Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Näkiskö kukaan mikä mun mahaani vaivaa?  (Luettu 14533 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« : 06.06.2008 19:12:08 »

Mulle on tuttua jos jonkinlaiset ruuansulatushäiriöt
ja nopeasti ohimenevät pöhötykset sun muut,
koska reagoin herkästi vatsallani tunnetiloihin ja jännitykseen
ja toisaalta olen melko yliherkkä monelle ruoka-aineelle..

Mutta nyt tuntuu siltä että on pakko kysyä täältä,
ja jos tämä ei pian mene ohi niin menen lääkäriin,
koska vähän huolestuttaa.. idiot2

Jo 5 päivää ollut maha ihan kummallinen.. Kaksi kertaa viiden päivän sisään tullut sellainen kipukohtaus, joka on kestänyt noin 20min ja mennyt itsellään sitten ohi. Tänään se tuli kesken kävelylenkin ja jouduin itkua pidätellen käveleen vaivasin pikkuaskelin loppumatkan parin askelen välein pysähtyen.. Huh

Kipu on keskellä mahaa, navan tienoilla. Vihlovaa ja sykkivää.

Välillä maha on ihan turvoksissa. 5 päivän aikana on pääasiassa ollut ummetusta, mutta sitten välillä on tullut kaikki ulos... On myös ollut vähän pahoinvointinen ja oksettava olo. Mutta tämä ei myöskään tunnu miltään "normaalilta" ruokamyrkytykseltä tai mahataudilta, sen verran kummallista toi kipu..


Osaisko kukaan näkijä nähdä että mitä tämä on?
Tai tuleeko kellekään muulle mitään intuitiivisesti mieleen?

Olen tosi kiitollinen kaikista vastauksista, sillä harvemmin edes harkitsen lääkäriin menoa,
että olen oikeesti aika huolissani....
tallennettu
Lionheart
Astroholisti
*****
Viestejä: 1015


Mää olen jellona ja helekutin ylypee siitä!


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 06.06.2008 19:19:44 »

Nuista kivuista tuli mieleen vatsakrampit. En tiä mistä johtuivat, toisilla yleisiä menkkojen yhteydessä. Särkylääkettä nassuun niin paranee.
Stressi aiheuttaa mulle kaikenlaisia vatsakipuja yms.
Mut jos siellä sun masussa nyt on vaan joku pöpö joka kiusaa, en tiä. Pitäsköhä lukee lääkäriksi.. :Smiley
tallennettu

aurinko, merkurius in leijona
askendentti in jousimies
kuu in oinas
venus, jupiter in neitsyt
mars in kaksoset
saturnus in vesimies
uranus, neptunus in kauris
pluto, keskitaivas in skorpioni
Punainen Solaarinen Lohikäärme
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #2 : 06.06.2008 19:31:03 »

No nämä ei liity menkkoihin kun menkat meni jo...
Kipu on sellaista aaltoilevaa ja silloin liikkuminen sattuu, kipu helpottaa kun on paikoillaan muttei täysin lopu siihenkään.

Itse kanssa mietin jos on joku suolistobakteeri tai virus iskenyt, koska kuitenkin olen ripulipotilaita töissä hoitanut.. Mutta sitten kumosin senkin ajatuksen, kun nuo pöpöt on yleensä melko rajuja että aiheuttavat todella pahaa ripulointia eikä minulla sellaista kuitenkaan ole ollut.

Oireilevaa umpisuolta epäilin kanssa, mutta kumosin senkin diagnoosin,
kun tunne on kuitenkin melko keskellä vatsaa, ei niinkään oikealla puolella.

Onkohan tämä kuitenkin johonkin sisäelimeen liittyvää, koska kipu on niin sykkivää/aaltoilevaa.
Yleensä suolistokivut ovat enemmänkin vihlovia.

Asiaa ehkä pahentaa se että on itse nähnyt työssä niin paljo jos jonkinlaisia tauteja ja vaivoja niin tunnistaa itsessä ne kaikki oireet että kohta tässä on jo syöpä, maksakirroosi, HIV ja Alzheimerin tauti... uglystupid2
Etten vaan liioittelisi näitä oireita tämän pelkoni takia.  idiot2
Mutta on tässä nyt jotain outoa.... Harvemmin olen vainoharhainen terveyteni suhteen.
tallennettu
Ninalii
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 29


Profiili
« Vastaus #3 : 06.06.2008 19:50:11 »

Saanko antaa jotain ideoita, näin hoitajana  Smiley?

Eli, umppari-kipu alkaa yleensä navan kohdalta, ja siirtyy sitten oikealle. Mutta siinä ei kestä 5 pvää, eli en usko siihen.

Mitä voisin ehdottaa on sappi-kivet, koska siinä on pahat kivut, jotka voivat olla vatsan tai selän puolella. Myös haimatulehdus tulee mieleen, (ehkäpä alkava?). Siihen taas ei auta muu kun veden juominen hillitömiä määriä tai sitten nesteytys sairaalassa. Ja ei, se ei ole vain juoppojen tauti, vaikka se usein tulee runsaan alkoholin nauttimisen jälkeen.

Mun mielestä tuossa tilanteessa kannattaa käydä lääkärissä, ainakin saisi poissuljettua nämä, ja tutkittu että mikä siellä vatsassa on. Vatsataudilta se ei kuulosta, eikä myöskään syövältä eikä todellakaan HIV:ltä. On kuitenkin ihan hyviä lääkkeitä mitä voidaan käytää relaksoimaan lihakset vatsassa (Litalgin,esim.). Paracetamolia voit ottaa, mutta ei missään nimessä mitään tulehduskipulääkkeitä, jotka ärsyttävät vatsaa.

Mulla taas ärtynyt paksusuoli aiheuttaa vatsakramppeja aika ajoin, muita suolistosairauksia on Crohnin tauti, mutta siinä on enemmän kylläkin jatkuvaa ripulia, tai keliaakia, mikä voi antaa mitä tahansa oireita, ripulista ummetukseen ja paljon muutakin.

Eli mene lääkärille, niin saat asian pois mielestä (äläkä suostu ottamaan vastaan mitään vatsatauti-diagnoosia mitä ne tykkää ojentaa...)

Parane pian!
tallennettu
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #4 : 06.06.2008 20:52:01 »

Kiitos noista... Ajattelin kanssa sappikiviä....

Vatsataudilta se ei kuulosta, eikä myöskään syövältä eikä todellakaan HIV:ltä.

Mutta siis, noi epäilykset olivat siis ihan vitsejä.  Grin syöpä ja HIV ja Alzheimer....

Tosin aloin miettimään että olisko kyse jostakin suolitukoksesta,
joka laukeaa kyllä vissiin itsellään kun vaan juo paljon vettä ja syö kaurapuuroa...
No, pitää katsoa maanantaihin asti. Tai jos ennen sitä tulee taas joku paha kipu niin meen lääkäriin.
tallennettu
sidrika
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 310


Profiili
« Vastaus #5 : 06.06.2008 22:05:51 »

Tällä hetkellä pääkaupunkiseudulla liikkeellä oleva vatsatauti on kyllä ollut oireiltaan vaihteleva, monella ollut jopa viikon-kaksi pelkkää pahoinvointia ja kipua juuri navan seudulla, ja näitä on alkuun epäilty umppareiksi. Olen siis kuullut monesta tapauksesta ihan parin viikon sisällä, ja toisilla on ollut kuumetta sekä tosi rajuja oksennus- ja ripulioireita.
tallennettu
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #6 : 06.06.2008 22:19:36 »

Mielenkiintoista sidrika, melko lähellä pk-seutua asun, hämeessä...

Nyt kun olen ittekseni tätä pähkäillyt niin varmaankin tämä on "oireilua" henkisestä tilastani, siitä että on tullut yhtäkkiä niin paljon kaikkia ajatuksia ja tunteita joiden suhteen olen mennyt lukkoon, että en ole oikein kyennyt sulattamaan niitä hirveän nopeasti.

Pitää nyt vain pyytää maailmankaikkeudelta parantavaa energiaa ja selkeyttä.
Eiköhän tämä tästä.

Tuli kuitenkin sellainen olo nyt itselle, että olen säikähtänyt vähän liikaa näitä oireita, että kyse ei ole mistään vakavasta, vaan tilapäinen häiriö... Ei sentään ole kuumetta ollut, enkä ole oksentanut tai ripuloinut rajusti.
tallennettu
Ikitosi
Astroholisti
*****
Viestejä: 1518


Elämän kruunu on mahdollisuus olla tosi :angel:


Profiili
« Vastaus #7 : 07.06.2008 02:33:54 »

Sulateltavia juttuja siellä suolistossa.

Pääkaupunkiseudulla on tosiaan oireidesi kaltaista vatsatautia liikkeellä.
Umppari tulisi noin muuten mieleen, mutta harvemmin noin kauan oireilee todella pahentumatta.
Vois olla ihan toiminnallinen häiriö. Suolitukoskin oirekuvaukseen sopiva. Juominen ja liikkuminen saattaa auttaa, mutta ei kaurapuuro, se kun ei ole kaikkein helpoiten suolen läpi menevää. Hyvin sulavia kasviksia ja hedelmiä paljon. Banaanit, perunat, pähkinät ja viljatuotteet pois. Suolitukos ei ole leikin asia.

Koviin kipuihin, jotka pahenevat liikkeestä voi ottaa ensiavuksi homeopaattista Bryoniaa.
Mutta jos oireet ei ala helpottamaan parin annoksen jälkeen, käänny asiantuntijan puoleen.


tallennettu
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #8 : 07.06.2008 08:53:44 »

Kiitos Ikitosi hyvistä vinkeistä, en vielä kerennyt sitä aamupuuroa tekemään  Grin

Elikkä hyvin sulavia marjoja ja kasviksia..?
Kun kerran bansku on kiellettyjen listalla niin tarkoittaako vähäkuituisia?
Käykö esim. omena, ananas, marjat, kurkku, lehtisalaatti?

Jos ideana on syödä vähän kuituja, niin eikö se myös sitten hidasta suolen toimintaa?
Ja olisikohan tästä hyötyä:

"Bioteekin Puhdistuskuuri

Kuitua ja yrttejä sisältävä ravintolisä

Bioteekin Puhdistuskuuri edistää suoliston toimintaa sekä puhdistaa, elvyttää ja aktivoi kehon toimintaa. Kuuriluonteisesti käytettävä tuote tekee oikean kehon suursiivouksen, jonka jälkeen olo tuntuu kevyeltä ja energiseltä.

Puhdistuskuurin vaikuttavina aineina ovat yrtit, psylliumkuitu ja magnesium. Yrtit puhdistavat ja aktivoivat kehoa sekä edistävät ruoansulatusta. Psylliumkuitu sitoo itseensä vettä ja kuona-aineita, pehmentää suolen sisältöä ja edistää suolen toimintaa. Magnesium tehostaa psylliumin vaikutusta."
tallennettu
Mantelinpuolikas
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 46


Profiili
« Vastaus #9 : 07.06.2008 14:12:17 »


Sama tuli mieleen, että ovat joko divertikkeleitä tai kuroutumia suolistossa ja siksi kivuliaita. En oikein koskaan ole kärsiny vatsakivuista. Viime kuussa heräsin aamuyöstä voimakkaaseen kipuun ja sitä kesti pari tuntia. En päässy sängystä ylös. Onneks oli känny vieres ja soitin töihin, että tulen kunhan pääsen nousemaan ylös.

Samankailtaisia kipuja oli seuraavalla viikolla 3:na yönä ja tosi kipeää teki. Alkoi 1-5 välillä aamulla ja tuon pari tuntia kesti. Nyt ovat poissa.....toistaiseksi.

Saakohan tähän linkkiä laittaa, tuoltakin löytyy vinkkiä erilaisiin esiintuleviin oireiluihin. Melkein kanavoinnin lopussa...."Muutos ja fyysiset oireet"

http://www.phpbbserver.com/phk/viewtopic.php?t=1304&mforum=phk

Banaanissa on kuituja n. 1,6 g/100 g eli saman verran kuin omenassa. Marjoissa huomattavasti enemmän. Ja tuo Psyllium on hyvä kuidun lähde, mut on juotava paljon vettä päivän aikana.

Noissa kauppojen esikypsytetyissä puurohiutaleissa ei juurikaan muuta ole kuin energiaa. Jos olis jyviä ja mylly, saisi huomattavasti terveellisemmän aamupuuron,jossa vielä viljan vitaaliaineet tallella.

tallennettu
Tiigris
Astroholisti
*****
Viestejä: 3615



Profiili
« Vastaus #10 : 07.06.2008 14:58:39 »

Jeps...

Toivotaan nyt että tämä menee itsellään ohi.
Vieläkin on vähän jumiutunut olo...
Mutta kipuja ei varsinaisesti ole ollut.

Ostin sen bioteekin puhdistuskuurin.. Olen juonut varmaan jo 2 litraa vettä tänään ja lasillisen porkkanamehua.. Söin purkillisen mangososetta ja rasiallisen mansikoita...
Onkin ihan täysi olo.

Kävin äsken tunnin lenkillä, ja yritän nyt liikkua paljon
että sekin aktivoisi tuota suolen toimintaa.

Kyllä mä oikeastaan voin myöntää syöneeni aika epäterveellisesti
jonkun viikon-kahden ajan ennen kun tämä alkoi.  Tongue
Rahat oli vähissä niin ostin kaikkia puoleen hintaan myytäviä eines-ruokia
ihan vaan siksi että olivat halpoja ja jotain oli syötävä... Undecided
tallennettu
Ikitosi
Astroholisti
*****
Viestejä: 1518


Elämän kruunu on mahdollisuus olla tosi :angel:


Profiili
« Vastaus #11 : 08.06.2008 23:08:11 »

Suolitukoksessa kyse on nimenomaan siitä, että just niitä kuituja yms. huonosti sulavaa on sinne suolen mutkaan jämähtänyt. Siellä ne keräävät nestettä turvotakseen lisää. Yksi tukkeutuman oire onkin jano.
Ennemmin kuin paineella yläpäästä, siis lisää massaa mättämällä, kokeilisin imupainetta toisesta päästä, siis suolihuuhtelua. Ja sitten pyöriväistä liikuntaa kuten vatsatanssia.

Ja myös öljyämisellä on liuottava vaikutus. Vähintään pari ruokalusikallista hyvälaatuista oliiviöljyä päivässä ihan raakana.
(Risiiniöljyä en tohdi mainostaa buck2)

Ensin massa liikkeelle, ja sitten kun jo toimii kunnolla voi niitä kuitujakin taas syödä.

tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: