Edelleen haluaisin sanoa, että esimerkkeinä otin siis nämä tapaukset esiin koska aihe kiinnostaa

En tiedä voiko tätä ihan "sopaksikaan" kutsua, kun näitä tapauksia on tosiaan kaksi
Toinen soitti yhden puhelun ja toinen kirjoitti täysin nimettömänä herjaviestin. Nyt tuntuu jo että papukaijana tätä toistan
Ensimmäinen esimerkkihenkilö oli siis "olet joko puolellamme tai meitä vastaan" -tapaus. En ole koskaan minäkään ymmärtänyt miksi pitäisi olla vain yksi "puoli" valittavana, siksi en siis myöskään ole sitoutunut senkummemmin uskontokuntiin kuin poliittisiin puolueisiinkaan. Joskus tuntuu että tällainen ärsyttää ihmisiä, siis että ryhmien, klikkien ja ismien ulkopuolelle jättäytyvä on jotenkin hahmoton ja vaarallinen yhteisön kannalta?
Siellä hiekkalaatikolla on ymmärrettävästi sinihaalaripukuisia ja punahaalaripukuisia, mutta aikuisten maailmaan ei minusta mustavalkoinen ajattelu sovi. Ja elämä opettaa kyllä kovallakin kädellä tarvittaessa huomaamaan, että on vain harmaan eri asteita. Toisaalta: ihmiskunnan koko historia on kurahaalarikertomus vallankäytöstä ja tasapäistämisestä...

"Sivistys" ja "demokratia" ei ole näitä inhimillisiä ilmiöitä onnistunut juurikaan kitkemään.

Pahantahtoinen käyttäytyminen siis minua kiinnostaa, myös jos se kohdistuu muihin kuin minuun (minä olen kokenut hyvin vähän tällaista). Eli pahantahtoisuus, vallankäyttö negaation kautta yleensä on ilmiö, jota pohdin usein: mikä saa ihmisen kohdistamaan pahan olonsa tai turhautumisensa toisiin, usein lähes tuntemattomiin ihmisiin?

Vai onko sellainen primitiivistä käytöstä jota ei vain voi kitkeä ihmisestä?