Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kaalot  (Luettu 42601 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #15 : 01.08.2006 19:02:59 »

Siinapa se,eli jos yksi tekee niin leimataan kaikki samanlaisiksi.Yleensa pienryhmat saavat taistella moninkerroin tavalliseen ihmisjoukkoon verrattuna vain todistaakseen etta kaikki ei ole samanlaisia.
Osaatko mustalaisten kansallislaulun:Gelem gelem...minusta se on erittain kaunis.
Tsemppia Diamond
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #16 : 02.08.2006 10:24:23 »

Lainaus
Ja musikaalisuus on loistava asia.

Heillähän yleensä onkin hyvin kaunis ja tumma lauluääni smitten
tallennettu
aQuarius~
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 353


Au vesimies ja asc neitsyt


Profiili
« Vastaus #17 : 02.08.2006 22:55:33 »

Lainaus
Siinapa se,eli jos yksi tekee niin leimataan kaikki samanlaisiksi.Yleensa pienryhmat saavat taistella moninkerroin tavalliseen ihmisjoukkoon verrattuna vain todistaakseen etta kaikki ei ole samanlaisia.
Osaatko mustalaisten kansallislaulun:Gelem gelem...minusta se on erittain kaunis.

Kysyitkö minulta? jos kysyit, niin en osaa k.o laulua enkä ole ikinä edes kuullutkaan sitä...  Embarrassed  Embarrassed  Pitäisi varmaan etsiä netistä ja harjotella  Cool  Cheesy
tallennettu

Tule takaisin niin kuuntelen ja haluan ymmärtää. Älä tee näin...
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #18 : 04.08.2006 15:15:49 »

Joo, kylla kysyin sinulta ja viela on asia joka kiinnostaa, mista mustalaiset ovat oppineet hyvan povaamistaidon paitsi tietysti perintona.
Olin kerran Helsingissa yhden vanhemman naisen luona ja han ennusti tasmalleen tulevaisuuteni, muutosta ulkomaille jne...
Onko kaaloilla mitaan unikirjaa- jos satut tietamaan.
Diamond
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #19 : 04.08.2006 18:01:35 »

Ympäri maailman romaanit ovat olleet tunnettuja musiikistaan ja pitkälti hankkineet toimeentulon sillä. Venäläiset kauniit romanssit, unkarin zardas, espanjan flamenco, kaikki heidän perujaan. Myös tanssina flamencoa ja yleensäkin itämaista tanssia saamme kiittää romaanien perinnöstä, jota he (se on yleensä muilta ollutkin kiellettyä, jopa aikoinaan Egyptissä) ovat ylläpitäneet.

Sen suomalaisetkin ovat hyväksyneet kiitettävästi, olemmehan myös melankolista ja romanttista kansaa. Mutta enemmänkin voisimme sitä heidän lahjaansa nostattaa, eikä kadehtia tai peljätä.

Tein kerran hyvin moraalisen kysymyksen 10-vuotiaille lapsille siitä mikä on parhain rotu maailmassa ja kirjoita miksi. Eräs oppilas oli kirjoittanut, että 'mustalaiset, koska he osaavat soittaa ja laulaa niin hyvin'. Se oli kauniisti sanottu ja siinä näkyi osin kotikasvatus. (Huom. vain yksi oppilas vastasi oikein, hän joka oli yleensä kouluaineissa kovin heikoilla).

Kerran isommille esitin kansainvälisyyttä kasvattaen arvoituksen: Mikä on se kansa, joka ei koskaan ole valloittanut kenenkään valtion maita, ei ole ollut sodassa mitään toista kansaa vastaan, ei ole yleensä omistanut maita tai tehtaita, ei saastuttanut luontoa? Kysymys jota vatvoimme tunnin, koska siihen tuli niin lennokkaita vastauksia ja vastauksien tietomäärää piti laajentaa. Tietenkin joku tiesi hottentotit ja muitakin pieniä kansoja. Sanoin, että he ovat lähellä meitä. Ei tietoa. Sanoin, että heitä on Suomessakin. Sitten joku arvasi. Keskustelimme tästä näkökulmasta romaanien käyttäytymistä ja elämää pitkään ja siitä oli helppo laajentaa tietoa.

Katsommekohan liian kapeasta näkökulmasta eri kansojen tai eri rotujen olemisia?

Vaikka ei me suomalaiset muutenkaan anneta tarpeeksi arvoa itsellemmekään, kohota omia hyviä kulttuurellisia puolia. Olisiko siinä ahtaudessa romaanitkin löytäneet omaa ahdasta olemista? Kuinka kauan meillä on rahoitettu taidetta mm? Ei olla kaukana ajasta, joilloin viulut ja haitarit poltettiin roviolla. Talojen vinteiltä sahanmuhista löytyynee ehkä vieläkin piilotettuja nuotteja. Vieläkin vähätellään ihmisen henkisiä lahjoja!

Kun minulta kerran romaaninainen kysyi, että veisin häntä tanssille (pölkkyparina), en uskaltanut. Sitä kadun, sillä se oli minulle suuri kunnianosoitus. Siksi muistan sen aina. Ja olen itselleni vihainen, koska pelkäsin.
tallennettu
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #20 : 04.08.2006 19:03:45 »

Niimpa, romaaneilla ei ole omaa maata, heita kylla on melkein joka maassa ja he ovat tunnettuina kiertavana kansana, tietysti kiertavana kansana kun ei ole omaa maata, mutta eiko olekin ihme etta niin kauan he ovat pystyneet pitamaan omat tapansa, osittain kulttuurinsa ja musiikinsa joukossaan.
Uskon, etta kaikella on tarkoitus, heitakin yritettiin ja onnistuttiin havittaa
moneenkin otteeseen, mutta silti he ovat onnistuneet sailyttamaan omat tapansa.
Uskon, etta tulee paiva jolloin hekin ovat kunnioitettuja ja ehka heillekin tulee voimakas johtaja jostain pain maailmaa joka pystyy johdattamaan heillekin
oman maan jonnekin jossa he saavat olla oman itsensa herroja.
Heissa on voimaa ja elamaniloa josta me kaikki voisimme ottaa oppia.
Zardas on voimakkain musiikkielamys omasta mielestani.
Diamond
tallennettu
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #21 : 04.08.2006 19:08:20 »

Jatkoa...
Miksi Metsatonttu pelkasit tanssia, pelkasitko,etta olisit huonompi vai oliko joku muu syy?
Uteliaisuudesta
Diamond
tallennettu
Missa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 256



Profiili
« Vastaus #22 : 04.08.2006 19:40:43 »

Uskon, että romaanit haluavat kyllä tehdä töitä - ja tekevätkin, omilla ehdoillaan, mutta heidän suuri rakkautensa vapauteen estää heitä lyöttäytymään orjuuteen eli palkolliseksi jollekin joka ei arvosta: kyttää, väheksyy, epäilee, arvostelee, kaikenkaikkiaan syrjii  Shocked Huh

Tämäkin onnistuu kun kouluttautuu riittävän pitkälle, tai ryhtyy vaikkapa yrittäjäksi. Wink

Tein kerran hyvin moraalisen kysymyksen 10-vuotiaille lapsille siitä mikä on parhain rotu maailmassa ja kirjoita miksi. Eräs oppilas oli kirjoittanut, että 'mustalaiset, koska he osaavat soittaa ja laulaa niin hyvin'. Se oli kauniisti sanottu ja siinä näkyi osin kotikasvatus.

Eikö kysymys itsessään ole jo hieman epäilyttävä? Käsitteen "rotu" käyttämistä ei kait pidetä nykyisin kovin suotavana, mutta ehdotus niiden arvojärjestykseen laittamisesta on hieman... erikoinen. Entä jos 10-vuotias olisi vastannut toisin?
tallennettu

aurinko vaaka kuu oinas askendentti neitsyt
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #23 : 04.08.2006 19:50:40 »

Missalle haluan vastata, että tässä esitin asian repäistynä pois siitä aihepiiristä, mikä meillä oli käsillä. Näin on vaikea nähdä koko aluetta.
Mutta se, että lapset löysivät eri kansoista (rotu ei ehkä ollut se oikea sana) esittelivät nimettöminä paperilla eri kansoja ja niiden hyviä puolia, oli aina mielenkiintoinen asia keskustella. Se, että se 'heikoin' oppilas oli paperille laittanut oikean vastauksen eli 'ei mikään vaan kaikki ovat hyviä'.
Hän tunnisti vastauksensa isolla onnellisella äänellä, että 'minä sen kirjotin'. Jotenkin kaikki olivat onnellisia vastauksesta ja hänestä!  smitten
« Viimeksi muokattu: 04.08.2006 19:52:38 kirjoittanut metsätonttu » tallennettu
Missa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 256



Profiili
« Vastaus #24 : 04.08.2006 20:18:50 »

Missalle haluan vastata, että tässä esitin asian repäistynä pois siitä aihepiiristä, mikä meillä oli käsillä. Näin on vaikea nähdä koko aluetta.
Mutta se, että lapset löysivät eri kansoista (rotu ei ehkä ollut se oikea sana) esittelivät nimettöminä paperilla eri kansoja ja niiden hyviä puolia, oli aina mielenkiintoinen asia keskustella. Se, että se 'heikoin' oppilas oli paperille laittanut oikean vastauksen eli 'ei mikään vaan kaikki ovat hyviä'.
Hän tunnisti vastauksensa isolla onnellisella äänellä, että 'minä sen kirjotin'. Jotenkin kaikki olivat onnellisia vastauksesta ja hänestä!  smitten

Se muuttaa toki asiaa. On toki hienoa saada lapset näkemään asioita eri kantilta, se kuinka eri kulttuureissa on omat hyvät ja huonot puolensa, vaikka ne meille vaikuttaisivatkin vierailta. Smiley

Itse tosin soisin että myös mahdollisista ongelmista keskusteltaisiin avoimemmin, tuntuu että suvaitsevaisuuden nimissä kaiken täytyy mennä, vaikka on selvää että pidemmän päälle jokin ei toimi. On tietysti helpompi lakaista vaikeat asiat maton alle sen sijaan että kävisi niiden kimppuun. Wink
tallennettu

aurinko vaaka kuu oinas askendentti neitsyt
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #25 : 04.08.2006 21:34:34 »

Jatkoa...
Miksi Metsatonttu pelkasit tanssia, pelkasitko,etta olisit huonompi vai oliko joku muu syy?
Uteliaisuudesta
Diamond

Jäi itseäkin vaivaamaan tuo mitä kirjoitin ja huomasin siinä erään positiivisen puolen 'valkolaisten' suhteessa 'tummiin'.

Minä olen aina ihaillut tietyllä tavalla romaaneja, ehkä siitäkin syystä, että isänikin rakasti mustalaismusiikkia yli kaiken. Ihailin myös heidän tanssitaitoaan. Ja jos romaanipoika minua tanssitti, olin onneni huipulla.
Minä tanssin usein siskoni kanssa ja olin usein tanssimassa parkettien partaveitsien kanssa.

Se että romaaninainen pyytää, että tanssisin hänen kanssaan, tarkoitti, että hänkin haluaa tanssia kuten minä vein siskoani. Siis tanssia osasin.

Mutta... pelkäsin tanssia ja tulla huomatuksi hänen kanssaan. Vaikka kuinka itse olisin sen mielelläni tehnyt. Mutta joutua muiden silmätikuksi, leimautua, että 'tuo kulkee romaanien kanssa'. Tätä pelkäsin ja häpeän nyt!

Sillä ...uskon, että monet 'valkolaiset' haluaisivat ihan vilpittömästi päästä ystävyyteen romaanien kanssa, tietää ja ymmärtää heidän elämäänsä.
Vai mitä mieltä tästä olette?Huh

Laki on onneksi heidän puolellaan tänä päivänä. Mutta entäs yleinen mielipide? Se muokkaa liiaksi yksilönkin käyttäytymistä, vaikka ei saisi.

Tuntupa hyvältä, kun minäkin sain tämän häpeällisen heikkouteni sanotuksi.

metsätonttu
tallennettu
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #26 : 04.08.2006 22:29:36 »

Hiukan arvelinkin tata todelliseksi syyksi, mutta jos peitat omaa totuuttasi,
sehan vainoaa niin kauan kunnes totuus jossain vaiheessa tulee ilmi, ehka nyt on se aika ja se tuli sinulta itseltasi  angel
Mehan elamme nyt jo uusia energioiden aikoja, jolloin meidan pitaisi esim. hyvaksya erilaisuus ja hyvaksymisen myota nayttaa hyvaksyminen-jolloin jossain vaiheessa se tulee luonnolliseksi.
Joku kertoilikin jossain kirjoituksessa, etta elamme aikakautta jossa meita kehitetaan henkisesti, luovutetaan maita, pinnallinen omaisuus tulee vahemman tarkeaksi-joten antakaamme myos erilaisuudelle mahdollisuus kasvaa henkisesti ja auttaa heidan suurta luovuutta ja myos oppia erilaisuudesta, meistahan se riippuu.
Diamond
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #27 : 04.08.2006 23:01:35 »

Onko mielestanne Suomen mustalaisilla tai kaaloilla, loukkaamatta kumpaakaan nimea tarpeeksi oikeuksia Suomessa, ovatko he tasavertaista tyovakea kuten muutkin suomalaiset.
Pilkataanko heiden lapsia kouluissa, onko mielestanne heilla mahdollisuus samanlaiseen elamaan kuin muillakin suomalaisilla, vai erilainen pukeutuminen ja erilaiset tavat leimaavat heidat, enta heidan kaunis musiikki?
Tietaako monikaan,etta he ovat alunperin lahtoisin Intiasta ja muutamissa maissa he ovat hyvin arvostettuja ja muutamissa maissa taas painvastoin.
Rotuviha pois!

Valitettavasti liian paljon olen huomannut, että romaneja syrjitään Suomessa.  Undecided Entäs saamelaiset, miten on heidän laitansa? Syrjitäänkö heitäkin? Onneksi heidän kielensä on kuitenkin saanut virallisen kielen aseman.  Smiley
tallennettu
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #28 : 04.08.2006 23:12:38 »

Niimpa, siinakin on toinen vaesto, josta ainakin minun pitaisi tietaa enemman, mista he alunperin tulivat Suomeen,paljonko heita on, tapoja jne.
Emme tieda kaikki, enka tieda opetetaanko kouluissa naista minoorivaestoista paljoonkaan, heilla edes on tietty asutusalue johon suurin osa on jaanyt asuskelemaan.
Diamond
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #29 : 05.08.2006 00:44:20 »

Asun seudulla, jossa on paljon saamelaista nimistöä, jonka vuoksi on uskottu, että tämä on saamelaisten vanhaa asuinsijaa. Kerrotaan myös metsien ukkoista, jotka tulivat ja ajoivat saamelaiset seudulta pois ja valloittivat heidän asuinalueensa.

Mutta ovatko he todella olleet jokin alkuperäiskansa täällä, sitähän on paljon tutkittu.

Asun myös paikkakunnalla, jossa on iso tehdas. Ja oli yksi ravintola, jonne etelästä tuli mies ja aikoi tehdä siitä 'hienon' paikan. Niinpä eräänä iltana hän epäsi romaanipojalta sisääntulon. Sattui olemaan tehtään erään osaston pikkujoulut, jonne häntä odotettiin. Kun kuultiin, että hän ei ollut päässyt sisään, koko joukko marssi ulos ravintolasta ja monet tehtaan työntekijöistä eivät pariin kuukauteen astuneet kyseiseen paikkaan. Etelän mies lähti pian takaisin etelään.

Tuosta tapahtumasta olin iloinen.

Minua hoiti pienenä tyttönä ollessani eräs romaaninainen silloin tällöin, myöhemmin hyvin kuuluisakin romaaninainen. Siitä jutusta nostan vanhemmilleni hattua.

Kiitos Diamond keskustelun viriämisestä! Meidän jäyhien suomalaisten pitäisi olla ylpeitä, että joku erilainen kansa edes viihtyy keskuudessamme. *Siitä suuri kiitos niille tuhansille ennakkoluulottomille suomalaisille perheille, joiden pihaan aikoinaan romaanit saattoivat leiriytyä. Muistan omalta kylältäkin heitä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4 ... 6
  Tulostusversio  
 
Siirry: