Halusin vaan sanoa tuon mielipiteeni, kun kuulee niin paljon niitä harmillisia lausuntoja joilla tallotaan joku kieli turhaan maanrakoon poliittisista syistä tai pelon takia: ei haluta kuulla/oppia 'rättipäiden kieltä, pakkoruotsia, natisevaa brittienglantia, mitään ryssiin viittaavaa, vinosilmien tsingtsongia' jne.
Näin ajattelinkin, ja vähän siksi itsekin vielä tartuin asiaan.
Sulla Ajatus taisi olla myös kokemusta venäjästä. Se kuuluu mulla jotakuinkin tähän dankesööön-listaan. Opiskelin sitä koulussa kokonaisen vuoden ja osaan kysyä
где Boba? No, osaan kyllä esitellä itseni ja ehkä kirjoittaa nimeni kyrillisillä kirjaimilla. Ja mikä tärkeintä - osaan vielä kysyä ystävällisesti missä on metro- tai taksiasema ja hyvästellä, jos Vova-Vladimir ei miellytäkään
No, mun kokemukseni rajoittuvat peräti
kahden vuoden opiskeluun.
Ja kuvauksesi perusteella osaat ehkä enemmän kuin minä...
Minäkin osaan silti edelleen kirjoittaa nimeni kyrillisin kirjaimin ja joten kuten lukea venäjänkielistä tekstiä (ymmärtämättä kuitenkaan siitä yhtikäs mitään). Enkä koskaan kunnolla oppinut niitä seitsemää (!) ässää, mutta osaan sentään myös kohteliaisuusfraasit, kertoa kuka olen ja kysyä "onko teillä tulitikkuja?". Tosin siitähän onkin todella paljon hyötyä, kun en edes polta.
Kerran löysin vanhan venäjänkokeeni ja tuli tunne kuin kaikki ne lauseet olisi kirjoittanut joku aivan muu ihminen.
Pitäisi varmaan mennä jonnekin kertauskurssille kaivelemaan ne alkeet sieltä muistin mappi ö:stä, minne ne aivan ilmeisesti on tällä hetkellä arkistoitu...