolia & kypsää ja sitten kärsitään mahahaavoista ja migreeneistä ja endometriooseista ja sen semmoisista...  Angry
Kysyn vaan, että miksi ihmiselle on yleensä rakennettu tunteet? Kysyn vaan. Häh?!! Miksi?!! Siksikö, että voitaisiin ruikuttaa suolitukoksista vai siksikö, että verisuonet räjähtelisivät päissä vai siksikö, että voitaisiin sitten kotona neljän seinän sisällä vetää pää täyteen ja hakata puoliso? Täh? Kysyn vain.  tickedoff   Undecided  Grin

Jeh, meitä on näköjään moneksi. Mitä ilmeisimmin esim. minä en sitten vain taida tuntea niitä tunteita niin vahvasti kuin esim. solnesko. :Smiley En nimittäin ole ollenkaan sitä tyyppiä, joka kovin herkästi reagoi vahvalla tunneilmaisulla. Nauran kyllä kun naurattaa ja itken kun itkettää, ja jos oikein kovin vihastuttaa, niin hakkaan vaikka jotain (en ihmisiä), mutta pääasiassa otan luonnostani asiat ja tilanteet hyvin rauhallisesti vastaan. Eikä se ole mitään hyssyttelyä tai teeskentelyä, vaan minun oma tapani reagoida. En myöskään suostu siihen, että kukaan muu määrittelee, miten minun pitäisi tunteitani ilmaista. Jos en ole dramaattinen tyyppi, niin en väkisinkään voi sellaiseksi muuttua.

Toistaiseksi tunneilmaisuni lienee ollut tervettä, koska en ole koskaan kärsinyt niin migreenistä kuin mahahaavastakaan. Verenpainekin on aina ollut sopivan matala. En siis ole olevinani cool, vaan olen. Tongue Tällainenkin vaihtoehto on siis hyvä pitää mielessä, ennen kuin epäilee toisen teeskentelevän vain siksi, ettei tunteiden ilmaisu satu olemaan samanlaista kuin itsellä.

Astrologisesti tämä on selvästi nähtävissä: nousumerkki (reaktio ulkomaailmaan) Kauriissa, joka karsii, erittelee ja järkeilee. Mars (aggressio) Vesimiehessä, joka on viileä, älyllinen ja tasapuolinen, samoin kuu (tunteet) Vesimiehessä. Minusta astrologiasta onkin hyväksi avuksi nimenomaan silloin, kun halutaan ymmärtää ihmisten käyttäytymistä ja reaktioita. Se auttaa näkemään, miten erilaisia voimmekaan olla ja ettei mikään tapa ole toistaan parempi tai huonompi. Ei silti, että mitenkään vastustaisin tätä hyödyllistä aihetta eli tunteiden purkamisen opettelua, sillä kuten Stareyes sanoi, on ensiaskel se, että tunnistaa tunteen ja toinen se, että oikeasti "tuntee tunteen pois". Tukahduttaminen tai kieltäminen ei poista tunnetta, ainoastaan itselle annettu lupa tuntea se pois.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Mamie
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 416



Profiili
« Vastaus #9 : 25.10.2005 14:01:59 »

Voisinko minäkin saada ne? Smiley

Huh, äsken sitten riehuin ja tuntui oikein suonissa kuinka energiat lähti liikkelle...
****kele kun on ketuttanutkin!!! Tarotin Pyre Of God on loistava biisi riehumiseen ja toivon totisesti, että yhtä rankkaa sälää saisin vielä joskus laulaa  Smiley

Mitä mieltä ootte vihan ilmasusta heti? Siis, jos suutun, niin en pidättele itseäni vaan annan tulla heti? Eikös se ole aika alkukantaista? Sinänsä houkuttelevalta tuntuu näin pitkän hyssytely ja alistumiskauden jälkeen...

Ajatuksen viestistä vielä...
Olen myös luonnostani rauhallisempi ja en reagoi tosiaankaan kovin voimakkaasti luonnostanikaan. Huitaisen vain kättä ja sanon, eipä iso homma... ja jatkan tekemisiäni. Harvasta jutusta vedän herneet nenääni
« Viimeksi muokattu: 25.10.2005 14:04:55 kirjoittanut Dark Rock » tallennettu

Aurinko vaaka 10.
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #10 : 25.10.2005 14:11:55 »

Jeh, kaivelen infot esiin. Voin toki laittaa ne tänne foorumille, kun monia kiinnostaa!

Hyvä hyvä, energiat liikkeelle musan tahdissa. Mulle ehdoton ykkönen on vanha Prodigy.
Jotkut nimittää välitöntä reaktiota alkukantaisuudeksi, minä en!  laugh
« Viimeksi muokattu: 25.10.2005 14:15:44 kirjoittanut Synapsi » tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
elviira
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 74


Profiili
« Vastaus #11 : 25.10.2005 14:13:23 »

Hei Synapsi !

Voisitko lähettää minullekin  Wink

Kiitokset

Elviira
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #12 : 25.10.2005 15:01:07 »

Minä kieltämättä koen heti välittömän vihantunteen purkauksen alkukantaisuudeksi ja "kypsymättömyydeksi". Olin jokusen aikaa mukana eräässä harrasteryhmässä, jonka puheenjohtajalla oli erittäin paha tapa suutahtaa helpolla ja ilmaista se suuttuminen välittömästi ja hyvin selkeästi! Hän ei tosin suuttuillut kuin pääasiassa yhdelle, kahdelle henkilölle, mutta moinen käyttäytyminen johti lopulta siihen, ettei mikään ryhmässä enää toiminut. Kaikki vain odottivat kauhuissaan milloin taas räjähtää. En muista yhtään tapaamista, jossa pj ei olisi kiehahtanut ylitse. Lopulta lähdin ryhmästä pois, kuten muutama muukin henkilö jatkuvan kireän tunnelman takia. Kuumakalle(tar) pj on itsekin jo siirtynyt ryhmästä muualle. Hän oli ihana ihminen, leikkisä, innostava ja nauravainen, joka pystyi juttelemaan kenen tahansa kanssa. Hän oli aidosti kiinnostunut asiastaan ja koki johtotehtävänsä tärkeäksi. Hänetä myös pidettiin yleisesti, minäkin pidin, mutta hänen tapansa suuttua ja ilmaista se suuttuminen välittömästi miettimättä asiaa johtivat lopulta melkein koko ryhmän hajoamiseen.  Sad

Minä pyrin pitämään ne ensimmäiset mölyt mahassa ja käymään sisäisen raivokkaan keskustelun minua ärsyttäneen henkilön kanssa (eli lähden vaikka kävelylle rauhoittumaan). Kun tulen takaisin on pahin adrenaliiniryöppy jo tiessään ja pystyn keskustelemaan rauhallisesti toisen kanssa, sekä ottamaan myös hänen näkemyksensä huomioon. Vihan kuohahduksissa jokainen on "aina oikeassa"  :Smiley
tallennettu
solnesko
Vieras
« Vastaus #13 : 25.10.2005 15:06:14 »

Mitä ilmeisimmin esim. minä en sitten vain taida tuntea niitä tunteita niin vahvasti kuin esim. solnesko. :Smiley En nimittäin ole ollenkaan sitä tyyppiä, joka kovin herkästi reagoi vahvalla tunneilmaisulla .......... En myöskään suostu siihen, että kukaan muu määrittelee, miten minun pitäisi tunteitani ilmaista. .......... Tällainenkin vaihtoehto on siis hyvä pitää mielessä, ennen kuin epäilee toisen teeskentelevän vain siksi, ettei tunteiden ilmaisu satu olemaan samanlaista kuin itsellä...........
Arvasin....!!! Aina joku  buck2  nielee syötin kokonaisena!  2funny Grin uglystupid2
Minunkin verenpaineeni on matala - kiitos geenien. Vatsahaavaa ei ole, puolisoakaan ei ole tavinnut hakata, alkoholia en käytä ollenkaan ja suolikin toimii... Tunteet ovat niiden tuntemista varten - eivät mielipuolista käyttäytymistä varten, vaikka olisivat vahvojakin. Senhän jo sanoinkin, mutta se taisi mennä ohi...
Oli kuitenkin oikein kiva nähdä reaktiosi. Köökkipsykoa: Jos nimittäin olisit reagoinut siten, kuten itse sanot reagoivasi, et olisi reagoinut ollenkaan, koska se ei olisi koskenut sinua... I see.  Grin [/size]
tallennettu
Keho
Vieras
« Vastaus #14 : 25.10.2005 15:16:36 »

Aina joku    nielee syötin kokonaisena!
Oli kuitenkin oikein kiva nähdä reaktiosi. Köökkipsykoa: Jos nimittäin olisit reagoinut siten, kuten itse sanot reagoivasi, et olisi reagoinut ollenkaan, koska se ei olisi koskenut sinua... I see.  Grin [/size]

Mielenkiintoisesti ilmoitettu tuo omakin köökkipsykologiasi, jos oikein tarkastelet sitä huolella, sillä siitähän tässä kaiken aikaa on kyse, kun peiliämme vilautamme nytkin.  Wink
Eli kukaan ei KOSKAAN reagoi mihinkään muuhun kuin oman sisäisen pakon sanelemana silloin, kun sillä on eheyttävä vaikutus, joten tulihan todella hyvä esikuva taas kerran tänne foorumille siitä peiliteoriasta, josta on monasti jo ollut puhetta vaan esikuvat puuttui.  Wink angel
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 ... 7
  Tulostusversio  
 
Siirry: