Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Unen tarve, miten nukut yösi?  (Luettu 25200 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Yussra
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 176



Profiili
« Vastaus #15 : 03.10.2007 19:21:50 »

Uskomattomia unenlahjoja teillä!

Mä nukun sen 7-8 tuntia yössä ja usein san taistella, että unta riittää aamutunneille. Alan heräillä neljän maissa, varsinkin jos on jotain stressaava tiedossa ja nukun pätkittäin.

Edes viikonloppusin ei unta riitä kuin seittemään kahdeksaan. Se aina ärsyttää, varsinkin jos on univelkaa, eikä vaan pysty nukkumaan. Sitten saa hissutella, ettei herätä muita...  Smiley
tallennettu

Asc Jousimies
Au Neitsyt
Kuu Kaksoset
Apina

Punainen kosminen maa
Elämänpolku 11
Jinx
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 81



Profiili
« Vastaus #16 : 03.10.2007 19:37:02 »

Luin, että aivot tarvitsevat levätäkseen vähintään 8 h yöunet
ja paljon ajatustyötä tekevät nukkuvat keskimääräisesti
pidempään kuin muut. Huh


Voidaan siis vetää johtopäätöksiä, että ollaan tavattoman fiksuja.
Paitsi tetysti jos päässä ei liiku mitään vaikka kuinka ajattelis.  Grin

-Jinx
tallennettu

Aurinko - Kaksoset
Asc - Kauris
Kuu - Vaaka
Merkurius - Rapu
Venus - Leijona
Mars - Kauris

Asterix
Vieras
« Vastaus #17 : 03.10.2007 20:01:39 »

Heh..! Cheesy Totta kai.. :Smiley Tongue

Joku astrologinen opus väitti myös  aurinko kaksoset:ten
tarvitsevan enemmän unta kuin muut merkit,
koska vain pitkillä yöunilla hermot ja aivokapasiteetti
saa ansaitsemansa levon.
Harmi, etten muista ko. astrologin nimeä -> tarvitsen selkeästi unta :Smiley

Kuinkahan moni pitkiä unia harrastavilta löytyy kaksosta kartaltaan?
Voikohan tuolla olla perää? idiot2
tallennettu
Jinx
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 81



Profiili
« Vastaus #18 : 03.10.2007 20:10:06 »

No miulla  aurinko ja chiron kaksosissa  Smiley

Chiron toimii siltana kollektiivisen mielen ja galaktisten ulottuvuuksien välillä. Chiron on meille linkki kommunikointiin tietoisen todellisuuden ja planeettajärjestelmämme ulkopuolella olevan älykkyyden kanssa; tietäjä sisällämme.

Jos näin on niin eikö unimaailma voisi olla eräänlainen linkki toiseen maailmaan.
Siksi uni vetää niin kovasti puoleensa, että joskus on ihan pakko nukkua kunnon unet. Samalla työskentelee siellä toisessa maailmassa jota chiron toteuttaa kaksosen merkissä.

-Jinx
tallennettu

Aurinko - Kaksoset
Asc - Kauris
Kuu - Vaaka
Merkurius - Rapu
Venus - Leijona
Mars - Kauris

K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 2620


PUNAINEN PAHOLAINEN - RED DRAGON


Profiili
« Vastaus #19 : 03.10.2007 20:13:39 »

Heh..! Cheesy Totta kai.. :Smiley Tongue

Joku astrologinen opus väitti myös  aurinko kaksoset:ten
tarvitsevan enemmän unta kuin muut merkit,
koska vain pitkillä yöunilla hermot ja aivokapasiteetti
saa ansaitsemansa levon.

Hermot, aivot ja Kaksonen liittyvät Merkuriukseen.

Meillä paljon nukkuvilla voi olla hyvä Merkurius. Minulla ei ole planeettoja Kaksosissa, mutta erittäin hyvä  merkurius.
tallennettu

Au Kauris, AC Rapu, Kuu Rapu
MC & Merkurius & Venus Vesimies
Punainen Galaktinen Lohikäärme
Tibetan
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 385



Profiili
« Vastaus #20 : 03.10.2007 20:19:17 »

Minä nukkuisin myös pitkään, jos se vain olisi mahdollista. Tai no, liuún työpaikalleni tuntia myöhemmin kuin muut, kun en jaksa aamuisin ajoissa ylös ja joudun korvata sitä sitten toisesta päästä. Pitkin päivää sitten väsyttelee, vaan annas olla kun ilta tulee. Voisi kehittää vaikka minkälaisia juttuja justiinsa silloin kun muut alkaa vetäytyä yöpuulle.
Viikonloppuisin sitten paikkaan univajettani.
Mulla kaksosissa on Venus ja Vesta.
tallennettu

Katso vettä rakkaudella ja kiitollisuudella! Vesi, jota katsot, värähtelee samalla taajuudella kaikkialla muualla olevan veden kanssa ja rakkauden viestisi tavoittaa jokaisen maailmassa olemassaolevan ihmisen sielun.
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #21 : 03.10.2007 20:23:28 »


Kuinkahan moni pitkiä unia harrastavilta löytyy kaksosta kartaltaan?

Shocked Minulla on juuri IC (KODIN PISTE)  kaksoset  Grin
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
seku
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 28



Profiili
« Vastaus #22 : 03.10.2007 21:57:00 »

Oma nousu ja Chiron Kaksosisssa, ja ajatustoimintaa kyllä totisesti riittää...  2funny
Joten kyllä voin allekirjoittaa Kaksosten unentarpeen. Jos en saisi riittävästi unta, ja varsinkin silloin kun eniten stressiä, huolia ja kiirettä riittää, unohtaisin varmaan päänikin johonkin heti kun silmä välttää.  uglystupid2
Merkurius Neitsyessä, joten ehkä noita huolia tulee sitten pyöriteltyä mielessä vielä sitäkin enemmän. Jopa niitäkin joita ei tarvitsisi. Ja tarpeeksi kun huolet painavat niin tuntuu, että kymmenittäin asioita on kesken ja mikään ei pysy enää järjestyksessä. Pakkohan siinä on unta vastapainoksi silloin saada. Ja kyllä se auttaa...aivot vähäksi aikaa off ja unten maille, herättyä löytyy sitten kummasti ihan uusia perspektiivejä asioihin.  coolsmiley Jotkut huolet ratkeavat ihan itsestäänkin kun vain lakkaa hermoilemasta niiden vuoksi.

Joku sen pitkäunisuuden ja elämän pituuden välisen korreloinninkin tuli maininneeksi... Itsekin olen kuullut asian niin päin, että mitä enemmän ihminen nukkuu, sitä pitempään hän eläisi. Että paljon nukkuvalla pystyisi stressihormonien taso alhaisemmalla, vapaat radikaalit aiheuttaisivat vähemmän solutuhoa...yms. kuin lyhytunisilla ja aktiivisemmilla ihmisillä, ja siitä sitten johtuisi pidempi ikäkin... En tiedä onko tuota mitenkään todistettu tai tullaanko todistamaan, mutta jos pätee edes puoliksikaan niin tämäkin tyttö voi sitten rauhassa suunnitella pitkää eläkeikää...  2funny

Heräilystä sen verran, että öisin en heräile. Kun ns. "yöuneen" alan (mihin aikaan se sitten sattuu alkamaankin - kello kahdentoista ja kello kuuden välillä yöllä.... :Smiley ), sellaiset 7-8 tuntia nukun tauotonta syvää unta, heräilemättä. Siinä vaiheessa minua ei todellakaan saa hereille helpolla - ja yrittämisestä saa pahimmassa tapauksessa vain herätyskellon silmiensä väliin. 2funny Tuon sikeän vaiheen jälkeen vasta alkaa heräily ja torkkujen venyttäminen. Sitä purtavaa poskeen, käynti vessassa...yms...ja takaisin sänkyyn. Siitä eteenpäin nukun n. 1-3 tunnin pätkissä, sen 10-12 tunnin kokonaismäärän ja ylikin vähän silloisesta unentarpeesta riippuen, ja unia saatan nähdä sen 2-3 kipaletta sinä aikana. Heräily on lähinnä vain sitä, että uni loppuu, havahdun, katson kelloa, pohdin jaksaisinko/kannattaisiko vielä nousta, makaan hetken valveilla pohtien olisiko lämpimän sänkyn jättämiseen mitään kannattavaa tarvetta, yleensä tulen lopputulokseen että ei... Grin , ja sitten käännänkin vain päätökseni tehneenä tyytyväisesti kylkeä ja nukahdan uudestaan saman tien - seuraavaan uneen.  Cheesy

Masennuksesta se verran, että totta sekin - se lisää unentarvetta. Itse kävin masennuskautta läpi toista vuotta kun isäni kuoli, ja nukuin hillittömiä määriä. Pelkkä ajatus sängystä nousemisesta ja kaikkien minulle langenneiden huolien hoitamisesta oli välillä vain kertakaikkiaan liian raskas, joten käytin paljon aikaa surun pakenemiseen ja siitä toipumiseen nukkumalla. Vuorokauden ympäri tuli vietettyä turvallisesti sängyn uumenissa, mikäli sain nukkua häiriöttä. Hävettihän se välillä - olla niin rikki ettet edes päivätoimia saa aikaiseksi, mutta minkäs teet. Kukin purkaa surun omalla tavallaan. Välillä toki ystävät tulivat vähän potkimaan liikettä persuksiin, ja kiskoivat ulkoilmaan piristymään, mikä toki auttoi paranemisprosessissa paljon. Mutta sikäli masennusuni oli  levotonta, että saatoin heräillä milloin sattui, ja myös se sikiunen vaihe katkeili. Sikeä uni saattoi osua vaikka iltapäivälle, ja valvejaksot tulivat sitten keskellä yötä. Heräät kahdelta yöllä, puuhaat pari tuntia omiasi, kunnes pystyt nukahtamaan uudestaan. Ja täyttä lepoa oli vaikea saada juuri koska uni katkeili aivan liian usein. Se se vasta hankalaa välillä oli... Embarrassed
Onneksi se vaihe on jo läpikäyty ja takana päin. Päässyt vihdoin palaamaan normaalimpaan unirytmiin - jos tällaista unikekoa nyt sittenkään voi normaaliksi kutsua...  :Smiley Mutta elämä jatkuu ja nykyään siitä jaksaa taas ottaa kaiken irti.  smitten
« Viimeksi muokattu: 03.10.2007 22:09:33 kirjoittanut sekuretto » tallennettu

Become as wings that outshine your sadness, cutting through the white darkness....
Yussra
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 176



Profiili
« Vastaus #23 : 04.10.2007 13:06:30 »

Hesarista teille, unikeot  Grin

Tutkimus: Noin 7–8 tuntia nukkuva elää pisimpään
Julkaistu: 10:48

Päivitetty: 11:02

stt–hs


Sekä liian lyhyt että liian pitkä yöuni saattavat lyhentää elämää. Työterveyslaitoksen ja Helsingin yliopiston tutkimuksen mukaan lyhytunisten kuolleisuusriski oli miehillä neljänneksen ja naisilla viidenneksen suurempi kuin keskivertonukkujan.

Myös pitkä yöuni kasvattaa kuolleisuusriskiä, mutta hieman vähemmän.

Lyhytunisiksi luokiteltiin vähemmän kuin 6,5 tuntia nukkuvat, pitkäunisiksi taas yli 8,5 tuntia nukkuvat.

Tulokset pysyivät merkitsevinä, vaikka muut kuolleisuuteen vaikuttavat tekijät kuten elintavat ja elinolosuhteet otettiin huomioon. Selitystä sille, mikä yhdistää unen pituuden ja kuolleisuuden, ei kuitenkaan vielä tiedetä.


Uni- tai rauhoittavia lääkkeiden säännöllinen käyttö lisää kuolleisuusriskiä noin kolmanneksella. Unilääkkeiden epäsäännöllinen käyttö eli alle 60 päivänä vuodessa ei kuitenkaan osoittautunut riskitekijäksi.

"Silloin kun unilääkkeitä käytetään lyhytaikaiseen unettomuuden hoitoon, ne ovat käyttökelpoisia", korostaa erikoislääkäri Christer Hublin Työterveyslaitoksesta.

Tutkimuksen aineistona on käytetty laajaa Suomen Kaksoskohortti -kyselytutkimusta vuosilta 1975 ja 1981. Tutkimuksessa selvitettiin unen pituutta, unen laatua ja lääkkeiden käyttöä 21 268 täysi-ikäisellä suomalaisella. Kuolleisuutta seurattiin vuosina 1982–2003.

tallennettu

Asc Jousimies
Au Neitsyt
Kuu Kaksoset
Apina

Punainen kosminen maa
Elämänpolku 11
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #24 : 04.10.2007 15:36:38 »

Täällä yks yökyöpeli lisää, vaikka noita  kaksoset vaikutteita ei löydy  idiot2
 chiron ja ic löytyvät  harka stä
Päivä on pilalla jos täytyy pompata ylös, eli nousemiseen menee aikaa n.15-30min., silti harvemmin nukahdan uudelleen ja myöhästyn mistään  :Smiley kop, kop
Minulle ei saa soittaa, eikä ylipäätänsä puhua ennen kun olen saanut aamukahvet ja ne yleensä juon siinä klo:10 aikaan, vaikka nousen ylös käytännön syistä jo klo:7  buck2
Päivällä en ehkä saa mitään aikaan, mutta iltaa kohden piristyn ja yöllä saatan painaa kevyesti yli puolen yön täysillä hommia  Cheesy
Onneksi on ilta duuni  angel miten mahtas käydä jos täytyis mennä töihin aamusta klo:7.ksi  Huh
Jos nukkua saan niin helposti vierähtää kello ympäri, mutta sellasta ihmettä en ole päässyt nauttimaan pitkiin aikoihin  Undecided ja jos oikein arvaan, niin sitten kun sellainen aika koettaa, että vois... ei pysty  2funny
tallennettu
Tulikukka
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 250



Profiili
« Vastaus #25 : 04.10.2007 16:48:58 »

Minulla on kaikkein optimaalisin tuo 7-9 tuntia, riippuen hieman siitä millä fiiliksillä mennään ja miten raskas päivä on ollut takana. toki tykkään nukkua päikkäreitä, semmoinen tunti hurahtaa ihan kevyesti!  Smiley

Stressin ja kuukkareiden aikaan sitten voikin olla että nukun ihan mitättömästi, parhaillaan menee siihen että nukun puoli tuntia koko yönä. Ihmisuhde ongelmat ovat mulla kaikkein pahimpia, jotka vievät yöunet melkein kokonaan... Sad

Näin syksymmällä olen huomannut, että unen tarve on lisäääntynyt hieman ja jaksaminenkin on vaikeampaa. oiskohan vitamiinikuurista apua?  Huh
tallennettu

We have got two gifts,that we should use as much as possible:
the sense of humore and the imagination.
The imagination replaces that what we are not and the sense of humor
helps us to accept that what we are.
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #26 : 04.10.2007 18:27:03 »

Luin, että aivot tarvitsevat levätäkseen vähintään 8 h yöunet
ja paljon ajatustyötä tekevät nukkuvat keskimääräisesti
pidempään kuin muut. Huh


Voidaan siis vetää johtopäätöksiä, että ollaan tavattoman fiksuja.
Paitsi tetysti jos päässä ei liiku mitään vaikka kuinka ajattelis.  Grin

-Jinx

Minä ajattelen ihan liikaa. Se että onko ajatukseni fiksuja onkin ihan toinen asia  Grin
Mutta aivot kyllä raksuttaa koko ajan ja täysillä.
tallennettu
Asterix
Vieras
« Vastaus #27 : 04.10.2007 23:06:00 »


 aurinko merkurius mars chiron ceres - kaksosena vastaan..  Cheesy Grin

Minulle riittää yleensä 6-8 tunnin yöunet, ja joka viikko melkein on ainakin yksi yö että nukun vain 4-5 tuntia. Päikkäreitä en nuku koskaan. Kuumeisenakin välttelen nukkumaan menoa viimeiseen asti! Jos nukun 9 tuntia tai enemmän, koko päivä on pilalla. Tuntuu ettei saa mitään aikaiseksi!


Grin

No tuolla Kaksosmäärällä kartalla ei yksinkertaisesti voi olla aikaa sellaisille
ajan tuhlaamiselle kuin nukkuminen! 2funny
Veikkaampa, että olet keksinyt ikiliikkujan  :Smiley
-kahdessa sekunnissa! 2funny Cheesy

Lueskelin noita viestejä ja tuli mieleen, että kuinka paljon
vaikuttaa tähän ns. "henkisen tien" kehitykselle se,
että nukkuu paljon?  Huh
Unissahan aika monet jäsentelevät elämän suuria kysymyksiä
paikoilleen ja jotkin saavat ns. viisautta unien kautta.

Esim. ne, joilla on hankala/ratkaisematon/stressaava elämän tilanne
ja nukkuvat siten paljon,
niin olisiko niin, että luonto on vain järjestänyt sillä tavalla,
että ihmistä alkaa luonnostaan väsyttämään,
koska unessa ihminen usein jäsentelee niitä ongelmiaan? Huh

On kyllä erittäin totta, että unen laatu on erilainen stressitilanteessa
kuin balanssissa.
Onnellisena ja hyvillä mielin nukkuu syvästi (ja pitkään). Wink
tallennettu
EiYhteyttä
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 36



Profiili
« Vastaus #28 : 05.10.2007 05:05:40 »

Minä myöskin kuulun näiden uneliaiden joukkoon. Ennen nukuin aina n. 12 tunnin yöunet, ja jos aikaa oli niin helposti pidempäänkin, mutta nyt kun tuo pikkutyyppi <3 tuolla masussa on laittanu hormoonit sekaisin niin nukun huomattavasti lyhyemmät unet.

Hidas olen kyllä edelleen heräämään, aina olen ollut. Siksi varmaan viihdynkin niin paljon ammatissani kun saan herätä omaan sisäiseen herätyskellooni kun siltä tuntuu ja nousta sängystä hitaasti ilman kiirettä!  smitten
Ja sitten touhuan ne touhut ennen töitä, mitä muut ihmiset töiden ja nukkumaanmenon välillä!  Smiley




Joku astrologinen opus väitti myös  aurinko kaksoset:ten
tarvitsevan enemmän unta kuin muut merkit,
koska vain pitkillä yöunilla hermot ja aivokapasiteetti
saa ansaitsemansa levon.
Harmi, etten muista ko. astrologin nimeä -> tarvitsen selkeästi unta :Smiley

Kuinkahan moni pitkiä unia harrastavilta löytyy kaksosta kartaltaan?
Voikohan tuolla olla perää? idiot2


Minulla kaksosista löytyy vain chiron ja venus? ööh? idiot2 Huh
tallennettu

Saadaksesi ilosta kunnolla irti, sinun on jaettava se jonkun kanssa. <3

Aurinkohärkä
Nousurapu
Kuu, uranus ja saturnus jousimiehessä
Merkurius oinaassa
Venus kaksosissa
Mars kauriissa
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #29 : 05.10.2007 15:56:06 »

Hormooneilla on vaikutusta...
Murrosiän alussa unen tarve kasvaa roimasti ja silloin tuntuu, että nuo nuoret VAAN nukkuvat  Huh mutta se rapisee kyllä kun alkaa yöjuoksu  Grin
Synnytyksen jälkeen unen tarve voi olla kadoksissa kuukausia ja sen tarkoitus on pitää äiti vireänä ja valppaana vauvan tarpeita varten  smitten
Surun murtamat nukkuvat tai syövät (yleistys!)
Rakastuneet kukkuvat ja laihtuvat (taas yleistys!)
 2funny
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
  Tulostusversio  
 
Siirry: