Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Syntymäkellonaika  (Luettu 7591 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
ghede
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 314


Profiili
« : 03.02.2016 18:15:26 »

Tämä aihe on pohdituttanut minua jo jonkin aikaa. Eli voiko syntymätodistuksiin kirjattu kellonaika mahdollisesti poiketa paljonkin todellisesta syntymähetkestä? Onko täällä foorumilla ketään kätilöitä tai muuta sairaalahenkilökuntaan kuuluvia, jotka osaisivat sanoa missä vaiheessa synnytysprosessia syntymäkellonaika kirjataan ylös? Luulisi, että ensin otetaan huomioon esim. vauvan ja äidin hyvinvointi ennen kuin lähdetään täyttämään papereita? Tällöin voisi ajatella, että varsinainen syntymä on jo ehtinyt tapahtua muutamaa minuuttia aikaisemmin kuin kirjattu aika. Toisaalta, jos synnytyksessä ei ole ilmennyt mitään suurempia ongelmia niin kai tuo paperityö voidaan hoitaa hetikin pois alta? Puhumattakaan siitä onko sairaalaan kellot edes aina oikeassa. :Smiley

Minua kiinnostaa tämä aihe jo ihan syntymäkartan rektifoinnin kannalta, joskaan en näe sitä kovinkaan luotettavana menetelmänä.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #1 : 03.02.2016 22:36:35 »

Voi, ja poikkeaakin usein. Mulla kolme lasta, siksi tiedän. Helposti voi poiketa viisikin minuuttia normaalisti kai par minuuttia. Monestikaan e kollon tuijotus ei ole se tärkein juttu sillä hetkellä lun lapsi maailmaan tulee.

Kuitenkin, olen ajatellut, että sillä on merkitys, miksi se poikkeaa sen verran kun se poikkeaa, ja se on lopulta ihan oikein.
tallennettu
ghede
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 314


Profiili
« Vastaus #2 : 04.02.2016 23:29:56 »

Voi, ja poikkeaakin usein. Mulla kolme lasta, siksi tiedän. Helposti voi poiketa viisikin minuuttia normaalisti kai par minuuttia. Monestikaan e kollon tuijotus ei ole se tärkein juttu sillä hetkellä lun lapsi maailmaan tulee.

Kuitenkin, olen ajatellut, että sillä on merkitys, miksi se poikkeaa sen verran kun se poikkeaa, ja se on lopulta ihan oikein.

Ok. Olet siis ilmeisesti synnyttäessäsi joskus nähnyt milloin syntymäaika kirjataan paperille, kun tiedät noinkin hyvin asiasta? Eihän se kellon tuijotus tosiaan varmasti ekana mieleen siinä tilanteessa tulekaan...sen vuoksi oliskin hyvä, jos joku ylimääräinen henkilö olisi mukana kirjaamassa todellisen syntymäajan ylös, heh. Itse en ajattele, että se syntymäajan poikkeama olisi oikein tai jotenkin tarkoitettu niin olevaksi. Se on ehkä liian helppo ja moraalisesti arveluttava katsantokanta minun päänupilleni noin yleensäkin. crazy2

Mutta tottahan lienee, että entisaikaan syntymäkellonaikojen kirjaamisessa oltiin vieläkin huolimattomampia kuin nykyään. Kun esimerkiksi katsoo astro.comissa olevia vanhempia syntymäkarttoja, esim 1800-luvulta ja 1900-luvun alkupuolelta niin huomaa, että syntymäajat ovat mitä todennäköisimmin aina pyöristettyjä aikoja, kuten esim. klo 11:00, 11:30 tai 11:45 jne. Aika monet sen aikaiset astrologit ovat ehkä tämän ymärtäessään yrittäneet rektifioida oman syntymäkarttansa vastaamaan esimerkiksi paremmin merkittäviä elämäntapahtumia. Joissakin paikoissa syntymäkellonaikoja ei tietenkään ole välitetty kirjata ollenkaan.
« Viimeksi muokattu: 04.02.2016 23:31:35 kirjoittanut ghede » tallennettu
meryem
Moderaattori
Astro-nauttija
*****
Viestejä: 898



Profiili
« Vastaus #3 : 05.02.2016 00:05:30 »

Mun mielestä olis kauheaa, jos olis syntynyt sellaisessa maassa, jossa ei suurinpiirtein edes syntymävuodesta oltaisi varmoja, saati päivästä tai kellonajasta.  Shocked Olen oikeasti joskus miettinyt näiden ihmisten kurjaa kohtaloa. Kyllä uskoisin, että Suomessa merkitään aika tarkasti, mutta toki arkijärkikin sen sanoo, ettei se ehkä sekunnilleen aina ole. Mutta itsekin tietyllä tavalla uskon, että se aika mikä merkitään on se "oikea".

Kysyin joskus äidiltäni, että olenko syntynyt aamulla vai illalla, vaikka tiedän kellonaikani, mutta silti silloin uutena astrologian harrastajana piti kaikki kivet kääntää. Aamulla olis ollu kivempi nousumerkki, mutta kyllä, olen kai syntynyt illalla. Länsimaisessa kartassa ei minulla muutama minuutti heitä karttaa mitenkään päin. Mutta haa, kiinalaisessa astrologiassa olenkin syntynyt hyvin lähellä kaksoistunnin vaihtumisen ajankohtaa.  :Smiley
tallennettu

"Dance the Neon Noir with me"
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3525



Profiili WWW
« Vastaus #4 : 05.02.2016 11:31:54 »

Itse kun synnytin poikani, niin synnytyssalissa oli seinällä iso kello, mistä itse pystyi vallan mainiosti tarkkailemaan aikaa. Kun poika putkahti maailmaan, kellonaika kyllä ilmoitettiin aika heti ja näinhän minä sen itsekin. 5 minuuttia voi tietysti olla eroa tarkkaan h-hetkeen, mutta ei juuri sen enempää.
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: