Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Meditaatio--->ahdistus  (Luettu 14710 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Vedenhelmi
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 167



Profiili
« : 14.09.2011 12:42:53 »

Osaisikohan joku vastata jotain... Olen usemman kerran jo tehnyt mm. henkiopasmeditaatiota ilman minkäänlaisia ongelmia ja tänään tapahtui ensimmäistä kertaa sellainen juttu, että kesken sen meditaation minulle iski niin kova ahdistus, että oli pakko lopettaa koko meditaatio ihan seinään...! Mistä tuollainen voi johtua? Enkö ole suojannut itseäni tarpeeksi hyvin/oikein ja henki, joka ilmestyi, ei ollutkaan valosta, vaikka niin luulin..? ...Arviointikykyni petti, henki sai huijattua minua, että on valosta, vaikkei ollutkaan?? Vai oliko henki valosta/oikea oppaani ja hän halusi tuolla kokemuksella viestittää minulle jotakin??? ..Olen nimittäin jo pitkään (osittain kai salaakin) toivonut saavani jonkinlaisia "todisteita" mm. juuri henkimaailman olemassaolosta, olen niitä kyllä tainnut saadakin, mutta en muka mielestäni "tarpeeksi selkeitä"... ...Vai oliko tämä kaikki vain oman mieleni tuotetta? Mistä sitä edes tietää, milloin ne kaikki tuntemukset (ihan arkipäivässäkin, esim. ettei ole yksin, että joku on läsnä) on totta vai ovatko sittenkin vain pelkkää oman mielen tuotosta ja "toiveajattelua" jne.? Lähinnä asiat, mitä olen "nähnyt" tulevat mieleeni ajatuksina, mistä voin tietää, ovatko nekin vain omaa "kuvitelmaani"?
...voi että...hirveän paljon kysymyksiä ja tunnen olevani niin alussa..tiedän, että matka on pitkä ja haastava, opittavaa niin paljon vielä...ja elinikäinenhän se matka myös varmasti on  Smiley
Mutta kertokaahan ajatuksianne, jotta saisin edes vähän jotain tolkkua tähän kaikkeen...
Kiitos jo etukäteen, jos joku jaksaa jotain vastata... smitten
tallennettu
Vedenhelmi
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 167



Profiili
« Vastaus #1 : 14.09.2011 12:56:04 »

...niin ja haluaisin lisätä vielä sen verran, että tuon henkiopasmeditaation aikana "näin" valtavasti valkoisia ruusuja joka puolella ja ensin oli tulossa jokin naispuoleinen henki, muttei tullutkaan ja sitten se, joka tuli, oli miespuoleinen ja sain mieleeni ruskean "kaavun" ja nimen "milathon" (tai jonkin vastaavanlaisen nimen) ja tämä mies kertoi, että minulla on tällä hetkellä paaaljon oppaita, koska tarvitsen niitä nyt paljon, että niitä on ainakin 10 eri... sain mieleeni myös vuosiluvun 1778...ja kysyin valkoisista ruusuista, niin hän sanoi jotakin sen kaltaista, että ne ovat lohduttamassa minua tmv.... Tapaaminen oli ensimmäinen siis tämän hengen kanssa, ja kaikki nämä asiat tulivat ajatuksina minulle...
...Nyt tuntuu jotenkin pahalta, että vain yhtäkkiä lähdin kiittämättä opastani...vaikka kaipa hän ymmärtää, jos nyt edes totta oli mikään..ja liekö, jos olikin jokin alemman tason henki, joka tuli vain "pelleilemään" kanssani (kun se sietämätön ahdistuskin iski)...... Undecided
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #2 : 14.09.2011 13:07:47 »

Meditoidessa saattaa tulla esiin oman psyyken pimeitä puolia ja traumoja. Jos on paljon vanhaa suttua käsittelemättä, ne tulevat eteen käsiteltäviksi kun hiljentyy riittävästi.

Ahdistuksentunteet tuotetaan KAIKKI omilla ajatuksilla. Jokaista tunnetilaa edeltää aina ajatus, vaikka se voikin olla niin häviävän nopea ettei sitä meinaa huomata.

Universumi on moniulotteinen, tämä 3 ulottuvuutta + aika eli 4d on  harha. Tästä syystä useat ristiriitaiset asiat voivat olla totta yhtä aikaa. Kokemuksesi saattavat siis olla yhtä aikaa omaa kuvitelmaasi mutta myös totta ja  todiste hengen olemassaolosta.  Wink 4D huutaa, mutta henki kuiskaa, joten tietynasteinen hiljentyminen voi olla tarpeen.

Toisaalta istumameditaatio ei sovi kaikille: Olen itse kinesteettinen ja sen vuoksi minulle ei paikallaan istuminen tuota meditaatiota vaan mielen hälinän lisääntymisen. Minun mieleni hiljenee monimutkaisella liikunnalla (budolaji): Kun kaikki raajat tekevät yhtaikaa eri asiaa, ei prosessorilla ole enää kapasiteettia hälistä.  Grin Oppaisiini saan kontaktin ihan vain pyytämällä, mitään meditaatiota en tarvitse siihen ja kaikki oppaiden hahmot/nimet yms. ovat joka tapauksessa omaa tuotettani, tästä lisää jäljempänä.

Kryon sanoo näin ja minä allekirjoitan tämän:
Meillä kaikilla on ns. opassoppa. Se on sekoitus energioita useilta sieluilta, itse asiassa niitä on äärettömän monta ja yksi ainoa yhtä aikaa. Siinä on myös omaa sielunenergiaasi, kaikkien edesmenneiden läheistesi sielunenergiaa, sellaisten rakkaiden sielujen energiaa jotka eivät koskaan ole olleet inkarnoituneina vaan ovat kavereitasi sieltä todellisesta universumista jne.

Epäusko/usko on  jotakin mikä on sinun sisälläsi. Epäuskolla saatat estää mitään tapahtumasta ja todisteiden pyytäminenkin on vähän kyseenalaista. Toisaalta itse ajattelen asiasta näin: Mitä väliä onko jokin 'totta' vai ei, jos se antaa minulle onnen, rauhan ja tasapainon? Voi olla että kaikki kokemani on totta, mutta voi toisaalta olla että olen vain onnistunut käynnistämään psyykessäni ohjelmanpätkän joka antaa minulle saman kokemuksen. Koska en halua julistaa tai tehdä lähetystyötä, riittää että kokemukseni ovat totta minulle.

Itse uskon, että annamme vain itse tälle opassopalle niitä hahmoja, jotka ovat meille tarpeen senhetkisen kehityksemme juuri siinä vaiheessa, kun ne hahmot annamme. Kun olen tiedostanut tämän, olen tiedostanut myös että minun on tärkeintä vain olla kontaktissa tähän perheeseeni, sillä mitä hahmoja, minkänimisiä ja kuinka monta koen siinä olevan on aivan toissijaista.

Voit vain istua hiljaa ja pyytää tätä opassoppaasi, eli perhettäsi, ottamaan sinua kädestä kiinni. Värähtelyjen nousu on tehnyt sen että verho on hyvin ohut ja luultavasti tunnet käsissäsi lämmön ja kihelmöinnin. Opassopalla ei ole lupaa tehdä hyväksesi yhtään mitään ellet itse sitä pyydä. Muista siis sen läsnäolo.

Olen itse antanut opassopalleni ihmishahmoja, koska se on minulle helpoin tapa hahmottaa heitä.  Joskus heitä on 2 joskus 5, joskus jokin muu lukumäärä. Tosin jos opassopassa on vanhoja tuttuja jotka eivät ole juuri nyt inkarnoituneina, he voivat toki tulla siitä  'pinnalle' moikkaamaan.

Opassoppasi on kanssasi joka hetki, ainoa mikä vaihtelee on se miten hyvin heidät itse havainnoit. He hyväksyvät sinut ja kaikki tekosi täysin ehdoitta, he eivät kykene pahoittamaan mieltään mistään, vaan rakastavat sinua elämäsi joka hetki juuri sellaisena kuin olet, täysin riippumatta mitä sanot, teet, ajattelet tai siitä miten heihin suhtaudut.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Vedenhelmi
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 167



Profiili
« Vastaus #3 : 14.09.2011 13:16:01 »

Eklektikko  smitten
KIITOS taas sinulle ajatuksistasi, kirjoituksestasi, olenpa ihan totta onnellinen, että olet olemassa  smitten
Mielenkiintoisia ja hienoja ajatuksia, auttoi paljon, KIITOS  smitten smitten smitten
tallennettu
Vedenhelmi
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 167



Profiili
« Vastaus #4 : 14.09.2011 21:15:04 »

Aminthir, kiitos sinullekin  smitten
tallennettu
Ulkopuolinen
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 742


Profiili
« Vastaus #5 : 15.09.2011 23:00:56 »

Lukematta sen enempää kokemuksesta, että meditaatio puhdistaa ihmistä, joskus meillä on tunnelukkoja, sisällämme on tiedostamatonta surua, vihaa, ahdistusta ja meditaatio saattaa avata näitä lukkoja ja joskus tunnemme ahdistuksen sen purkautuessa, kyseessä on vain tunnemuisto, mutta joskus ahdistus nousee, jotta meillä on mahdollisuus ymmärtää sitä. Kannattaakin miettiä oliko kyse, nousiko samalla jokin ihminen tai tapahtuma mieleen.
tallennettu
Rakkauden enkeli
Vieras
« Vastaus #6 : 17.09.2011 14:58:37 »

Ahdistus on, kuten Eklektikko sanoi, omaa pimeyttä, ja vaikka pimeydenkin olentoja saattaa käväistä luonasi, ahdistus on merkki siitä että jokin asia olisi hyvä käsitellä hereillä, ei transsitilassa. Ihan sen takia että defenssit on niin alhaalla meditoidessa.

*A*

Näin sanoisin itsekin... Tai sitten myös niin, että suuri ahdistus voi olla myös merkki siitä ettei ole ehkä vielä valmis kohtaamaan kaikkea...
tallennettu
zajon
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87


Profiili
« Vastaus #7 : 07.04.2014 15:25:58 »

En viitsi aloittaa uutta aihetta, vaan jatkan kysymyksellä:

Olen opetellut meditoimista jo monta vuotta, mutta edelleenkään en siinä onnistu kovin hyvin, sillä se lähinnä ahdistaa minua enemmän ja aiheuttaa levottomuutta. En tokikaan ole pystynyt aina tekemään sitä kovin säännöllisesti, mutta viimeisen vuoden ajan ainakin olen yrittänyt mahdollisimman usein (useita kertoja viikossa) hiljentyä edes hetkeksi päivän aikana.

Nyt toisinaan jos onnistun pääsemään tilaan, jossa ei kulje ajatuksia, saattaa iskeä aivan hirveä ahdistus - jota en osaa liittää mihinkään ajatukseen/asiaan. Päätettyäni meditaation, olen ahdistuneempi ja surumielisempi kuin aloittaessani sen, vaikka kuinka yritän ajatell positiivisia tunteita. En myöskään koe mitään yhteyttä henkimaailmaan, en vaikka olen kuinka yrittänyt, tai yrittänyt olla tuntematta ja antaa tulla jos on tullakseen.

Mikä avuksi?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #8 : 07.04.2014 15:32:04 »

Meditaatiosssa ei ole onnistumista tai epäonnistumista, koska siinä ei ole mitään tavoitteita.
Pääasia on että meditoi ja hyväksyy kaiken mitä tapahtuu meditoidessa, olipa se sitten ihan mitä tahansa.

Ahdistuksen tunteet mielen hiljentyessä voivat olla hyödyllistä menneiden/tukahdutettujen tunteiden purkua ja niihin kannattaa vain heittäytyä täysillä, ei yrittää estellä ahdistuksen tunnetta, vaan mennä siihen 100% mukaan. Sillä tavoin niistä pääsee eroon. Se että meditaation jälkeen vielä tunnet ahdistusta, saattaa viitata siihen että yrität pidätellä/estellä ahdistuksen tunnetta. Hyvä motto on:
 'Se mitä vastustat pysyy.'

Yhteys henkimaailmaan tulee sitten kun tulee, jos sattuu kuulumaan sinun sielunsuunnitelmaasi. Hiljentyminen sinänsä riittää, ilman meditaatiotakin, henki kun kuiskaa ja se peittyy helposti maailman huudon alle. Ehkä vielä ei ole sen kontaktin aika?
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8221


Profiili
« Vastaus #9 : 07.04.2014 15:43:11 »

En viitsi aloittaa uutta aihetta, vaan jatkan kysymyksellä:

Olen opetellut meditoimista jo monta vuotta, mutta edelleenkään en siinä onnistu kovin hyvin, sillä se lähinnä ahdistaa minua enemmän ja aiheuttaa levottomuutta. En tokikaan ole pystynyt aina tekemään sitä kovin säännöllisesti, mutta viimeisen vuoden ajan ainakin olen yrittänyt mahdollisimman usein (useita kertoja viikossa) hiljentyä edes hetkeksi päivän aikana.

Nyt toisinaan jos onnistun pääsemään tilaan, jossa ei kulje ajatuksia, saattaa iskeä aivan hirveä ahdistus - jota en osaa liittää mihinkään ajatukseen/asiaan. Päätettyäni meditaation, olen ahdistuneempi ja surumielisempi kuin aloittaessani sen, vaikka kuinka yritän ajatell positiivisia tunteita. En myöskään koe mitään yhteyttä henkimaailmaan, en vaikka olen kuinka yrittänyt, tai yrittänyt olla tuntematta ja antaa tulla jos on tullakseen.

Mikä avuksi?

Eklen vastaus oli vallan mainio. Lisäisin yhden pointin: muistaakseni TM-kurssien aikana meille annettiin sellainen
neuvo, että jos meditaation aikana tulee voimakkaita negatiivisia tuntemuksia, joko psyykkisiä tai fyysisiä,
on hyvä lopettaa hetkeksi mantran käyttö ja keskittyä siihen kohtaan kehossa, jossa tuo tuntemus tuntuu
olevan voimakkaimmillaan. Jos et harrasta nimenomaan mantrameditaatiota, tuo neuvo soveltunee
muunkintyyppisiin funtsiharjoituksiin.

TM-jargonissa käytetään termiä stressin purkautuminen (unstressing) , joka monesti ilmenee negatiivisina
tuntemuksina, mutta toisinaan myös esim. holtittomina naurukohtauksina. Nuo naurukohtaukset ovat
tyypillisiä varsinkin TM:n tunnetuimman jatkotekniikan, joogalennon, aikana...

MMY:n (Maharishi Mahesh Yogin) mielestä henkimaailmaan ei kannata yrittää ottaa kontaktia,
koska ei voi millään olla satavarma, minkälaista jengii siellä yhyttää. Ja joka tapauksessa
hengiltä voi saada vain rajoitetusti energiaa, kun taas syvämeditaation päämäärä, puhtaan
tietoisuuden eli transsendenttisen tietoisuuden tila (tietoisuus ilman ajatuksia) on äärettömän energian ja kaiken
muun positiivisen ehtymätön lähde!

 2funny
« Viimeksi muokattu: 07.04.2014 15:47:11 kirjoittanut sideman » tallennettu
zajon
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87


Profiili
« Vastaus #10 : 07.04.2014 18:01:07 »

Se voi hyvin olla, ettei tuo tapa sovi minulle. Pettymys sinänsä; joka paikassa toitotetaan kuinka rauhoittuminen ja mielen tyhjentäminen poistavat stressiä ja pidentävät elinikää. Nämä ehkä minulla kuitenkin suurempina tähtäiminä kuin itse henkimaailman yhytys. Toisaalta, rauhoitun parhaiten tehdessäni jotain, ja silloin saatan päästä sellaiseen tilaan, että ajatukset vain kulkevat, eikä niitä jää pohtimaan. Sopinee minulle paremmin kuin paikallaan kökkiminen. Luulen, että alan kehittää sitä puolta.
tallennettu
zajon
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87


Profiili
« Vastaus #11 : 07.04.2014 18:03:17 »

Ja on muuten varmaan sitten ihan totta, että minä en ole valmis vielä henkistymään. Pitäisikö unohtaa koko juttu, ja odottaa jos myöhemmin tulee joku vinkki että nyt pitäisi alkaa taas yrittää uudelleen. Vai eikö henkistyä voi ilman "tietoisuutta" henkistymisestä? Jos kuitenkin on muille hyvä ja kehittää sellaisia puolia itsessään, niin eikö se kehitä henksitäkin puolta?
tallennettu
Toteo
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 197


Profiili
« Vastaus #12 : 07.04.2014 20:01:19 »

Itselläni ei ole noussut mitään epämiellyttäviä tuntemuksia meditoidessa, mutta kun se on nykyään jäänyt harvemmalle niin huomaa miten mielen rauhoittaminen on vaikeampaa.
Henkistyminen onnistuu aivan varmasti myös ilman meditointia, eikä toisaalta pelkkä meditointi riitä henkistymiseen... siis eihän sitä voi ikään kuin irrottaa muusta elämästä, jos haluaa henkistyä. Hindulaisessa filosofiassahan meditaatio on eräs joogan muoto, ja ne kaikki tähtäävät "henkistymiseen". Eri ihmistyypeille on siis erilaisia menetelmiä.
Henkistymiseen varmasti riittää se että yrittää noudattaa elämässään tiettyjä eettisiä periaatteita, ja pyrkii ymmärtämään olemassaoloa  eri näkökulmista.
tallennettu

Aurinko-oinas | Kuu/Asc-skorpioni | Merkurius/Venus/Jupiter-Kalat
zajon
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87


Profiili
« Vastaus #13 : 07.04.2014 20:27:06 »


Henkistymiseen varmasti riittää se että yrittää noudattaa elämässään tiettyjä eettisiä periaatteita, ja pyrkii ymmärtämään olemassaoloa  eri näkökulmista.
Tämä oli hyvin kiteytettynä minun ajatusmaailmani, joskus tuntuu ettei se ole riittävän ylevä "oikeaan" henkistymiseen. (kuva, jonka olen saanut eräistä keskusteluista)
tallennettu
supikas
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 242



Profiili
« Vastaus #14 : 07.04.2014 20:50:06 »

Kiitokset Eklektikko, tämä(kin) kirjoituksesi selkeytti omia ajatuksiani! Siis että kinesteetiinen ihminen voi päästä paremmin meditatiiviseen tilaan fyysisen harjoitteen kautta. Minulle itselleni meditatiivisimpia kokemuksia ovat olleet kosketushoidot, siis kun itse olen hoitamassa toista. Tuosta ahdistuksesta on myös oma kokemus, juurikin tuo, että se mitä pelkää ja yrittää väistellä tai piilottaa, pysyy. Jos taas uskaltaa kokea koko "paskan", se muuttuu. Tosin, jos itse edeltäkäsin asettaa odotuksen millaiseksi haluaa ongelman/itsensä muuttuvan, on edessä jälleen pettymys. Eli tässäkin kannattaa olla avoin, voi olla, että oma mielikuvitus ei riitä kuvittelemaan edes ihmisen omaa potentiaalia (eikä todennäköisesti pystykään), todellisuus on aina upeampi kuin mielikuvitus. Mutta se upeus tulee eteen vasta kun lakkaa asettamasta ehtoja ja rajoituksia (määritelmiä), sekä siinä niinsanotussa hyvässä että pahassa. Minä muuten kirjoitan tajunnanvirtaa... ja ihastelen niitä, jotka pystyvät perustelemaan ajatuksensa ja mielipiteensä  Smiley
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: