Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Lisää kysymyksiä  (Luettu 3387 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Enki
Vieras
« : 14.11.2005 15:42:02 »

Lisää kysymyksiä astroilijoille:

1. Tarvitseeko astrologi koskaan transitoivien huoneiden kärkien sijainnit transiittikartalla? Niitähän ei useinkaan näytetä vaan pelkästään transitoivat planeetat... ovatko transitoivat huoneet turha informaatio? Voisiko sellaista ajatellakaan, vai meneekö nyt liian utopistiseksi?

2. Samoinhan kompositiokartalla jätetään usein komposition huoneet näyttämättä, paitsi 1. ja 10. huone. Eikö kompositiokartalle ole sitten mahdollista laskea huoneiden kärjet? Vai onko tämäkin turhaa informaatiota?

3. Kompositiokartta tietääkseni tehdään laskemalla keskiarvot kullekin planeetalle niiden sijainnista henkilöiden A ja B radix-kartalla. Onko olemassa toinenkin tapa? Esimerkiksi, että otetaan keskiarvo henkilöiden syntymäajasta, ja tehdään radix-kartta sille hetkelle? Kelpaisiko tämä kompositiokartaksi, vai onko tällaiselle olemassa erityinen nimi? Mihin tällaista karttaa voisi käyttää?

4. Ovatko transiittiaspektien orbit yleensä noin puolet (tai allekin) radix-kartan aspektien orbeista? Onko näille suosituksia olemassa?

Olisin kiitollinen vastauksista, vaikka suuntaa-antavistakin.
tallennettu
Tähdenlento
Vieras
« Vastaus #1 : 14.11.2005 16:50:03 »

Hei Enki!

Koitan vastata parhaani mukaan ja toivottavasti joku tietäväisempi jatkaa vastausten antamista, jos jätän jotain olellista kertomatta.

1. Minusta transiitit toimivat niinkin, kun jokin planeetta on jossakin aspektissa jonkin huoneen (ihan minkä tahansa kärkeen), alkaa sen tai niiden elämänalueiden kohdalla tapahtua planeetan ja aspektin sisältämiä asioita. Niiden siksi, että huoneparit ovat aina vastakkain ja jos vaikkapa Uranus Kaloista tekee kolmiota radixin 11. huoneen kärkeen, tekee se samalla sekstiiliä kartan 5. huoneen kärkeen, jolloin uudistavia yllätyksiä voisi ilmaantua juuri ystävien ja vaikkapa rakkauden suhteen.

2. Kyllä ainakin Astro.comissa on näkyvillä muutkin kuin kulmahuoneet kompositiokartassa. Aina niitä ei ohjelmat piirrä, mutta ne löytyvät planeettaluettelon alta (Astro.comissa) alkaen Ac, 2. huone ja 3. huone asteineen, ja niiden alapuolella on merkittynä huoneet Mc, 11. huone ja 12. huone. Koska huoneiden kärjet ovat aina tarkalleen oppositiossa omaan parihuoneeseensa, niin siksi huoneiden kärkiä Dc, 8.- ja 9. huone ei aina merkitä erikseen, kuten ei myöskään huoneita Ic, 5. - ja 6. huone. Huoneet on siten helppo piirtää viivoittimen avulla tulostetulle - tai itse piirretylle kartalle. Huoneiden kärjet, kuten palneetatkin on helppo laskea itse juuri samalla esimerkillä, jonka kirjoitit kolmanteen kysymykseesi.

3. Kompositiokartta lasketaan aina samalla kaavalla, joka on juuri tuo, että henkilöiden A ja B samat planeetat lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella (vertaa oman kartan planeettojen keskipisteet) ja se jakojäännös on kompositioplaneetan sijaintipaikka yhteiskartalla. Jos jää yli 360 asteen jakoäännös, on siitä vähennettävä tuo 360 astetta ja siitä saatu erotus on planeetan tai huoneen kärjen paikka kompositiokartalla.

Olen joskus kauan sitten laskenut perinteisesti kynällä ja paperilla kompositiokartan ja laskin myös aikaerot kumppanini ja minun väliltä ja kompositiokarttani oli aivan samoin kuin se tulee valmiilla ohjelmallakin! Sen voi tehdä niin, että laittaa syntymätietojen kohdalle yhteisen päivämäärän ja kellonajan (meillä 6.12.1962, klo joskus yöllä -en muista, kun karttani on jossakin hukassa) ja tälle kellonajalle voi laatia oman "syntymäkartan", jos vsain on oikeat paikkakuntakoodit. Silloin se on helppoa, jos kumpikin on syntynyt samalla paikkakunnalla, niin ei tarvitse erikseen etsiä sopivaa paikkakuntaa koordinaattoriksi.

Toinen yhteiskartta on Davisonin suhdekartta (relationship, jos nyt sanan oikein muistan ameriikaksi), joka löytyy Astro.comista ja se laskee yhteiskartan päivälle, kuukaudelle, vuodelle, aika- ja mahdollisesti eriävien synnyinpaikkojen mukaan ja poikkeaa aina jonkinverran kompositiokartasta. Päivämääräksi tulee ainakin meillä samainen joulukuun kuudes, kuten kompositiollakin, mutta niissä eroavaisuuksina on ainakin Ac ja Mc, sekä niiden vastakkaismerkit, sillä kompositiokartalla Ac:mme on Kalat ja Mc Jousimies, kun taas Davisonin suhdekartalla Ac onkin Neitsyt ja Mc Kaksosissa.

Lunea osaisi kertoa seikkaperäisemmin näiden kahden kartan tulkinnallisista eroavaisuuksista. Muistaakseni se oli niin, että komposotiokartasta näkee minkälainen pari olisi yhdessä ja Davisonin kartasta taas näkisi perusteellisemmin, kuinka kaksi ihmistä puhaltaa suhteessaan samaan hiileen eli millainen suhde on. Davisonin kartalle voi tehdä Auringonpaluukartat, edistyskartat, proggressiiviset kartat ja Kuun paluut yms. jotka on mahdollista tehdä Radix-kartalle.

4. Kait niillekin jotkin obit on olemassa, mutta itse olen pitäytynyt aika pienellä väljyydellä ja suosin itse kolmen asteen orbia, mutta en yli viittä astetta.
Toivottavasti tämä auttaa sinua ja mahdollisesti muitakin kiinnostuneita asiassa eteenpäin  smitten
tallennettu
Enki
Vieras
« Vastaus #2 : 15.11.2005 10:59:43 »

Kiitos Tähdenlento! Asiat selvenivät jo paljon. Smiley
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: