Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 50 shades of grey  (Luettu 17818 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8220


Profiili
« Vastaus #15 : 05.09.2013 15:05:28 »


Minä opin lukemaan vähän ennen kuin täytin viisi ja olen lukenut koko ikäni todella paljon.

OT - Erään saksalaisen joogalentäjän idoli tuntuu olevan Benjamin Creme. Oletko
hänestä mahdollisesti jotakin lukenut?
tallennettu
Morwenna
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 69



Profiili
« Vastaus #16 : 05.09.2013 17:58:34 »

Hmm, oletteko te edes lukeneet tuota kirjaa? Mielestäni on HIEMAN kärjistettyä sanoa että kyseessä on mikään naisen alistaminen. En itse ainakaan tosiaankaan näe asiaa sillä tavalla  Shocked Mutta miten kukin tulkitsee, tietysti.
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5930



Profiili
« Vastaus #17 : 05.09.2013 19:03:11 »

Minen oo lukenu mitään, kuhan vaan hyppäsin keskusteluun mukaan.
tallennettu
Avicii
Astroholisti
*****
Viestejä: 1114


Profiili
« Vastaus #18 : 05.09.2013 19:14:17 »

Hmm, oletteko te edes lukeneet tuota kirjaa? Mielestäni on HIEMAN kärjistettyä sanoa että kyseessä on mikään naisen alistaminen. En itse ainakaan tosiaankaan näe asiaa sillä tavalla  Shocked Mutta miten kukin tulkitsee, tietysti.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Fifty_Shades_of_Grey

Kirja sisältää kuvauksia mm sadomasokismista. Kerro nyt sitten itse miten näet tämän asian?
tallennettu

You were born to be real not to be perfect.
Morwenna
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 69



Profiili
« Vastaus #19 : 05.09.2013 21:11:16 »

Joo, mulle tuli kans just semmonen olo etten viitti edes vastata enää Cheesy

Minäkin olen muuten suuri toisen maailmansodan "ystävä", enpä silti oikeasti sotaa fanita tai todellakaan toivo.
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8220


Profiili
« Vastaus #20 : 05.09.2013 21:55:14 »

Hmm, oletteko te edes lukeneet tuota kirjaa? Mielestäni on HIEMAN kärjistettyä sanoa että kyseessä on mikään naisen alistaminen. En itse ainakaan tosiaankaan näe asiaa sillä tavalla  Shocked Mutta miten kukin tulkitsee, tietysti.

EVVK. Olen lukenut ja kuullut, että kirjallisuutena teos on ns. sitä ihtiään....  :Smiley
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #21 : 06.09.2013 13:08:42 »

voi Pyhä Sylvi ja pari muuta tyttöä. älä välitä Morwenna.

se että pystyy lukemaan fiktiota ja olemaan ahdistumatta, ei tarkoita ettei kykenisi lainkaan eläytymään tarinan henkilöihin. eikä sinun tarvitse puolustella oikeuttasi fanittaa kirjaa, vaikka tämä keskustelu kääntyi näin päälaelleen. en minäkään ole natsi vaikka olenkin lukenut teini-ikäisenä vinon pinon toisen maailmansodan holokaustin aikoihin sijoittuvia kuvitteellisia romaaneja.

Ymmärsit täysin pieleen mitä tarkoitin: Minä eläydyn lukemieni kirjojen henkilöihin, eikä se tarkoita silti sitä että olisin heidän kaltaisensa tai kannattaisin heidän aatteitaan. Kyseessä on henkilöön eläytyminen, ei aatteeseen. En viitsi lukea myöskään vanhaa kirjallisuutta, koska haluaisin läiskiä jokaista menneen maailman alistajamiestä turpiin ja karjua niille naisille 'pidä puolesi!'

50 shades of gray muuten aloitti elämänsä Twilight-sarjaa koskevana fanfictionina, joten en yhtään ihmettele että tuloksena on sm-henkinen kirja jossa nimenomaan naista alistetaan: Twilight-sarja on MORMONIN kirjoittama ja sisältää kieroa uskonnollista propagandaa rivien välissä (ei saa antaa ennen kuin pappi sanoo aamen jne). Mormonismia pidän itse muutenkin naisten-helvetti-uskontona. Jenkeissä ratsattiin hiljattain yksi suljettu yhteisö, jossa mormonimiehillä oli hirveä läjä teini-ikäisiä vaimoja per nuppi. Että vaikka virallisesti ko. uskonto on luopunut monivaimoisuudesta, se sisälsi sen alunperin ja edelleen osa porukoista pitää useita vaimoja, vaikka onkin virallisesti naimisissa vain yhden heistä kanssa.

tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Thuileann
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 221



Profiili
« Vastaus #22 : 17.09.2013 17:59:14 »

AlistUmisessa ja alistAmisessa on iso ero. Jos nainen tai mies tykkää siitä, että partneri määrää, niin sehän on sillon kiva niin. Mutta jos joku haluaa alistaa kumppaniaan ilman suostumusta, kyseessä on väkivalta. 50 shadessakin on muutama rajatapaus-kohtaus, joissa väkivallan määrittely menee jo tosi lähelle. Päähenkilö ei myöskään tykkää ihan kaikesta mitä herra Grey pyytää, eikä niitä sitten koskaan ainakaan kirjassa tehdä.

Mutta propagandaa täältäkin kirjasta löytyy. Greyn obsessiivinen mustasukkaisuus pitäisi nähdä romanttisena, vaikka täyttää kaikki tuntomerkit vainoamisesta. Pääosa keskustelee koko ajan itsestään kolmessa persoonassa, jumalattarena, pinkona ja omana itsenään: pinko on liian pinko nauttiakseen seksistä, jumalatar ei voi estää itseään. Miksei tämä järkevä nainen näe itseään kokonaisuutena joka pystyy nauttimaan seksistä ilman tätä "jumalattaren" roolia. Ja viimeisen kirjan lopetus, naimisiinmeno ja lapset, on vain ällöä naisille tarkoitettua propagandaa avioliitosta "ikuisena onnena", joka ei tänä päivänä päde puolissa avioliitoissa.

Kaiken tämän jälkeen, jos pystyy kirjoja lukemaan ja tykkää niistä, niin hyvä Smiley minäkin tykkäsin ihan silleen, mutta kolme kirjaa oli minusta liikaa. Ihan kuin Twilightkin olis pitänyt lopettaa ajoissa, niin ois pitänyt tämäkin.
tallennettu
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3625



Profiili
« Vastaus #23 : 18.09.2013 12:16:42 »

Luin kirjan, koska halusin tietää mistä vouhkataan mediassa, viime vuonna.

Minä en ihan ymmärtänyt kirjassa kuvaillun suhteen romanttisuutta ja hienoutta. Minä näin vaan sairaalollisen mustasukkaisen, traumatisoituneen vaanijan ja kontrollifriikin miehen, joka tahtoo rankaista naista piiskaamalla. Nainen on koko ajan ahdistunut ja itkuinen. Ja tästä on saatu eroottinen ja romanttinen teos.
Not for me.

Mutta kiva niille jotka siitä saivat irti jotain muuta Smiley
tallennettu
Avicii
Astroholisti
*****
Viestejä: 1114


Profiili
« Vastaus #24 : 18.09.2013 14:14:50 »

Just näin. Tässä sen näkee kun kumpikin osapuoli ei osaa ottaa sen hetkellisenä roolileikkinä ja nauttia siitä vaan siitä tulee totisinta totta  Angry
tallennettu

You were born to be real not to be perfect.
Thuileann
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 221



Profiili
« Vastaus #25 : 19.09.2013 12:26:44 »

Nimenomaan. Mutta olihan siellä niitäkin hetkiä joissa kumpikin oli "leikissä" mukana eikä haudanvakavaa peliä. Aikuisten leikkejä ei kannata ottaa tosissaan Wink eri asia sitten jos on leikki kaukana.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: