Heippa! Nyt huomasin että tuohon mun raudanpuutejuttuun oli vastailtukin, kiitokset niistä

En ole täällä siis sen jälkeen käynyt, kuin vasta nyt.
Jeps, sekasyöjä olen.
Mulla raudanpuute ilm kehittynyt jo kymmenen vuotta sitten, kun luovutin monta kertaa verta ja aina vaan mitattiin hemoglobiinia, joka ok. Yhdistän kuitenkin hyvin noihin aikoihin, et aloin oleen väsneempi ja masentuneempikin.
Sitten kaksi raskautta (raskaus ja synnytys kuluttaa rautavarastoja) ja hormonikierto kun käynnistyi uudelleen, alkoi monsuuni-menkat, eli oon muutaman vuoden vuotanut kuukausittain yli viikon, joista neljä päivää runsasta vuotoa... Oon ajatellut et kaikki naiset nyt vaan vuotaa ettei sille mitään voi, mutta ei se kait normaalia ole, että tulee koko ajan ohivuotoja ja vuoto tulee ihan holahduksittain ja on ihan sumee olo ja pyörryttää...
Kun kilpirauhasen vajaatoimintaa ei löytynyt siihen viittaavista oireista huolimatta, aloin ihmetteleen PVK:sta että miksi mun punasolut on kooltaan tosi pieniä ja googlettelulla selvis sen olevan pitkäaikaisen raudanpuutteen merkki - vaikka mulla hemoglobiili 140. Sit vaadin sen ferritiinikokeen ja sehän oli 11, eli naurettavan matala. ps. ferritiini on lääkäreiden mielestä tällä hetkellä muoti-ilmiö, mun työterveyslääkärikään ei oikein uskonut että voin olla raudanpuutteinen koska hb hyvä. Mut paljon on myös asialle vihkiytyneitä lääkäreitä!
Oon syönyt rautatabletteja nyt onnistuneesti kesän alusta asti säännöllisesti. Sen seurauksena kuukautisvuodotkin niukentuneet. Meinaan kyllä vielä pyytää caprilon reseptiä jotta saisin vielä lääkkeellä ainakin ekojen vuotopäivien vuodot niukemmiks. Yritin pitkään löytää sopivaa suun kautta otettavaa rautaa ennen kuin vatsa alkoi sietää. Siks puol vuotta meni ikään kuin hukkaan, kun aloitin ja lopetin monen valmisteen kanssa..
Raudanpuute on hyvin yleistä fertiili-ikäisillä naisilla ja hyvin alidiagnosoitu, koska se ei kaikilla kovin nopeasti kehity anemiaksi, eli näy hemoglobiinissa. Joskus elimistö kompensoi raudanpuutetta ja hemoglobiini lähtee nousuun rautavarastojen tyhjetessä.
Mulla oirelista seuraava pahimmillaan: Jatkuva väsymys, johon uni ei auta. Aivosumu; ajatuksen takeltelu ja muisti huono. Katkonainen uni. Levottomat ja kylmät jalat, suonenvetoja. Hengästyminen, sydämentykyttely, paniikki ja ahdistus joka lähtee fyysisestä uupumuksesta. Kalpea iho, mustat silmänaluset. Aineenvaihdunta ei pelannut; en laihtunut vaikka tein kaiken niin et ois pitänyt, kroppa vaan ei päästänyt irti läskeistä kun oli hälytystilassa. Lihakset ei palautuneet treenistä. Infektiokierre, kaikki flunssat ja vatsataudit sain hyvin herkästi. Sairastuin aina jos treenasin kovempaa. Epäilen myös et mun synnytyksen jälkeinen masennus oli sitä raudanpuutetilan aiheuttamaa.