Sivuja: 1 2 [3] 4
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Helppoa laihdutusta?  (Luettu 33480 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Varjotar
Astroholisti
*****
Viestejä: 1262


Starchild


Profiili
« Vastaus #30 : 31.12.2013 15:03:21 »

Minä laihduin hyvinvoiden ja kevyesti syömällä muutaman viikon salaatilla ( paprika, kurkku, jäävuorisalaatti) ryyditettyä jauheliha-makaronimössöä ( paistettua jauhelihaa, makaronia, herne-maissi-paprikaa/sipuli).
Tästä vaihteeksi myös maustettu kana ja possunsuikaleet..  Cheesy
tallennettu

Kuuntele tuulta.
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1332



Profiili
« Vastaus #31 : 03.01.2014 16:58:23 »

Vahinko vain, että suurin osa herkuttelijan laihtumisesta tapahtuu lihaksistosta ja luustosta. Mistä muualta aineenvaihdunta nappaa elimistölle välttämättömiä rakennusaineita, jollei ruoasta niitä voi imeyttää kemiallisen reaktion tarpeisiin?!

Itse olen noudattanut sitä 5/2 -paastoa nyt viime kesästä. Lisäsin vielä puuron ruokavaliooni, jokaiselle päivälle. Vatsa on aina tyytyväinen ja keho polttaa turhat rasvat pois. Pari viikkoa sitten aloin miettiä, mitä ruokavaliostani puuttuu ja kas tulin kotiin kaupasta kuivaherneitten ja riisien sekä linssipakettien kanssa. Ravitsevaa ruokaa, joka pitää aineevaihdunnan  tehokkaana. Vyötäröltä on hukkunut aikamoinen määrä senttejä näitten  'takaisin lapsuuden suoperruoka-dieetteihin' -kokeilujen kanssa. Pitkisten kokonumerot muuttuneet eri kymmenille ja takit muistuttavat enemmän säkkejä. Onneksi on aikaa ja ompelukone kotona vielä joutilaana. Muutama sisäänotto ja jakut istuvat muualtakin kuin hartioista.
 Pitkiksistä rustailen hameita, kun mallit ei enää toimi muuten.
tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #32 : 03.01.2014 17:08:17 »

Onhan sitä laihduttu vaikka millä, vaikka pelkillä herkuilla.
Se ei kuitenkaan ole pointti millä laihtuu - se käy niin kovin monin tavoin - sillä mitä väliä, jos kilot lihoo pian takaisin? Olennaista olisi löytää ruokavalio, jolla sekä laihtuu normaalipainoon (tai lihoaa siihen jos on alipainoinen - tämä on oikeasti toisille ongelma) että myös säilyttää tämän painonpudotuksen ja että ruokavalio on sellainen että sitä voi sitten jatkaa koko loppuikänsä.

EgyptianMau: Sinun painonpudotustarpeesi on niin pieni, 4 kg, että se pysyy varmimmin poissa jos se lähtee TODELLA hitaasti niin että et ole paljoakaan alikaloreilla vaan kiinnität huomiota ruuan laatuun. Joskus on myös niin, että noin pienen pudotustoiveen osalta olisikin kyse itse asiassa kiinteytymistoiveesta ja jos sutjakoitumista avittaa liikunnalla sopivan ruokavalion kera, voi olla että sutjakoituu ilman että paino tippuu lainkaan, se voi jopa lisääntyä sillä rasvakudos on hötöä ja kevyttä, mutta lihakset ovat painavia. Joskus voi siis olla parempi käyttää mittanauhaa tai testivaatetta, kuin puntaria, jos painonpudotustarve on tosi pieni (tuollaiset jopa 4 kg voi vaihdella toisilla paino kuukautiskierron mukaan pelkän nesteen vuoksi) ja harrastaa myös lihaksia mahdollisesti kasvattavaa liikuntaa.

Helpoin tapa laihtua on ihan oikeasti vähähiilihydraattinen tai hiilihydraattitietoinen ruokavalio (tämä on nyt sitten tutkimuskoostein todistettu vihdoin) ja se myös on taannut pysyvimmän painonpudotuksen, koska hyvää oikeaa ei-teollista ruokaa on sitten helppo syödä koko loppuelämä. Sokeririippuvuudesta ei pääse eroon kuin 'kylmä kalkkuna' metodilla eli lopettamalla tyystin ja kärsimällä vieroitusoireet. Kannattaa myös huomioida, että sokeririippuvaiselle tärkkelys voi laukaista sokerinhimon: Yksi pala täysjyväruisleipää voi johtaa päivien makeisten ahmimiseen, jos riippuvuus on kova. Kaikki tärkkelys kuitenkin muuttuu sokeriksi.

Ja niitä hiilihydraattimääriähän ei siis tarvitse vahtia juurikaan, jos vain vahtii sitä laatua.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
kädetön tyttö
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 10



Profiili
« Vastaus #33 : 04.01.2014 23:04:09 »

Oon käynyt itse kolahtamassa vähän ääripäästä toiseen tämän homman kanssa, painoin enimillään n 6-7 v sitten 110,8 ja pienimmillään siitä vuoden päästä 48,8. Koskaa vissiin vähän kaikkia elämänalueita et kaikki tai ei mitään  Sad ko. laihdutustapoja en suosittele kellekään mutta asioita aivan, todella erittäin paljon liikaa opetelleena ja monen kokemuksen kautta puhun itse proteiinin ja "kivikautisemman" ravinnon puolesta, vedän itse tällä hetkellä hillittömän määrän kasviksia (suositeltu puoli kiloa ei riitä mulle mihinkään Cheesy ), lisäksi lihaa, maitotuotteita ja pähkinöitä. Kroppa, saati oma pää ei anna syödä vielä mitään "turhaa", tosin olen sitä mieltä että omalle kropalle ei vaan käy hiilihydraatit ja jotkut rasvaisemmat tuotteet. En ota ihan selvää onko fyysiset oireet ko. ruoka-aineista psyyken aiheuttamaa mutta emmää nyt itteäni ala rääkkäämään leipää syömällä jos tule ehillitön tärinä ja pyörtyily siitä  Grin Itselleni ei käy edes täysjyvätuotteet, joillekin ne voi toki käydä Smiley Hedelmiä voin jo syödä, ne aiheuttivat aikaisemmin myös "hiilarihorkan" kuten itse sitä tärinähepulia kuvailen Cheesy

Laihdutusmielessä ihan fakta on se että proteiinin ja kasvisten pilkkomiseen menee limistöltä enemmän energiaa ja ne pitää kylläisyyttä paremmin. Ja tietty se että niissä on vähemmän energiaa kuin jos lautasella olisi se perunamuusiläjä.

Kasviksista olen vuosien mittaan oppinut tekemään vaikka mitä herkkuja (lisäksi olen ammatiltani kokki ja tykkään ruuanlaitosta, anoreksiatausta huomioon ottaen toki vähän kieroa Cheesy), jotka korvaa mulle täysin kaikki mäkkärimätöt sun muut. Hyvä osata joustaa joskus toki niistäkin, itse en vaan osaa, mulle on aivan vieras ajatus syödä enää hampurilaista, sen verran jumissa pää ollu aikanaan noiden hommien kanssa. Voisin väittää että kasvisten kulutukseni ei tullut riittävän selväksi vielä, syön niitä oikeasti ihan kilotolkulla päivässä, joskus mietin sitäkin että onko toi ny normaalia vetää kurkku ja puoli kiloa tomaatteja aamupalalla mut en mieti enää, mää tykkään ja tuksin niistä nyt haittaakaan on Cheesy kasviksiin on nimenomaan ihan riippuvaisuus, vaikka ei nälkä olis ja en ole henkistä kasvistenhimoani tyydyttäny päivän aikana niin pakko lähtee hakemaan porkkanapussi vaikka keskellä yötä  Grin
tallennettu

“Stars are beautiful, but they may not take an active part in anything, they must just look on for ever. It is a punishment put on them for something they did so long ago that no star now knows what it was.”
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8221


Profiili
« Vastaus #34 : 07.01.2014 13:02:10 »


...Kirjoittaa Iltalehti, ja jatkaa:

Iowalainen opettaja laihtui kolmessa kuukaudessa lähes 15 kiloa syömällä ainoastaan Mc Donaldsin Big Mac -hampurilaista. Samalla miehen kolesteroliarvot laskivat.


 :Smiley   Grin
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #35 : 07.01.2014 13:18:23 »

Veriarvojen paraneminen selittyy näin:
Aina kun laihtuu, käyttää yhtenä kalorinlähteenään kovaa eläinrasvaa - sitä ne omat rasvavarastot nimittäin ovat. Kovan eläinrasvan käyttö kalorinlähteenä puolestaan parantaa veriarvoja.  (Meikäläisen kokonaiskole laski arvosta 4,8 arvoon 4,4 kun aloin syödä yli 100 g maitorasvaa päivässä).

Tästä johtuu usein myös kasvissyöjiksi/vegaaneiksi ryhtyneiden hyvä olo: Alkuvaiheessa yleensä paino laskee, jolloin taas kerran merkittäväksi kalorinlähteeksi muodostuu kova eläinrasva - omista varastoista. Ongelmat tulevat sitten kun laihtuminen pysähtyy, sillä keskushermosto ja aivot joutuvat ennemmin tai myöhemmin hankaluuksiin, ellei ravinnosta saa lainkaan eläinrasvaa. Hyvää oloa voi kestää omista rasvavarannoista riippuen muutaman vuodenkin.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #36 : 07.01.2014 13:42:15 »

Ja edelliseen liittyen osuikin sitten sopivasti eteen tämä tieto:

High saturated fat diet reduces the prevalence of heart disease by 77%

Blogikirjoitus: http://healthydietsandscience.blogspot.fi/2013/12/high-saturated-fat-diet-reduces.html
Ja itse tutkimuslinkki: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9212571

Siis: Suuri määrä tyydyttynyttä rasvaa ruokavaliossa vähentää sydänsairauksien esiintyvyyttä 77%.

(Ja sidemania kiinnostanee, että tutkimuksessa käytettiin tyydytetyn rasvan lähteenä gheetä, eli kirkastettua voita.)
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
kädetön tyttö
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 10



Profiili
« Vastaus #37 : 07.01.2014 14:18:14 »


...Kirjoittaa Iltalehti, ja jatkaa:

Iowalainen opettaja laihtui kolmessa kuukaudessa lähes 15 kiloa syömällä ainoastaan Mc Donaldsin Big Mac -hampurilaista. Samalla miehen kolesteroliarvot laskivat.


 :Smiley   Grin

öh... oliko tämä tarkoitettu minulle  Shocked? ko. laihdutus oli erittäin epäterveellisillä keinoilla niin henkisesti kuin fyysisesti tehty, ja rankimpia aikoja minulle,  ja oon ihmeissäni miten ei elo jäänyt siihen jos sitten ei fyysisen romahduksen takia niin sen takia etten napannut mitään unipilleriövereitä. Vähän tuli kumma fiilis kommentista  Sad

« Viimeksi muokattu: 07.01.2014 14:22:37 kirjoittanut kädetön tyttö » tallennettu

“Stars are beautiful, but they may not take an active part in anything, they must just look on for ever. It is a punishment put on them for something they did so long ago that no star now knows what it was.”
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #38 : 07.01.2014 14:31:11 »

Ettei olisi vaan kommentti ketjun otsikkoon? Aika monen mielestä hampurilaislaihdutus voisi olla 'helppoa laihdutusta.'  Smiley

Millä vaan voi laihtua, mutta sillä ei ole edes väliä: Vain sillä on, onko painonpudotus pysyvää. Oma mottoni on: Jos ruokavalion noudattaminen vaatii tippaakaan itsekuria, ruokavalio on vääränlainen; sellainen että se häiritsee normaalia nälänsäätelyä, tai tuottaa ravintoainevajetta. Oikein koostettu ruokavalio vie nälän pois ja pitää sen pois pitkään jopa hieman alikaloreilla. Vääränlainen tuottaa näläntunnetta jopa ylikaloreilla.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Artemis
Astroholisti
*****
Viestejä: 3622



Profiili
« Vastaus #39 : 07.01.2014 14:49:42 »

Oon käynyt itse kolahtamassa vähän ääripäästä toiseen tämän homman kanssa, painoin enimillään n 6-7 v sitten 110,8 ja pienimmillään siitä vuoden päästä 48,8. Koskaa vissiin vähän kaikkia elämänalueita et kaikki tai ei mitään  Sad ko. laihdutustapoja en suosittele kellekään mutta asioita aivan, todella erittäin paljon liikaa opetelleena ja monen kokemuksen kautta puhun itse proteiinin ja "kivikautisemman" ravinnon puolesta, vedän itse tällä hetkellä hillittömän määrän kasviksia (suositeltu puoli kiloa ei riitä mulle mihinkään Cheesy ), lisäksi lihaa, maitotuotteita ja pähkinöitä. Kroppa, saati oma pää ei anna syödä vielä mitään "turhaa", tosin olen sitä mieltä että omalle kropalle ei vaan käy hiilihydraatit ja jotkut rasvaisemmat tuotteet. En ota ihan selvää onko fyysiset oireet ko. ruoka-aineista psyyken aiheuttamaa mutta emmää nyt itteäni ala rääkkäämään leipää syömällä jos tule ehillitön tärinä ja pyörtyily siitä  Grin Itselleni ei käy edes täysjyvätuotteet, joillekin ne voi toki käydä Smiley Hedelmiä voin jo syödä, ne aiheuttivat aikaisemmin myös "hiilarihorkan" kuten itse sitä tärinähepulia kuvailen Cheesy

Laihdutusmielessä ihan fakta on se että proteiinin ja kasvisten pilkkomiseen menee limistöltä enemmän energiaa ja ne pitää kylläisyyttä paremmin. Ja tietty se että niissä on vähemmän energiaa kuin jos lautasella olisi se perunamuusiläjä.

Kasviksista olen vuosien mittaan oppinut tekemään vaikka mitä herkkuja (lisäksi olen ammatiltani kokki ja tykkään ruuanlaitosta, anoreksiatausta huomioon ottaen toki vähän kieroa Cheesy), jotka korvaa mulle täysin kaikki mäkkärimätöt sun muut. Hyvä osata joustaa joskus toki niistäkin, itse en vaan osaa, mulle on aivan vieras ajatus syödä enää hampurilaista, sen verran jumissa pää ollu aikanaan noiden hommien kanssa. Voisin väittää että kasvisten kulutukseni ei tullut riittävän selväksi vielä, syön niitä oikeasti ihan kilotolkulla päivässä, joskus mietin sitäkin että onko toi ny normaalia vetää kurkku ja puoli kiloa tomaatteja aamupalalla mut en mieti enää, mää tykkään ja tuksin niistä nyt haittaakaan on Cheesy kasviksiin on nimenomaan ihan riippuvaisuus, vaikka ei nälkä olis ja en ole henkistä kasvistenhimoani tyydyttäny päivän aikana niin pakko lähtee hakemaan porkkanapussi vaikka keskellä yötä  Grin

Pitää syödä sitä mistä tulee hyvä olo Smiley
Jos kehosi ei jotain siedä, niin älä ihmeessä edes yritä! Olen voinut melko mainiosti itsekin sen jälkeen, kun viljat jäi pois kokonaan. Mulle sopii tosi hyvin mahdollisimman pieni hiilari määrä. Ei enää tärinöitä Smiley Hypoglykemiat on historiaa nyt!
tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8221


Profiili
« Vastaus #40 : 04.02.2014 16:35:40 »


(Sori, jos olen maininnut tämän suutran jo aiemmin...)

Joogafilosofian (yoga-shaastra) tärkein opus on MaharSi Patañjalin (n. 200 eaa??) yoga-suutra.

Sen kolmannessa osassa nimeltä vibhuuti*-paada Patañjali esittelee yli 30 siddhiä (vi-bhuutia)
eli "yliluonnollista" kykyä. Yksi näistä on nälän ja  janon ehkäiseminen (kSut-pipaasa-nivRttiH).

Tuo saadaan aikaan kohdistamalla saMyama (~ sañjama) eli rento mutta intensiivinen keskittyminen kantha-kuupaan:

kaNTha-kuupe kSut-pipaasa-nivRttiH (kantha-kuupee kshut-pipaasa-nivrittihii).

Olisi kiintoisaa spekuleerata, mikä tuo kaNTha-kuupa oikeastaan on. Jokin cakra (tshakra)??

Måns Broo suomentaa tuon tälleen: [sidis: sañjamasta] kaulan kuoppaan: nälän ja janon ehkäiseminen.


* vibhuuti    a. pervading, abundant, powerful, mighty, disposing of (gen.); f. development, growth, abundance, might, power, glory, majesty, splendour, success, welfare, fortune, prosperity, wealth, riches.

tallennettu
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1332



Profiili
« Vastaus #41 : 07.02.2014 14:45:01 »

Sideman, vanha kansa vinoillen toteaa usein, että siirtävät nälkää = syövät. Minäkin nykyään siirrän nälkää lastenannoksilla kolme kertaa päiväsä ? teet ja satunnaiset kahvit. Vyötäröltä huvennut yli 20 senttiä ja kiloissa lähes saman verran.
Laihdun tai lihon - tapahtuu päästä varpaisiin.
Toki tämä ilonpito ulkomuotoni kanssa alkoi kokeilusta 5/2 -paastolla  - ja kokeilu jatkuu yhä.
tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #42 : 31.07.2014 18:23:05 »

Mikä toi 5/2-paasto on ? Sehän voi toimia mullakkin.
tallennettu

.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8221


Profiili
« Vastaus #43 : 01.08.2014 10:29:51 »

Mikä toi 5/2-paasto on ? Sehän voi toimia mullakkin.

Olikos se niin, että kahtena päivänä (esim ti ja to) viikossa alle 500 kilokaloria (miehet alle 600),
muulloin voi syödä niin paljon kuin lystää?
tallennettu
Ritsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 715



Profiili
« Vastaus #44 : 01.08.2014 11:40:02 »

Oma suositukseni kokemuksieni perusteella helpoimmasta kilojen karistamisesta on tasainen kalorivaje. Mutta ei mitään liian hurjaa vaan olen itse käyttänyt yhdeltä treenifoorumilta pänttäämiä ohjeita. Eli, jotta lihasmassa ei kärsi turhaan, mutta paino putoaa jatkuvasti niin olisi hyvä jättää joka päivä 300-500 kaloria vajaaksi kokonaiskalorimäärä. Oman tarpeen ja mieltymyksen mukaan. Silloin paino putoaa pakosti, mutta ei tarvitse kituuttaa nälässä. Tässä on helppo apu jokin kalorilaskuri, minkälaisia varmaankin löytyy netistä jo enemmänkin googlettamalla. Sitten voi jonain päivänä viikossa, vaikka viikonloppuna syödä enemmänkin tai vähän herkutella, jottei pipo kiristy liikaa.

Tuolla 500 kalorin vajauksella muistaakseni tippuu paino 500 grammaa kahdessa viikossa PAKOSTI. Siihen vielä urheilua päälle niin voi syödä taas enemmän ja lihakset ja kunto säilyvät paremmin sekä paranevatkin. Mutta edes urheilu ei ole pakollista painonpudotukseen vaan kalorivaje. Proteiinit ja rasvat ovat tärkeitä dieetillä, koska ne pitävät nälkää. Jos joskus söin vaikka patongin tällä tavalla niin illalla tuli takuuvarmasti nälkä, kun ei voinut syödä enempää ja patonki on sellainen hiilihydraattipommi. Mutta käytin itse saliaikoinani myös 40/30/30 jakoa koko päivän ruuan energiamäärissä. Eli 40 % hiilareita, 30 % proteiinia ja 30 % rasvaa. Toimi erittäin hyvin itselläni. Tuossa pitää vielä muistaa, että rasvaa ei syödä määrällisesti 30 % kaikesta, vaan kalorimäärässä mitattuna! Smiley
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4
  Tulostusversio  
 
Siirry: