Heips Samarkand !

Minä sanoisin, että luota omiin vaistoihisi.
Kuuntele/lue sitä ja tätä, mutta tee ihan oma johtopäätös ja kyllä sinä sen osaat tehdä.
Yhtään oikeaa vastausta et tule saamaan täältä tai mistään muualta, vaan lopulta teet päätökseni ihan itse. Tosin hyvä kuunnella muidenkin kokemuksia ja ajatuksia, se saattaa aina avartaa omaa ajatteluakin. Saa ainakin pohtimaan ja tunnustelemaan asiaa monesta suunnasta ja lopulta löytämään sen mikä itselle on tässä ja nyt hyvä päätös. Lopulta tuntee omassa sydämessään, mikä on oikeaa itselle tässä ja nyt. Mitään kaiken kattavaa totuutta tässäkään asiassa ei ole.
Jokaisella ihmisellä on ihmiskäsityksensä, ja siihen perustuen tekee kommenttejaan ja luo 'totuuttaan'. ( ja "Jumalkäsityksensä")
Maailmassa on monenmoista ja on ensiarvoisen tärkeää luoda ihan oma arvostelukyky ja realiteetti ja ottaa henkilökohtainen vastuu. Itseä ei pidä antaa kohdella epäkunnioittavasti.
On aivan totta, että on olemassa monenemoista hoitajaa monella eri alalla ja kaikki ei ole yhtä vastuunsa tuntevia tahi 'yhteydessä sydämeensä'.
Kaikki ei elä "ihmisen kokoisella paikalla". Meitä on eri vaiheissa kulkevia ihmisiä täällä maan päällä.
Ihmisen matka aikuisuuteen(henkisiin tekoihin yltäväksi) on joskus pitkä ja kuoppainen ja aivan totta, monet jumittuvat nuoruuden vaiheeseen eli "narsismiin". Se on hyvä vaihe, tarpeellinen vaihe, mutta jos siihen jää junnaamaan ja sitten alkaa tehdä "aikuisen tekoja", ei teot ole elämää kunnioittavia aina. Vaikka kyseessä olisikin vain asian tiedostamattomuus ja pinnallinen "hyvän tarkoittaminen".
Ja toisaalta, voithan itse kokeilla jotain tiettyjä hoitajaa, josta jollakulla toisella on huonoja kokemuksia, sillä kun kaksi elollista kohtaa, on kyseessä aina ainutkertainen kohtaaminen ja kokemukset ovat aina erilaisia, eri ihmisten kesken.
Toisaalta, jos koet, että tunnet jotain vastenmielisyyttä, älä sitä tee.
Minä en kuitenkaan ihan jyrkästi usko "pimeisiin ja valoisiin" voimiin yhdessä yksilössä jakaen kahtiin, vaan niin, että ne molemmat ovat meissä. Jos niistä haluaa tuollaista nimitystä käyttää.
"Pimeyttään" voi käyttää rakentavasti ja rakastavasti ja taasen "valoaan" rikkoen ja vihalla.
Kyllä sinä tiiät, mikä tässä nyt on oikea valinta juuri sinulle, osaathan realismin kultaisen tien...

Älä anna kenenkään tuntea sinun syyllisyyttä siitä valinnasta, jonka tunnet oikeaksi sydämessäsi!