Sivuja: 1 ... 10 11 [12]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kundaliinin noususta pahoja oireita  (Luettu 131692 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Lilli
Supermoderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 3525



Profiili WWW
« Vastaus #165 : 25.12.2016 12:37:02 »

Kiva kuulla taas sinusta, jannek.

Toivottavasti sinä et epäile, että kaikki kokemuksesi ovat vain harhaisen mielen tuotosta, koska tieteellistä todistusaineistoa ei erityisesti ole. Jotkut ilmiöt ovat olemassa, vaikka niitä ei tällä hetkellä voitaisi mitata varmoin menetelmin. Pääasia lienee, että itse tiedät, missä mennään ja mistä voi hakea tietoa, kun sitä on kuitenkin kundaliinistakin olemassa. PubMedistä sitä ei vain kannata liiemmälti hakea.

Nyt tietysti kun mainitsin PubMedin, niin tein sieltä haun sanalla Kundalini. Kolmisenkymmentä artikkelia löytyi, jotka jollain lailla liittyivät aiheeseen. Tässä on yksi, jossa on fMRI:n avulla onnistuttu mittaamaan kundaliinia. Vain abstrakti on saatavilla, mutta jos sinulla on sattumoisin pääsy täysimittaisiin artikkeleisiin, niin ei kai tuo haittaakaan, jos luet koko jutun.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26775225
tallennettu

Aurinko Kaksonen, huone 12, Kuu Härkä, huone 11, AC Rapu, MC Vesimies

www.horoskooppi.com
helinä
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 142


Aur Rapu, Kuu Vesmies, Ac Pluto (huone12)


Profiili
« Vastaus #166 : 25.03.2017 21:13:12 »

En ole ollut foorumilla vuosiin (lue n. 10 vuoteen).
Mutta kun itse tahattomasti sain samat oireet, lupasin itselleni että haluan auttaa niitä jotka joutuvat kokemaan saman.
 angel Symbatiaa. Olen selvitellyt eteenpäin nyt 3 vuotta, eli paljon vähemmän kuin sinä JanneK

Pianonsoittajana suosittelen soittamaan kappaleita, jotka matkivat luonnon ääniä.
Tuuli, vesi, sade, lumi, virta, meri, myrsky, kuutamo....
Näin voi minusta päästää irti monista asioista joita ei ymmärrä, mutta ilmeisesti kuitenkin on kätkettynä sisään.

Itse aloitin joogan kaksi kuukautta oireiden alkamisen jälkeen, enkä ole sen ansiosta tarvinnut lääkkeitä.
(Joka lohduttaa suuresti, koska olen itse myös terveydenhuolto alalla.) Asian olen kertonut vasta
yhdelle jooga-opettajalle, en kaikille opettajilleni. Hyvät opettajat kyllä huomaa "Jotain" aika pian.
...Toivon että tämä opettaja kestää vaivani, ja saisin luottaa häneen 100%. Mutta koska ongelma
on minun eikä hänen - annan mahdollisuuden löytyä myös muita oppaita matkalleni.
Vielä en ole matkustanut Intiaan, mutta onneksi hyviä opettajia vierailee myös Suomessa.

Rakkaus auttaa - mikä onkin kohta 50 v ikisinkulle hankala yhtälö. Wink

Olenkin löytänyt rakkauden musiikkiin. Laulan kaikkien uskontojen mantroja/virsiä/nuotiolauluja yms.
Nämä ihmiset tietää miltä tuntuu olla "erityinen". Jos löydät jonkun ryhmän - olet onnekas. Siellä
on ihan tavallisia kivoja ihmisiä mukana.
Tämän lisäksi on myös ns. henkisiä laulajia, joita voi mennä kuuntelemaan konserttiin eli kynnys
olisi pienempi. Itse olen saanut Suurta lohtua mm. Deva Premalin konserteista. Hän on myös musiikillisesti
hyvin lahjakas. Ja näitä taitajia on monia!

Sairaala ympäristössä on mielestäni hyvä energia. Joten se että saat tehdä "karmajoogaa" työksesi
on suuri lahja. Nauti siitä. Kiitä itseäsi. Itse en pidä itseäni kauhean suurena "ihme lahjana" sairaille, mutta
aina voi olla erinomainen työkaveri. Sekin luo hyvää ilmapiiriä - ja tuo hyvää karmaa.
Ja aina haaveilen, että kunhan saan tämän energiani puhdistumaan - voin tuoda lempeyttä sinne minne
se kuuluu. Jooga maailmassa olen törmännyt niin lempeisiin halauksiin, kosketuksiin ja myötätuntoon,
että jos olisin samanlainen edes 10% - olisin todella onnellinen.

Toivottavasti tästä on apua. Ainakin se on kirjoitettu rakkaudella  smitten
Et ole yksin!
 

tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8220


Profiili
« Vastaus #167 : 26.03.2017 00:52:14 »

Käsittääkseni shakteja on lukuisia muitakin kuin kuNDalinii. YKU mainitsee
mielestäni ainakin sarasvatii-shaktin erillisenä kuNDaliniista*, mutta en
toki ole tuosta likikään satavarma...

http://www.sacredwind.com/sarasvati.php

(Lisäys) Pätkä YKUsta:

7. The Sakti (mentioned above) is only Kundalini. A wise man should take it up from its place
(Viz., the navel, upwards) to the middle of the eyebrows. This is called Sakti-Chala.
8. In practising it, two things are necessary, Sarasvati-Chalana and the restraint of Prana (breath).
Then through practice, Kundalini (which is spiral) becomes straightened.
9-10(a). Of these two, I shall explain to you first Sarasvati-Chalana. It is said by the wise of old that
Sarasvati is no other than Arundhati. It is only by rousing her up that Kundalini is roused.


* tatsAdhane dvayaM mukhya.n sarasvatyAs** tu chAlanam.h .
prANarodhamathAbhyAsAdR^ijvI kuNDalinI bhavet.h .. 8..

** Yksikön genetiivi sanasta sarasvatii...
« Viimeksi muokattu: 26.03.2017 01:05:41 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8220


Profiili
« Vastaus #168 : 26.03.2017 01:32:58 »


Etymologiat noilla sivustoilla taitavat melko usein olla ns. täyttä potaskaa.
Tuollakin sanan sarasvatii selitetään koostuvan osista sara ja sva/swa.
Ensinnäkin, essence on saara*, EI sara. Tuo etymologia jättäisi lisäksi
tavun tii ihan "ilmaan roikkumaan"!

Oikea etymologia perustuu sanaan saras ja johtimeen vat (feminiinimuoto: vatii).

Välillä suorastaan "raivostuttavat" nuo etymologiat jotka jättävät esim. vokaalin pituuden
huomiotta (tässä sara/saara)!

 Angry     :Smiley

* sAra [ = saara] 2 m. n. the interior firm parts of a body; firmness, solidity, strength; property, wealth; substance or essence of anything; nectar; water.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2017 01:35:46 kirjoittanut sideman » tallennettu
helinä
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 142


Aur Rapu, Kuu Vesmies, Ac Pluto (huone12)


Profiili
« Vastaus #169 : 26.03.2017 09:11:40 »

Kiitos Sideman!

Mulla on koko vasen puoli ihan kipeä (erityisesti olkapää).
Vasen puoli voi rennommin vain laulaessa mantroja, eli ehkä saan
laulun vibraation avulla yhteyden parhaiten "Sarasvati nadi"in
ja kundaliinia suoristettua. Ja onhan se ryhmän tuki aina huikea  Smiley

Paljon on omien oivalluksien varassa. Mutta omalla polulla mennään...

Kiitos!
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8220


Profiili
« Vastaus #170 : 26.03.2017 12:03:28 »

(Pyhäaamun ajantappo...)

Nythän on niin, että sanskritin sana praaNaayaama lähes aina nähdään kirjoitettuna
epätarkasti muotoon pranayama. Tuo tarkempi translitteraatio on mahdollista purkaa ainakin
muotoihin praaNa* ja ayaama tahi aayaama. (Sensijaan pranayaman ainoa mahdollinen
purku lienee prana + yama.)

Sanan pranayama (praaNaayaama) käsitettäneen yleisesti viittaavan erilaisiin
hengitysharjoituksiin, mutta sen "syvempi" merkitys lienee praaNan liikkeen
hidastuminen ja lopulta täydellinen lakkaaminen, josta Patañjali käyttää
termiä neljäs (caturtha; tshaturtha), kun kolme ekaa lienevät puuraka (sisäänhengitys,
täyttäminen), kumbhaka (hengityksen pidättäminen, sanasta kumbha = ruukku)
ja recaka (reetshaka; uloshengitys, tyhjentäminen).

Yoga-kuNDalyupaniSat'in (yoga-kuNDali-upanishad) laatija näyttää käyttävän
sanan praaNaayaama asemesta sanaa praaNa-rodha:

[praaNa] aayaama   m. stretching , extending RPra1t. Sus3r. &c. ; restraining , restrained , stopping

praaNarodha   m. suppression of breath BhP. ; N. of a partic. hell ib.

Näyttää siis siltä että YKUn laatijan mukaan kuNDaliniin "suoristumisen" (kolmelta ja puolelta kiepiltä; heräämisen) perusedellytykset ovat sarasvatii-caalana (eli tuon shaktin "kuljettaminen") ja praaNarodha, eli hengityksen spontaani pysähtyminen??

Patañjalin mukaan ainakin neljäs praaNaayaama on perusedellytys paatañjala-aSTaan.ga-yogan kolmen viimeisen an.gan (dhaaraNaa, dhyaana ja samaadhi) harjoittamiselle:

dhaaraNaasu ca yogyataa manasaH.

* sanan praaNa juuri (dhaatu) lienee an (hengittää) etuliitteellä pra; tämän prefiksin
r-äänne aiheuttaa sen, että n muodossa an muuttuu vastaavaksi retrofleksi-äänteeksi,
jota äännettäessä kielen kärkeä taivutetaan hintsusti taaksepäin. Yleinen tapa esittää
retrofleksit äänteet on kirjoittaa ne upper-casena, eli tässä n -> N (kuin myös mm. t - > T
ja s -> S).
tallennettu
Sivuja: 1 ... 10 11 [12]
  Tulostusversio  
 
Siirry: