Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitä yhteistä? Kosmologia, astronomia ja astrologia  (Luettu 21900 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #30 : 07.01.2009 00:07:19 »

Tuosta sydonisesta...luin että sydoninen kuukausi on kahden täydenkuun välinne aika eli se mikä Kuulta menee Auringosta katsoen yhteen kierrokseen Maan ympäri. Puhunko samasta asiasta kuin Nousukuu?

On sama asia. Itse tosin saatoin vetää mutkat suoriksi, nimittäin planeetan synodinen kiertoaika tarkoittaa kai juuri Maasta katsottuna kahden alakonjuktion välistä aikaa (ja siihen sopii tietysti Kuukin), mutta minä laskin näitä keskinäisiä kiertoaikoja muiden planeettojen välille. Eli kun joskus jupiter ja saturnus ovat Auringosta katsoen samalla suoralla, ts. konjuktiossa, niin tämä asetelma tulee seuraavan kerran 19,91 vuoden kuluttua. Jupiter on edennyt 1,678 kierrosta ja Saturnus 0,678 kierrosta. Maan asema ei siihen liity, joskin on ne täältäkin katsottuna silloin ainakin melko lähellä toisiaan.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #31 : 07.01.2009 01:02:38 »

Kiitos, kiitos! Oppii tässä aina uutta...

Uutta minulle oli nuo nopeussuhteet, liekö näitä astrologiassa tarvitaan, mutta hauskaa vauhtia tämä meidän meno:

Minä kävelen noin 10 km tunnissa.
Autoni ajaa usein 100 km tunnissa.
Lentokone lentää 800 km tunnissa.
Maapallo pyörii akselinsa ympäri vauhdilla 1700 km tunnissa
ja se kiertää aurinkoa 107 000 kilometriä tunnissa
Koko Aurinkokunta kiitää avaruudessa 77 000 kilimetrin tuntinopeudella kohti Jousimiehen tähtikuviota
(poimittu Salatusta Avaruudesta)

...niin ollaanhan vauhdissa!!

Herää kysymys, miten tuossa vauhdissa yleensä ehdimme nappaamaan jotakin noista resonansseista, painovoimista tai sähkömagneettisista jutuista niin että ne voisivat meihin tai maahan vaikuttaa.
Tai sitten nämä meidän aikakäsitteet taitavat olla aikamoista illuusiota ja eivät päde kosmisiin ajanlaskuihin!
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Lari
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 489



Profiili
« Vastaus #32 : 07.01.2009 01:09:52 »

Esmiralda...

Nopeus on suhteessa siihen mikä liikkuu.

Jos ajat autoa 100km/h ja heität kolikon ylöspäin niin se tipahtaa takaisin käteesi, koska kolikollakin on se 100km/h nopeus. Siispä kun maapallo pyörii ja olet sen mukana olet se kolikko joka on täysin hallinnassa siinä olosuhteessa kun nopeus on tasainen.

Jotain sellattista.
tallennettu

Being the one is just like being in love. No one can tell you you’re in love. You just know it. Through and through. Balls to bones.
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #33 : 07.01.2009 16:54:21 »

Esmiralda...

Nopeus on suhteessa siihen mikä liikkuu.

Jos ajat autoa 100km/h ja heität kolikon ylöspäin niin se tipahtaa takaisin käteesi, koska kolikollakin on se 100km/h nopeus. Siispä kun maapallo pyörii ja olet sen mukana olet se kolikko joka on täysin hallinnassa siinä olosuhteessa kun nopeus on tasainen.

Jotain sellattista.

Ensinnäkin, kiva lukea sinua pitkästä aikaa, teräviä huomiointejasi!  smitten
Totta puhut! Kaikkihan siellä kulkee, joten kolareita ei pääse syntymään. Mutta entäs kun mennään niin pitkälle kuin ns. kiintotähtiin, joita on tähtikuvioissa, joiden perusteella ne horoskooppimerkitkin syntyvät.
Tosin liikumme niissä aika pitkään. Hm...ei riitä älli näitä käsittelemään, vaikka olenkin spatiaalinen tyyppi.

Sitäkin mietin, että kun aurinkomerkki tulee siitä, mikä tähtikuvio Maahan nähden on Auringon takana... sanokaa jos olen väärässä!!!! Ja nousevamerkki sen mukaan mikä tähtikuvio siihen osuu Maapallon pyöriessä. Niin auringonhan pitäisi estää vaikutusta....ja nousumerkkiin suhde olisi avoimempi? idiot2 idiot2

Olen kiitollinen jos ravistelette minua oikeille urille!
« Viimeksi muokattu: 07.01.2009 23:58:36 kirjoittanut Esmiralda » tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #34 : 07.01.2009 22:08:04 »

Sitäkin mietin, että kun aurinkomerkki tulee siitä, mikä tähtikuvia Maahan nähden on Auringon takana... sanokaa jos olen väärässä!!!! Ja nousevamerkki sen mukaan mikä tähtikuvio siihen osuu Maapallon pyöriessä. Niin auringonhan pitäisi estää vaikautusta....

Minä näen sen paremminkin niin että Aurinko pistää siitä suunnasta tulevat energiat soimaan! Samoin muut planeetat, kukin omalla tavallaan. Joka merkistä tulevat energiat vaikuttaa koko ajan, mutta todellakin planeetat voimistavat ja muuntavat vaikutusta. Ja syntymähetkellähän on altis kaikelle, joten sen hetken energiat jäävät muistiin kroppaan ja psyykeen erittäin vahvasti, ehkäpä pysyvästi. Muuten, samalla tavalla vaikuttanee myös syntymähetken säätila?

Toivottavasti nyt ei mene sideerinen vs. trooppinen -jahnaukseksi, mutta sanompa vielä että itse tarkastelen tähtien sijasta vain sitä suuntaa missä planeetat ovat. Se suunta taas kertoo siitä missä Aurinko on tiettyyn aikaan vuodesta, ja sitä myötä muotoutuu näille suunnille niiden ominainen energia. Minusta on luontevampi ajatella vuodenaikojen mukaan syntyviä energioita kuin kaukaisten tähtien. Tai sanotaanko niin etten oikein ole tutustunut niihin tähtienergioihin. Sama perusajatus minusta on molempien taustalla.
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #35 : 08.01.2009 00:13:20 »

Sanot kauniisti ja hyväksyn tuon,Nousukuu:

Lainaus
Minä näen sen paremminkin niin että Aurinko pistää siitä suunnasta tulevat energiat soimaan!

Tarkoitan noilla kaukaisilla tähdillä (nehän tosin ovat suuria toisia linnunradan tyyppisiä ryppäitä) niitä joita horoskooppimerkiksi kutsutaan. Niitä joiden voima on arvaamattoman suuri ja tuntematon, koska niitä ei voi verrata meidän pieneen Aurinkoon tai planeettoihin. Vaikka ovat niin kaukana, niin tiedemiehet (kosmologit mm.) ovat nimittäneet näiti energioita kvasaareiksi, pulsaareiksi puhumattakaan nykyisestä kvanttifysiikasta. Joten tältä osin voin ymmärtää paljon puhutuista horoskooppimerkkien luonteenpiirteistä.

Joten ymmärrän, ettei siinä pieni Aurinkomme paljoa voi hanttiin pistää, paremminkin tosiaan soida mukana. Voi sitä suurta  sfäärien musiikkia, kuinka se soisikaan, jos meillä olisi kuuloaistia edes vähän enemmän!

Oliko se nyt jossain asteroiditulkinnassa vai missä, kun minulle sanottiin, että 'pistää nokkansa asioihin, joista ei oikein ymmärräkään, luulee vain'. Mutta...on kanttia sen verran, että sen nokan pistää. Kun halu on oppia.

Uskon planeettojen erilaisiin energioihin, ovathan he aivan erilaisia fyysisesti että myös käytökseltään. Saatikka sitten niiden keskinäinen vuorovaikutus eli aspektit.
Ja uskon astrologiaankin siinä, että tämä kaikki on jotenkin tuhansien vuosien kautta kokemaa näyttöä.

Ja että siinä löydetään aina jotain uutta ja opitaan uutta.

tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Ratkaisu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1283



Profiili
« Vastaus #36 : 17.03.2010 08:54:56 »

Eikö voitaisi ajatella, että astrologia on yksi maailman, ihmisyyden ja kosmoksen ymmärtämisen teoreettinen väline? ^^

Itse liitän astrologian aika vahvasti kvanttifysiikkaan. Periaatteessahan kaikki vaikuttaa kvanttimekaniikassa kaikkeen. Lueskelpaakas vaikka superstring theorysta. Tässä pikku pätkä wikipediasta.

"The basic idea is that the fundamental constituents of reality are strings of the Planck length which vibrate at resonant frequencies. Every string in theory has a unique resonance, or harmonic. Different harmonics determine different fundamental forces. The tension in a string is on the order of the Planck force (1044 newtons). The graviton  (the proposed messenger particle of the gravitational force), for example, is predicted by the theory to be a string with wave amplitude zero. Another key insight provided by the theory is that no measurable differences can be detected between strings that wrap around dimensions smaller than themselves and those that move along larger dimensions (i.e., effects in a dimension of size R equal those whose size is 1/R). Singularities are avoided because the observed consequences of "Big Crunches" never reach zero size. In fact, should the universe begin a "big crunch" sort of process, string theory dictates that the universe could never be smaller than the size of a string, at which point it would actually begin expanding."

Mitä enemmän itse luen kvanttimekaniikasta sitä enemmän se mielestäni kuulostaa henkisten piirien näkemykseltä maailmankaikkeudesta. =) En voi olla kuin rakastamatta tiedettä aina silloin tällöin <3
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #37 : 17.03.2010 16:42:03 »

Mukava, kun tuota tuota kvanttista tietoutta tähän, Ratkaisu.

Se mitä itse olen lukenut kvanttifysiikasta, olen ymmärtänyt siitä näin: On hiukkasia, joiden liikettä emme voi ennalta ennustaa ja ne voivat olla jopa yhtä aikaa eri paikoissa.

Näin minä yhdistän tähän henkisen elämämme: Meidän sielumme on osa jostakin suuremmasta energiasta, jossakin osanen siitä voi olla muuallakin.

Tämä on aika korrikoitua, mutta korjaisitko Ratkaisu, jos olen sen ymmärtänyt väärin.  Cheesy

Joka tapauksessa kaikki on yhteydessä kaikkeen ihmeellisellä verkostoinnilla, jota emme ymmärrä.
Niinhän radiokanavatkin risteilevät.

Ja astrologia varmaankin on eräs kytkentämekanismi tähän kaikkeen. (?) Epäilen vain, että siitä osataan käyttää vasta jokin pieni osa. Muistan 'näkijä'  Alice Bailyn sanoneen, että tulevaisuudessa astrologiasta opimme ymmärtämään vielä sen olennaisen, mikä vielä ei ole 'hanskassa'.
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Ratkaisu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1283



Profiili
« Vastaus #38 : 17.03.2010 17:14:12 »

Niin, no jotenkin noin se kvanttimekaniikka kaiketi toimii. =) Itse olen varsin noviisi näissä asioissa ja tämä tiede innostus on lähtenyt miehestäni joka harrastuksenaan lukee kosmologiaa käsitteleviä kirjoja ja häntä kuunnellessa aina itselle jotain tarttuu.

Hänen kanssaa itseasiassa olemme miettineet astrologian toimintaa ja mietimme sellaista teoriaa, että koska kaikilla taivaankappleilla avaruudessa on massa, ne aikaansaavat sen, että avaruus poimuttuu niiden kohdalta. Näillä taivaankappaleilla on siis oma kenttänsä ja koska kappaleita on useita niiden kenttien välillä on vuorovaikutusta. Tämä taas teoriassa vaikuttaisi "energian kulkuun" avaruudessa, jolloin se aika ja paikka jona ihminen syntyy tarkoittaisi sitä, että häneen vaikuttavat näiden eri kenttien vuorovaikutuksen tuloksena muodostuneet "energia virrat" ja ne vaihtelevat sen mukaan missä mikäkin planeetta kyseisenä hetkenä on suhteessa toisiinsa. Eli ts. syntymäkartta. Noh, tämä on tosin vain erittäin hypoteettista maallikko keittiöfysiikkaa, joten ei kannata liian vakavasti ottaa. Näillä energiolla voisi tarkoittaa mahdollisesti kvanttipartikkeleita tai valoa, joka toisin sanoen sisältää näitä eri taajuuksilla ja nopeuksilla värähteleviä säikeitä. Painovoimahan vaikuttaa valoon, tai näin ainakin väitetään. Esimerkiksi musta-aukko jossa painovoima on niin suuri, että valo ei pääse karkaamaan.

Tätä voisi verrata vaikkapa puroon. Kuvitellaan, että me olemme puron alapäässä ja vesi virtaa mäeltä. Jos tiellä ei olisi mitään puro virtaisi suoraan alas meitä kohti, mutta kun siihen heitetään kiviä ja oksia sen virtaus muuttuu eli toisin sanoen sen vaikutus muuttuu. =)
Että tälläistä tällä kertaa.

Saa nähdä miten mielipiteet asiasta muuttuvat kun tietoa kerääntyy enemmän ja voihan olla nyt meni kaikki fysiikan laitkin ihan päälaelleen, mutta ei se nyt niin vakavaa ole ^^
« Viimeksi muokattu: 17.03.2010 17:36:37 kirjoittanut Ratkaisu » tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Ratkaisu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1283



Profiili
« Vastaus #39 : 17.03.2010 17:25:45 »

Mutta tosiaan, olen vähän epävarma esittämään tälläisiä mielipiteitä ja teorioita, sillä ensinnäkin pitäisi omata aika vahva koulutus fysiikan ja kosmologian puolelta, jotta uskaltaisin edes ryhtyä kertomaan mitä itseäni viisaammat kvanttifyysikot ovat teorioineet.
tallennettu

askendentti jousimies
 aurinko neitsyt
 kuu harka
 mars oinas
 venus rapu
 merkurius vaaka
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #40 : 17.03.2010 22:27:28 »

Yhdyn ajatuksiisi planeettojen ja tähtikuvioiden energiassa, Ratkaisu.  smitten En muuten ymmärtäisi astrologista tulkintaa enkä sen koko merkitystäkään. Toinen juttu sitten se, että miten kokemuksen kautta ollaan oivallettu noita energioiden luonteita. Takana tosin on tuhansia vuosia, ihmiskunnan vanhin tieteen laji.

Tietenkin mietin sitten miten ne pääsevät kosketuksiin pieneen ihmisen energiapilkkuun. Kuten Kuu Maan vesiin. Jospa ne ovat ne chakrat niitä kanavien aukkoja. Ja se, miten tasapainoisia, tukossa tai hurjassa 'suu sepposen selällään' vaiheessa, niin siten meihin vaikuttaa myös tietyt energiat.

Mutta tähän liittyy kyllä omat mielikuvani. En voi kuitenkaan käsittää mitään erillään olevaa ilman yhteyksiä ja merkityksiä.

Ei näitä kaikkia tarvitse ymmärtää, pohdiskella voi. Kun on energia-aaltoja, kenttiä, resonansseja ja kaiken lisäksi nuo kaikki toimii myös meidän ihmisten välillä, niin ei pieni pää niitä jaksa käsittää. Mielikuvilla voi kuitenkin leikitellä, eikö?
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
 
Siirry: