Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: nokkosesta  (Luettu 17834 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #15 : 27.05.2007 21:13:23 »

En ole ikinä kuullut, että nokkosessa olisi jotain myrkkyä? Ellei tässä sitten puhuta poltinkarvan sisällä olevasta aineesta, joka aiheuttaa polttelun tunteen. Jos näin, niin se ei ei ole ihmiselle vaarallista (ei vain tunnu mukavalta). Näin olen ainakin ymmärtänyt. En ole myöskään koskaan ryöpännyt nokkosta. Nokkonen kerää helposti itseensä nitratteja, siksi sitä ei kannata kerätä teiden varsilta tai navetoiden takaa. Ja siksi nokkosen (kuten myös muiden vihreiden pehmeälehtisten vihannesten kanssa) kannattaa syödä c-vitaamipitoisia muita kasviksia  , jotka hajottavat nitraatin.

Poltinkarvat kyllä on hyvä tuhota ja siksi usein nokkonen hienonnetaan siivilän läpi: saa samalla nokkoset hienoksi kuin poltinkarvatkin hoidettua.

herkkärapu: joojoo, Ihan suoraan pellille ja voit laittaa ison kasankin siihen (ei siis haittaa jos ovat hiukan toistensa päällä kun kuivuu niin hyvin).

Nokkosesta ja sen käytöstä lisää tietoa:
http://www.yrttitarha.com/kanta/nokkonen/

Tietynlaista myrkkyä se onkin iholle, polttelee kauan aikaa, kuten tiedämme. Ei se myrkkyä muuten ole. Varmaan siivilänkin läpi voi hienontaa. Minä leikkelen sen lasissa, kuten persijlaa hienonnetaan ja sitten pyöräytän voissa kattilassa. Tulee ihana tuoksu ja lehdet muuttuvat heleän vihreiksi.

tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #16 : 28.05.2007 11:10:46 »

Asia pihvi, kiitos  smitten Tänään onkin tarkoitus taas lähteä keräilyretkelle  Cheesy pistäisiköhän kuivaten tämän satsin... on tuota tuoremehua jo pakkasessa monta jääpalasta ja syötynäkin useita... verikokeissa en ole käynyt, mutta kerron sit syksyllä miten on käynyt  angel
Tuo linkki oli aivan kertakaikkisen upea, Totsi  smitten
tallennettu
herkkärapu
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 48



Profiili
« Vastaus #17 : 29.05.2007 21:55:13 »

nyt on nokkosia kerätty Smiley
empä tajunnut muuten aikasemmin kysyä että kuinka kauan pidän niitä uunissa? ja että sopisiko sauna siihen kuivattamiseen yhtä hyvin?


 smitten rapu
tallennettu

kovan kuoren alta löytyy pieni haavoittunut herkkä tyttö.se minä olen.
herkkärapu
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 48



Profiili
« Vastaus #18 : 29.05.2007 22:51:07 »

nyt on eka satsi ryöpätty ja pistetty pakastimeen. huomenna kokeilen kuivaamista Smiley
tulipas jännä olo kun minähän en siis ennen ole keittäny nokkosia niin se  haju mikä niistä tupsahti,se sai muistoja mieleen. muistan kun olin pieni ja olin mummoni luona, silloin äitini ja tätini laittoi kiehumaan jotain vihreää ja se haisi/ tuoksui juuri tuolta. silloin ihmettelin mitä se oli. nyt sitten tiedän ja nyt meidän talo haisee/ tuoksuu ihan meidän mummollalle.

tulipas ikävä kuollutta mummoani ja kuollutta äitiäni smitten onneksi on olemassa hyvät muistot, ja tuokaan muisto ei olisi koskaan varmaan tullut mieleen jos en olisi keittänyt noita smitten





 smitten rapu
tallennettu

kovan kuoren alta löytyy pieni haavoittunut herkkä tyttö.se minä olen.
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #19 : 29.05.2007 23:05:59 »

Niin, siinä tuoksuu maan energia!  smitten
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Totsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 296


Profiili
« Vastaus #20 : 30.05.2007 01:44:02 »

nyt on nokkosia kerätty Smiley
empä tajunnut muuten aikasemmin kysyä että kuinka kauan pidän niitä uunissa? ja että sopisiko sauna siihen kuivattamiseen yhtä hyvin?


 smitten rapu

Saunakin sopii, mutta parempi olla kuiva sauna Smiley Tuntuisi jopa luonnollisemmalta vaihtoehdolta kuin sähköllä kuivattaminen.

Uunissa kuivattamisaika riippuu uunista ja kuivattavien lehtien määrästä. Ovat valmiita kun ovat rapsakoita ja tuntuvat hienontuvan helposti. Mummo laittoi aina käsituntumalta nokkoset purkkiin ja sitten jätti vielä kannen auki, että jos jotain kosteutta jäi, niin ehti vielä purkissa haihtua. Tai sitten hän laittoi nokkoset ruskeaan paperipussiin, jossa ei pieni mahdollinen kosteus haitannut (paperipussi hengittää).

Niitä on kuivattu aikoinaan uunin pankolla, nipuissa seinillä ja ties missä, joten uuni ei tosiaankaan ole ainoa vaihtoehto. (kun tässä joku aika sitten lähdin toiselle paikkakunnalle, pilkoin ennen lähtöä basilikaa tarjottimelle ja tarjottimen jääkaapin päälle. Kun tulin kotiin, siinä oli kuivattua basilikaa. Sama konsti tietenkin sopii muillekin lehdille  Wink)

Ja tuo ryöppääminen ja pakastaminen on muuten kans hyvä juttu. Saa talvellakin ihan tuoreen tuntuista nokkosta.

Tuoksuja minäkin muistan lapsuudesta. Ihania hetkiä semmoiset.
tallennettu

Kultaisin kulmin Päivätär hiipivi vuorien taa,
Vaan utusilmin Uinuva Yötär jo sijahan saa... -Bögh
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1563



Profiili
« Vastaus #21 : 30.05.2007 10:32:32 »

Hih - tulee hauska muisto mieleen, kun tyttäreni olivat pieniä, ja olimme vasta muuttaneet. Oli ihana alkukesän päivä ja meillä oli monta nippua nokkosta kuivumassa keittiössä - olin laittanut lähemmäs kattoa nyörin seinästä lampunjohtoon ja ripustanut nippuja siihen, sekä ritiläkorissa hyllyn päällä oli myöskin nokkosia kuivumassa. Keittiössä oli ihanan huumaava tuoksu ja yllättäen tyttäret marssivat sisään uusien kavereidensa kanssa. Vuorokeskustelu oli hupaisa:
- mitä noi on!?!
- nokkosia
- nokkosia? Ihannks totta - mitä te niillä meinaatte tehdä?
- säälikää meitä - äiti aikoo syöttää nuo meille!

 :Smiley Wink Grin 2funny 2funny


tallennettu
Totsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 296


Profiili
« Vastaus #22 : 30.05.2007 14:07:51 »

Lapset...  Grin ne on sitten mahtavia  smitten
tallennettu

Kultaisin kulmin Päivätär hiipivi vuorien taa,
Vaan utusilmin Uinuva Yötär jo sijahan saa... -Bögh
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1563



Profiili
« Vastaus #23 : 01.06.2007 11:40:21 »

Kyllä  smitten
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: