Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Raamattu  (Luettu 11593 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Timotheus
Vieras
« : 14.12.2005 03:27:25 »

Löysin nettiraamatun/hakukoneen ja tein leikkimielisen diskurssianalyysin kyseisestä eepoksesta.


Sanat ja kuinka monta kertaa mainittu

Rakkaus 44 jaetta
Pelko 65 jaetta

Viha 716 jaetta
ilo 561 jaetta

Armo 455 jaetta
Tuomio 188 jaetta

Jumalan rakkaus 5 jaetta
Jumalan viha 15 jaetta

Herran rakkaus 0 jaetta
Herran viha 53 jaetta

Hyvyys 5 jaetta
Pahuus 10 jaetta

synti 572 jaetta
hyve 0 jaetta

pimeys 32 jaetta
valkeus 34 jaetta

sairaus 4 jaetta
terveys 0 jaetta

musta 88 jaetta
valkoinen 8 jaetta

lempeä 10 jaetta
ankara  27 jaetta

on hyvä 70 jaetta
on paha 83 jaetta

puhdas 89 jaetta
lika 83 jaetta

puhtaus 0 jaetta
saasta- inen, iset, isen jne 227 jaetta

nauru 14 jaetta
itku 47 jaetta

kertoisivatkohan nämä jotain kirjoittajien mieltymyksistä?

viini 411 jaetta
vesi 196 jaetta

ruma 8 jaetta
kaunis 76 jaetta

tumma 1 jae
vaalea 8 jaetta

siveelinen 0
rietas 5 jaetta

alla 145 jaetta
päällä 304 jaetta

niin ja tietysti

nainen 104 jaetta
mies 1144 jaetta

tai pikemminkin

tyttö 43 jaetta
poika 1464 jaetta

heehehee!

http://www.koivuniemi.com/flash/main.html
tallennettu
CorvusLeonis
Vieras
« Vastaus #1 : 14.12.2005 15:53:38 »

Muuten ihan hyvä kirja, mutta liikaa tautologiaa. :Smiley
tallennettu
Lake
Vieras
« Vastaus #2 : 15.12.2005 14:20:54 »

Terveys vie lopulta voiton ja valo voittaa Smiley

sairas 73 jaetta
terve 144 jaetta

pimeys 32 jaetta
valo 104 jaetta
tallennettu
Heli
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 221



Profiili
« Vastaus #3 : 16.12.2005 10:36:22 »

Uskotko Timotheus "siihen kirjaan" aivan täysillä  :SmileyHuh
Minulla olisi asiasta toinen mielipide... Oletko sattunut kuulemaan eriäviä mielipiteitä Huh
tallennettu
Timotheus
Vieras
« Vastaus #4 : 16.12.2005 20:50:38 »

Omaan kantaani nähden en ole oikeastaan kuullutkaan muita kuin eriäviä mielipiteitä raamatusta. Ja kysymykseesi uskonko todella tuohon kirjaan, uskon, yhtä paljon kuin tuhannen ja yhden yön tarinoihin... tosin jäkimmäisessä taitaa olla rakastavampia ja rakentavampia tarinoita.
En katso kauhuelokuvia enkä lue raamattua.

Nähdäkseni raamattu ja koko helvetin kirkkoinstituutio on vallan käytön väline, tapa kontrolloida ihmisiä pelolla...sitä lietsoen. Jossain vaiheessa lapsuutta minua rupesi oksettamaan ajatus, että minulla olisi Luoja joka rankaisee, tuomitsee saati vihaa. Tämä ei oikein tahdo mahtua kaaliini.  On aikamoinen paradoksi, että jos Jumala on rakkaus, hänen ympärilleen ja hänen nimiinsä rakennettu instituunio on tällainen. Paikka jonka kuuluisi hervottomilla verotuloillaan edistää myötätuntoa, rakkautta ja lohtua kehoittaa sen sijään pelkäämään johtajaansa.

-(sananlaskut) 8:13   Herran pelko on pahan vihaamista. Kopeutta ja ylpeyttä, pahaa tietä ja kavalaa suuta minä vihaan.-  Tätäkö se hurskaus sitten on... vihataan pahaa niin se muuttu paremmaksi? idiot2 Ja mitä kavalaan suuhun tulee minulla taitaa olla aikamoinen kohtalo odotamassa, mutta MINÄ OLEN MINÄ.

Jeesuksessa sen sijaan on jotain hyvin kiehtovaa, mutta luulempa, että nuo tarinat myös hänestä ovat aikalailla värittyneet matkalla. Harmi.
tallennettu
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 2620


PUNAINEN PAHOLAINEN - RED DRAGON


Profiili
« Vastaus #5 : 16.12.2005 21:52:34 »

Timotheus, oletko lukenut C G Jungin elämäkerran?
tallennettu

Au Kauris, AC Rapu, Kuu Rapu
MC & Merkurius & Venus Vesimies
Punainen Galaktinen Lohikäärme
vilmu
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 92

~Au skorpioni ~Ac leijona ~Kuu rapu


Profiili
« Vastaus #6 : 16.12.2005 23:29:32 »

Hiukkasen näyttäisi olevan tuollaista negatiivispainotteista asiaa / sanastoa tuossa kirjasessa.  Grin
Mutta niinhän se on, että hyvä ja hurskas on ominaisuuksina jokseenkin vaikea sovittaa samaan ihmiseen iloisuuden, positiivisuuden jne. kanssa. Ei varmaankaan mahdoton, mutta se yleismielikuva "hyvästä kristitystä" ei kulje ainakaan minun päässäni samassa henkilössä. Minä nyt tosin olen ollut pakana jo syntyessäni. Cheesy
tallennettu
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #7 : 16.12.2005 23:35:53 »

Omaan kantaani nähden en ole oikeastaan kuullutkaan muita kuin eriäviä mielipiteitä raamatusta. Ja kysymykseesi uskonko todella tuohon kirjaan, uskon, yhtä paljon kuin tuhannen ja yhden yön tarinoihin... tosin jäkimmäisessä taitaa olla rakastavampia ja rakentavampia tarinoita.
En katso kauhuelokuvia enkä lue raamattua.

Nähdäkseni raamattu ja koko helvetin kirkkoinstituutio on vallan käytön väline, tapa kontrolloida ihmisiä pelolla...sitä lietsoen. Jossain vaiheessa lapsuutta minua rupesi oksettamaan ajatus, että minulla olisi Luoja joka rankaisee, tuomitsee saati vihaa. Tämä ei oikein tahdo mahtua kaaliini.  On aikamoinen paradoksi, että jos Jumala on rakkaus, hänen ympärilleen ja hänen nimiinsä rakennettu instituunio on tällainen. Paikka jonka kuuluisi hervottomilla verotuloillaan edistää myötätuntoa, rakkautta ja lohtua kehoittaa sen sijään pelkäämään johtajaansa.

-(sananlaskut) 8:13   Herran pelko on pahan vihaamista. Kopeutta ja ylpeyttä, pahaa tietä ja kavalaa suuta minä vihaan.-  Tätäkö se hurskaus sitten on... vihataan pahaa niin se muuttu paremmaksi? idiot2 Ja mitä kavalaan suuhun tulee minulla taitaa olla aikamoinen kohtalo odotamassa, mutta MINÄ OLEN MINÄ.

Jeesuksessa sen sijaan on jotain hyvin kiehtovaa, mutta luulempa, että nuo tarinat myös hänestä ovat aikalailla värittyneet matkalla. Harmi.


Hienosti sanottu  Wink.En olisi paremmin osannut mielipidettäni ilmaista ja se kyllä lyö aikalailla yksiin sinun ajatustesi kanssa Timotheus  Smiley
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Timotheus
Vieras
« Vastaus #8 : 17.12.2005 03:58:19 »

Timotheus, oletko lukenut C G Jungin elämäkerran?

En ole.

Pitäisikö, parahin Kaunisenergiani? smitten
tallennettu
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 2620


PUNAINEN PAHOLAINEN - RED DRAGON


Profiili
« Vastaus #9 : 17.12.2005 10:49:09 »

Timotheus,

Minulle tuli tuosta mielipiteestäsi mieleen aivan C G Jung! Luin hänen elämäkertansa joskus viime keväänä, ja mielestäni se oli aika hyvä kirja ja herätti ajatuksia. Nimittäin, nuori Carl Gustav oli papin poika ja hänen isänsä olisi kovasti toivonut pojastaan myös pappia, ja oletti poikansa sulattavan kristinuskon opin tuosta vain. Mutta poikapa ei halunnutkaan uskoa "valmiita totuuksia" vaan ajatteli itse ja halusi vakaasti itse päättää, mihin uskoo ja mihin ei...

No, papiksi hän ei siis ruvennut vaan lääkäriksi. Myöhemmin hän ystävystyi Sigmund Freudin kanssa ja vaikka he myöhemmin riitaantuivatkin, niin Jung teki uskomattomia edistyksaskelia psykoanalyysin luojana...

Eli tällä viittauksella halusin painottaa sitä ajattelua, ettei todellakaan kannata sulattaa valmiita totuuksia vaan ajatella itse (vaikkei nyt ihan Jungin veroiseksi tulisikaan...)!
tallennettu

Au Kauris, AC Rapu, Kuu Rapu
MC & Merkurius & Venus Vesimies
Punainen Galaktinen Lohikäärme
Heli
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 221



Profiili
« Vastaus #10 : 17.12.2005 11:26:42 »

Hurjin juttu, jonka olen kuullut koskien Raamattua on,että siitä olisi vain 2 % totta. Koko ajanhan siitä tulee kyllä kaikenmaailman tekstejä, joita olisi löydetty ja nyt todenperäisinä julkaistaan. Toisaalta jos Raamattua on vääristelty, niin ymmärrän kyllä millainen valta siihen aikaan kirkolla on ollut. Aika " hyviltä" kuulostavat ne väiteet, mitkä olisivat oikeasti olleet siinä kirjassa...siis ne jotka olisi poistettu !!!  mielipiteitä omasta kannastanne?? Tongue
tallennettu
vilmu
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 92

~Au skorpioni ~Ac leijona ~Kuu rapu


Profiili
« Vastaus #11 : 17.12.2005 12:53:13 »

Ööö... mitä Raamatusta on poistettu? Vai tarkoitatko sitä, mistä mm. Da Vinci koodissa puhutaan?

Putosin jo kärryiltä...  Embarrassed
tallennettu
CorvusLeonis
Vieras
« Vastaus #12 : 20.12.2005 23:19:19 »

Tiedättekö, olisi mielenkiintoista jos kristilliset kansakunnat suhtautuisivat Raamattuun kuin Koraaniin. santa_tongue Näin tekee ainakin sodat käynyt satavuotias isosetäni. santa_smiley
tallennettu
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #13 : 21.12.2005 10:24:01 »

Ööö... mitä Raamatusta on poistettu? Vai tarkoitatko sitä, mistä mm. Da Vinci koodissa puhutaan?

Viitattaisiinko tässä ns. apokryfikirjoihin, joita ei ole sisällytetty Raamattuun. Niitä kai usein tarkoitetaan, kun puhutaan esim. jälleensyntymisopin "siivoamisesta" Raamatusta pois. Tässä linkki suomennoksiin:

http://eo.yifan.net/users/l/tuomas/

Lisää aiheesta:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Apokryfikirjat
http://www.teosofia.net/eriusk/hilden.htm

Minusta aihe on ihan mielenkiintoinen ja kiinnostaisi joskus lukea tuo Suomen ensimmäisessä Raamatussakin vielä mukana ollut aineisto.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Ippuska
Astroholisti
*****
Viestejä: 5054


4ever


Profiili
« Vastaus #14 : 21.12.2005 12:07:57 »

Minunkin on mieleni tehnyt kirjastosta lainata "Tuomaan evankeliumi", mutta enpä ole saanut aikaiseksi. Nyt kun muistutitte, niin taidanpa Joulun ratoksi  ... santa_cool
tallennettu

Ophiuchus

Trooppisesti:
 aurinko jousimies , kuu leijona , askendentti vesimies

Sideerisesti:
 aurinko skorpioni , kuu leijona , askendentti kauris

Maya: Sininen Kosminen Yö
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: