Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Konmari  (Luettu 50571 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Kyllikki6
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 461



Profiili
« : 31.08.2016 16:52:55 »

Pitäähän tälläinen ketju nyt pistää pystyyn ja ihan vaan siis iloa tuomaan  smitten

Itseäni kiinnostaa marittamisen henkinen puoli, ei niinkään se monta jätesäkillistä rompetta on lähtenyt kierrätykseen.. vaikka onhan se varmasti verrannollinen myös tuohon henkiseenkin puoleen. Parhaimmillaan visualisointini tulivat elävään elämään sellaista vauhtia, että hyvä kun malttoi nukkua välissä, nyt on hieman "rauhallisempaa" (jumitus)  Cheesy Onko muilla välähdellyt vision ulkopuolisia juttuja? Mulle tuli jotenkin hyvin selkeästi naimisiinmenoa etc, enkä todellakaan ollut yh-sinkkuäitinä sellaisia visualisoinut.. sitoutumiskammokin taitaa löytyä  Kiss

Jakakaahan kokemuksia  angel
tallennettu
meryem
Moderaattori
Astro-nauttija
*****
Viestejä: 884



Profiili
« Vastaus #1 : 31.08.2016 21:04:18 »

Hieno aihe Kyllikki.  Smiley

Olen lukenut kirjan tästä menetelmästä, joten tiedän mistä kyse. En vois sille mitään, että nauratti ne jutut siitä miten sukkia ahdistaa, jos ne on käännetty varsista yhteen.  2funny Mutta onhan tuo japanilaiseen tyyliin niin söpö kirja ja oli ihan kiintoisaa lukea tarinoita millaisia asikkaita Marie Kondo on saanut kohdata. Jossain vaiheessa mietin, että voisin itsekin alkaa ammattijärjestelijäksi.  Cheesy

Itselleni ei tämä Marie Kondo nyt iskenyt täysillä, vaikka oli mukava lukea tuosta. Olen kuitenkin kerran elämässäni tehnyt suursiivouksen ja se ei liittynyt puunaamiseen vaan energioihin. Halusin päästä eroon tavaroista, jotka eivät tuntuneet hyviltä vaan ahdistivat. Eli siis juuri tuota, josta Marie Kondokin puhuu, vaikka hänestä ei silloin oltu kuultukaan vielä mitään. Jotenkin tuli itsestä jostain se, että haluaa ympärillä olevien tavaroiden heijastelevan iloa ja hyvää mieltä kun ne näkee. Oli silloin jotenkin vaisu vaihe elämässä ja ajattelin, että nyt riitti. Koitan tehdä edes kodistani miellyttävämmän paikan. Kaikki rikkinäiset tavarat, joita ei pystynyt korjaamaan heitin pois. Vein kierrätykseen monta kassillista vaatteita ja roskiin meni saman verran. Oli todella kevyt olo sen jälkeen. Muutin myös ajatteluani. Laihduin huomaamatta tuon projektin aikana ja olin pitkästä aikaa iloinen. Sitä tunnetta ei voi sanoin kuvailla kun on päässyt eroon sellaisista tavaroista, joista ei pidä, jotka herättävät vain ikäviä tunteita tai muistoja. Sen tajuaminen, että en tarvitse niitä elämääni ja saan ja voin hankkiutua niistä eroon.

Tosiaan samalla kun tuo projekti eteni niin myös ajatukset muuttuivat. Tuli juurikin noita visioita, että mitä haluaa ja alkuun oli todella höyry päällä. Hyvä kun malttoi nukkua, mutta sitten myös takapakkia.

Näin kokemuksena, tuo on hyvä tapa saada virtaa ja miettiä sitä mitä elämältään haluaa samalla kun järjestelee kotiaan järjestelee myös ajatuksiaan ja elämäänsä. Mutta tuohon(kaan) ei kannata jäädä jumiin vaan antaa mennä. Fiilis pohjalta. Ainoa mikä tuossa kirjassa häiritsi, oli se, ettei siinä puhuttu mitään kierrätyksestä.

Mutta Kyllikki, jatka ihmeessä visualisointia.  smitten
tallennettu

"Dance the Neon Noir with me"
Kyllikki6
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 461



Profiili
« Vastaus #2 : 01.09.2016 09:39:43 »

Kiva kuulla Meryem vastaanvanlaisesta kokemuksesta, kuin mitä metodi "tarjoaa"  smitten Aika paljonkin törmännyt juuri tähän ilmiöön, että ollaan tietemättä maritettu jo, yleensä jonkin muun elämänmuutoksen yhteydessä ja tämä vaan vahvistaa sitä intuitiivista toimintaa/käsitystä siitä mikä on itselle hyväksi ja parhaaksi.

Itselle kokemus oli ja on sitä, että otan vastuun omasta elämästäni ja onnestani, katkaisen napanuorat ja seison omilla jaloillani. Ehkä siksi myös iski se rimakauhu, "entä jos en pärjääkään" ja tuli takapakkia. Lisäksi juuri nuo visualisoinnin ulkopuoliset "etiäiset" tuntuivat jollain tavalla... hmm.. vaikea löytää sanaa.. oudoilta (?), kun olin väen vängällä yrittänyt saada asioita juuri menemään tuohon muottiin ja sitten luovuttanut täysin, kun mikään ei onnistu  idiot2 Saat sen mistä luovut? Pisti vaan miettimään sitten sitäkin, että haluanko avioliittoa, tuota tyyppiä... mitä ylipäätään haluan, jos se on "näin" helppoa  Shocked Äidinmaidossa kai imenyt jonkun virhekoodin siitä, että onnensa eteen pitää taistella ja kun kaikki tulee kuin Manulle illallinen, niin siinä on PAKKO olla jotain vikaa.

Tänään iski kuitenkin jokin inspiraatio jatkaa tätä projetia ja ihan on korkea aikakin, sillä ihan ei ole mennyt kuin Strömsössä nämä pari jumiviikkoa  knuppel2
Ihania marituksia kaikille  smitten
tallennettu
Rohana
Astro-nauttija
****
Viestejä: 790



Profiili
« Vastaus #3 : 01.09.2016 16:08:59 »

Itse en ole lukenut kirjaa mutta kiinnostaisi kyllä.
Sisältääkö kirja jotain mielikuvaharjoituksia? Ja onko niitä hankala toteuttaa ts. vaatiiko ne rautaista keskittymistä ja mielen hiljentämistä?

tallennettu

-Lähden, jotta tulisin, Menen kauas, jotta lähellä olisin.-
Nils-Aslak Valkeapää
Kyllikki6
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 461



Profiili
« Vastaus #4 : 01.09.2016 18:10:31 »

Kirjassa on ohje visualisoida sellainen elämä, kuin haluaa. Itse lähinnä mietin, mitä en halua jatkossa ja kirjoittelin sitten niistä vapautuneisiin kohtiin oman näköisiä asioita, aika suurpiirteisesti, kuin ehdottoman tiukasti rajaten. Toki sen voi miettiä hyvinkin tarkkaan, mitä sijoittelee minnekin ja mikä ehdottomasti lähtee/jää. Ei mielestäni vaadi mitään suuria hengitysharjoituksia ja puolen tunnin joogaa, että pystyy visualisoimaan, mutta itse ajattelisin niin, että kun kyse on kuitenkin omasta elämästä ja siitä, millaisena sitä haluaa katsella, niin kannattaa panostaa siihen aikaa ja vaivaa, miettiä rauhassa eri kannoilta. Ja lukea kirja  smitten
tallennettu
meryem
Moderaattori
Astro-nauttija
*****
Viestejä: 884



Profiili
« Vastaus #5 : 01.09.2016 19:55:42 »

Hmm, mielestäni Kondon kirja ei varsinaisesti käsittele visualisointia. Enemmän sellaista käytännöllistä, kuten sitä, että käy tavarat läpi ryhmittäin, esim, kirjat omana ryhmänään, levyt, vaatteet jne. Käy kaikki kodin tavarat tuohon tyyliin läpi ja ottaa jokaisen niistä erikseen tunnusteltavaksi. Ne tavarat, jotka herättävät iloa voivat jäädä ja ne jotka eivät, joutavat pois. Kondon mukaan on tärkeä ottaa esim vaate tai kirja käteen, koska vain siten tuntee sen energian ja jos tavara on ollut pitkään kaapissa niin kosketus "herättää" sen. Minulla oli välillä aivan ratkiriemukasta kun luin tuota kirjaa.  Grin Tästä marituksesta on aika paljon ollut keskustelua viime vuonna esim. lehdissä ja edelleen on. Kun siinä mietitään iloa niin miten sitten käytännölliset tavarat esim. imuri. Se ei tuota iloa. Mutta toisaalta puhdas koti tuottaa iloa, joten imuri sitä kautta ja siis voi jäädä. Tähän tyyliin. Ja kirjassa on myös kuuluisia vaatteiden viikkausohjeita, joista en ole ihan vakuuttunut suomalaisissa kodeissa miten toimii. Itse nappasin vain tuon ajatuksen siitä ilosta, joka on hieno.

Jos haluaa visualisointia taas enemmän niin suosittelen Sonia Choquetten kirjoja. Itse asiassa Sonian kirja Toteuta sydämesi toiveet oli minulla yksi sysäys tuossa muutoksessa ja se tosiaan heijastui myös kotiin.
tallennettu

"Dance the Neon Noir with me"
kissansilmä
Vieras
« Vastaus #6 : 28.01.2017 05:24:20 »

Tämä aihe tässä vielä on aika ylhäällä, niin päätinpä muutaman rivin kirjoittaa, vaikka en ole näihin em. kirjoihin tutustunutkaan tarkemmin. Olen laittanut kotia uuteen uskoon. Olen laittanut pois vähän kaikkea, mitä kuvitella voi. No, ukko, joka katsoi telkkaria nukahti tuoliin ja niille sijoilleen jäi.  Smiley Olen sitä mieltä, että naisilla on taito itsessään siivota huusholliaan ja sitä on pakko tehdä, jos ei hetken päästä asu karmean tavararöykkiön keskellä. Huomasin sellaisen seikan, että kaikenlisäksi, että tavaraa on, niin minä itse en juurikaan ole ostanut paljon mitään. Olen saanut sitä ja tätä. Huomaamattomia muutoksia; vähän pois sieltä, vähän pois täältä ja ukko ei huomaa yhtään mitään! Todiste siitä, etten laita kirpparille ainoita pikku koriste-esineitämme. Kaikista vaikeinta on antaa pois sellaista, mitä on saanut, mutta kyllähän sitä voi jotain jättää. Ei pidä huuhtoa lasta pesuveden mukana, niinkuin sanotaan. Mies ihmetteli naisia ylipäätään; aina pitää olla jotain järjestelemässä ja laittamassa, - miehen koti on heti paikalla valmis. Naisen ei.  Smiley
tallennettu
Serafina
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 138



Profiili
« Vastaus #7 : 25.05.2017 08:51:30 »

Nyt sitten olemme muuttamassa toiselle paikkakunnalle pienempään
asuntoon joten pääsen toteuttamaan konmaria ihan käytännössä ja
olen vähän jo aloitellutkin vaikka muuttoon onkin vielä reilu kuukausi
aikaa. Tuntuu puhdistavalta päästä eroon kaikesta turhasta rojusta.
Kuvittelin siis, ettei minulla turhia rojuja enää olekaan, mutta kyllä
sellaisia heti vaan löytyi, kun keittiön yläkaapin oven aukaisin.  laugh
tallennettu

Valkoinen solaarinen tuuli
Domo
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 180



Profiili
« Vastaus #8 : 25.05.2017 09:08:03 »

Mä lähdin luopumaan turhista tavaroista jo aikoja sitten kun muutin niin usein. Monta kymmentä laatikollista kirjoja sai mennä (no kirjastosta saan ne luettavaksi jos vielä haluan lukea niitä) ja muutenkin elämästä tuli paljon pelkistetympää kun pääsi romuista eroon.
Vähiin ne turhakkeet on käyneet. Nyt kun muutan niin kaikki mahtuu yhteen pakettiautokuormaan. Sen enempää ei yksi vanaha akka ja koira tarvitse omaisuutta  Grin
Ja tää kaikki alkoi jo ennen mitään Konmari-kirjoja. Pitäs ehkä sivistää itseään ja hakee seuraavaks kirjastosta se käsiinsä, niin tietäs onko tehnyt oman elämänmuutosremontin oikein Cheesy
tallennettu

"Koska ihminen on viisas, vain viisaan ihmisen seurassa on suoranainen ihme, että maan päällä koskaan on esiintynyt älyllistä ajattelua."
-Risto Ahti-
Serafina
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 138



Profiili
« Vastaus #9 : 25.05.2017 14:10:42 »

No itse en ainakaan ihan sinällään pysty kirjan oppien mukaan tomimaan
siinä kun esim. neuvotaan taittelemaan vaatteet pystyasentoon, viuhka-
maisesti. En osaisi, kun en ole käsistäni kätevä. Jotain muutakin oli
kirjassa sellaista, mikä ei ihan suoraan sovi meikäläiseen kulttuuriin.
Siinä mm. kerrottiin sellaisesta valtavasta japanilaisesta kaapista, joka
löytyy joka kodista ja jonne mahtuu suurin piirtein ihan kaikki urheilu-
välineistä lähtien.
tallennettu

Valkoinen solaarinen tuuli
Domo
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 180



Profiili
« Vastaus #10 : 25.05.2017 14:44:42 »

Apua - et vaatteet pitäs niinku taitella jonku säännön mukaan  Shocked
Joo ei tu mitään mulla ku muutenki ne vaattee tahtoo kiertää pyykkinarulta suoraan käyttöön ja siitä si taas takasi pyykkiin. Jokku paremmat vaatteet mitä käytetään joskus ku lähetään jonnekki ihmisten ilmoille, ni ne on si kaapis silleen ku ne sinne parhaiten sopii...
tallennettu

"Koska ihminen on viisas, vain viisaan ihmisen seurassa on suoranainen ihme, että maan päällä koskaan on esiintynyt älyllistä ajattelua."
-Risto Ahti-
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: