Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vihantunnetta kirkosta  (Luettu 6064 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Dafne
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 13


Profiili
« : 21.09.2008 13:09:16 »

Heipä hei!
Luuletteko, että seuraava tapahtuma on vain sattumaa vai onko siinä jokin "vinha perä":
Olin ystäväni kanssa Vatikaanin Pietarinkirkossa - kyseessä siis ihan vain tavallinen turistimatka. Kun menimme sisään kirkkosaliin, sydämestäni alkoi nousta hirveä raivon tunne, joka kasvoi kasvamistaan niin, että tuntui vain parhaimmalta päästä pois koko paikasta.  tickedoff Kun raivo ja viha valtasi minut, tuntui kuin olisin katsellut itseäni ruumiini ulkopuolelta. Lähdettyämme kirkosta tunne jatkui vielä hetken, mutta sitten olo palautui normaaliksi.
Kerroin tästä myöhemmin ystävälleni, ja hän sanoi myös tunteneensa kirkossa sellaista vihaa, että olisi halunnut huutaa kaiken ulos. Meistä kumpikaan ei kuulu mihinkään kirkkoon ja menimme Vatikaaniin vain ihan matkailumielessä, ilman mitään ennakkoasenteita tai -odotuksia. En ole koskaan kokenut tuollaista olotilaa missään kirkossa, vaikka olen maailmaa kolunnut ja kirkkojakin nähnyt. Ajattelin, että tunsimmeko ehkä jotakin aikaisempia paikalla sattuneita tapahtumia vai olisiko ehkä korkeammat voimat halunneet meidät pakanat ulos kirkosta mahdollisimman pian? Mene ja tiedä, mutta kokemus itsessään oli kovin mielenkiintoinen.  Huh
tallennettu

C'est la vie!
Dimma
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 278



Profiili
« Vastaus #1 : 21.09.2008 13:21:38 »

Eräs ystäväni ahdistuu (kaikissa) kirkoissa niin että tuntee ettei saa liikutettua jalkojaan, jähmettyy ja ahdistuu.Hänellä ei ole uskonnollista taustaa tms. Mitään järkevää selitystä asialle ei ole. Itselle tulee mieleen menneiden elämien kokemukset. En usko että kirkko haluaisi ajaa pakanat tiehensä, uskon että oikea Jumala/ Luoja hyväksyy kaikki ihmiset sellaisinaan. Kiihkouskovainen yhden aatteen ihminenhän sen varsinaisen suvaitsemattomuuden tuottaa.Todella mielenkiintoinen kokemus teillä ollut, ehkä vähän pelottavakin?
tallennettu

To know it is to be fearless, and to know it is to be full of love.
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2400


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #2 : 22.09.2008 08:00:43 »

Niin, harva uskonto on "kiltti" ihmistä kohtaan kun toinen ihminen sanoo, kuinka tulee olla ja elää jotta taivaspaikka aukeaa... jännää, kun ottaa huomioon ettei sieltä ole monikaan takaisin tullut kertomaan pääsyvaatimuksia  :Smiley
Se miten kristin uskoakin on levitetty aikoinaan on tahrannut "pääkallopaikat" täysin  Sad

...tästä vois heittää vaikka mitä... mutta antaa olla... samoilla linjoilla muiden kanssa kokemuksesi suhteen, Dafne  angel 
tallennettu
^^Queen Nefertiti^^
Astroholisti
*****
Viestejä: 10595


au, kuu jousimies / asc vaaka नमस्ते ‏الله‎ ॐ


Profiili
« Vastaus #3 : 22.09.2008 09:31:10 »

Kun raivo ja viha valtasi minut, tuntui kuin olisin katsellut itseäni ruumiini ulkopuolelta. Lähdettyämme kirkosta tunne jatkui vielä hetken, mutta sitten olo palautui normaaliksi.

*Kuulostaa siltä että muistat oman menneen elämäsi kokemuksen, onkohan k.o kirkkokunta esim polttanut sinut roviolla tms.. hmm..
tallennettu

You become GRATITUDE for ALL that THE UNIVERSE provides. It becomes obvious to You that ALL OF THE UNIVERSE GIVES AND CONTINUES TO GIVE IN LOVING PERFECTION exactly what you ask for, because THE UNIVERSE LOVINGLY PROVIDES FOR YOU ALWAYS! BECOME LOVE!
Dafne
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 13


Profiili
« Vastaus #4 : 22.09.2008 17:59:34 »

Kiitos teille kaikille vastauksista.
Itse olen irtisanoutunut patriarkkaalisista uskonnoista aikoja sitten ja jos vielä joskus johonkin uskontokuntaan haluaisin liittyä, olisi valintani buddhalaisuus. Minuakin on läheltä liipannut (onneksi ei aivan suoraa henk.koht. kokemusta) ns. rakastava uskontosuuntaus nimeltä jehovalaisuus. En voi ymmärtää jehovan todistajien Jumalan rakkaus -käsitettä, koska ainakin seurakuntalaisten rakkaus lähimmäisiään kohtaan päättyy silloin, kun lähimmäinen ei toimi heidän haluamallaan tavalla!
Mutta pakana olen ja ylpeä siitä. Ylpeä varsinkin siitä, että en tarvitse ketään ns. parempaa ja viisaampaa henkilöä kertomaan minulle, mitä tulisi ajatella ja miten toimia tai kertomaan ketä saan rakastaa ja ketä minun tulisi vihata, kun jossain kirjassa (muka) sanotaan niin.Ehkä minut on joskus noitana roviolla poltettu; varsinkin jos olen silloinkin omannut yhtä voimakkaat mielipiteet kuin nykyisin..  Wink
tallennettu

C'est la vie!
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #5 : 23.09.2008 18:13:13 »

Ilmeisesti ihminen on kuitenkin senverran laumasielu, etta haluaa kuulua johonkin ryhmaan ja tulla hyvaksytyksi tassa ryhmassa-minun on vaikea hyvaksya sita-kun mielestani jokaisen pitaa ensin hyvaksya oman ITSENSA!!!
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #6 : 23.09.2008 19:32:39 »

Mielenkiintoinen tunne-elämys, joka varmasti halusi sinua herättää jollakin tavalla.

Tuli heti mieleen kysymys, miksi et kuulu kirkkoon, mitä olet torjunut. Jotakin nousi nyt pintaan, jota kannattaa käydä läpi itsensä kanssa.

Toivon, että opit kokemuksesta jotakin.  Smiley
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #7 : 23.09.2008 20:08:15 »

Haluan olla vain mina itse-kuulumatta mihinkaan ryhmaan.
Kristinuskossa on paljon hyvaa-mutta myos paljon pahaa-sen enempaa sanomatta-en tunne sita omaksini.
tallennettu
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #8 : 23.09.2008 20:36:44 »

Tuli heti mieleen kysymys, miksi et kuulu kirkkoon, mitä olet torjunut. Jotakin nousi nyt pintaan, jota kannattaa käydä läpi itsensä kanssa.

Minun mielestäni kirkkoon kuulumattomuus ei tarkoita että "torjuisi" jotakin...

Ainakin omalla kohdalla, erosin kirkosta halutessani olla rehellinen todelliselle "uskolleni" ja vapautin itseni instituutiosta, joka ei liity vakaumukseeni...
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5772


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #9 : 23.09.2008 23:01:41 »

Ehkä selitys paikallaan...

Minulla on ystävä, joka sanoo hyvin tylysti ei kaikelle mikä liittyy uskontoon, eli sanoo olevansa ateisti.
Kun matkustin hänen kanssaan, oli minusta vähän hassua, ettei hän astunut kirkkoon, edes sen kulttuurin vuoksi vaan odotti ulkopuolella, kun minä uteliaana nuuskin sisätiloja ja ihailin kaunista taidetta.

Minun mielestäni hän torjui paljon jotakin. Ateismi oli jonkin kieltämistä. Jos kieltää jotakin, on se jokin olemassa. Ja hänellä oli 'viha' uskontoa kohtaan, mikä olisi ollut hyvä purkaa ja selvittää. Surin hänen puolestaan.

En minäkään ole ns. puhdas kristitty, mutta tunnen olevani vapaa myös kaikesta vihasta. Voin puhtain mielin astua kaikenlaisiin temppeleihin ja kunnioittaa niitä.
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #10 : 23.09.2008 23:48:02 »

En tunne vihaa mitaan uskontoa kohtaan ja kavin montakin kirkkoa lapi viime reissulla, ihailin heidan TAIDETTA ja sita uskonvoimaa milla taide on saatu aikaan-mutta minulla ei ole sita uskoa.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: