Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Mitenkä perustelet optimismiasi?  (Luettu 20459 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8222


Profiili
« : 27.07.2014 12:20:18 »

Minä olen synkimpään vuodenaikaan syntyneenä Skorpparina parantumaton pessimisti.

Toki minulla optimismin kausiakin on, muutoin elämä olisi tuiki masentavaa, mutta
sanoisin, että yli 80 prosenttia ajasta minä olen pessimistisvoittoisten ajatusten riivaama.

Pessimismille löytynee vankka perustelu mm. entropiasta. Wiki:

Entropia arkielämässä

Arkinen vertauskuva entropiasta on huoneen epäjärjestyksen kasvaminen, mikäli ei tee työtä sen siistinä pitämiseksi. Vaikka tässä vertauskuvassa onkin enemmän kyse huolimattomuudesta kuin entropiasta, kuvastaa se silti asioiden pyrkimystä kohti suurempaa epäjärjestystä.[10]
[/color]

Luultavasti pessimismillä ja optimismilla on vankka geneettinen perusta. Jotkut ihmiset tuntuvat säilyttävän
optimistisen asenteen, vaikka heille olisi tapahtunut elämänsä aikana ties mitä ikäviä jutskia.

Toisilla  taas, kuten esim. sidiksellä, lasi on enimmän aikaa puolityhjä, kun se optimistilla on puolitäysi.

Luultavasti evoluutio on suosinut optimismia, koska valoisien, vaikkakin perusteettomien ajatusten
kanssa on paljon helpompi elää elämäänsä.

Korni esimerkki optimismista on se, että monet luultavasti uskovat Matin kuudennen avioliiton kestävän
hänen loppuelämänsä. Toki se mahdollisuuksien rajoissa on, mutta "seiskaa" varten on luultavasti
jo jonossa turhista turhimmaksi julkimoksi halajavia tytsyjä.

 Grin

Erittäin kohtalokkaaksi, ainakin taloudellisesti, optimismi saattaa käydä erilaisten hedelmäpelien ja mm. pörssisijoittamisen
saralla. Useimmat lienevät lukeneet ihmisparoista, jotka ovat pelanneet koko omaisuutensa markettien hedelmäpeleissä...

 :Smiley

Paraatiesimerkki optimismista:

https://www.youtube.com/watch?v=S_HrCcWGFgk
« Viimeksi muokattu: 27.07.2014 12:33:04 kirjoittanut sideman » tallennettu
ghede
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 314


Profiili
« Vastaus #1 : 27.07.2014 14:05:30 »

Toinen ajoittain synkkämielinen skorpioni ilmoittautuu mukaan joukkoon. Oletko muuten sideman trooppisesti vaiko sideerisesti skorpioni, jos saa kysyä? Tuli vain mieleen tuosta nimimerkistäsi ja siitä, kun olet pohdiskellut noita sideerisen ja trooppisen eläinradan eroavaisuuksia. Itse en suoraan sanottuna välillä oikein tiedä mikä minä olen, koska nähtävästi trooppisesti olen skorpioni, mutta sideerisesti taas vaaka, mutta toisaalta Aurinkoni on suunnilleen yhtymässä kiintotähti Khambalian kanssa, joka taas kuuluu Neitsyen tähdistöön? Undecided Tuo neitsyt tähdistöhän alkaa noin 24 astetta neitsyestä ja päättyy noin 10 astetta skorpioniin - ainakin tämän linkin mukaan:

http://www.constellationsofwords.com/Constellations/Virgo.html

Kai siinä on sitten välissä varmaan joitakin muitakin tähdistöjä.

On myös varmasti niitä ihmisiä, jotka osaavat ikään kuin "näytellä" paremmin "roolinsa" täällä maan päällä. Esim. muiden seurassa kyllä vaikutetaan optimisteilta, mutta yksin ollessa vaivutaan kuitenkin synkkyyteen. Itselläni on ainakin taipumusta tuohon, vaikka väittäisin kyllä, että ainakin läheiset aistivat minusta kyllä tuon "pessimistisyyden auran", vaikka kuinka yrittäisin vetää jotain rooleja. Minulla on kuitenkin myös luontainen tarve vetäytyä välillä yksinäisyyteen ja totta kai sekin ärsyttää, jos muut eivät voi hyväksyä tätä piirrettä toisessa. Sad
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8222


Profiili
« Vastaus #2 : 27.07.2014 14:49:04 »

Toinen ajoittain synkkämielinen skorpioni ilmoittautuu mukaan joukkoon. Oletko muuten sideman trooppisesti vaiko sideerisesti skorpioni, jos saa kysyä? Tuli vain mieleen tuosta nimimerkistäsi ja siitä, kun olet pohdiskellut noita sideerisen ja trooppisen eläinradan eroavaisuuksia.

Olen sideerisesti Au-asc Vaaka. Nikkini viittaa lähinnä siihen, että olen lähes koko pienen ikäni
tuntenut itseni sivulliseksi. (Yksi kaveri sanoi minulle teini-iässä, parafraseeraten, että " jos sinulla olisi toisenlainen
luonne, saisit kenet tahansa naisen", LOL!) Outsider olisi osuvampi nikki siinä mielessä. Olen melko varma, että
jos menisin tutkimuksiin, saisin esim. Juicen tavoin asperger-diagnoosin. (Juice kai yritti lääkitä
"vaivaansa" mm. nikotiinilla ja alkohoolilla? Hänhän taisi todeta joskus, että hänellä on
maailman huonoin itsetunto, tjsp. "Olen Kala, olen Kala [ = Kalat], mutten pakastesei...")   :Smiley

 Sideman tosin leikillisesti viittaa myös sideeriseen, koska kenties minun oletetaan diggaavan sideerisestä astrologiasta,
olenhan näet intialaisen filosofian himodiggari. Noin ei kuitenkaan ole asian laita, eli
pidän trooppista astrologista systeemiä huomattavasti elegantimpana kuin sideeristä.

« Viimeksi muokattu: 27.07.2014 14:53:49 kirjoittanut sideman » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #3 : 04.09.2014 16:13:55 »

Sillä että optimistit elävät pidemmän elämän kuin pessimistit.  Grin

Jopa 10 vuotta pidemmän:  http://www.studio55.fi/hyvinvointi/article/laakari-lahetyksessa-haluatko-elaa-jopa-10-vuotta-pidempaan-tee-nain/134284

Lisäksi jos pessimismiin liittyy negatiivisuus noin yleensä, niin sehän tuhoaa hippokampuksesta soluja. Ainakin toisen ihmisen negatiivisuuden kuuntelu tekee sitä (tästä eilen laitoin pariin ketjuun linkit), voisin kuvitella omassa päässä pyörivän negatiivisuuden tuhoavan niitä vielä enemmän...
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8222


Profiili
« Vastaus #4 : 04.09.2014 17:11:33 »

Sillä että optimistit elävät pidemmän elämän kuin pessimistit.  Grin


Jos oikein kyynisesti tuohon vastaisi, voisi vaikka sanoa, että monasti pessimisti on venaamassa uutta freesiä
roppaa (kuka missäkin), kun optimisti kärvistelee sellaisten solujen kanssa joidenka kromosomien telomeerit vetelevät viimeisiään?   :Smiley
« Viimeksi muokattu: 04.09.2014 17:15:28 kirjoittanut sideman » tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #5 : 04.09.2014 19:02:52 »

Tarvinneeko tuota perustella..? Positiivisuus tuo minulle onnellisuutta, joka siten heijastuu aina vain rakkaudellisemmalla tavalla tuoden lisää samankaltaista energiaa enenevissä määrin elämääni. Mitäpä sitä perustelemaan, kun voi vaan olla. Tuo Eklektikon mainitsema on myös yksi hyvä syy. Tietysti jos olettaa, että iän mukana tulee rappiota tms. niin sittenhän tulee. Mutta optimisti ottaakin iän vain lahjana, jolla nähdä nykyhetki selkeämmin tai muuta vastaavaa. Noh, joka tapauksessa pessimisti ja optimisti luovat molemmat tulevaisuuttaan nykyhetkessä, kuten varmaankin kaikki ihmiset. Joten siitä sitten henk. koht. mieltymysten mukaan vaan ajattelemaan eli luomaan sitä maailmaa, minkä haluaa kokemuksekseen!
tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #6 : 04.09.2014 20:56:11 »

Jaha, törmäsin tälläiseen tekstiin http://galacticconnection.com/chautauqua-reincarnation-karma-destiny/

Tuolta kumminkin osui silmään etenkin tämä:

The Destiny Formula

Everything is energy

Energy follows thought

Thought becomes belief

Belief determines your reality.

Your reality shapes your destiny.


Thadatataa! Eli positiivisin mielin itse pyrin ainakin kuljeskelemaan! Negatiivisuudellekin on paikkansa, tosin sitä on jo koettu jonkun mielestä riittävästi. Smiley Ehkä kuitenkin olisi hienointa, jos pystyisi sisällyttämään samojen asioiden eri polariteetit tietoisuudessa yhtenäisenä, niin "pahan" ei tarvitsisi ilmentyä tiedostamattomalla tavalla.. hmm...

Edit: Tämä kappale vielä tuosta linkistä tähän perään, kannustuksena muuntamaan mielen kaavoja jos siltä tuntuu:

"We do not consider our thoughts as being so powerful, but they are, especially the negative and hurtful ones we so often strengthen further by speaking them aloud.  When our thoughts are negative or disempowering that energy is programmed into everything that thought touches, and if left unbalanced will also taint the resulting reality.  It is not our nature to think hurtful or diminishing thoughts about ourselves and others; we do so because that is what we have been conditioned and trained to do over countless generations."
« Viimeksi muokattu: 04.09.2014 21:01:33 kirjoittanut Ritsa » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8222


Profiili
« Vastaus #7 : 04.09.2014 21:45:05 »


Tähän väliin hieman kryptiikkaa:

Iloinen (optimistinen?) 20 - luku -> vestigia terrent!   :Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #8 : 05.09.2014 10:08:44 »

Jos oikein kyynisesti tuohon vastaisi, voisi vaikka sanoa, että monasti pessimisti on venaamassa uutta freesiä
roppaa (kuka missäkin), kun optimisti kärvistelee sellaisten solujen kanssa joidenka kromosomien telomeerit vetelevät viimeisiään?   :Smiley

Pitänee vähän kaivella nettiä, mutta voisin kuvitella että se optimisti on myös sen elämänsä aikana TERVEEMPI kuin pessimisti, eli on vähemmän tarvetta kaivata uutta freesiä kroppaa, kun vanhakin pysyy hyvässä kuosissa optimistilla. Telomeerit eivät kulu samaa vakiovauhtia kaikilla. Minä muuten juttelen solujeni ja mikrobieni ohella myös tärkeimmille pikku osasilleni, eli mitokondrioille ja myös telomeereille.

Minulla on edellisestä antibioottikuurista tänä vuonna 21 vuotta.  Grin
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #9 : 05.09.2014 10:50:31 »

Noniin, ihan helposti löytyi tietoa siitä, että optimistit ovat terveempiä kuin pessimistit:
http://www.health.harvard.edu/press_releases/why-optimists-enjoy-better-health
http://www.reuters.com/article/2009/03/05/us-optimist-health-idUSTRE5247NO20090305

Eli optimisti ei pelkästään elä jopa 10 vuotta pidempään kuin pessimisti, vaan elää myös elämänsä terveempänä.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Varjotar
Astroholisti
*****
Viestejä: 1262


Starchild


Profiili
« Vastaus #10 : 07.09.2014 09:46:40 »

Olen pesunkestävä pessimisti, mutta osaan olla myöskin posiitvinen niin halutessani. Optimistinen puoleni on hyvin raakile, joskin en pidä siitä itse lainkaan. Se on liitetty niin usein negatiivisesti sitä harrastaviin ihmisiin, että koko sana on minulle epämiellyttävä.

tallennettu

Kuuntele tuulta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8222


Profiili
« Vastaus #11 : 07.09.2014 10:57:02 »

Noniin, ihan helposti löytyi tietoa siitä, että optimistit ovat terveempiä kuin pessimistit:
http://www.health.harvard.edu/press_releases/why-optimists-enjoy-better-health
http://www.reuters.com/article/2009/03/05/us-optimist-health-idUSTRE5247NO20090305

Eli optimisti ei pelkästään elä jopa 10 vuotta pidempään kuin pessimisti, vaan elää myös elämänsä terveempänä.

Olen melko vakuuttunut, että tämä on sangen merkittävä tekijä tuossa yhteydessä:

Finally, heredity may explain some of the link. It is possible that genes predispose some people to optimism, and that the same genes affect health and longevity. The Harvard Men’s Health Watch suggests that more study is needed because it’s likely that multiple mechanisms are involved.

Eli noinkohan "feikatusta" optimismista on kovinkaan paljon hyötyä?  Noh, kenties hyvä hypnotisti voi
suggeroida ihmisen melko aidoksi optimistiksi.

[Täysin hatusta vedettyä, luultavasti tosiseikkoihin perustumatonta spekuleerausta, ihan vain
pyhäpäivän ratoksi:]

 Optimismi saattaa tietyissä maailman kolkissa olla harvinaista sen vuoksi, että optimisti kenties
odottaa asioiden järjestyvän hyvän onnen avulla. Esimerkiksi aikoinaan Suomessa optimistinen
jyväjemmari luultavasti uskoi, ettei sitä hallaa tule kun hänellä on niin hyvä onni ollut aiemminkin,
joten soita ei ole tarpeen ojittaa...1860-luvulla nuo optimistit sitten karsiutuivat suurin joukoin
mm. Suomesta nälkäkuoleman ja huonoon ravitsemukseen liittyvän sairastumisalttiuden kautta.
 (En tiedä aikuisten oikeesti, auttaako ojittaminen estämään hallatuhoja...)

 :Smiley

« Viimeksi muokattu: 07.09.2014 11:34:52 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8222


Profiili
« Vastaus #12 : 07.09.2014 11:58:01 »

Kansa, jolla on aivan käsittämätön "yliedustus" monilla elämän alueilla, niiden huipulla (taide, tiede, talous, u name it!),
rakastaa pessimismiä!?

Triviaali esimerkki yliedustuksesta: 0,2 prosenttia maailman väestöstä on juutalaisia; neljä kymmenestä
Oscar-voittajasta on juutalaisia!

http://ejewishphilanthropy.com/pessimism-a-beloved-jewish-tradition/

 Cheesy
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #13 : 08.09.2014 13:20:03 »

Olen melko vakuuttunut, että tämä on sangen merkittävä tekijä tuossa yhteydessä:

Finally, heredity may explain some of the link. It is possible that genes predispose some people to optimism, and that the same genes affect health and longevity. The Harvard Men’s Health Watch suggests that more study is needed because it’s likely that multiple mechanisms are involved.

Eli noinkohan "feikatusta" optimismista on kovinkaan paljon hyötyä?  Noh, kenties hyvä hypnotisti voi
suggeroida ihmisen melko aidoksi optimistiksi.

Totta kai perinnöllisillä tekijöillä on vaikutusta, esimerkiksi luonnostaan korkea dopamiinitaso tekee rohkeammaksi - siis vähemmän pelokkaaksi.

Mutta tärkeä asia on tämä:
Omia ajatustottumuksiaan voi työskentelyllä muuttaa myös täysin siitä omasta sisäerityksestä huolimatta. En minäkään korkeista dopamiinitasoistani huolimatta ole aina ollut niin optimistinen kuin nykyisin, kärsin mm. ahdistuksesta jota tuotin itselleni ihan omilla ajatuksillani ja pessimistisiähän ne ahdistusajatukset ovat. Niistä piti ihan itse työtä tekemällä opetella pois!

Toki varmaan sitten erilaisella sisäerityksellä varustettu voi langeta ahdistusajatteluun vielä helpommin, mutta ennen kaikkea ne ahdistusta aiheuttavat ajatustottumukset on opittu ihan pikku lapsena omasta lähiympäristöstä. Eli adoptoitukin lapsi oppii saman, vaikka genetiikka olisi erilainen.

Tässä on ennen kaikkea kyse tahdosta: Haluatko olla optimistisempi vai keksitkö hyviä tekosyitä (perimä, kulttuuriympäristö jne) pessimistinä pysymiselle, vaikka kova tiede sanoo suoraan että se sekä tekee sairaammaksi että tuottaa lyhyemmän eliniänodotteen?

Tosin tuli nyt sitten tällainenkin mieleen: Ehkäpä ihmisen pitää inkarnaatiokierrossaan ihan itse kokeilla elämää pessimismin vallassa jotta oppisi että se ei kannata. JOten voi ihan hyvin olla myös että pessimistinen elämänasenne ja sen ikävät seuraukset on yksilön sielunsuunnitelmaan kuuluva asia jossain inkarnaatiossa ja silloin on luonnollista ihan itse torpata kaikki optimistisemman elämän mahdollisuudet - eihän sitä pessimismi-kokemusta millään muuten edes saa ja ilman sitä ei opi että se ei kannata.

Ja vielä yksi juttu:
Optimismi on aivan eri asia kuin yltiöoptimistinen todellisuuden tajun puute. JOs nyt otetaan vaikka lempiesimerkkini siitä miten on kaulaa myöten paskassa reisiluu poikki, niin mikä näistä vaihtoehtoisista ajatuksista on parhaan tuloksen tuottava:

1) Pessimismi ja itse aiheutetut ahdistusajatukset:
"Voi kauheaa, paskaa kaulaa myöten ja jalka poikki! Minä varmaan kuolen! En ikinä tule selviämään tästä! Jalkakin jää ihan varmasti rammaksi loppuiäkseni! Voi kamala, voi surku, voi kauhistus!"

2) Epärealistinen yltiöoptimismi:
"Kyllä tämä tästä lutviutuu, kun vain keskityn toistamaan mielessäni 'kaikki on loistavasti ja ihanaa juuri tällä hetkellä.'  Ehkä tapahtuu ihme ja aika rullalutuu takaisinpäin niin, että tätä ei tapahtunutkaan. Ehkä tämä on vain unta ja kohta herään."

3) Realistinen optimismi:
"No vau, jopas kävi kummallisesti. Mutta toisaalta, paskahan lähtee pesemällä ja ambulanssikin on jo soitettu, kyllä tästä selvitään kun peseydytään ja lääkäri kipsaa sen jalan. Ja hitsit että tästä saa aikaan hyviä huumorijuttuja sitten kun asiat ovat taas kunnossa."
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Downtempo
Vieras
« Vastaus #14 : 08.09.2014 22:25:48 »

Mulla riippuu transiiteista,
mutta perusluonne kiikkuu skorppariteemoista jupiteriin.
Jos oikein mietin, niin useimmiten ajattelen, että joka asiassa on jotain positiivista, joko sitten opittavaa aiemmasta, tai
sen hetken asioista "onni onnettomuudessa", jokaisesta löydän aina hyvää mistä voi oppia tai olla kiitollinen.

Överipositiivisuus napsahti kesän aikana, kun transiitti  jupiter löi yhtymää nataali  jupiter  aspect_con aurinko
Onneksi olen muuten hyvin maadoittunut, koska se oli menoa se  idiot2

No jos ei astrologisesta kulmasta ajatella,
niin olen positiivinen elämässä, mutta ajoittain olen hyvin alitajuisten pelkojen valtaama tilanteissa, jos tulee tilanne mihin en ole valmis,
mutta olen yrittänyt niistäkin opetella pois, että ne tekee vain hyvää. ja joskus täytyy uhmata pelkoja ja rutiineja.

Positiivisuuteni perustelen siten, että pyrin luomaan maadoittuneen itseni positiivisuuteen, niin että pyrin elään tasapainossa. Aina ja vain siihen, että balanssi kaikkeen. Koska mulla on alttiutta skorpparimaiseen intensiivisyyteen ja myös ääri jupiter-positiivisuuteen.

Mutta pääpiirteittäin, en ole perusnegatiivinen ollenkaan. Yritän poimia elämästä ne kivat asiat ja vältellä negatiivisia, vaikka olenkin valmis kohtaamaan niitä. Balanssi on se mun juttu. Joka asiassa on AINA jotain positiivista, mutta ei kaikki ole niin ruusuilla tanssimista kuitenkaan? Joskus mieli mustuu skorpparimaisesti, mutta yritän niistä päästä eroon... ja voittaa pelon!

Plus, uskon ihmisyyteen, oli se sitten pahoin puhuttu pomo, tai mikä tahansa, niin kohtaan ihmisen ihmisenä.
Lisänä vielä, että vaikka olisin kuinka kipeä, en ikinä murehdi oloani, vaan toivon että paranisin nopeasti, olen siis niitä, ketkä ei mene lääkäriin helpolla. menen kyllä jos on oikeasti joku pää poikki pinossa, mutta usein ajatus on se, että toivottavasti paranen nopeasti.
« Viimeksi muokattu: 08.09.2014 22:31:41 kirjoittanut Downtempo » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
  Tulostusversio  
 
Siirry: