Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Huonejärjestelmät  (Luettu 12968 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #15 : 11.04.2010 16:56:27 »

tuli mieleen, että huoneet ja huonejärjestelmät, niiden täytyy olla hyvin olennainen juttu kartan tulkinnalle, koska nehän ovat ne, ja AC ja MC jotka sitovat planeettavoimat maan tasoon ja tekevät niistä henkilökohtaiset.

Minusta tuo on aika hyvänkuuloinen filosofia. Smiley  Onhan niitä sitten erilaisia auringon, kuun ja kuunsolmun sijaintiin perustuvia huonejakoja, mutta jospa ne on sitten vähän eri asia. Tavalliset huoneet näkisin kyllä sisällöllisesti keskenään samanlaisiksi, esim placidus ja porphyry.

Mitenkäs sitten ne huonejärjestelmät jotka ei ota ascendenttia (tai leveysastetta muutenkaan) huomioon, vaan pelkän MC:n? Onko se jotenkin vähemmän maallinen kuin asc:n huomioonottava? Esim. meridian, morinus, MC-tasahuoneet?

Asc-tasahuoneissa on kyllä minusta jotain ideaa. 10-huoneen alkupiste tulee kartan korkeimmalle kohdalle, siis juuri sen hetken paikallisen tilanteen mukaan katsottuna.

Meni filosofiseksi. Käytännössä tulee käytettyä placidusta/toposentristä.
tallennettu
tuonen joutsen
Astroholisti
*****
Viestejä: 1001


aamunsäde


Profiili
« Vastaus #16 : 11.04.2010 17:11:39 »

Minusta MC ja AC on ihan sidottuja yhteen, eri funktiohan niillä on, mutta ne on kummatkin akseleita ja yhtä nopeita, joten yhtä maallisia, jos niin haluaa nähdä.


Minua kiehtoo AC sitenkin, kun se on todellinen syntymähetki minuutintarkasti, mutta vaikka se saattaa yliluonnolliselta kuulostaakin, olen melko varma, että AC hetki on tiedossa jo hedelmöityshetkenä :Smiley


Minä en taatusti sattumalta syntynyt just siihen hetkeen, vaan se oli ainoa mahdollinen hetki mun syntyä juuri näiden vanhempien lapseksi (---> hedelmöitys:juuri nämä kaksi tiettyä vanhempaa yhdistyy) , ja sain äidin aurinkomerkin nousumerkiksi, ja äidin AC'n MC'ksi ja äidin MC'n DC'ksi.....meillä on muutenkin äidin kanssa samat merkit kaksoset (ja jousimies), neitsyt, kalat ja kauris mutta eri paikoissa.


siis tää vaan mun syntymästä, mun piti syntyä jo edellisenä päivänä, mutta kaikkien yhteensattumien vuoksi saatiin keisarileikkaus vasta tasan juuri sillä hetkellä seuraavaa aamua, että sain juuri tämän kartan....


olen vaan jotenkin vakuuttunut, että syntymähetki on määräytynyt jo hedelmöityksestä. vaikka se maagiselta kuulostaakin....

edit. off topiciksi meni, en odotakaan tähän mitään erityisempää kannanottoa.
« Viimeksi muokattu: 11.04.2010 17:21:02 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

suski7
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 474



Profiili WWW
« Vastaus #17 : 11.04.2010 18:32:43 »

mä käytän meridiaadia, mielestäni se on loogisin. Systeemissä MC on normaali MC, mutta askendentti on ekvaattorin askendentti (east point, itäpiste) eikä vastaa ekliptikan askendenttia. Vaikka olen asc kauris, itäpisteeni onkin kaloissa ja vastaa siis 1.huonetta, "oikea" asc jää siis huoneeseen 11. Nyt tuolla astro.com on uusi polich-page, onko kukaan tutustunut siihen ja mitä se kertoo? "The Topocentric House System This system is a refinement of the Placidus House System. This system was not derived theoretically. It was developed in Argentina by Wendel Polich and A. P. Nelson page who studied the events in the life of a person who had a precise time of birth. This system works in all places."
tallennettu

sun+mer+ven+nep skorppioni
asc kauris
mon kalat
nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #18 : 11.04.2010 22:05:22 »

Sellainen oli ajatukseni, että MC-huoneissa otetaan tavallaan vain puolet maa-asioista huomioon, eli vain pituuspiiri muttei leveyspiiriä. Siitä idea että sellainen systeemi ei olisi niin lujasti maahan sidoksissa. No tämä on taas tällaista pohdintaa.

Toposentrinen on täälläkin astro.fi-sivuilla käytössä. Se antaa lähestulkoon samat huoneet kuin placidus, kun ollaan riittävän etelässä, olikohan se niin että 56°N etelämpänä heittäisi korkeintaan asteen, en nyt muista varmaksi. Mutta se lasketaan aivan eri tavalla kuin placidus. Selvitin sitä joskus monta päivää mistä se toposentrinen systeemi oikein tulee, ja se on todella omituinen systeemi, jota en pysty tässä edes selittämään. Ja se kosahtaa jo jossain Oulun tienoilla, tai siis toimii useimmilla ajanhetkillä kyllä vaikka Kemissä, mutta mitä pohjoisempana ollaan, sitä suuremman osan päivästä se vikuroi (12. huoneen alku menee väärälle puolelle askendenttia). Tästä oli joku aika sitten pari esimerkkiä täällä foorumilla, tässä ainakin yksi löytyi:

http://www.astro.fi/forum/index.php?topic=31080.0

Jaa tuli näköjään toisteltua samaa...
tallennettu
tuonen joutsen
Astroholisti
*****
Viestejä: 1001


aamunsäde


Profiili
« Vastaus #19 : 12.04.2010 11:40:11 »

'vikuroiva' huonejärjestelmä smitten  Grin kuin heppa.


jännä kuulla jotain miten ne laskee noita, kun en itse hallitse tuota matikkaa.



hmm, eikö pituuspiiri ole yhtä maallinen juttu kuin leveyspiiri? ajattelen vaan maapalloa, joka on kartoissa jettu niihin ristikoihin, molemmat menee maan pinnalla.


mutta ajattelisin ensin, että molemmat AC ja MC huoneet voi olla käytössä rinnakkain, että niistä katsottaisiin eri alueiden sijoittumista, niin kuij AC ja MC muutenkin kuvaa eri alueita. kai se tuli jo sanottuakin, MC huoneista voisi katsoa jotain uran ja elämäntehtävän toiminta-aluetta ja AC'sta minuuden,yksilöllisen persoonan....


yksilöllinen persoona AC on se 'hahmo' joka liikkuu MC'tä pitkin , eli elämänsuuntaansa....

AC hahmo, jolla on AC huoneiden osoittamat ominaisuudet, liikkuu MC huoneiden osoittamilla alueilla.




Mulla on kivasti MC huoneilla, EQ AC tulee Oinaaseen lähelle venusta ja stelliumi 5 huoneeseen, joten sieltä tulee selitys tälle taide ja luovuus jutulle MC'n kautta, mikä on 'ura' alueillani vahvin teema, vaikkei se mitenkään näy muilla huonesysteemeillä.


« Viimeksi muokattu: 12.04.2010 11:42:41 kirjoittanut aamunsäde » tallennettu

nousukuu
Astro-nauttija
****
Viestejä: 841


Profiili
« Vastaus #20 : 12.04.2010 15:18:38 »

hmm, eikö pituuspiiri ole yhtä maallinen juttu kuin leveyspiiri? ajattelen vaan maapalloa, joka on kartoissa jettu niihin ristikoihin, molemmat menee maan pinnalla.

Näin minunkin mielestä.
tallennettu
Suljin
Astro-nauttija
****
Viestejä: 760



Profiili
« Vastaus #21 : 28.09.2013 10:27:41 »

Tulin liputtamaan whole signs-huonejärjestelmän puolesta tähän lähes kuopattuun ketjuun.
Vautsi, mitä ahaa-elämyksiä!
tallennettu

Vain mielikuvituksesi on rajana
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: