Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kuinka hyvin pystyt antamaan anteeksi? Testi  (Luettu 9322 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
BlueRose
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 348


I Love Yuo Mom


Profiili
« : 03.02.2008 13:23:46 »

 
Itsearviointitesti

 

Tämä testi tarjoaa sinulle suuntaa-antavan mittarin siitä, kuinka luontaisesti pystyt antamaan anteeksi. Ennen testin suorittamista ja saamiesi tulosten pohtimista muista, että anteeksiantaminen ei tarkoita sitä, että olet passiivinen, uhrin asemassa, että suvaitset vääryyksiä, olet rauhanrakentaja tai että olet heikko ja pelkäät pitää puoliasi tai puolustat jotain sinulle tärkeätä periaatetta.

 

"Anteeksiantamisella" tarkoitan yksinkertaisesti sitä, kuinka halukas ja kykenevä olet halutessasi luopumaan vihasta ja kaunasta sekä kasvamaan ja auttamaan toisia tässä asiassa.

 

"Halukkuudella" viitataan sinun uskomusjärjestelmääsi. Toisin sanoen: kuinka paljon myönteistä arvostusta suuntaat anteeksiantamiseen, joka määritellään vihasta ja kaunasta luopumiseksi ja kuinka muutat itseäsi ja muita tuon tapahtuman aikana.
 

"Kyvyllä" viitataan tunnetason mahdollisuuksiin, sinun henkilökohtaiseen psykologiaasi. Kuinka vaikeata sinun on luopua vihasta ja kaunasta?


 

Tämä testi antaa sinulle hyvän käsityksen siitä, mihin sijoitut näillä alueilla.

 

Vastaa jokaiseen väittämään käyttäen asteikkoa 1-5. Jos valitset arvon 1, silloin olet vahvasti eri mieltä väittämän kanssa, kun taas arvo 5 puolestaan tarkoittaa sitä, että olet vahvasti samaa mieltä väittämän kanssa. Tässä ovat luokitukset:

 

1 = vahvasti eri mieltä

2 = eri mieltä

3 = keskivälillä; osittain samaa mieltä, osittain eri mieltä

4 = samaa mieltä

5 = vahvasti samaa mieltä

 

Kysymykset:

 

1. "Silmä silmästä, hammas hampaasta" on selkeä perusperiaate elämässä.

 

2. Ellet kosta niille, jotka ovat loukanneet sinua, he käyttävät sinua hyödykseen lisää.

 

3. Väkivallattomuus on epärealistinen menettelytapa.

 

4. Minun mielestäni lapset tulisi kasvattaa niin, että he pystyvät maksamaan samalla mitalla takaisin heihin kohdistetyt vääryydet. Silloin heitä ei voida myöhemmin elämässä käyttää hyväksi.

 

5. Elämässäni on ihmisiä, joille haluaisin antaa anteeksi, mutta tiedän, että en koskaan tule tekemään sitä.

 

6. Minulla on tapanani kantaa kaunaa.

 

7. Uhkailen ihmisiä tahallisesti.

 

8. En ole kiinnostunut muuttumaan anteeksiantavammaksi, koska se vain saattaisi minut vaikeuksiin.

 

9. Hyvät aidat luovat hyviä naapureita.

 

10. Olen kuolemanrangaistuksen kannalla.

 

11. Hyväksyn, että viattomia tapetaan, jos syy on oikea.

 

12. Vihamiesteni rakastaminen on naurettava ajatus.

 

13. Olen niin anteeksiantavainen kuin haluan olla.

 

14.  Parhaat lopettavat viimeisinä. 

 

15. Kun minua on loukattu, on hyvin tärkeätä, että "maksan potut pottuina."

 

16. Jos joku häpäisee minut julkisesti, en saa rauhaa ennen kuin olen kostanut hänelle.

 

17. Minulla täytyy olla tilanne hallinnassani koko ajan.

 

18. Minulla ei ole paljoakaan huumorintajua.

 

19. Käytän liikaa alkoholia.

 

20. Minulla on vaikeuksia ottaa vastaan minuun kohdistettuja lyöntejä.

 

21. Vanhempani eivät kyenneet helposti antamaan anteeksi.

 

22. Minulla ei nuoruusiässäni ollut paljon ystäviä.

 

23. Minusta tuntuu, että ihmiset käyttävät minua hyväkseen, jos annan heidän tehdä niin.

 

24. Näiden väitteiden lukeminen ei herätä minussa mitään tunteita.

 

25. Halveksin ihmisiä, jotka perääntyvät tappelusta.

 

26. Olen ylpeä ihminen.

 

27. Me tarvitsemme lisää vankiloita ja ankarampia rangaistuksia niille, jotka rikkovat lakia.

 

28. Kuka tahansa lapsi, joka tekee murhan, tulee tuomita aikuisten tapaan.

 

29. On paljon järkevämpää rangaista rikollisia kuin yrittää kuntouttaa heitä.

 

30. Rikoksentekijän armahtaminen tarkoittaa sitä, että rikoksen uhria halveksitaan.

 

31. Toisen posken kääntäminen on typerä ajatus.

 

32. Neuvotteleminen on vain mielikuvituksen tuote ja tapa "jänistää".

 

33. Minut kasvatettiin puolustamaan itseäni, ei rakentamaan rauhaa.

 

34. Tunnen häpeää pyytäessäni anteeksi.

 

35. Tämä on "koirat syövät koiria"  -maailma.

 

36. Tiedän aina, milloin olen väärässä.

 

37. Minulla on herkästi tulistuva luonne.

 

38. Nöyryys ei ole vahva puoleni.

 

39. Rakastamieni ihmisten väliset riidat eivät vaivaa minua paljoakaan.

 

40. Uskon, että on olemassa rikoksia, joita kenenkään ei tulisi koskaan antaa anteeksi.

 

41. Synnintunto ja katumus ovat vain johdattelevia keinoja yrittää vapautua vastuusta ja kärsiä vain rangaistus.

 

42. Anteeksiantaminen johtaa ihmisiä hyvin usein uusiin vaikeuksiin.

 

43. Anteeksiantaminen ei ole koskaan oikein sopinut minulle.

 

44. Voiman ja vaikutusvallan käyttäminen on oikein.

 

45. Pahoja ihmisiä on olemassa.

 

46. Haluan, että ihmiset pelkäävät minua.

 

47. En ole koskaan pyrkinyt antamaan anteeksi mitään.

 

48. Minun on vaikeata ymmärtää toisen ihmisen näkökulmaa asioihin.

 

49. En koskaan saanut paljon rakkautta lapsena.

 

50. Lopetin lukemisen ennen kuin pääsin tämän testin loppuun.

 

Laske nyt yhteen kullekin kysymykselle antamasi pisteet. Alin mahdollinen tulos on 50. Ylin mahdollinen tulos on 250. Mitä korkeampi pistemääräsi on, sitä vaikeampi sinun on antaa anteeksi.

 

Ei ole väliä sillä, kuinka korkea pistemääräsi on; voit silti oppia antamaan anteeksi, jos vain haluat. Tietoinen mielesi voi kumota luonnolliset pyrkimyksesi. Sitä me kutsumme sivistykseksi.

 

Tässä on yksi menetelmä tulkita saamiasi pistemääriä:

 

Pisteitä 50-75: Sinulla on luontainen kyky antaa anteeksi. Ole varuillasi, että et anna anteeksi liian helposti tai päädy toisten hyväksikäytettäväksi. Toisin sanoen, älä anna vahvan käsityksesi anteeksiantamisesta ja luontaisen tunnetason pyrkimyksesi johtaa sinua vaikeuksiin.

 

Pisteitä 75-175: Olet keskivälissä. Voit tarkastella vastauksiasi ja päättää, haluatko nähdä vaivaa voidaksesi antaa anteeksi useammin.

 

Pisteitä 175-250: Sinun on todella vaikeata antaa anteeksi. Sinun kannattaisi pohtia uudelleen käsityksiäsi ja kurkistaa vielä toisen kerran tunnereaktioittesi pohjalle. Vihassa ja kaunan tunteissa eläminen ei todellakaan ole hyväksi sinulle eikä ympäristöllesi.


 smitten smitten smitten

 

tallennettu
Chandra
Astroholisti
*****
Viestejä: 2752



Profiili
« Vastaus #1 : 03.02.2008 13:42:20 »

Minulle tuli 98 pistettä ja tiedän melkeinpä Akilleen kantapääni.
Haluan tehdä sen eteen työtä,mutta haluan myös säilyttää tietyn vahvuuden,jolla ajaa asioita eteenpäin tässä kovassa maailmassa.

Ihan ok pisteet ja pyrin vastaamaan rehellisesti. Smiley smitten
tallennettu

taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #2 : 03.02.2008 14:38:02 »

109 pistettä ja tiedän vikani johon olen paannusta vuosien saatossa saanut paljonkin aikaan joten ei hätiä mitiä  Wink. Ihan sellaista "tallukkaa" minusta ei voi saadakaan, mutta oikeudenmukainen pyrin aina olemaan enkä kanna kaunaa joten eiköhän se siitä  Smiley
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Chandra
Astroholisti
*****
Viestejä: 2752



Profiili
« Vastaus #3 : 04.02.2008 00:30:06 »

 2funny
Ihana sana tuo "tallukka". Grin
Juu,ei tule minustakaan,enkä edes halua sitä.
Vähän särmää pitää olla,mutta hiomistakin vielä riittää. Smiley
tallennettu

SatuT
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 177



Profiili
« Vastaus #4 : 04.02.2008 22:11:35 »

Itselle tuli 102 pistettä. Juu tiedän kyllä itseni lukot mutta liian täydellinen ei kannata olla  Wink
tallennettu

aurinko merkurius mars pluto neitsyt,
kuu jousimies,
venus jupiter neptunus skorpioni,
saturnus härkä,
uranus askendentti vaaka,
keskitaivas leijona
Valkoinen Planetaarinen Taikuri
Metalli Koira
Paju
pagan
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 52


Profiili
« Vastaus #5 : 19.02.2008 21:45:48 »

 Pisteet tuli 149.  Smiley Heh, olisin luullut, että paljon korkeammat  coolsmiley

Minähän olen edistynyt huimasti, jos ajattelee lähtökohtia  angel
tallennettu

"Suojelemme vain sitä, mitä rakastamme.
Rakastamme vain sitä, minkä ymmärrämme.
Ymmärrämme vain sen, mitä meille opetetaan."
                         Robert Dione, luonnonsuojelija
Sanna
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 273



Profiili
« Vastaus #6 : 19.02.2008 22:29:02 »

Kuulun tähän porukkaan  Wink
Pisteitä 50-75: Sinulla on luontainen kyky antaa anteeksi. Ole varuillasi, että et anna anteeksi liian helposti tai päädy toisten hyväksikäytettäväksi. Toisin sanoen, älä anna vahvan käsityksesi anteeksiantamisesta ja luontaisen tunnetason pyrkimyksesi johtaa sinua vaikeuksiin.

Olen opetellut pyytämään anteeksi se ei ole luontainen tapani.
Ja olen huomannut että se tuottaa hedelmää.
Esim. tällähetkellä en olisi varmaan rakastamani miehen kanssa
naimisissa jos en olisi opetellut antamaan ja pyytämään anteeksi.

Olen lapsena saanut poslinitaulun jossa on risti ja siinä lukee:

Minä,
minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi
itseni tähden,
enkä sinun syntejäsi muista
Jes.43:25


Lapsena en ymmärtänyt lauseen merkitystä, mutta se kosketti
ja siksi olen sen taulun säästänyt oli jo aikuinen ennenkuin se meni tajuntaani.
En ole uskonnollinen, minulla on aivan oma uskontoni/näkemykseni elämästä,
mutta mammani oli ja hän on minuun iskostanut joitai asioita lapsuudessani, joka on hyvä asia.
tallennettu

Starwind
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 96



Profiili
« Vastaus #7 : 19.02.2008 23:21:38 »

Pisteitä tuli 78  smitten On tullut opeteltua anteeksi antamista ja pyytämistä. Töitä riittää vieläkin, koska se ei edelleenkään aina tule ensimmäisenä mieleen  Wink
tallennettu

Au jousimies, kuu vesimies, nousu skorppiooni, mc leijona
Keltainen yliääni ihminen
*Kide*
Astroholisti
*****
Viestejä: 2401


oinas, asc jousimies


Profiili
« Vastaus #8 : 20.02.2008 10:13:53 »

Jaahas... taidan olla sitten porukan vaikein...153p. ja toistaiseksi en aijo edes löyhentää anteeksi antamisen tasoa  Angry
Anteeksi kyllä pyydän ja annan jos tarve on, mutta tiettyjä juttuja kun tapahtuu ja varsinkin tarpeeksi... on aivan turha edes tulla näyttään naamaansa. Ja nuo asiat ovat itseäni kohtaan ihan yhtä karut, en vaivaudu edes yrittään anteeksi antoa ja pääsyä takaisin samoihin lähtökohtiin... anteeksi pyydän ja saa pyytää, mutta em. ystävyys on off! Vaikka tarjolla olisi paikka kyylle povessa uudelleen... tilaisuus tekee varkaan ja en pidä itse itsessäni selkään puukottajan ominaisuuksista.
En käännä toista poskea, mutta en (ehkä) tinttaa takaisinkaan. Nuolen haavat ja otan opiksi, kostoretkiä en harrasta kuitenkaan.
tallennettu
kengururotta
Astro-nauttija
****
Viestejä: 982



Profiili
« Vastaus #9 : 20.02.2008 14:56:56 »

Sain 148p.. ei paha,ei paha.. Luulin että saan korkeimmat mahdolliset pisteet. Grin Mun on kyllä tosi vaikea antaa anteeksi mitään vääryttä jota olen jonkun toisen ihmisen takia joutunut kokemaan,tai mitään muutakaan.Sen sijaan kostoajatuksia pyörii päässä aina silloin tällöin,jos niille on aihetta. knuppel2 knuppel2 potut pottuina!!  2funny
tallennettu

Nouseva Leijona
Aurinko Neitsyt
Kuu Kalat
Merkurius Neitsyt
Venus Leijona
Mars Kaksoset
Arkiviisu
Vieras
« Vastaus #10 : 20.02.2008 17:25:00 »

Minulle tuli 98 pistettä ja tiedän melkeinpä Akilleen kantapääni.
Haluan tehdä sen eteen työtä,mutta haluan myös säilyttää tietyn vahvuuden,jolla ajaa asioita eteenpäin tässä kovassa maailmassa.

Ihan ok pisteet ja pyrin vastaamaan rehellisesti. Smiley smitten

100 pistettä minulle , samoin aika hyvin tiedän mikä kysymys osui arkaan paikkaan . Arkoja paikkoja ovat ETTÄ on joutunut  fyysisten uhkausten kohteeksi ja antanut suorastaan ihmisten kävellä yli ja  polkea jalkoihinsa ja on  itse yleensä ensimmäisenä pyytämässä anteeksi ja tulee torjutuksi ja pilkatuksi  - niin siitä seuraa tietty varovaisuus, jopa lievä kyynisyys joka aiheuttaa että mieluummin vetää tarkat rajat ja sulkee ovat  kuin että pitää kaikkia ovia avoimena ... ja sattuneista kokemuksista johtuen minulle on ajoittain hankalaa ( aiheuttaa ainakin tunnekiihtymystä tai pahoillaan oloa ) kun rakkaat lähimmäiset on riidoissa - vaikkei itsellä olisikaan osaa eikä arpaa -   että näin .
tallennettu
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5932



Profiili
« Vastaus #11 : 18.11.2013 11:57:06 »

109
pistettä.

Mutta en usko, että esimerkiksi viitonen siitä etten saanut lapsena rakkautta enää vaikuttaa...satasen pintaan varmaan tosi määrä, mutta keskivälissä anyway, huoliatta siitä että itse koen olevani ihminen joka antaa anteeksi mielellään ja pyrkii siihen ja ymmärtää että miksi.
tallennettu
Varjotar
Astroholisti
*****
Viestejä: 1262


Starchild


Profiili
« Vastaus #12 : 18.11.2013 13:03:52 »

Tulos 152 pistettä. Keskivälissä ollaan.

Todella moneen kysymykseen olisin laittanut en osaa sanoa-mutta sellaista ei ollut.
Moneen kysymykseen olisin vastannut riippuu asiasta- mutta sellaistakaan ei ollut.  Angry
« Viimeksi muokattu: 18.11.2013 14:17:53 kirjoittanut Varjotar » tallennettu

Kuuntele tuulta.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #13 : 18.11.2013 13:52:42 »

72 pistettä. Mutta meikäläisellä ei ole silti pelkoa hyväksikäytetyksi joutumissesta; karmasta irtisanoutuminen ja siihen liittyvä vastentahtoisuus päästää ketään puuttumaan vapaaseen tahtooni suojelee siltä.

Testin selitysteksti vähän hämmensi:
"Toisin sanoen, älä anna vahvan käsityksesi anteeksiantamisesta ja luontaisen tunnetason pyrkimyksesi johtaa sinua vaikeuksiin."

Hämmentävä osa yllä lihavoituna: Kyseinen testi ei testaa juurikaan mitä minä oikeastaan anteeksiantamisesta ajattelen. Minä nimittäin pidän sitä ihmisen sisäisenä prosessina, josta ei välttämättä edes kerrota anteeksiannon kohteelle. Tämä suojaa entistä enemmän minua anteeksianto-käsitysten mahdollisesti hyväksikäytetyksi joutumista edesauttaavalta vaikutukselta; minä en ajattele anteeksiantamista kahdenvälisenä tekona vaan ainoastaan sisäisenä prosessina. Se kerrotaanko sille jolle on annettu anteeksi on aivan sivuseikka.  Wink
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Anno
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 57


Profiili
« Vastaus #14 : 18.11.2013 14:34:25 »

64... Annan anteeksi aivan liian helposti.  Grin Ei tarvita kuin rehellisesti sydämestä tehty sovintoele, niin kaikki pyyhkiytyy pois. Aika ärsyttävää. Tosin isojakin anteeksiantohaasteita on tullut kohdattua. Vaikeinta siinä oli se, että sovintoele ei tullut ulkoa, vaan minun piti tehdä sisäinen ymmärtämismatka asian ytimeen. Sen jälkeen tapahtui automaattinen anteeksianto. Meni pari kuukautta kipuillessa, mutta nyt olo on upea. Toinen osapuoli ei edelleenkään tajua tuon taivaallista menneestä prosessistani. Eli: anteeksiantoon ei tarvita kahta.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: