Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: meditaatio  (Luettu 10345 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
mystery62
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 93



Profiili
« : 16.01.2006 21:49:21 »

Heipä hei astrolaiset  Smiley

Onko syvissä joukoissa immeisiä, jotka osaavat neuvoa meditaatiota aloittelevalle? Riittääkö hengityksen tietoinen hidastaminen ja "hiljainen huone"? Kauanko opetteluun menee n. viikoissa? angel
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #1 : 17.01.2006 11:38:11 »

Hei!

Meditaation opetteleminen etenee ihan omaa yksilöllistä tahtia. Siihen vaikuttaa paljon mm. se, miten nopeasti ja hyvin osaa rauhoittua ja keskittyä ihan täysin. Tiedän esimerkiksi ystäväpiiristäni ihmisen, joka uppoutuu täysin omiin maailmoihinsa varsinkin matkustaessaan (meditoiminenhan on itseensä uppoamista Wink ) kun taas toinen ystävä ei osaa rauhoittua ja keskittyä millään hiljaa paikallaan olemiseen ja pään tyhjentämiseen ulkomaailmasta.

Meditointitapojakin on useita, esimerkiksi se missä asennossa meditoit, mutta pääpiirteitähän ovat maadoittuminen ja rauhoittuminen. Taustalle voi laittaa soimaan meditatiivista, rauhoittavaa musiikkia tai laittaa suitsukkeen/tuoksykynttilän/tuoksylyhdyn palamaan.

1. Valitse paikka, jossa saat olla rauhassa ja jossa on hyvä olla
2. Ota meditointi asento. Näitä on useita: Voit istua tuolilla selkä suorana, jalkapohjat kiinni lattiassa, kämmenselät ylöspäin reisien päällä. Voit istua selkä suorassa lattialla lootusasennossa. Voit maata lattialla/sängyllä selälläsi, joko jalat suorina tai jalat koukussa. Jos istut, selän taakse voi laittaa tyynyn tueksi. Itselläni on ainakin niin huono selkä, etten kestä 20 minuutin meditointia selkä suorassa, vaan joudun palaamaan takaisin päivätietoisuuteen fyysisten kipujen takia..  Embarrassed Siksi makaan selälläni maassa.
3. Tee maadoitus. Näe mielessäsi kuinka selkääsit pitkin/jalkapohjistasi lähtee valkoinen nauha joka ulottuu aina maan keskipisteeseen asti ja ankkuroituu sinne. Voit myös nähdä itsesi makaamassa valkoisessa "liimassa" joka pitää sinua hellästi paikoillaan.
4. Tee suojaus. Kuvittele ympärillesi mahdollisimman kirkas valo, joka valaisee hetkeksi koko huoneen ja palaa sitten loistamaan ympärillesi. Voit myös sanoa lyhyesti "Herra, ole kanssani" jos siltä tuntuu.
5. Hengitä rauhalliseen tahtiin, älä pidä kiirettä. Makoile/istuskele kaikessa rauhassa. Anna ajatusten hiipua pois hiljalleen. Jos päässäsi vilisee, anna vilistä takertumatta pohtimaan mitään ajatusta. "Tänään söin välipalaksi omenan mitenhän mummo jaksaa pitäisi kukat kastella huomenna vien kirjeen postiin se uusi tee oli hyvää jne" Lopulta se vilinä alkaa vain hiljetä. Ihanteellisintahan olisi pystyä olemaan ajattelematta yhtään mitään, olla vain. Jos kuitenkin mieleesi pomppaa meditoinnin aikana jokin ajatus tai mielikuva, jonka koet tärkeäksi, pidä siitä huolta ja pysähdy vaikka tutkimaan sitä tarkemmin. Meditoidessamme olemme yhteydessä sisäiseen Minuuteemme, jolla voikin olla jotain asiaa sinulle  Wink
6. Muista myös lopettaa meditointi rauhallisesti, älä vain pomppaa pois tilanteesta. Voit vaikka laskea kymmeneen ja virkistyä hiljalleen siinä samalla niin, että kun pääset 10 kohdalle olet hereillä normaalissa tilassasi. Itse vaivun meditoidessa niin syvälle, että äkkinäinen herääminen sattuu fyysisesti.

Siinä ohjeet simppelisti! ^_^ Kaikenlainen oman puuhaaminen jolloin ei mietiskele ja kiinnitä huomiota ympöräivään maailmaan ja jonka jälkeen on hyvä olo on meditoimista. Esimerkkinä vaikka käsityöt.
tallennettu
Vajra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1057


om tare tuttare ture soha


Profiili WWW
« Vastaus #2 : 17.01.2006 21:20:28 »

Luin kaverini kirjasta Buddhalaisuudesta
eräänlaisen joka paikan meditaation.

Keskity tuntemuksiin mitä keho aiheuttaa, tuntien ne ainoastaa
kehon aiheuttamina tuntemuksina. Keskity hengitykseen, tuntien
sen toimivan vapaasti sekä ja tahdosta riippumattomana.
Tunne ruumisi sellaisena kuin se on. Alati muuttuva,
luiden paikat, lihasten kudokset. Samanlaisena kuin kuolleen ihmisen
joka on haudassa. Keskittyen ajatuksiin tuntien ne vain ajatuksina
sekä ulkoisista olosuhteista riippuvaisina, antaen niiden
olla vain ajatuksia. Keskittyen tunteisiin, tunnistamalla ne vain
tunteiksi. Ulkoisista olosuhteista riippuvaisina. Takertumatta
niihin. Antaen ylä ja alamäkien mennä ohitse.
Älä takerru

Kirjoitin tämän täysin ulkomuistista joten virhetä
saattaa/taita esintyä
tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
hurma
Vieras
« Vastaus #3 : 17.01.2006 21:21:47 »

Tuo kehon neuvo on paras.

Tarkkaile, ei muuta tarvitse.
tallennettu
Vajra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1057


om tare tuttare ture soha


Profiili WWW
« Vastaus #4 : 17.01.2006 21:23:58 »

Yleensä kun alkaa ajattelemaan "olen hyvä meditoija"
"olen näin pitkällä jo muista"
"olen tehnyt tätä jo näin kauan"

Se on ylpeyttä.

Tarkkailee, huomio sen ja antaa mennä ohitse.
Ei ruoki
tallennettu

Some are tortured with initiation rites,
others say 'hum', 'phat' and always count their rosary,
others eat shit, piss, blood, semen and meat,
others meditate the yoga of channels and winds,
but all are deluded

- Virupa
vilmu
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 92

~Au skorpioni ~Ac leijona ~Kuu rapu


Profiili
« Vastaus #5 : 19.01.2006 21:40:05 »

Itse kiinnostuin kanssa meditaatiosta ja käydessäni Unio Mystica kaupassa vuoden vaihteen jälkeen tiedustelin myös meditaatioon liittyviä kirjoja. Meditoimiseen tutustumiseen ja aloittelijalle suosittelivat Oshon Meditaatio on... -kirjaa. Itse en ole vielä koko kirjaa lukaissut vaan vasta alkua tavaillut. Mutta ensimmäinen meditaatiokertani oli aivan upea kokemus. En varsinaisesti edes päässyt vielä siihen vaiheeseen, että mieli olisi tyhjentynyt. Mutta sen jälkeen oli ihana olo ja virkeämpi myös. Suosittelen sitä kyllä lämpimästi, sillä se antaa mukavasti vinkkejä ja ajatuksia meditaatioon. Tässä keskusteluketjussakin on toki tullut joitakin samoja asioita, joita siellä on mainittu.

Tosin toisella kerralla en osannut rauhoittua vaan mieli poukkoili ja muutenkin oli levoton, eikä siitä tullut mitään. Osittain kai siksi että pienessä asunnossa on vaikea saada omaa rauhaa. Vaikka oven laittaisi kiinnikin, niin tv:n pauhu tunkeutuu silti läpi...  tickedoff
tallennettu
Cleome
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 31



Profiili
« Vastaus #6 : 16.02.2006 20:16:56 »

minulla tuntuu joskus meditoidessani ikävä tunne päässä. ikään kuin pää kallistuisi sivulle, kuin jonkinlaisessa pakkoliikkeessä. tuntuu myös ikävää jomotus tai humina samalla. tunne on lähinnä ärsyttävä. lieko tuo sitä vapautuvaa stressiä vai jotain muuta. meditointi on kuitenkin pakko lopettaa siihen.
tallennettu
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #7 : 09.03.2006 13:19:28 »

Minulla tuli myös alkualkoine meditoidessa ikävä tunne päähän - sattui ja pää tuntui raskalle ja meditointi piti lopettaa siihen. Sain ohjeeksi visualisoida pääni ympärille vihreän valosuojauksen, joka estää energiaa karkaamasta pään kautta pois meditoidessa. Itselläni 3 ylintä chakraa käyvät niin ylikierroksilla, että energiakin pääsee helposti karkuun.
tallennettu
Mio
Astroholisti
*****
Viestejä: 1482


Ea Mai


Profiili
« Vastaus #8 : 09.03.2006 22:48:29 »

Olla vaan siten miten itestä tuntuu parhaalle ja keskittyä siihen samalla puuhaten niitä näitä tai olla olematta mitään eli on mitä on katsellen maailmaa lapsenomaisen hämmästyneesti crazy2
tallennettu

The clay of reality is molded in dreams
Mio
Astroholisti
*****
Viestejä: 1482


Ea Mai


Profiili
« Vastaus #9 : 10.03.2006 00:57:19 »

Minulla tuli myös alkualkoine meditoidessa ikävä tunne päähän - sattui ja pää tuntui raskalle ja meditointi piti lopettaa siihen. Sain ohjeeksi visualisoida pääni ympärille vihreän valosuojauksen, joka estää energiaa karkaamasta pään kautta pois meditoidessa. Itselläni 3 ylintä chakraa käyvät niin ylikierroksilla, että energiakin pääsee helposti karkuun.

Mites jos yrittäsisit rauhottaa tota raskaan metallin kuuntelua? Siinä on meinaan aika imevät vaikutukset sisään/ulos ja ei se pitemmän päälle oo hyväks vaikka älyttömästi voimaa antaiskin ja hurjia oloja vai miten asian koet?

Mulle se musiikki soi vaan päässä kun on hyvä nauhuri muttei enää cdeeltä kun sattuu korviin ja karsastaa mutta alkaa jo kyllästyttämään se tykitys vaikka taivaallisia melodioita vinguttelisivatkin joitten tahdissa mukava fiilistellä  idiot2 idiot2
tallennettu

The clay of reality is molded in dreams
Hiisitär
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 5323



Profiili
« Vastaus #10 : 10.03.2006 10:41:50 »

Lainaus
Mites jos yrittäsisit rauhottaa tota raskaan metallin kuuntelua? Siinä on meinaan aika imevät vaikutukset sisään/ulos ja ei se pitemmän päälle oo hyväks vaikka älyttömästi voimaa antaiskin ja hurjia oloja vai miten asian koet?

Mulle se musiikki soi vaan päässä kun on hyvä nauhuri muttei enää cdeeltä kun sattuu korviin ja karsastaa mutta alkaa jo kyllästyttämään se tykitys vaikka taivaallisia melodioita vinguttelisivatkin joitten tahdissa mukava fiilistellä

Kiitoksia huolenpidosta! Täytyy kuitenkin kertoa, että metallimusiikin kuunteluni alkoi samoihin aikoihin, kun kiinnostuin näistä henkimaailman ilmiöistä ja aloin pohtia elämän suurimpiin kysymyksiin vastauksia. Mitä enemmän olen saanut tietää ja oppia uutta, sen raskaammaksi musiikkikin on mennyt. Minusta se kompensoi hyvin tätä asiaa ja on ainakin yksi maadoittava tekijä, mikä on todella tärkeää. Olen erittäin, erittäin, erittäin leijailevaa tyyppiä, joka elää pilvilinnoissa poissa täältä ja kulkee ajatuksissaan niin, että on jäädä auton alle - usein!  Cheesy Metallimusiikki vetää ajatukseni noista korkeimmista sfääreistä lähemmäs tätä maailmaa, etten satuta itseäni, fyysisesti tai henkisesti.

Lisäksi olen metallimusiikin suhteen todella nirso ja kuuntelen vain sellaista, josta tulee itsellekin hyvä mieli. Kun vain kuuntelee intuitiota, niin se ilmoittaa mikä on minulle parasta  Wink

Minulla on kaikenlisäksi herkästi ärtyvä kuulo ja tällaiset korkeat sävelet (joita on esimerkiksi paljon klassisessa ja vieläpä sekaisin) saavat minut hermostumaan ja korviini koskee. Metallimusiikissakaan en pidä korkeista äänistä, olipa äänen tuottaja soitin tai laulaja itse.

ja kuuntelenhan minä muutakin kuin metallia!  Cheesy Esimerkiksi arabialaista ja espanjalaista musiikkia, jotka ovat myös äänimaailmaltaan usein tummia ja matalia.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: