Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Opettaja?  (Luettu 6313 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
jam0
Vieras
« : 20.12.2005 13:58:10 »

esimerkiksi buddhalaisuudessa ja taolaisuudessa puhutaan monesti kuinka opettaja on tärkeä hengellisellä polulla ja yksin lienee vaikeampi nousta ylöspäin tietoisuuden tasolla. Kuinkapa monella on joku meditointi opettaja tms? Entäpä kuinka tärkeänä koette hengellisen opettajan ja voiko lukeminen tuoda samaa opetusta kuin kädestä pitäen tehty opetus?
tallennettu
Athene
Astro-nauttija
****
Viestejä: 938



Profiili
« Vastaus #1 : 20.12.2005 14:16:33 »

harrastin joskus sahajayogaa(huom!meditointia) mutta se ei oikein ollut mun juttu...chakra jutut oli mielenkiintoisia...
tallennettu

Aurinko vesimies
nousu/kuu kaksonen
CorvusLeonis
Vieras
« Vastaus #2 : 20.12.2005 21:29:12 »

Teinivuosinani mulla oli peräti neljä eri alojen gurua, joiden oppeja yritin omaksua. Viimein tajusin että omatkin on syytä olla. :Smiley
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5328



Profiili
« Vastaus #3 : 21.12.2005 16:04:31 »

Olen Kehon kanssa samaa mieltä, että hengellisen tien alussa, kun on itse vähän hukassa siitä, mitä pitäisi tehdä tai minne mennä, jonkinlainen opastus olisi paikallaan. Itse en ole seurannut koskaan mitään opettajaa tai gurua. Toisten mielestä sellaisen olemassa oleminen on tärkeää myös tässä fyysisessä maailmassa, itse puolestani koen niin, että intuitio rakkauden äänellä on se paras opettaja  smitten

Opettajinani ovat olleet eri kirjalliset lähteet ja toisten kokemukset. Onneksi ystäväpiiriini kuulu yksi henkilö, jonka kanssa meillä on hyvin samanlaiset... oikeastaan lähes täydellisen samanlaiset opit, läksyt, uskomukset ja ajatukset keskenämme. Hänen kanssaan voi keskustella ja pohtia asioita, jos oma pään kapasiteetti ei oikein tunnu riittävän - ja päin vastoin.  Wink

Henkimaailman puoleltahan meitä sitten opastavat henkioppaat ja enkelit. Nyt tämän vuoden puolella olen alkanut kuunnella suurella mielenkiinnolla Michael-nimisen entiteetin neuvoja ja opetuksia (löytyy linkkiosiosta, minun aloittama ketju). Hänen näkemyksensä asioista ovat vain niin samalla linjalla omien ajatusteni kanssa, että jos joku opettaja pitäisi ääneen mainita, niin sanoisin tämän ystäväni lisäksi Michaelin.
« Viimeksi muokattu: 21.12.2005 16:06:07 kirjoittanut AthaMaarit » tallennettu
saai
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 229



Profiili
« Vastaus #4 : 21.12.2005 17:36:02 »

Hengellisen tien alussa on hyvä lukea kirjoja ja tutustua laajemmin tarjontaan, joita voi myös opettajiksi kutsua.

Buddhalaisuudessa henkilökohtainen opettaja pitäisi ottaa, (ja myös oppilaan pitäisi kelvata opettajalle) vasta siinä vaiheessa kun tarkemmin tietää mille ja kenelle haluaa omistautua. Joissain suunnissa, aika monissa luulisin, opettajalle omistatumista, tai miksi sitä sitten kutsuisikin, pidetään ehdottomana edellytyksenä harjoittamisen myöhemmissä vaiheissa. Se miten opettajaan suhtautuu on tärkeämpi, kuin kuka se opettaja sitten sattuu olemaan.

Taitaa olla liian vaativaa harkittavaksi länsimaiselle itseriittoiselle egolle. Ainakin näin heti kättelyssä. Tai ehkä täällä vaan ei ole tarpeeksi hyvää opettajan asennetta löydettävissä. Guruthan ovat yleensä vaan vierailevia tähtiä, ja paljon luottamusta ja toisen tuntemusta tarvittaisiin, että voisi tuollaiseen sitoutua. Poikkeuksena ehkä joku Dalai LAma tai vastaava, johon jo luottaisi maineen perusteella, ilman pitkäaikaista henkilökohtaista kanssakäymistä. Se mitä itse kehtaisi hänelle ehdottaa onkin sitten toinen juttu.
tallennettu

"Gradually feelings, thoughts etc. become more important than whether they are pleasant or not."

"Fill the place better where ye are, and the Lord will open the way."
- - - - - - - - - - - - - -
jam0
Vieras
« Vastaus #5 : 22.12.2005 15:19:51 »

Jotakuinki noin olen ajatellut itsekin, mikäli vastaukset löytää kysymyksiinsä, niin mihin sitä opettajaa sitten tarvitsisikaan. Täältähän löytyy myöskin opettajia minulle, siis täältä astrosivuilta. Mieltäni painaa sellainen asia, että opettajahan siirtää oppinsa oppilaille, jonka jälkeen oppilas voi siirtää taas oppilaalleen jolloin oppilaasta tulee opettaja. Jos minulla ei ole ollut opettajaa, voiko minusta tulla opettajaa? Eli voinko opettaa ketään?
tallennettu
Vajra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1058


om tare tuttare ture soha


Profiili WWW
« Vastaus #6 : 22.12.2005 15:33:53 »

Kai siinä voi käyttää ihan tervettä järkeä.

Jos joku vaikka kalastaa ja sillä ei ole matoa ongessa,
joten mitään tuloksia ei tule. Eiköhän sille voi mennä sanomaan
että kannattaisi ottaa jotain onkeensa että saisi niitä tuloksia.
Hienovaraisesti tietenki. Kenenkään ei ole pakko uskoa.
Se on jokaisesta itsestään kiinni...
tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
saai
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 229



Profiili
« Vastaus #7 : 22.12.2005 18:32:40 »

Jotakuinki noin olen ajatellut itsekin, mikäli vastaukset löytää kysymyksiinsä, niin mihin sitä opettajaa sitten tarvitsisikaan. Täältähän löytyy myöskin opettajia minulle, siis täältä astrosivuilta.

Kirjoista ja internetistä on saatavilla mielettömät määrät tietoa. Sen kanssa nykyaikana tosiaankin pärjää todella pitkälle ja saa aikansa hyvin kulumaan.

Henkilökohtaisen opettajan etuna haluan mainita lisäksi sen, että saa vastauksia myös niihin kysymyksiin, mitä ei osaa itse kysyä. Saa myös sellaisia aavistuksellisia vastauksia, joita ei voi sanoiksi pukea (nettiopettajia ei siis voi tähän laskea). Livenä muita ihmisiä tavatessa ei ole myöskään oman mielikuvituksen varassa. Näitä kaikkia saa mielestäni live-tilanteesta luonnollisesti ja vaikuttavasti enemmän kuin kirjaa lukemalla, vaikka kirjaakin lukiessa voi myös päästä hyvin lähelle kirjoittajan intiimiä maailmaa, ja saada myös rivien välistä tietoa.

Olen muutamia tavannut ja aina olen ollut tyytyväinen, että tuli mentyä. Jotain uutta tai innostavaa tuntuu aina tarttuvan mukaan. Kovin usein heitä ei pääse tapailemaan, eikä ihan huvin vuoksi, kun pikkupaikkakunnalla asuu ja on muita velvoitteita kuten lapsia. Jotkut eivät ehkä koskaan pääse lähellekään, eikä kai ole tarkoituskaan. Suosittelen kyllä kokeilemaan, ja jos tykkää niin voi mennätoistekin. Esimerkiksi yhden puheen jälkeen huomasin olevani tavattoman rauhallinen vielä seuraavanakin päivänä. Yksi toinen taas, kun kuuntelin häntä, ei kertaakaan katsonut minuun, vaikka meitä oli vain parikymmentä huoneessa. Sitten aloin ajatuksissani komentaa, että katso minua silmiin. Tein ja testasin sitä noin viisi kertaa ja joka kerta hän välittömästi otti minuun katsekontaktin. Omituisia pikku-juttuja. Mitä lieneekään? Henkilökohtaista sessiota en kenenkään kanssa ole pitänyt.

Ja opettaa ja tietoa voi jakaa itse niin paljon kuin huvittaa, - ainakin täällä netissä.
tallennettu

"Gradually feelings, thoughts etc. become more important than whether they are pleasant or not."

"Fill the place better where ye are, and the Lord will open the way."
- - - - - - - - - - - - - -
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: