Minäkään en ole kutsunut elämänkatsomustani shamanistiseksi, vaikka sitähän se näköjään hyvin pitkälle on. Oman paikkani löysin 7 vuotta sitten, elän todella keskellä korpea ja yritän parhaani mukaan myös toimia luonnon hyväksi ja elää sopusoinnussa ympäristöni kanssa. Tähän on tultu ihan omaa sisintä kuuntelemalla ja kaikki "rituaalit" ja "matkat" mitä teen on ihan itse kehiteltyjä. Henkien kanssa työskentelen, koska henget ovat lapsuudesta saakka lähelleni tulleet: niin apua pyytävät kuin sitä antavatkin.
Elämäntapa luonnon keskellä, johon kuuluu kierrätys, kestovaipat ja omavaraistalous niin pitkälle kuin mahdollista. Rituaalina jos voi pitää sitä, että iltaisin kun saadaan lapset nukkumaan niin minä lähden ulos kotaan istuskelemaan; sytyttelen tulet, juon teetä ja polttelen muutaman tupakan siinä hiljentyessäni. (Talvella mulla on mummolta peritty susiturkki, tarkenee kelillä kuin kelillä!)Haistelen ilmansuunnat ja energiat, köpeksin yksinäni pitkin pihaa ja varsinkin kesällä lähden usein siitä sitten metsään haahuilemaan, kuljen sinne minne metsä sillä kertaa kuljettaa tai sitten menen "omiin" paikkoihini, missä istuskelen ja hiljennyn. "Työskentelen" jos on tarve tai sitten vaan olen. (Joku arvostaa sitä, että 20m kotiovelta löytyy Makuuni ja Siwa, minä arvostan sitä että 20m kotiovelta alkaa metsä.)
Mitään miehisiä harrastuksia ei ole, mutta lumityöt, polttopuiden teko ja pelloilla kuhkiminen varmaan kelpaa korvikkeeksi. Ei tarvi harrastaa urheilua kun saa ihan tarpeeksi tuota hyötyliikuntaa. Jaa, no kunnostan kyllä harrastuspohjalta vanhoja huonekaluja tuolla ulkorakennuksessa, meillä on siellä pieni paja. Kirves, vasara ja viikate pysyy hyvin kädessä.
Ehkä se "iso" matka oli sitten se, kun kaupungista lähdettiin keskelle korpea 100 vuotta vanhaan taloon ja pihapiiriin. Rempattu on pikkuhiljaa vanhaa kunnioittaen. Ensimmäinen talvi oli kyllä pieni shokki; aamulla sai ensimmäisenä singahtaa putkia sulattelemaan ja lunta lappamaan että pääsee edes ovesta ulos kunnolla. Pimeys ja hiljaisuus. Enää en mistään hinnasta vaihtaisi. Rumpua mulla ei kyllä ole, enkä ole sellaista kaivannutkaan.