Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: nokkosesta  (Luettu 17826 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« : 29.04.2007 20:21:01 »

Hellurei!  Cheesy
Tänään sen tein, keräsin uusia nokkosia ison vadillisen, ryöppäsin ne ja pistin mehulingon läpi  :Smiley Laimensin tulleen tiivisteen yhdeksi litraksi ja laitoin jääpalapusseihin pakkaseen. Kun jäätyvät, tarkoitus on nauttia yksi jääpala päivittäin ja kunnes hb. nousee hyviin lukemiin vähentää nauttimista  buck2 Minulle on luvattu, että näin saan varmasti rauta-arvoni nousemaan  smitten
Katsotaan nyt...  :Smiley
Onkos teillä muilla jotakin enemmän herkullisia nokkosohjeita ruuanlaiton puitteissa?  Wink
tallennettu
Tähdenvalvoja
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 95


Let love be your energy


Profiili
« Vastaus #1 : 29.04.2007 20:34:47 »

Laita sitä upeaa kasvia lettu-tai pannaritaikinaan. Nam!
tallennettu

Aurinko leijona,askendentti skorpioni, kuu oinas,merkurius leijona, venus leijona, mars rapu, jupiter leijona, saturnus neitsyt
mateve
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 700



Profiili
« Vastaus #2 : 29.04.2007 21:45:53 »

Ja seisota pari päivää kukkienkasteluvedessä, niin saat hyvää lannoitetta kasveille.

 Wink  Mateve
tallennettu

mateve
Sula
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 90



Profiili
« Vastaus #3 : 29.04.2007 22:46:48 »

Tavallisten kastikkeiden joukkoon välillä laittelen pakasteesta nokkosta. Tuo väriä mutta liikaa ei kannata laittaa voimakkaan maun takia.  Smiley
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #4 : 01.05.2007 12:00:04 »

Kiitos Mateve nokkosvedesta kukille! Se pitää tehdä!

Muuten olemme syöneet nokkosta piirakassa, kalan kanssa maitokastikkeessa ja ohukaisissa. Nam!!
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
*Alkmene*
Vieras
« Vastaus #5 : 01.05.2007 12:16:51 »

Vuoden 2006 yrtti - nokkonen

Nokkonen on kevään villivihannesten ykkönen. Se on hyvänmakuinen ravintoainepakkaus, joka on helppo tunnistaa ja jota on vaivatonta poimia. Se ei maksa kuin keräämisen vaivan.

Nokkosta on perinteisesti käytetty rohtona ja ravintokasvina pinaatin tapaan. Vuosisatoja nokkonen on ollut lääke lähes joka lähtöön: sitä on käytetty paitsi keuhko-, vatsa- ja virtsavaivoihin sekä koiranpuremiin myös kunnon kohennukseen ja lemmenlääkkeeksi.

Nokkonen on yleinen kasvi koko maassa, asutuksen liepeillä. Nykyisin sitä myös viljellään yrttikasvina. Paras nokkosen poiminta-aika on alkukesästä ennen kukintaa. Kerää nuoria, mieluiten 5-10 cm:n korkuisia versoja. Isommista kasveista kannattaa kerätä vain lehdet, ja nekin ennen kukintaa.

Voit myös uudistaa nokkospuskaa kesän mittaan leikkaamalla viikatteella pitkäksi venähtäneen kasvuston nurin. Hyödynnä uutta kasvustoa kuten keväällä.

Nokkosessa on pinaattiin verrattuna monin verroin enemmän ravintoaineita. Esimerkiksi C-vitamiinia siinä on 175─200 mg/100g syötävää kasvinosaa kun taas pinaatissa vastaava arvo on 45 mg. Nokkonen sisältää myös muita vitamiineja, erityisesti karoteeneja ja erilaisia kivennäis- ja hivenaineita.

Kerää nokkosia näin: Kun poimit nokkosta, käytä käsineitä. Näin vältyt ihonärsytykseltä, jota lehtien ja varsien poltinkarvat aiheuttavat. Nokkonen kerää itseensä haitallisia nitraatteja. Älä poimi kasvia ravintokäyttöön kovin mehevämultaisista, typpipitoisista paikoista.

Nokkoset sopivat monenlaisiin ruokiin ja leivonnaisiin, keittoihin, munakkaisiin, ohukaisiin, piirakoihin, suolaisiin kekseihin, sämpylätaikinoihin... Nokkosesta saat nopeasti esimerkiksi sipulin kanssa öljytilkassa haudutettuna lämpimän lisäkkeen tai kastikkeen pastalle. Kiehauta ruoaksi valmistettavat nokkoset aina aluksi vähässä vedessä ja valuta hyvin siivilässä.

Säilö nokkosia kuivaamalla tai pakastamalla. Ennen pakastamista kiehauta nokkoset vähässä vedessä ja valuta siivilässä. Hienonna jäähtyneet nokkoset veitsellä tai monitoimikoneessa. Pistä sopivan kokoisiin rasioihin tai annospusseihin (esim. yksi leipätaikina-, lettutaikina- muhennosannos pussiinsa) ja pakastimeen.

Jos kuivaat nokkosia, kiehauta ja valuta nokkoset ja väännä puhtaan pyyhkeen sisällä kuiviksi. Näin väri säilyy kauniin tumman vihreänä ja nitraattipitoisuus pienenee. Nokkosta voi kuivata myös sellaisenaan, ilman kiehautusta. Huuhtele lehdet tarvittaessa.

Jos kuivaat isoja eriä, hyötykasvikuivuri on verraton apulainen. Myös pannuhuone, kylpyhuoneen lämmitetty lattia ja pyykinkuivauskaappi ovat hyviä kuivauspaikkoja. Nokkoset kuivataan alle 35 asteen lämmössä, kuten kaikki muutkin yrtit.

Älä heitä nokkosten keitinvettä hukkaan. Sitä voi käyttää hyödyksi monella tavalla, esimerkiksi hiusten huuhteluun ja kasvien lannoitteena.

Nokkos-, amiraali-, ja neitoperhosten ja monien muiden perhosten toukat elävät nokkoskasvustoissa ja syövät kasvia. Piileeköhän perhosten kauneuden salaisuus juuri nokkosessa? Kaunistuisimmeko itsekin, jos söisimme enemmän nokkosta?
http://www.martat.fi/neuvonta/ruoka_ja_ravitsemus/ruokaohjeita/--print?x24855=234802

Nokkostee
Kiehuvaa vettä kaadetaan nokkosten päälle ja haudutetaan kymmenisen minuuttia. Jos käytät kuivattuja nokkosia suhde on seuraava: kukkurainen teelusikallinen nokkosia ¼ litraan vettä.

Nokkoshiusvesi

Tee nokkosteetä ja käytä se viimeisenä hiusten huuhteluvetenä. Nopeuttaa hiustenkasvua, tuuheuttaa, estää hiustenlähtöä ja hilseenmuodostusta, auttaa hiusten rasvoittumiseen, mutta sopii myös kuivahiuksisille. Hiukset tulevat kiiltäviksi ja hyväkuntoisiksi. Tulosten näkyminen edellyttää säännöllistä (kerran-pari viikossa) käyttöä vähintään muutaman kuukauden ajan. Huom. Saattaa antaa vaaleille hiuksille vihertävän sävyn.

Nokkoslannoite

Tarvitset ison tynnyrin (60 – 200 l), jonka täytät puolilleen tuoreilla nokkosilla. Täytä astia vedellä. On hyvä, jos sinulla on kansi tynnyrin päälle, sillä seos tulee haisemaan kammottavalle. Anna muhia noin kaksi viikkoa ja lannoitevesi on valmis.

Lannoitevesi on niin voimakasta, että se pitää laimentaa ennen käyttöä suhteessa 1 litra lannoitevettä/10 litraa puhdasta vettä. Anna kasveille kastelun yhteydessä noin kerran kaksi viikossa. Sopii myös tuholaisten torjuntaan. Paljon voimaa vaativat kasvit esim. kesäkurpitsat pitävät erityisesti nokkoslannoitteesta. Käy melkein kasville kuin kasville, ainoastaan palkokasvit eivät hyödy nokkoslannoitteesta. Lannoiteveden käyttö on lopetettava heinäkuun lopussa, koska loppukesästä kasvit eivät enää pysty hyödyntämään typpeä tehokkaasti.
tallennettu
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #6 : 01.05.2007 20:23:51 »

Kiitos  smitten
Voih... kaadoin pois ryöppäysveden  Embarrassed no, ens kerralla sen saavat kukkaset  Wink
tallennettu
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #7 : 01.05.2007 20:29:01 »

Heh, riittää nokkosia kuitenkin Jaspikselle...
Kun muistaisi nyt sitten kastella kukat ennen lähtöä. Ukko voi sellaisen unohtaa.
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
herkkärapu
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 48



Profiili
« Vastaus #8 : 24.05.2007 23:06:19 »

hei.
joka kesä minun on pitänyt kerätä nokkosia mutta aina olen unohtanut ja kun olen muistanut niin nokkoset on ollu kammottavan isoja joten en ole uskaltanut.
mutta nyt minä sen teen ja sen takia mulla olis kysymyksiä..eli:
mikä on paras aika kerätä nokkoset?(tarkoittaen kuukautta)
miten tuo kuivattaminen onnistuu kun en omista kuivauskaappia eikä meidän kylppärin lattia todellakaan ole lämmin...

ja tietääkö kukaan että mikä määrä hevoselle kuivaa nokkosta olisi hyvä, noin päivää kohden? lusikallinen???

tallennettu

kovan kuoren alta löytyy pieni haavoittunut herkkä tyttö.se minä olen.
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #9 : 25.05.2007 00:14:27 »

Olen kerännyt nokkoset toukokuussa. Sitten nokkosperhoset ehtivät jo mukaan. Mutta jos kesällä leikkaan noskospuskan ja odotan taas uusia pieniä taimia, niin onnistuu sekin.

Syön niin kauan kuin mahdollista niitä tuoreeltaan. Mutta kuivaan myös. Ja kun minullakaan ei muuta paikkaa ole, niin saunanlauteille jätän ne ritilän päälle jälkilämpöön kuivumaan. Hyvin siinä kuivuvat. Ja kun saunan vielä lämmitän, niin kuivautan ne siinäkin ja otan pois ennen löylyn heittämistä. Sitten täytyneekin ne nopeasti hieroa pieniksi ja laittaa valolta ja kosteudelta piiloon johonkin rasiaan ja kansi päälle.

tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Totsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 296


Profiili
« Vastaus #10 : 25.05.2007 14:48:57 »

hei.
joka kesä minun on pitänyt kerätä nokkosia mutta aina olen unohtanut ja kun olen muistanut niin nokkoset on ollu kammottavan isoja joten en ole uskaltanut.
mutta nyt minä sen teen ja sen takia mulla olis kysymyksiä..eli:
mikä on paras aika kerätä nokkoset?(tarkoittaen kuukautta)
miten tuo kuivattaminen onnistuu kun en omista kuivauskaappia eikä meidän kylppärin lattia todellakaan ole lämmin...

ja tietääkö kukaan että mikä määrä hevoselle kuivaa nokkosta olisi hyvä, noin päivää kohden? lusikallinen???



Nokkosia voi kerätä pitkin kesää. Tärkeää kuitenkin on kerätä nuoria nokkosen lehtiä, ei enää kukkineita, sillä vanhetessaan nokkosesta tulee puisempi ja taitaa ravintotekijöitäkin olla vähemmän kuin nuorissa lehdissä. Jos kaikki oman pihan nokkoset ovat ehtineet kukkia, ei haittaa sekään. Voi saksilla leikata nokkosen maahan ja kohta siellä on paljon nuoria lehtiä.

Nokkoset voi kuivattaa uunissa. Levitä pellille ja uuni noin 30-40 asteeseen. Nokkosen voi kuivattaa myös jääkaapin päällä (siellä on yleensä lämmintä ja kuivaa). Kuivatut nokkoset voi musertaa esim. siivilän läpi, näin viimeisetkin poltinkarvat tuhoutuvat.

Hevosista en tiiä mitään Smiley
tallennettu

Kultaisin kulmin Päivätär hiipivi vuorien taa,
Vaan utusilmin Uinuva Yötär jo sijahan saa... -Bögh
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #11 : 25.05.2007 15:55:02 »

Jostakin olen kuullut, jotta kuivaamista varten tulisi myös nokkonen ryöpätä?  idiot2
Ihan tuulesta koko juttu ilmeisesti... (niin meinasin tehdä, siksi kyselen)
tallennettu
herkkärapu
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 48



Profiili
« Vastaus #12 : 27.05.2007 12:07:21 »

TOTSI

ihanko laitan ne nokkoset uuniin silleensä pellille kun olen ne kerännyt`? vai pitääkö minun keittää ne ensiksi tai tehdä niille mitään`?
noloa kysellä tämmösiä mutta mä olen vähä tietämätön  uglystupid2



 smitten rapu
tallennettu

kovan kuoren alta löytyy pieni haavoittunut herkkä tyttö.se minä olen.
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #13 : 27.05.2007 14:31:51 »

Minun mielestä ei tarvitse keittää. Kuivatessa se pikku myrkky katoaa. Kuten korvasienistäkin.

Ja kun käytän kuivattuja nokkosia, en ole koskaan huomannut että ne enää polttaisi.

Olen laittanut kuivattuna kastikkeeseen siltään tai jos olen lisännyt lättytaikinaan tai esim. sämpylätaikinaan, olen sulassa voissa ne pyöräyttänyt, koska myös rasva erittelee nokkosesta kivennäisaineet ja silloin se syödessä imeytyy paremmin vereen. Näin olen joskus lukenut. Korjatkaa, jos sanon väärin.
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Totsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 296


Profiili
« Vastaus #14 : 27.05.2007 19:22:53 »

En ole ikinä kuullut, että nokkosessa olisi jotain myrkkyä? Ellei tässä sitten puhuta poltinkarvan sisällä olevasta aineesta, joka aiheuttaa polttelun tunteen. Jos näin, niin se ei ei ole ihmiselle vaarallista (ei vain tunnu mukavalta). Näin olen ainakin ymmärtänyt. En ole myöskään koskaan ryöpännyt nokkosta. Nokkonen kerää helposti itseensä nitratteja, siksi sitä ei kannata kerätä teiden varsilta tai navetoiden takaa. Ja siksi nokkosen (kuten myös muiden vihreiden pehmeälehtisten vihannesten kanssa) kannattaa syödä c-vitaamipitoisia muita kasviksia  , jotka hajottavat nitraatin.

Poltinkarvat kyllä on hyvä tuhota ja siksi usein nokkonen hienonnetaan siivilän läpi: saa samalla nokkoset hienoksi kuin poltinkarvatkin hoidettua.

herkkärapu: joojoo, Ihan suoraan pellille ja voit laittaa ison kasankin siihen (ei siis haittaa jos ovat hiukan toistensa päällä kun kuivuu niin hyvin).

Nokkosesta ja sen käytöstä lisää tietoa:
http://www.yrttitarha.com/kanta/nokkonen/
« Viimeksi muokattu: 27.05.2007 19:25:12 kirjoittanut Totsi » tallennettu

Kultaisin kulmin Päivätär hiipivi vuorien taa,
Vaan utusilmin Uinuva Yötär jo sijahan saa... -Bögh
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: