Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Intialaisen astrologian ilmaisohjelma  (Luettu 5074 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Harschi
Vieras
« : 28.12.2005 15:57:03 »

Jos joku haluaa alkaa tutustumaan syvemmin intialaiseen astrologiaan, suosittelen lämpimästi netistä imuroitavaa ilmaisohjelma Jagannatha Horaa (tuttavallisesti JHora). Sen saa täältä http://www.vedicastrologer.org/jh/index.htm

Minulla on itselläni rahalla ostettu Parashara's Light 6.1.5, mutta kypsyin viimein jatkuvaan kaatuiluun, koodivirheisiin, bugeihin, omituisuuksiin shadbala-laskelmissa ym. ym. ja aloin perehtyä paremmin tuohon JHoraan. Minua on häirinnyt JHorassa sellainen pikkuseikka kuin ikävä ulkoasu, mutta sitten huomasin, että värimaailmanhan voi muuttaa täysin mieleisekseen (Preferences --> Related to Display --> Colors to be used). Nyt mun ohjelma kylpee kauniissa viileissä pastellisävyissä.

Se on ilo käyttää. Löytyy lukuisa määrä eri dasa-systeemejä päällimmäisenä tietysti yleisin Vimsottari Dasa aina kuudenteen alatasoon saakka (jossa jakso vaihtuu muutaman tunnin välein - vaatii ainoastaan syntymäajan rektifioinnin sekunnilleen ollakseen tarkka  Wink), transiitit, transiittien astakavarga-pisteet (Transiitti on siis sitä myönteisempi, mitä paremmat astakavarga-pisteet. Ja tämä systeemi todella toimii!), avastat eli kartalla olevien planeettojen "mielentilat" jne. jne. Help-osiosta löytyy lyhyitä selvityksiä eri tekniikoista ja "Vedic Astrology Lessons", mm. "Building Blocks of Chart Analysis". Eikä se kaadu! Se ei kaadu!!

Ohjelman on tehnyt PVR Narasima Rao, joka on intialaissyntyinen amerikassa asuva olikohan se nyt insinööri, bramiini ja astrologian tuntija, joka osaa sanskriittia ja on nuoresta asti perehtynyt klassisiin teksteihin. Tässä on siis harvinaislaatuinen henkilö sikäli, että hän osaa sekä ohjelmoida että tuntee astrologiaa pintaa syvemmältä. Ohjelma maksoi alunperin 185$, mutta viime keväänä Rao pisti sen itse ilmaisjakeluun edistääkseen astrologian asiaa. Hengellinen teko, sanon minä.
tallennettu
saai
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 229



Profiili
« Vastaus #1 : 28.12.2005 18:10:16 »

Hei. Onko ohjelmassa tulkinnat mukana? Miten itsetutkiskelu sen avulla pitäisi aloittaa?
tallennettu

"Gradually feelings, thoughts etc. become more important than whether they are pleasant or not."

"Fill the place better where ye are, and the Lord will open the way."
- - - - - - - - - - - - - -
brown trout
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 13


Profiili
« Vastaus #2 : 28.12.2005 18:14:19 »

Olipa mielenkiintoinen linkki! Smiley
Kävin sitten tietenkin heti imuroimassa ohjelman, mutta en tajua siitä yhtään mitään!  Cry
tallennettu
saai
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 229



Profiili
« Vastaus #3 : 28.12.2005 18:44:22 »

Sitä minäkin pelkään, ettei tajua siitä mitään. Vaikka onhan se aika normaalia. Mutta kun koneellani on vain vähän tilaa, niin jätin imuroimatta, toistaiseksi.
tallennettu

"Gradually feelings, thoughts etc. become more important than whether they are pleasant or not."

"Fill the place better where ye are, and the Lord will open the way."
- - - - - - - - - - - - - -
Harschi
Vieras
« Vastaus #4 : 28.12.2005 19:10:17 »

Hei. Onko ohjelmassa tulkinnat mukana? Miten itsetutkiskelu sen avulla pitäisi aloittaa?

Ei oo tulkintoja, pitää opiskella itse. En muista enää, mitkä asetukset ohjelmassa on oletuksina, mutta Preferences ---> Related to Display ---> Chart Style and Language (käytän itse South Indian Regular), sieltä voi valita karttatyypin ja haluaako planeettojen lyhennykset englannin- vai sanskriitinkielisinä. Englanti on tietysti helpompi. Oon itse totutellut sanskriitinkielisiin.

Kun ohjelman avaa, ruutuun ilmestyvät avaushetken transiitit. Jos haluaa saada oman kartan näkyviin, klikkaa kellonkuvaa, jossa lukee "Data" ja paukauttaa siihen datan. Ohjelmassa on sisällä atlas, joka tunnistaa myös Suomen paikkakuntia, muuten hyvä, mutta aikavyöhykkeiden kesäajat pitää tarkistaa. Ohjelma väittää, että Suomessa olisi ollut kesäaika käytössä vuodestä yks ja kaks, mutta todellisuudessa sitä käytettiin ensimmäisen kerran vasta v. 1981.

No, nyt meillä on kartta ruudulla. Tässä on yksi perusopiskelulinkki, jossa kerrotaan, miten näitä nelikulmaisia karttoja luetaan, sekä planeettojen ja huoneiden perusmerkityksistä (jotka eivät yleensä paljoa poikkea länsimaisista).
http://www.journalofastrology.com/pages/learn_astro.htm

Eteläintialaisen kartan idea on se, että merkit ovat aina samassa kohtaa askendentista riippumatta. Kalat on aina vasemmassa yläkulmassa, siitä seuraava oikealle on Oinas, sitten Härkä, Kaksoset on oikeassa yläkulmassa, sitten tulee Rapu, sitten Leijona, Neitsyt on oikeassa alakulmassa, sitten tulee Vaaka, sitten Skorpioni, Jousimies on vasemmassa alakulmassa ja sitten tulee Kauris ja Vesimies.

Askendentti on merkitty kirjaimin "As" (kun käytetään englanninkielisiä lyhenteitä). Planeetat ovat myös kirjaimilla:
Su = Aurinko
Mo = Kuu
Ma = Mars
Me = Merkurius
Ju = Jupiter
Ve = Venus
Sa = Saturnus
Ra = Rahu (Kuun yläsolmu)
Ke = ketu (Kuun alasolmu)

Huonesysteemi on sellainen, että kokonainen merkki on aina yksi huone. Kaikki planeetat, mitä löytyy samasta merkistä kuin askendentti (As), ovat I huoneessa. Kaikki seuraavassa merkissä olevat planeetat ovat II huoneessa jne. Tuosta ylläolevasta linkistä voi tutkia, miten kukin planeetta vaikuttaa ja huone puolestaan kertoo elämänalueesta, millä se vaikuttaa. Näitä sitten vaan yhdistelemään... yleensäkin kaikessa astrologian opiskelussa kulmakivi on opiskella planeetat ja niiden merkitykset. Ne kun osaa, osaa kohta kaiken muunkin, koska varsinkin intialaisessa systeemissä kaikki juontaa planeetoista.
Tässä on yksi linkki, mistä löytyy hyvin perustyyppisiä tulkintoja eri planeetoista eri huoneissa.
http://www.eastrovedica.com/html/vamain.htm

Seuraavaksi voi katsoa, minkä planeetan jakso on omassa elämässä menossa: ---> Dasas. Ruutuun tulee Vimsottari Dasa (yleisimmin käytetty planeettajaksosysteemi ja päivämääriä+vuosilukuja. Päivämäärät ovat amerikkalaisittain vuosi - kuukausi - päivä. Nyt jos kuvitellaan, että on vaikka Mars-dasa menossa ja Mars löytyy syntymäkartalta X huoneesta, niin aha, ilmeisesti ura-asiat (X huone) ja riippumattomaan ja kilpailuhenkiseen tyyliin (Mars) on ajankohtaisia. Täytyy vain huomata, että nämä maha- eli päädasat kestävät useita vuosia tai jopa vuosikymmeniä. Kun klikkaa tämän hetken riviä, saa näkyviin antardasat eli alajaksot.

Tässä vielä pari linkkiä opiskelua varten
http://www.vedicastrology.com/
http://lightonvedicastrology.com/index.htm
http://www.galacticcenter.org/beginner_astrology_lessons.htm

Ohjelman perussivulta ("Basics") löytyy mm. otsikko "Nakshatras". Siinä kerrotaan, mihin 27:stä naksatrasta eli kuun hovista kukin planeetta sijoittuu. Kuun naksatra on erityisen merkittävä. Mm täältä löytyy tulkintaa naksatroista:
http://www.galacticcenter.org/nakshatras.htm

Ohjelmassa itsessään on Help-valikko ylhäällä, sieltä löytyy "Getting Started with this Software" ja löytyy myös tietoa intialaisesta systeemistä.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: