Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Wiccalaisuus  (Luettu 17287 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Alzbeta
Vieras
« : 17.01.2006 21:33:23 »

Hei.

Itse olen jo usean vuoden ajan (sen erotako kirkosta vaiko eikö -pohdinnan rinnalla) ollut kiinnostunut wiccalaisuudesta.

Ongelmaksi kuitenkin on aiheeseen tutustuessani muodostunut se, että wiccalaisuuden sisälläkin tuntuu olevan monenlaista wiccaa ja käsitystä siitä mitä wiccalaisuus ylipäätään on.

Onko täällä muita aiheesta kiinnostuneita? Olisi ihanaa vaihtaa ajatuksia.
tallennettu
hurma
Vieras
« Vastaus #1 : 17.01.2006 21:34:58 »

Wiccalaisuus on urpojen uskonto. Gardner ei ollut muuta kuin rosvo.
tallennettu
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #2 : 17.01.2006 21:37:46 »

Kiitos oliko muuta? Et nyt jaksais.

Muuten wiccalaisuus ei oo uskonto.  Tongue
tallennettu
hurma
Vieras
« Vastaus #3 : 17.01.2006 21:39:06 »

Jaksan ja kerroin oman mielipiteeni.

Ja kyllä wiccalaisuus on uskonto, ihan vain tiedoksi.
tallennettu
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #4 : 17.01.2006 21:42:47 »

Ahaa, korjaa jos olen väärässä, mutta tietääkseni wiccalaisuutta ei ole missään rekisteröity virallisesti uskonnoksi, vaikka sitä ovat yrittäneetkin. Tästä syystä se ei ole mielestäni uskonto sanan varsinaisessa merkityksessä.
tallennettu
hurma
Vieras
« Vastaus #5 : 17.01.2006 21:46:26 »

Korjaan.

Uskontoa ei tee uskonnoksi se, että se on rekisteröity.
Kai sen verran ymmärrät uskonnon määrittelemisestä edes?

Wiccalaisuus on laajalle levinnyt uuspakanuus (neopagan) juttu, ikävä kyllä, jos tutustuu sen historiaan huomaa millaista femakkopaskaa se oikeasti on.

Jos haluat harjoittaa jotain luonnonuskontoa kannattaa kääntää katse muualle.
tallennettu
Vajra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1057


om tare tuttare ture soha


Profiili WWW
« Vastaus #6 : 17.01.2006 21:49:03 »

Luonnon uskonnon harjoittamiseksi
et tarvi muuta kuin luonnon ja mietiskelyä.
Luontohan on kaikkialla.
Vaikkakin erillaisesti joka puolella
tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
Freya
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 9


Profiili
« Vastaus #7 : 18.01.2006 00:03:15 »

En ole wicca enkä aio sellaiseksi ryhtyä, olen kyllä ehdottomasti pakana. Mutta jos olet oikein tosissasi kiinnostunut wiccalaisuudesta niin tässä linkki varsin railakkaaseen tietopankkiin aiheesta. Se ei suinkaan ole kaikenkattava ja onpa vähän asenteellinenkin, mutta varmasti omalla tavallaan hyvin informatiivinen.
http://www.kolumbus.fi/sagafre/Wiccamaster3000.html

Vähän kevyempää verbaalitulitusta tarjoilee Deborah Lipp kirjassaan the elements of ritual. Se ei ole suoraan asiaa tuntemattomille suunnattu kattava esitys wiccalaisuudesta, mutta humoristiseen lähes itseironiseen sävyyn kirjoitettu hyvin jäsennelty kirja wiccalaisuuden käsitteistä, elementeistä ja välissä hyvinkin fiksuja ajatuksia, joita voisi hyvällä omalla tunnolla kopioida laajempaankin käyttöön.

En koe wiccalaisuutta mitenkään omakseni, vaikka samoja elementtejä löytyy omasta uskonnostani. Uuspakanalliset uskonnot eivät samalla tavalla kaipaa ympärilleen kovin tiukkaa dogmia taikka systemaattista organisaatioita, sellainen ei oikein istu luonnonuskovaisten ajatusmaailmaan, mutta niiden puuttuminen ei silti tee niistä mitenkään vähemmän uskontoja taikka epä-uskontoja vain erilaisia uskontoja.
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #8 : 18.01.2006 00:04:57 »

Luonnon uskonnon harjoittamiseksi
et tarvi muuta kuin luonnon ja mietiskelyä.
Luontohan on kaikkialla.
Vaikkakin erillaisesti joka puolella
Näin on.
tallennettu
monikakson
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 259


Look thru' the light


Profiili
« Vastaus #9 : 18.01.2006 00:39:44 »

En ole wicca enkä aio sellaiseksi ryhtyä, olen kyllä ehdottomasti pakana.

Hui! Särähtipä korvaan tuo sana pakana! Mutta sanahan se vain on. Siitä tulee niin kauhean keskiaikainen olo.  :Smiley

Wiccalaisuutta olen joskus itsekin pohdiskellut. Ehkä se on sellainen, anteeksi vain, nuorempien tyttöjen villitys. Nyt luotan vain omaan "uskontooni", jonka määrittelen minä itse. Ainahan vaikutteita voi ottaa mistä vain. Mutta jos wiccaksi itsensä tuntee, niin mikäs siinä. Mulla nyt kuitenkin on ihan positiivinen kuva siitä.
tallennettu

Feel the life in you and you want to live
Spica
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 21


Profiili
« Vastaus #10 : 18.01.2006 13:34:40 »

Moi!

Minua wiccalaisuus myös kiinnostaa ja olen siihen tutustunutkin jonkin verran. Osoitteessa www.varjojenkirja.fi on aika monipuolinen paketti wiccalaisuudesta, sen säännöistä, rituaaleista, faktoista ja myyteistä ym. Noiden sivujen perusteella olen saanut kyseisestä uskonnosta ihan positiivisen ja tervehenkisen kuvan.  Smiley
tallennettu
Freya
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 9


Profiili
« Vastaus #11 : 18.01.2006 16:21:04 »

En ole wicca enkä aio sellaiseksi ryhtyä, olen kyllä ehdottomasti pakana.

Hui! Särähtipä korvaan tuo sana pakana! Mutta sanahan se vain on. Siitä tulee niin kauhean keskiaikainen olo.  :Smiley


Se on kieltämättä vanhanaikainen sana, mutta oikeastaan juuri siitä syystä aika kuvaava. Jos wiccalaisuutta ei lasketa, niin useimmissa uuspakanallisissa taikka luonnonuskonnoissa pyritään kuitenkin jollain tapaa elvyttämään/rekonstruoimaan jotain vanhaa sittemmin unohtunutta uskontoa. Ja toisaalta haluan kuitenkin erottua erityyppisistä New age liikkeen edustajista. Smiley
tallennettu
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #12 : 18.01.2006 16:31:59 »

Kiitos linkeistä!  Smiley Jostain syystä en saanut varjojen kirjaa auki?

No myönnän sen, että wiccalaisuus on "uskonto", mutta jollain tavalla haluan erottaa sen "perinteisestä" uskonnosta kutsumalla sitä vaikka luonnonuskonnoksi tai uuspakanuudeksi tai miksikä tahansa, mutta en pelkällä "uskonto" termillä.

Mitä sitten taas tuohon tulee, että wicca olisi jotenkin nuorien tyttöjen uskonto niin mielestäni se on yhtä perusteltu ja yhtä naurettava väite kuin että vegetarismi on vain muoti-ilmiö nuorten keskuudessa, josta kasvaa varttuessaan ulos.

Eiköhän jokainen ole yhtä lailla itse sen asian kuitenkin miettinyt ja eiköhän jokainen uskonto lopulta muotoudu uskojansa näköiseksi.

En kutsu itseäni nimellä wicca, mutta olen huomannut wiccalaisuudessa paljon sellaisia ajatuksia ja elementtejä, jotka ovat erittäin lähellä omaa arvo- ja ajatusmaailmaani. Siksi olen siitä kiinnostunut.

Sitäpaitsi eiköhän wiccalaisuus ole menossa pois muodista, käsittääkseni kabbala on nyt se juttu. Onko se sitten "julkkisten uskonto", jos wiccalaisuus on teinityttöjen.  Tongue Anteeksi nyt vain, mutta omasta mielestäni uskontoja ei voi luokitella tuohon tyyliin, koska muuten se menee juuri tuohon.

Nyt kun kerran pääsin vauhtiin niin mitä vikaa on matriarkaalisessa uskonnossa? Jos wiccalaisuus sitä edes korostetusti on. Käsittääkseni siellä on sekä Jumalattaria että Jumalia.

Kristinusko on sitten patriarkaalisuudessaan jotenkin parempi? Anteeksi nyt vain, mutta mielestäni tuollainenkaan ei ole kauhean rakentava tapa luokitella uskontoja. En itse henkilökohtaisesti usko minkäänlaiseen persoonalliseen Jumalaan. Näin ollen jotkut wiccat luultavasti myös katsoisivat minua kieroon. Kuten myös siis kristityt.

Wiccalaisuus on tähän mennessä ainoa luonnonuskonto, johon olen hiukan tutustunut ja siksi olen siitä myös sellaisena kiinnostunut. Jos joku tietää muita luonnonuskontoja niin kertokaa ihmeessä lisää.
tallennettu
hurma
Vieras
« Vastaus #13 : 18.01.2006 17:00:16 »

Et tajunnut tuota femakkojuttua sitten yhtään...et kyllä anna kauhean järkevää kuvaa itsestäsi ihan oikeasti.


http://www.pakanaverkko.fi/

täällä on englanninkielinen foorumi-

http://www.pagan-network.org/forums/
tallennettu
Alzbeta
Vieras
« Vastaus #14 : 18.01.2006 17:12:31 »

Ihan oikeasti arvaa kiinnostiko kauheasti millaisen kuvan itsestäni sinun mielestäsi annan?

Ainakin osaan omasta mielestäni keskustella asioista paremmin kuin sinä.

Get a grip.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: