Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 2,5-vee ei syö :I  (Luettu 12501 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
mammamma
Vieras
« : 26.12.2005 16:23:06 »

Tää olis varmaanki parempi tuolla mammalehden osastolla, mutta ajattelinpa silti kysyä teiltä, että mitä ihmettä voisin tehdä, ku meidän 2,5-vee tyttö ei oikein suostu syömään mitään. Koko joulun aikana (siis tässä 3 päivän ruoat) on syönyt vain muutaman pähkinän, ruokalusikallisen herneitä, pari lasia maitoa, vähän suklaata, pari piparia, pari lusikallista siian mätiä, pienen palan savukalaa vähän perunaa ja puolikkaan kalapuikon :I Aamulla annoin 10ml aloeveraa, että sais etes jostakin vitamiineja. Oon ihan öö aapisen laidalla tuon kans, tyttö valittaa, että masu pipi, kaipa se on kun ei suostu syömään... Olisko teillä ideoita?
tallennettu
mammamma
Vieras
« Vastaus #1 : 26.12.2005 16:47:18 »

Njoo, kuulostaa kohtalaisen tutulta, omenaa on vailla, kun yrittää kysyä, mitä haluais syödä. Siitä sitten puraisee kerran ja heittää pois. Oon kokeillut jopa veriryhmän (A) mukaista ruokaa tarjota, mutta ei ole tulokset siinäkään oikein loistavat. Spelttipuurotkin keittelin illalla, vaan jäi koskematta. Jospas se sitten itse pärjäilisi... Aloet pitää taas aamulla antaa, kerran tyttö sanoi, että "hyvää on."
tallennettu
eckert
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 13



Profiili
« Vastaus #2 : 26.12.2005 16:49:17 »

Heippa 2veen äiti.
Lapsen vatsassa saattaa olla todellakin kipua ja siksi hän ei suostu syömään. Kokeile hieroa hänen vatsaa hieman kevyin ottein ja rauhallisin liikkein. Saat näin suoliston rauhottumaan. Kannattaa kokeilla.
tallennettu
hopeatähti
Vieras
« Vastaus #3 : 26.12.2005 16:49:58 »

Hei mamma  Smiley

Lapsemme kuin ovat niin yksilöllisiä tuon syömisen kanssa, mutta jos hänelle tulee näitä kausia jolloin ruoka ei maita, ei kannata ihan heti kovin paljon huolestua.
Yritä kommunikoida lapsesi kanssa ja "tuntea/aistia" mitä hän kehonsa tarvitsee.
Oletko yrittänyt ihan kysyä mitä hänelle tekee mieli?

Omalla 1,4 v tytär on ollut viimeaikoina vähäruokainen, joten olen antanut hänelle pari kertaa päivässä intiaanisokeria, joko sekoitettuna luonnonjugurttiin tai sokerittomaan hedelmäsoseeseen.
Paljon vettä ja voisit kokeilla rusinoita ja banaania, puuroja ja vihanneksia, pieninä palasina.

Yleensä lapset kyllä tietävät mitä ruokaa tarvitsevat, mutta jos tuo ruokailu on nyt vähäisemmällä ja hän muuten on virkeä ja iloinen, leikkii ja touhuaa, uskon että se menee ohi.

Itse olen huomannut että nuorin tyttäreni (1,4v) syö huomattavan vähemmän kuin muut lapseni pienenä (nyt jo 10 ja 11v).

Seuraa tilannetta ja jos jatkuu, otahan yhteyttä neuvolaan.

Lisäys: en tiedä on tuo veriryhmän mukainen ruokavalio kovinkaan hyvä lapsille ja noihin vatsakipuihin tuo energiahoito on hyvä, mutta myöskin olen käyttänyt omaa lastani vyöhyketerapiassa ja tuo VESI on tärkeää  santa_smiley

Jos on vatsan kanssa ongelmia, on hyvä lisätä luonnollisia öljyjä lasten ruokavalioon joka ns voitelee suolistoa, eli itse olen käyttänyt oliiviöljyä, kotimaista rypsiöljyä ja silloin tällöin luontaistuotekaupasta vehnäalkioöljyä.

Mahan toimintaan on myöskin kuuriluontoisena antanut maitohappobakteereja.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2005 17:06:26 kirjoittanut hopeatähti » tallennettu
mammamma
Vieras
« Vastaus #4 : 26.12.2005 17:06:12 »

Aina kysyn, mitä tyttö haluais, koska sille on ihan turha antaa nenän alle mitä vaan, syömättä jää kuitenkin. Aloeta pidän kyllä ihan hedelmä/vihannesmehuna siinä missä vaikka porkkanakin. Olin kesällä muutaman päivän ihan aloella ja proteiinijuomalla, ja se oli ihan oikeasti älyttömän helppoa! Oon aikaisemmin kokeillut jos jonkinlaista mehupaastoa, mutta aina on alkanut palella, päätä särkeä sun muuta. Aloen kans ei mitään ongelmia! Itse juon aloeta normaalisti 30ml/vrk, kesällä otin 3dl/vrk. Tuo 10ml on siis suhteellisen vähän. Tytöllä kyllä maha toimii, joten en kyllä ihan heti epäilisi, että siittä mahakivut johtuisivat...

Rusinoita meillä on ollut tarjolla koko joulun ajan niiden pähkinöiden kanssa. Normaalisti rusinat ovatkin maistuneet, mutta nyt on vaan ne pähkinät kadonneet kupista ja rusinat jääneet jäljelle. Puuroon ei tosiaan tyttö suostu koskemaan, eikä ottanut porkkanaakaan lautaselta. Banaani jäi vielä kokeilematta tuolta listalta, mutta nyt ei taida olla yhtään.
tallennettu
Valo
Vieras
« Vastaus #5 : 26.12.2005 17:10:18 »

Omakohtainen kokemus kohta 3-vuotiaani syömättömyydstä on se, että kausittaistahan tuo on. Annan asian olla, laitan vain lautaselle tyrkylle erilaisia hedelmän- ja vihanneksenpaloja (kurkku, porkkanaraaste, omput, banaani) , maissinaksuja tai voideltuja pieniä leipäkuutioita sopivasti johonkin paikkaan mistä lapsonen yltää ottamaan ja kylläpä tuo on käynyt napsimassa mielensä mukaan omalla ajallaan mitä lystää. Olen myös jättänyt aterioita väliin ja seuraavalla kerralla on maistunut vähän paremmin. Kylläpä nuo syövät kun masu niin sanoo, juomista ainoastaan olen tarkkaillut että nestettä menisi jossakin muodossa. Kun asiaa ei pakota ja ei kiinnitä kovasti huomiota niin kyllä se siitä alkaa mennä.
tallennettu
mammamma
Vieras
« Vastaus #6 : 26.12.2005 17:13:32 »

Meillä kyllä on pikemminkin sääntö kuin poikkeus ettei tyttö syö... Enkä oikein suosi tuota napostelumeininkiä...
tallennettu
Aniara
Vieras
« Vastaus #7 : 26.12.2005 17:28:01 »

Totean minäkin, että lapsilla vain on joskus tuollaisia kausia.
Jos lapsi on muuten terve ja leikkii, ei ole syytä huoleen. Kyllä se ruoka taas jossakin vaiheessa maistuu. Wink
Napostelut tosiaankin on mielestäni syytä pitää hallinnassa kuitenkin tuota ruokahalua ajatellen. Jos haluaa että perheellä olisi yhteinen ruoka-aika.

Jos lapsi on väsynyt ja nuopea eikä jaksa olla oma itsensä, on syytä sitten tarkkailla enemmän tilannetta. Itse antaisin myös maitohappobakteereja ja energiahoitoa ensimmäiseksi ja jos tilanne jatkuu pitempään, veisin tutkittavaksi.

Omat neuvoni ovat aika lailla samalla linjalla kuin muidenkin jo kirjoittaneiden: lapset tietävät itse aikuisia paremmin, mitä heidän elimistönsä tarvitsee, jos tarjolla on kunnollisia ruoka-aineita. Lapset myös osaavat kuunnella elimistöään siitä, milloin on puhdistautumisen aika. Me aikuiset luulemme, että on syötävä joka päivä samalla tavalla.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2005 17:29:39 kirjoittanut Aniara » tallennettu
mammamma
Vieras
« Vastaus #8 : 26.12.2005 17:36:33 »

Me aikuiset luulemme, että on syötävä joka päivä samalla tavalla.

Joo, no tuossa oot kyllä ihan oikeassa... Tietäähän ne eläimetkin. Meidän muppe kuopattin kesällä, ja kyllähän sekin puhdisteli itseään. Vaan kyllä pistää miettimään, kun kavereitten muksuille ei tarvi ku lautanen antaa nenän alle nii heti alkaa tapahtua, ja meillä sitten saa maanitella 24h/vrk, että etes jotain suuhunsa laittaisi :/
tallennettu
Almah
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 159


-The wealth of the soul is the only true wealth.-


Profiili
« Vastaus #9 : 26.12.2005 18:23:19 »

Meillä lapset (T 7v ja P 4v) ovat olleet aina poikkeuksetta joulun aikaan huonoja syömään.

Olen varannut heille jouluksi ihan tavallistakin ruokaa siltä varalta ellei ruoka maistu, mutta ruoka ei maistu ja sillä selvä.

Lapset kuitenkin ovat niin hyviä säätelemään tarvitsemansa energia määrän, että jos he pysyvät virkeinä, niin ei syytä huoleen. Ennen kasvukautta tarvitaan taas vähän enemmän ravintoa..

Nyt tänä jouluna tyttäremme muuten oli mahataudissakin, joten sitä hoideltiin maitohappobakteereilla ja runsaalla vedellä ja sitten kun alkoi taas vähän jotain maistua, niin hedelmiä.

Itse muuten pidän tyrnimehua meidän pohjoisten ihmisten aloena. Ja siitä muuten tykkäävät lapsetkin!
tallennettu
kauris76
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 83


Vahva Uranus +Kristustietoisuus


Profiili
« Vastaus #10 : 26.12.2005 19:10:35 »

Meidän 4vuotias on aina ollut huono syömään, mutta taustalta löytyi hiivatulehdusta ja allergioita- oletko mamma näitä huomioinut? Meillä tyttö kieltäytyi/kieltäytyy syömästä kaikkea, mistä tietää saavansa vatsavaivoja/kipuja...Edes sairaalan maitoaltistuksessa ei suostunut milliäkään maitoa juomaan.
 Hiiva aiheuttaa mm. vatsakipuja ja siihen tuo omenan syöminen ei oikein sovi...Pitäis jättää pois kaikki valkoiset jauhot ja sokerit, perunaa mahdollisimman vähän ja hedelmistä vältetään erityisesti omenaa, päärynää, viinirypäleitä ja viinimarjoja, eikä banaanikaan kovin hyvä ole.
 Kasviksista/juureksista bataatti on helpoin perunan korvaaja.
 Alkuhoidoksi sopii jonkun jo aiemmin mainitsemat maitohappobakteerit.
 Mikäli teillä tästä vaivasta on kyse, pitäis ruokahalunkin palata, kun hiivaa aiheuttavat ruoka-aineet karsitaan.
tallennettu

Johanna
mammamma
Vieras
« Vastaus #11 : 26.12.2005 19:22:49 »

Hiiva aiheuttaa mm. vatsakipuja ja siihen tuo omenan syöminen ei oikein sovi...Pitäis jättää pois kaikki valkoiset jauhot ja sokerit, perunaa mahdollisimman vähän ja hedelmistä vältetään erityisesti omenaa, päärynää, viinirypäleitä ja viinimarjoja, eikä banaanikaan kovin hyvä ole.

No näitä tyttö ei oikeastaan välttele, silloin kun jotain suostuu syömään... Pidetäänpä kuitenkin mielessä...

Mielenkiinnosta:

Aloen raintosisälmyksiä
http://www.aloe.on-line.fi/index2.php?sivu=aloevinkit

Tyrnin ravintosisälmyksiä
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=455&lang=fi
tallennettu
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #12 : 26.12.2005 20:10:36 »

Todella hyviä ohjeita on tullut.  Smiley

Vielä aaloesta ja tyrnistä - meidän geeniperimämme tunnistaa parhaiten sellaiset ravintoaineet, jotka ovat luontaisia näillä seuduilla.

Aaloe ei ainakaan meidän pihallamme luonnonmukaisesti kasva, joten vaikka se niin mainio ravintolisä voi ollakin, niin ei se minunkaan mielestäni ole pikkulapsen ravinto, kuten ei myöskään ole esim. kiivit, maapähkinät (jotka eivät edes ole oikeasti pähkinöitä) jne. Ja näistähän tuleekin lapsille usein allergisia reaktioita. Siispä uskoisin tyrnin olevan parempi vaihtoehto. Korkeistakaan pitoisuuksista ei ole hyötyä, jos elimistö ei niitä pysty hyödyntämään. Toisaalta, olet nähtävästi raskaana ollessasi jo käyttänyt aaloeta, joten sinun lapsesi saattaa olla sikäli poikkeus, että hänen elimistönsä voi hyödyntää tällaista kaukaisten maiden tuotetta.

Meillä auttoi lisäksi esikoisen vatsaongelmiin tuossa iässä porkkanakeitto, eli keitetään ja soseutetaan luomuporkkanaa sekä tähän keittoon laitetaan vielä veitsenkärjellinen suolaa.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2005 20:13:15 kirjoittanut Elektra » tallennettu
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #13 : 26.12.2005 20:53:31 »

Tää olis varmaanki parempi tuolla mammalehden osastolla, mutta ajattelinpa silti kysyä teiltä, että mitä ihmettä voisin tehdä, ku meidän 2,5-vee tyttö ei oikein suostu syömään mitään. Koko joulun aikana (siis tässä 3 päivän ruoat) on syönyt vain muutaman pähkinän, ruokalusikallisen herneitä, pari lasia maitoa, vähän suklaata, pari piparia, pari lusikallista siian mätiä, pienen palan savukalaa vähän perunaa ja puolikkaan kalapuikon :I Aamulla annoin 10ml aloeveraa, että sais etes jostakin vitamiineja. Oon ihan öö aapisen laidalla tuon kans, tyttö valittaa, että masu pipi, kaipa se on kun ei suostu syömään... Olisko teillä ideoita?

Noi heippa "mammamma"

Pelkkä joulun odotuskin jo saa lapsen vatsan kipeäksi.   santa_cheesy

Jännitystä ja vanhemmatkin saattavat olla kärttyisiä väsymyksestä ja joulunvalmistelu hässäkästä.

Onhan tuo lapsesi syönyt yhtä sun toista.  coolsmiley

Itse jättäisin kyllä herneet pois --> ilmavaivoja sekä allergisoiva tuote
Maidon jättäisin myös pois --> ilmavaivoja ja myöskin maidon imeytymishäriö voi aiheuttaa vatsakipuja ja ilmavaivoja
Pähkinät huonosti pureskeltuna voivat aiheuttaa vatsavaivoja ja myöskin allergisoiva tuote

Oletko kokeillut:   :Smiley
Kasvissosekeittoa, riisihiutalepuuroa ja marjoja, marjasoseita tmv., liotetut luumut tmv.

Ennenkaikkea  j u o m i s t a, melkein mitä tahansa, kunhan juo. 
Ei kuitenkaan maitoa. 

Suolisto haluaa levätä - paastota - suolisto on viemärimme
- vesi ja neste huuhtelee suolistoa - irroittaa kuona-aineita   coolsmiley

Mitä itse söisit jos vatsasi olisi kipeä - mietipä sitä

Liikunta auttaa, jos syömättömyys on ummetuksesta johtuvaa sekä runsas nesteen nauttiminen.



 smitten Elämänilo  smitten
tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Karoliina
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 57



Profiili
« Vastaus #14 : 26.12.2005 21:19:53 »

Muistan, kun oma lapsenikaan ei syönyt suurinpiirtein tuon ikäisenä, siis ei paljon mitään. Oltiin kans joulua viettämässä papan luona ja mitään ei syönyt silloin. Mutta silloin kun ei laihdu, niin asia on ok. Mutta kun vähän tuli ikää, alkoi ruoka maistumaan. Hän söi ja söi ja söi..No, nyt hän ei taas syö paljon mitään. Ja muistan omasta lapsuudestani, että minäkään en oikeastaan koskaan syönyt mitään, ei ollut yksinkertaisesti nälkä. Ja sitä tuputtamista, syö syö syö nyt...ja joskus huomaan tekevän saman asian omalle pojalleni, että syö nyt. Voi voi kuinka sitä onkaan joskus tyhmä. Kyllä kai hän loppujen lopuksi tietää mikä on hänelle parasta, tietysti pitää katsoa perään, ettei mene överiksi ja pysyy terveellisyyden puolella. Ainakin hän alkoi välttämään itse niitä ruoka-aineita, mitkä ei vaan sovi, kuten porkkana ja omena. Siis sanoisin tähän tosiaan sen, että jos ei laihdu, eikä muutakaan vaivaa esim. vatsavaivaa ilmene, niin ei hätää. Hän syö sitten kun on nälkä.

T: Karoliina

Höh, kun mä luen aina puolinaisesti näitä juttuja..siis joo, kerroit että on pipi vatsa, sitten ehkä kannattais mennä lääkärille.
« Viimeksi muokattu: 26.12.2005 21:22:13 kirjoittanut Karoliina » tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: