Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: HYVÄT TAVAT  (Luettu 9552 kertaa)
0 jäsentä ja 2 vierasta katselee tätä aihetta.
ossukka
Kanta-astroilija

Profiili
« : 26.06.2018 13:19:00 »

Itselleni on itsestään selvää, että yrittää käyttäytyä hyvin. Mielestäni se tarkoittaa sitä, että ottaa muut huomioon.
En ymmärrä ihmisiä, jotka sanovat tahallaan toisille pahasti. Työpaikallani on valitettavasti sellaisia ihmisiä.
Itse aina yritän kehua jos on esim. kaunis pusero päällä. Itselläni on  kuu ja  askendentti  neitsyt.
Katua ylittäessäni, kun auto pysähtyy suojatien eteen, heilautan kättäni ja sanon mielessäni
"kiitos, kiitos, kiitos, miljoonasti enkeleitä, turvallista matkaa".
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #1 : 27.06.2018 16:52:26 »

Mä en osaa kyllä käyttäytyä.
Otan toiset huomioon kyllä parhaani mukaan, mutta ne on sitten ne mun omat käyttäytymissäännt joilla pelaan, en osaa toimia oikein ulkopuolisten ja yleisesti hyväksyttyjen käyttäytymissääntjen mukaan ilman suurta pinnistelyä. Isoilta osin olen niin hajamielinen huiskinhaiskin, että sillätavalla onnistun jo törppöilemään ja loukkaamaan ihmisiä. En takoita mitään pahaa kuitenkaan, mutta sellainen vain olen. Norsu posliinikaupassa, monellakin tavalla Cheesy

Tuo auton pysäyttämis esimerkki...yleensä kiitän, mutta en aina huomaa moista, sillä minusta sen auton KUULUU päästää jalankulkija kohteliaasti kulkemaan, ei siitä erikseen tarvitse kiitellä.
Mutta silti ymmärrän kiitoksen ja hyvän käytöksen tarpeen ko. asiassa, se vain ei tule sisältä.
tallennettu
ossukka
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #2 : 02.07.2018 13:14:46 »

Tulin tänään iloiseksi siitä, että kirjastosta pois tullessani pidin ovea auki vanhemmalle herrasmiehelle ja hän kiitti.
Kuulun kukkatäti-sukupolveen (niin kuin eräs astrologi on hauskasti kirjoittanut  pluto neitsyt-sukupolvesta).
Joten hyvät tavat ovat itselleni tärkeitä. Samoin se, että liikenteessä toimii oikein. Ei mene mistä sattuu.
tallennettu
Mirka
Kohtuuastroilija
**

Suora puhe, epäsuora tie, ratsu alla vie

Profiili
« Vastaus #3 : 03.07.2018 15:21:46 »

Hyvä aihe, olen itsekin miettinyt ja kummastellut ihmisten käytöstä, kun itse ainakin pyrin olemaan ystävällinen toisia kohtaan.
Olin juuri juhannuksena sukuloimassa ja yllätyksekseni mukavan jälleennäkemisen sijaan kohtasin epäystävällistä ja kärttyisää käytöstä. Valitettiin ruuista, ei tehty tilaa ruokapöytään toiselle (minulle) eikä puhuttu seurassa kieltä, jota kaikki osaa. Toisin sanoen olin poissuljettu parin vuorokauden ajan. Sai muutamaankin kertaan miettiä mistä nyt mahtaa tuulla. Lisäksi kuulin, että serkkuni vaimo kieltää appensa uuden vaimon ja siten sabotoi lapsensa ja isoisänsä suhdetta.

Yleisestikin joillakin on vähän kummallinen käsitys hyvistä tavoista. Esimerkiksi juuri liikennekäyttäytyminen. Aina hoetaan, että autoilijalla on velvollisuus päästää jalankulkijat suojatien yli, koska "niin laki sanoo". Mutta ei ole väliä vaikka jalankulkijalla ei ole mitään tilannetajua, koska sitä ei edellytetä. Kaiken pitäisi olla mustana valkoisella, pakotettua.
Esimerkkinä vaikka hiljainen tie, ja jalankulkija menee ylittämään tietä ehdoin tahdoin juuri silloin, kun se yksittäinen auto on tulossa kohdalle. Auto joutuu pistämään liinat kiinni. Yhtä hyvin jalankulkija voisi jäädä merkitsevän matkan päähän suojatiestä ja sitten ylittää tien kun auto on mennyt.
Sama pätee ruuhkaisissakin paikoissa. Jos auto on esimerkiksi pitkän odottelun jälkeen nostanut kytkintä lähteäkseen, ei ole mielestäni kovinkaan ystävällistä tai edes turvallista syöksyä jalankulkijana (sanomattakaan pyöräilijänä) auton editse. Tätäkin näkee jatkuvasti. Pyöräilijöistä en edes jaksa tilittää erikseen, milloin tulevat autoilijoina kolmion takaa eteen, milloin syöksyvät suojatielle, jolla ei jatku pyörätie...
Mielestäni autoilijan pitää tietenkin päästää jalankulkijat tien yli, sitä en väitä vastaan. Toivoisi vain, että muutkin tienkäyttäjät, pyörillä tai ilman, seuraisivat ympäristöään ja valitsisivat fiksut ajoitukset ja tekisivät liikenteessä kulkemisesta omalta osaltaan sujuvampaa.

Olipas nyt liikennepainotteinen viesti.  Grin Huomaa missä eniten kiikastaa ihmisten kanssa.

« Viimeksi muokattu: 03.07.2018 15:23:20 kirjoittanut ratsuri » tallennettu
Mirka
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #4 : 03.07.2018 15:37:50 »

Pitipä mainita myös kadulla kulkemisesta. Hämmästyn aina yhtä paljon, kun kadulla vastaantulija(t) ei tee tilaa niin, että pääsisi kulkemaan. Voi olla vaikka iso joukko (tähän riittää kaksikin ihmistä..) joka levittäyty koko käytävän leveydelle ja ohi pääsee vain kylkimyyryä tai väistäen itse nurmikon tmv. puolelle.
Huomaa myös kuinka kaikenlaiset tervehdykset, kiitokset ja anteeksi pyytelyt jää joskus hyvin vähälle.
Olen askendentti neitsyt ja pidän yhtenä olennaisimpana asiana sitä, että ihminen käyttäytyy ystävällisesti. Jos näin ei tapahdu, miinuspisteitä sataa, ellei ihan game over lävähdä ruudulle.
tallennettu
paavo väyrynen
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #5 : 03.07.2018 17:01:27 »

Hymmm, luulen että liikenteessä jalan/pyörällä/autolla vaikka lentokoneella aina joku ärsyttää.
Esim. Olet ostoskeksuksessa ja sinulla on kova kiire, ihmiset jotka tukkivat tiesi ovat silloin todella ärsyttäviä kun et pääse kulkemaan tarpeeksi nopeasti.
Seuraavana päivänä sinulla ei olekaan kova kiire vaan haluat shoppailla rauhassa. Silloin ärsyttää liian nopeasti kävelevät, melkein jyräävät ihmiset ja miettii mihin voi olla niin kiire?

Kaikkia ei voi miellyttää koskaan. Tarvitsee vaan koittaa tulla toimeen niin hyvin kuin pystyy.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #6 : 04.07.2018 15:43:06 »

Nii juuri, aina joku loukkaantuu ja aina joku ottaa päähän jollain lailla, sille ei mitään voi, niin se vain on.
Ainoo mitä voi niin sopeutua ja olla turhia nurkumatta.

Ja koska nää tämmöset suhtautumiset ja suhtautumatta jättämiset näkynee hyvinkin synttärikartalta, ni oon mm.
 aurinko vesimies  kuu oinas  askendentti  jousimies  aspect_con  uranus  aspect_con jupiter  keskitaivas  vaaka  aspect_con  pluto ja  venus aspect_con mars kalat

Mulle noi  neitsyt piirteet on erittäin vaikeita sietää, ja mulla onkin ko. merkkiä tärkeillä paikoilla elämässäni opettamassa.  aurinko neitsyt  Tytär, äitihahmo, pitkäaikainen ystävätär,  askendentti  neitsyt paras ystävä, lapsuudesta saakka...puolien heidän kanssaan olen riidoissa, ja syynä juurikin se että olen sietämätön enkä osaa käyttäytyä Cheesy

« Viimeksi muokattu: 04.07.2018 15:50:52 kirjoittanut Kuuhilda » tallennettu
Neela
Astroholisti

Profiili
« Vastaus #7 : 27.07.2018 22:22:33 »

Grin Olen  aurinko neitsyt nousu  neitsyt ja  kuu skorpioni
Pyydän anteeksi kun joku törmää muhun ostoskärryillä ja paheksun, kun hän ei vastaa mitään.
tallennettu

Hyvin menee, mutta menköön Afro
ossukka
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #8 : 02.11.2018 11:25:08 »

Olen miettinyt, käyttäydynkö väärin, kun en halua kohdata erästä kehitysvammaista naishenkilöä työmatkoillani ?
Kaikki alkoi viime talvena, kun hän rupesi sanomaan huomenta. Hyvin kasvatettuna sanoin tietysti huomenta takaisin.
Sitten hän rupesi hieman puhumaan säästä. Kesällä sitten kaikki muuttui. Hän kätteli ja halasi.
Olin aivan ihmeissäni , ja seuraavalla kerralla kysyin, onko jotain sattunut. Hänen äitinsä oli kuollut.
Yritin sitten lohdutella häntä. Siitä sitten alkoi se, että hän aina tavatessamme halasi.
Se rupesi ahdistamaan. En tunne muuten koko ihmistä. Asuttiin kyllä 80- luvulla samalla asuinalueella.
Olen nyt yrittänyt mennä töihin sellaisia reittejä, ettei osuta yhteen. Välillä onnistuu, välillä ei.
Keskiviikkona sanoin jo tiukasti EI, kun hän tuli kohti. Sitten tuli paha mieli siitä, olenko huono ihminen ?
tallennettu
Mirka
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #9 : 02.11.2018 22:55:03 »

Ossukka, et tietenkään ole huono ihminen. Kuka tahansa voisi ahdistua tuollaisesta, ja kaikilla on oikeus siihen. Muutenkin asetelma tuntuu hyvin toispuoleiselta vastavuoroisuuden suhteen, joten jossain kohtaa kuitenkin olisit laittanut käsijarrun päälle, koska et ole hänen mikään terapeuttinsa.
Hyvä että sait sanottua suorat sanat. Jos olisit sanonut lievemmin, hän saattaisi yhä roikkua sinussa kiinni - vain sillä erotuksella, ettei enää halaisi. Vai siis oletteko vielä puheissa toistenne kanssa?
tallennettu
ossukka
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #10 : 03.11.2018 08:03:14 »

Olen sanonut korkeintaan, että on kiire, nähdään. Nyt pitää mennä töihin kadun toiselta puolelta. Sieltä hän ei kulje.
tallennettu
forestflower
Kohtuuastroilija
**

Profiili
« Vastaus #11 : 03.11.2018 09:44:36 »

Ossukka, vaikuttaako tilanteeseen se, että hän on kehitysvammainen? Olistko torjunut hänet aiemmin, jos hän olisi niin sanotusti terve?

Käytöstavat ja niiden puute ärsyttää minua suunnattomasti.Hiljattain jonotin apteekissa, jossa proviisori soitteli lääkärille ja toisiin appteekkeihin ja selvitteli keski-ikäisen naisen asiaa. Hän onnistui varaamaan lääkkeen naapurikunnan apteekkiin. Kun asia hoidettu, nainen otti reseptin ja lähti. Sanomatta sanakaan. Meinasin huutaa perään, että rouvalta unohtui jotain! Kiitos! Itse olisin tuossa tilanteessa kiitellyt moneen otteeseen.

Päivittäinhän noihin tapojen puutteisiin törmää. Nykyään vielä enemmän. Mutta nuoret ovat kohteliaamoia kuin me keski-ikäiset rouvat ja herrat. Toivoa on!
tallennettu
ossukka
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #12 : 03.11.2018 11:42:33 »

Juuri se, että hän on kehitysvammainen vaikuttaa tilanteeseen.
Lähipiirissä on ja on ollut kehitysvammaisia, joten otan heidät mielelläni huomioon.
En olisi kyllä aloittanut keskusteluja kyseisen ihmisen kanssa jos olisin tiennyt hänet takertujaksi.
Pari tuntemaani kehitysvammaista ovat todella itsenäisiä, eivät takijaisia.
tallennettu
ossukka
Kanta-astroilija

Profiili
« Vastaus #13 : 07.01.2019 13:28:16 »

Tänään tapasin pitkästä aikaa kyseisen ihmisen.
Mentiin vain ohi, sanottiin hyvät huomenet ja toivotettiin toisillemme hyvää uutta vuotta.
Hyvä olo kohtaamisesta jäi.
tallennettu
Varjotar
Astroholisti

Starchild

Profiili
« Vastaus #14 : 14.01.2019 10:00:19 »

Kehitysvammaisille kannattaa olla tavallistakin kohteliaampi, kun niiden aistimaailma voi olla kovastikin poikkeava ns.tavallisen ihmisen maailmasta ja ihan kaikki vaikuttaa aina.
tallennettu

Kuuntele tuulta.
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  

Siirry: