Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: en nuku!  (Luettu 28261 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #15 : 07.01.2008 13:04:57 »

Taas pari pyörittyä yötä takana ja olo tosi hutera/sekava  buck2 päikkärit pakko ottaa, yrittää ainakis.
Tänään polkastaan käyntiin työt ja jos taju ei ole kankaalla ens yönä, haen nuijan ja kumautan sillä otsalohkoon  uglystupid2
Aivan käsittämätöntä... olen sen verran analysoinut tätä ja ihmetellyt missä se off-nappi on  Grin koska päivisinkin on nyt tosi paljon kaikkea touhua ja muistettavaa, kun yö tulee aivot jatkaa samalla tahdilla muistutellen seuraavan päivän työlistasta ja inspiroiden uutta. Nyt on myös selvästi minulla isojen ideoiden ja uusien asioiden työstö aika, ei yhtään negatiivista, mutta kuluttavaa tämä unettomuus :Smiley
tallennettu
Chandra
Astroholisti
*****
Viestejä: 2752



Profiili
« Vastaus #16 : 07.01.2008 14:46:31 »

Samaa työstöä täällä!
Mutta viime yönä minä nukuin jo yhden jälkeen ja jatkoin suoraan puoli kymmeneen aamulla. Cheesy
TAIVAALLISTA!!!!! smitten
Eihän se tätä valtavaa univajetta mihinkään vie,mutta hetken olin kyllä kuin normaali ihminen,eikä zombi.
Ja antoi toivoa että unet palaisivat takaisin.Olin jo vaipunut toivottomuuteen asian suhteen.
Miten tärkeä asia tuo nukkuminen on ihan kaiken kannalta.
Sitäpä ei tajua ennen kuin unet viedään pois ja olet tilassa,jossa et muista mitään,et jaksa mitään,et kuule,et näe.
Keskittyminen miinuksen puolella,niin ettei voi edes kirjaa lukea,koska ei muista mitä sivun verran on lukenut.
Pöhkö olo kertakaikkiaan. Grin uglystupid2
tallennettu

Mantelinpuolikas
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 46


Profiili
« Vastaus #17 : 08.01.2008 00:33:43 »


Sekoitin tuon maasäteilyn vesisuoniin. Niitähän varvuilla etsitään. Käynpä lukaisemassa tuon esille pistämäsi linkin maasätelystä.

Hyvin olet saanut nyt nukuttua Chandra. Laitan tuohon pari linkkiä, jotka hain unihygienia ja univaje hakusanoilla, eikä unettomuus ole tosiaankaan pikkujuttu, vaan ihan vakavasti otettava asia. Ihmettelin, kun lääkäri antoi vain 2 päivää saikkua. Siinä ajassa ei unirytmiä tasoiteta.

Toivotaan, että se työn aloitus antaa Jaspiksellekin paremmat unenlahjat.

Eilen yritin ilman unilääketä, mutta ei onnistunut, joten pakko oli ottaa pilleri poskeen. Siltikin meni tovi, ennenkuin uni saapui.

Tuoltahan se tieto löytyi, kun olen ihmetellyt sokerinsietokyvyn heikentyneen, vaikkei diabetestä olekaan, enkä ole lihava. Siinä on epäterveellinen keino saada unta - suklaa ja makeiset, mut nukahdan makeisilla ku seinäkello.

Univaje nakertaa terveyttä:

http://www.yle.fi/akuutti/arkisto2005/150305_a.htm

http://www.yths.fi/netcomm/viewarticle.asp?path=8,2476,2516

http://terveysnetti.turkuamk.fi/Tyoikaisten/2005_Uneton/Templates/univaje.html

MYÖS OSITTAINEN UNIVAJE PITKITTYESSÄÄN VAARALLINEN:

http://www.verkkouutiset.fi/arkisto/Arkisto_2001/12.tammikuu/lpv60201.htm

Tässä on yleistietoa unesta ja unen vaiheista:

http://www.resmed.com/fi-fi/laakari/tietoa_unesta_ja_hengityksesta/yleistietoja_unesta/unihygienia.html?menu=laakari



tallennettu
Chandra
Astroholisti
*****
Viestejä: 2752



Profiili
« Vastaus #18 : 08.01.2008 01:40:08 »

Kiitos linkeistä Mantelinpuolikas! smitten

Siinähän nuo oireet,jotka unettomuudesta olin listannutkin itselläni ilmenevinä,olivat jo ekassa linkissä.
Tuo painon nousu jäi mietityttämään.
Nyt olen vielä syönyt vähemmän kuin normaalisti aikomuksena laihtuminen,mutta sitä ei vaan tapahdu.
Kaikki oli niin tuttua.Juuri tuollaista se on pitkän unettoman kauden jälkeen.
Nyt onkin viisasta pistää kone kiinni ja koettaa saada unen päästä kiinni.
Ensin huoneen kevyt tuuletus.
Hyvää yötä! smitten
tallennettu

ville3
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 36



Profiili
« Vastaus #19 : 08.01.2008 13:45:36 »

yksi ehkäpä se tärkein kikka unen saamiseksi on parempi patja tai kokonaan itselle tehty sänky. sanoin vain omasta kokemuksesta.
tallennettu

nouseva vaaka, aurinko jousimiehessä, kuu skorpparissa, merkurius jousimiehessä, venus kauriissa, mars skorpparissa, käärme, saarni sekä keltainen itsevallitseva tähti.
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #20 : 08.01.2008 14:56:52 »

Tuo patja on syytä olla hyvä, niin kuin myös tyynyn. Ukkoni pääsi piinaavasta selkä särystä kokonaan, kun hankki itselle suunnitellun ja rakenetun joustin patjan  Smiley lakkasi jopa kuorsaamasta kuin tukkisaha  smitten
Itselläni on myös laadukas sänky ja tiedättekö, että makuuhuone ja joustinsängyt ovat varsin uusi juttu keskiverto Suomalaisen perheessä? Se on suoraan merkityksellinen taloudelliseen tason nousuun, kun katsotaan historiaa taaksepäin  Shocked
Nuo linkit olivat hyviä, meinasin pudota jakkaralta kun yhdessä oli univaje mittari ja laskin itselleni kertyneen Joulukuussa alkaneiden uniongelmien tehneen 90h univajeen nyt jo  buck2 Siinä on takaisin nukkumista  :Smiley
Hieman paremmin nukuin viime yön töiden jäljiltä. Harmitti oikein kun kissa nauku aamuyöstä ja herätti, sen jälkeen en nukkunut sikeästi. Eli tuli 6h yöunet viime yönä, JEEE  Cheesy Ilman kissaa ehkä jopa 8h, joka on minulle se normaalin minimi  angel Jospa se nyt tästä lähtee ja ne unikuvatkin saapuvat taas... kaipaan uniani yhtä paljon, kuin itse lepoa  Cry
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #21 : 09.01.2008 13:52:18 »

Itselläni on myös laadukas sänky ja tiedättekö, että makuuhuone ja joustinsängyt ovat varsin uusi juttu keskiverto Suomalaisen perheessä? Se on suoraan merkityksellinen taloudelliseen tason nousuun, kun katsotaan historiaa taaksepäin  Shocked

On tosiaan aika merkityksellinen juttu, millaisessa sängyssä yönsä nukkuu. Nuorempana sitä ei niin huomannut, mutta näin kun ikää pikkuhiljaa alkaa kertyä, niin alkaa kiinnittää huomiota tällaiseenkin asiaan. Itselläni tuppaa selkä jotenkin "väsymään" nykyisellä joustinpatjalla nukkuessa - ei nyt varsinaisesti kipeydy, mutta on alkanut vaatia jatkuvaa venyttelyä aamuisin.

Itse olen nähnyt mainoksia Futon-patjoista ja kiinnostuin kovasti. Hinta tosin on suolainen, mutta toisaalta niitä on kovasti kehuttu. Sattuisiko täällä olemaan ketään, joka voisi kertoa käyttökokemuksia? Eikös niitä pidä myös jotenkin jatkuvasti huoltaa, tuulettaa tms.?
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Mirjam*
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 313


Maata ei peritä isiltä, vaan on lainassa lapsilta


Profiili
« Vastaus #22 : 09.01.2008 14:18:14 »

Aikanaan meillä oli iso futon-patja, niin kooltaan ja paksuudeltaan (160+200+60cm) Siis futoniksi iso, koska se on melko painava patja materiaali ja tuota jötikkää oli todella vaikea käsitellä, koska futon-patjat nimeomaan "pitää" siitä, että niitä pölyytellään ja myöhitään ja tuuletellaan aika ajoin.
Virheemme oli tosiaan se, että tilattiin yksi iso patja, eikä kahta pienempää.
Tosin tuo ei ollut kokonaan puuvillaa, vaan siinä oli myös, jos nyt oikein muistan, kookoskuitua jossain kerroksessa.
Siihen päälle otettiin molemmille omat petarit, oman maun mukaan. Itselläni oli luonnonkuminen.

Henk.koht itse nukun hyvin futonilla, koska en välttämättä kaipaa patjalta sitä, että se mukautuu liian pehmeästi omiin 'muotoihini'. Futonillahan ei ole sitä ns.joustavaa ominaisuutta. Se on jämäkkä ja silti pehmeä. Petari-materiaalilla sitä voi kompensoida, jos kaipaa joustavaa ominaisuutta lisää.
Muuten se on mielestäni hyvin helppohoitoinen, jos ottaa huomioon sen, ettei hanki liian painavaa/isoa patjaa, vaan vaikka mielummin kaksi päällisin ja/tai vierisin.

Nykyään itselläni on ihan tavis joustinpatja, mistä sinällään en pidä. Muka tunnen ne jouset läpi, tai niiden olemassaolo vain häiritsee itseä.
Olen siihen päälle heittänyt futonin, joka on kyllä oikeasti "hoito-patja" (voi se sängyssäkin tietysti sitä olla  Grin ) ja on kooltaan 120/200cm ja paksuus taitaa olla jotain 10cm. Sitä vielä pystyn ihan yksin käsittelemään painon suhteen.
Sen parempi, mitä useammin sen nostaa pois sängystä ja vähän kääntelee ja vääntelee ja veivaa ja vaikka vie ulos hetkeksi.
Itse koen sen hyväksi itselleni ja siinä on sellainen "turvallinen-fiilis" nukkua.
Joskus 'kuumennan' patjan löylyssä (kuivassa), jotta mahdolliset pölypunkit kuolee. Pakkas-käsittely taasen talvella.

Ei sen hoito eroa sen kummemmin muista patjoista (voi myös imuroida, jos on hyvä imuri, mikä imee patjan pintaa syvemmältä), kuin että tosiaan futon nimenomaan vaatii ja pitää siitä, että sitä väännellään ja pöyhitään, kuten vaikka untuva-vuodevaatteet. Ilmantuvat niinsanotusti.
Makuasioita, mutta voin kyllä omasta puolestani suositella.

Itseasiassa olisi itselläkin aika vaihtaa sänky uuteen. Kunnolliset ovat kyllä melko kalliita, enkä viitsi mitään pilipali sänkyä kyllä ostaa.
tallennettu

Totuus ja Vääryys kylpivät yhdessä.
Vääryys nousi ensin vedestä ja pukeutui Totuuden vaatteisiin. Koska Totuus ei puolestaan halunnut pukeutua Vääryyden vaatteisiin, hän liikkuu alastonna.

https://www.astro.fi/blog/Mirjam%252A
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #23 : 09.01.2008 14:35:52 »

Joopa, halvalla ei  saa kuin ostamisen ilon  Huh
Arvatkaa oliko aikaisempi iloni yhdestä yöstä ennen aikainen... viime yönä ei kahta tuntia pidempiä jaksoja ja nekin pinnallisia  Cry kaiken lisäksi tuntuu kuin nuha olisi hiipimässä puseroon  Angry otollista maaperää tälläinen väsyny reppana  crazy2 Wink Grin
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #24 : 09.01.2008 14:37:19 »

Suurkiitokset Mirjam* noista kokemuksista ja vinkeistä! smitten Laittakaahan muutkin, jos löytyy. Täytyy varmaan alkaa tarkemmin katsella noita vaihtoehtoja...
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Asterix
Vieras
« Vastaus #25 : 09.01.2008 16:18:23 »

Nyt alkaa olla huumorintaju ja kaikkinainen yleisvire aivan nolla  buck2
Jostakin syystä Jouluviikolla jäi nukkuminen pois, enkä tarkoita unia vaan ihan oikein nukkumista  Cry  Olen siitä asti vilkuillut kelloa joka yö ja aamulla noussut ylös muutaman tunnin kooman jäljiltä, unesta ei tietoakaan. Tuo pakkokooma on oma termini, sille kropan ja tajunnan tasolle, jossa lopulta "lepää" kun on niin väsynyt ettei enään jaksa... silti itse uni ei tule ja oikeaa lepäämistä ei ole  Cry
 crazy2
Ensin ajattelin sen johtuvan vain Joulusta ja kaikesta tohinasta, sitten suklaasta, rasvaisesta ruuasta, viinistä, tuoksuista, liian vähästä ulkoilmasta... ei, ei mikään ole tuonut poistettunakaan unta takaisin...
...kuinka kaipaankaan levollista, rentouttavaa unta ja unia...
Ainoa mikä minulle jää vielä koetettavaksi on ns.lomatressin poisto, kun työt alkaa. Olen pohtinut, voiko ruumiillisesti vauhdikas (raskaskaskin joskus), aivotyötä ja vilkasta sosiaalista kanssakäymistä vaativa työ tehdä minulle temput, kun olen lomalla. Kroppa ei palaudu työvireestä lomatasoon (onko sellaista?), siinä on liikaa virtaa lomapäivän jäljiltä  idiot2
Ei muuten, mutta... väsyttää, pinna kiristyy, hermot menee ja mitään ei jaksa  Huh  ja pitäis lukea tenttiin, jotta saan tämän iltakoulun pois alta kunnialla ajallaan...  Wink
Ideoita, millä unet takasin?

Hei ystävät hyvät, vitaminit ja hivenaineet kuntoon!
Scandinaavinen pitkä pimeys syö valtavasti niitä.

Unettomuus on usein hermoihin liittyvää, eli stressiä sun muuta,
joten B-vitaminit ja etenkin Magnesiumia.

Molemmat tasapainottavat hermojen toimintaa,
etenkin Magnesium rauhoittaa ja se onkin hyvä
ottaa ennen nukkumaan menoa hieman yli-annostuksena.

Itse olen ottanut 3-4 iltaisin (yksi tabletti on 300-350 mg).
Voi laittaa vatsan hiukan löysälle, mutta puhdistuupa elimistökin
ja kunnon unethan tässä tarpeen ovat. Wink
tallennettu
mammamma
Vieras
« Vastaus #26 : 09.01.2008 19:36:42 »

Saako teille unettomille lähettää reikiä? Kokeilisin mielelläni, onnistuisiko samanaikainen lähetys useammille henkilöille? Smiley Yksittäishoidolla olen saanut yhden unettoman nukahtamaan alta vartin Wink Pistäkäähän itsenne pinoon tai laittakaa yyveetä jos saa kokeilla esim. tänään klo 21.00  Smiley
tallennettu
Mantelinpuolikas
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 46


Profiili
« Vastaus #27 : 10.01.2008 01:48:55 »


Niinpä, olen jo pidemmän aikaa ollut aikeissa vaihtaa uuteen sänkyyn. Nykyinen joustinsänky on liian pehmeä. Huomaan, että nukun paremmin hieman tukevammalla patjalla.

Samaa ajattelin tänään, ettei meikäläisen ravitsemus ole kohdallaan ja sekin jo vaikuttaa epäedullisesti unensaantiin. Unenlaatuun vaikuttaa niin monet eri tekijät. Noissa linkeissä oli useampia kohtia, joista päällimmäisenä stressi ja paineen alla työskentely - teho vauhdilla sekä vuorotyö.

Viime yön nukuin todella hyvin, mutta edelleenkin unilääkkeiden avulla. Että oli virkeä olo ja ei yhtään niin zombimainen + muistihäiriöinen olotila.

Hyvä, ettet TuliTirppa Reikitelly, olisin nukahtanu kesken iltavuoron laugh. Mutta, voithan koettaa sitä huomenna, tai siis tänä iltana. Iltavuoron jälkeen on aina levoton olo ja mahdotonta saada unenpäästä kiinni, kun illan työt pyörii päässä. Aamulla taas herätys ja duuniin.

Chandra, siinä käy varmaan just niin, että vaikka ei syö edes paljon, mutta kun on univajetta, aineenvaihdunta ei toimi ja paino ei laske. Mul on vuoden ympäri ikkuna auki, vaik normaalisti olen kovin palelevaa sorttia, öisin sitävastoin ikkuna pitää olla auki.

Miten olette Chandara ja Jaspis saaneet nukuttua?


tallennettu
mammamma
Vieras
« Vastaus #28 : 10.01.2008 07:21:20 »


Hyvä, ettet TuliTirppa Reikitelly, olisin nukahtanu kesken iltavuoron laugh. Mutta, voithan koettaa sitä huomenna, tai siis tänä iltana. Iltavuoron jälkeen on aina levoton olo ja mahdotonta saada unenpäästä kiinni, kun illan työt pyörii päässä. Aamulla taas herätys ja duuniin.


Ilmoittelepa, jos tuo 21.00 käy Smiley Myöhemmin olen jo itsekin taju pois Wink
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #29 : 10.01.2008 10:01:41 »

Et sattunu Tulitirppa ajattelemaan kumminkin asiaa  Wink Viime yön nukuin kuin uppotukki, heräsin n.klo:02 ja taas klo:05 mutta sain heti unesta uudelleen kiinni  Cheesy Nyt on silmien takamukset ( 2funny) kipeät  idiot2 Mutta ethän minulle tänään pistä tuleen nukkumattia ainakaan ennen klo:11? Muuten nukun rattiin  Shocked Sad
Tuota nukkumistani pohdin, josko ois johtunu myös tästä räkätaudista minkä sitten kehitin itselleni. Ja ihmettelen hieman onko tämä tauti nyt sitten lopputulos unettomuudesta... immuunijärjestelmä kovilla univaje tressin vuoksi -loogista toisaalta. Ja onhan tuo tapa saapa mummon taju kankaalle, kun muutoin ei onnistu  :Smiley Oikeasti tuossa kun aloitin tämän ketjun, toisinaan oli niin skitso olo öisin että melkein teki mieli karjua itselle, että "nyt s*****a turpa kii ja unta palloon!" kun pää kihisi ajatuksia, eikä unta  Sad
Sashan pointti vitamiineista on myös varteenotettava ja vaikka olen nauttinut monipuolisetsi lisävalmisteita ja pyrkinyt syömään myös monipuolisesti ja terveellisesti, tuntuu kuin ei se olisi riittänyt. Mennyt syksy ja alku talvi olivat NIIN pimeitä, että sitä on taviksena hankala arvioida kuinka paljon ja mitäkin tuli saada... ettei tule ongelmia liian vuoksi  Smiley Lisäksi olen myös arvellut tuon pimeän sekoittaneen päivärytmini ja siksi kihinä päässä yöllä  idiot2 Mitä te muut tuumaatte?
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4
  Tulostusversio  
 
Siirry: