Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: FIBROMYALGIA "pehmytkudosreuma"  (Luettu 88976 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
maarita
Astroholisti
*****
Viestejä: 1080



Profiili
« Vastaus #75 : 04.09.2007 18:19:14 »

Hei fibroystävät!

Kuulostaa loogiselta tuo viittaus keskushermostoon.
Kyllähän silloin kun kipu liikkuu joka puolella kehoa koko hermoston täytyy reagoida.
Sen huomaa siitä, että tulee tavallista herkemmäksi, väsyneemmäksi.

Jopa muutoin kivuttomampana kautena, stressin yllättäessä alkaa kiputuntemukset lisääntyä.

Minulla ainakin tulee, varsinkin ristiselkään ihon alle sellaisia pieniä kipuherneitä.
Samoille alueille niitä oletettavasti tulee myös sinne syvempiin kehon osiin, jolloin ne painavat isompiakin hermotuksia. Siitä ne kiputuntemukset tulevat.

Mehän tiedämme, että ihminen alkaa alitajuisesti 'pelätä' epämiellyttäviä asioita.
Näin tapahtuu varmasti myös kipujen esiintymisen kanssa.

Jos millään, esim. juurikin tuollaisilla meditaatiolla, mantralla, voimme rauhoittaa kehoa keskittymään muuhun kuin kipujen tuloon tai tunnistamiseen. Taikka keskittämällä ajatukset mantran muodossa kipukohtaan, vastaavasti opimme lievittämään kipua.

Hyviä ajatuksia sideman.

Minulla on viimeisen vuoden aikana kivut ja näiden 'herneiden' tulo, ja sitä myöten myös kiputilat vähentyneet huomattavasti HEALT ANGEL-fotoniresonanssiterapialla.

" Healt Angel terapialla keho saadaan tasapainoon korjaamalla ja oikaisemalla kehon omia energioita. Laite saattaa kehon immuunisysteemin takaisin kuntoon niin, että keho voi suorittaa tehtäväänsä omin avuin. Keho alkaa poistaa ylimääräisiä, kehoon kuulumattomia ja myrkyllisiä aineita sekä korjaa solujen uudistumisprosessia.
Terve solu säteilee kohereettista valoa ja toimii yhteen muiden solujen kanssa. Sairas tai vajaatoiminen solu säteilee kaoottisesti, joka kaaos lisääntyy sairauden edetessä.
Korjaamalla Healt Angel-laitteella tätä solujen värähtelyä saadaan aikaan kehon oma paranemisprosessi."

Lisäksi tietenkin pyrin liikkumaan mahdollisimman paljon, sekä huolehdin riittävästä hivenaineiden saannista.

Vuosia jatkuneiden, kovienkin kiputilojen jälkeen olo tuntuu välillä aivan ihmeelliseltä.
En ole läheskään kylmänarka, vaikka en vedosta tykkääkään.


 smitten    maarita         smitten
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #76 : 04.09.2007 18:45:37 »

Elämänilo.
Auttaako nuo vesijumppa ja pilates fibroon kuinka hyvin?

Hei "julyette"

Terveiseni vesijumpasta
- 1 h:n ajan tehokasta vesiliikuntaa
- veden lämpötila oli +30 astetta
- tehokas vetäjä ja kiva ryhmähenki


http://www.selkaliitto.fi/selkapaiva2004.htm

http://www.reumaliitto.fi/sivut/naintoimimme/reumayhdistykset.html


- etsi oman asuinalueesi ryhmiä
ja katso mitä siellä on tarjolla

Itselläni oli tänään vesijumppaan mennessäni mieli maassa,
mutta kotimatkalla oli jo paljon parempi mieliala

Huomenna aloitan Pilateksen
- pilateshan on syvien lihasten venyttelyä
hengitystä apuna käyttäen


Kaikki liikunta auttaa fibromyalgiaan
- kaikki mikä saa verenkierron ja aineenvaihdunnan liikkeelle
- liikuntahan kohottaa myös mielialaa


Sauvakävely, lenkkeily, vesijumppa, keppijumppa, pallojumppa,
Flexi-bar-tankojumppa, pilates, method-putkisto jne. jne. jne.
 
Kylmyys ja veto yleensä pahentaa oireita
- itse ainakin pidän kotona aina useita villasukkia jalassa
ja lämpimiä kotiasuja sekä lisäksi villatakkia/huopaa harteilla tarvittaessa


Polvissa polvenlämmittimet ja hartioilla hartialämmittimet
- Insturmentarium ainakin myy ja ehkä Reumayhdistys


Liikkumattomuus on pahinta
- eli liikuntaa, liikuntaa ja taas liikuntaa
jaksamisen ja voinnin mukaan.



 smittenElämänilo    smitten

tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8221


Profiili
« Vastaus #77 : 04.09.2007 19:06:09 »

....
Hei "sideman"

Kiitos vinkistä.


 smittenElämänilo    smitten

Muuan tuttuni on kärsinyt fibrosta useita vuosia. Kun hän sai tietää joutuvansa
isoon ortopediseen leikkaukseen, hän väitti fibron hävinneen tyystin. Se lienee
sangen harvinaista. Hän pelkäsi, että fibro-oireet palaavat kun leikkaus on
ohi. En ole ollut vähään aikaan yhteyksissä häneen, joten en tiedä mikä
on tilanne tuon suhteen tällä hetkellä.
tallennettu
julyette
Vieras
« Vastaus #78 : 05.09.2007 00:10:25 »



 Kiitos Elämänilo linkkivinkeistä ja tiedoista.  Smiley

 Tuota vesijumppaa voisi kokeilla vaikka tuossa kylpylässä jos ei ole ihan mahdottoman klooripitoista vesi. Sen verran herkkä iho, että kukkii heti jos ovat oikein klooranneet veden.

Jostain syystä tänä syksynä on taas fibro oireillut enemmän kuin aikoihin. Johtuisiko ehkä kovin kosteasta kesästä jotenkin vai mistä lie. Kahdet villasukat on jo päällekkäin ja kohta on kai etsittävä säärystimetkin taas käyttöön. 

Itsellä kovimmat säryt tulevat niveliin kylmästä ja vedosta. Mitä lämpimämpää on, sen vähemmän särkyjä ja nivelien jäykkyyttä.
tallennettu
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #79 : 05.09.2007 12:46:27 »


Kiitos Elämänilo linkkivinkeistä ja tiedoista.  Smiley

Jostain syystä tänä syksynä on taas fibro oireillut enemmän kuin aikoihin. Johtuisiko ehkä kovin kosteasta kesästä jotenkin vai mistä lie. Kahdet villasukat on jo päällekkäin ja kohta on kai etsittävä säärystimetkin taas käyttöön. 

Itsellä kovimmat säryt tulevat niveliin kylmästä ja vedosta. Mitä lämpimämpää on, sen vähemmän särkyjä ja nivelien jäykkyyttä.

Hei "julyette"


Kiva, jos linkeistä sait jotain kimmoketta.
Kokeilemalla eri lajeja, löydät omasi.

Eilen vesijumpan jälkeen söin ja sitten vuoteeseen lämmittelemään.
Lämpötyyny hartioille ja paljon lämmintä päälle.
Koko iltana ei särkenyt jäseniä.
Nyt aamulla tuntuu hartioissa kipua, mutta siihenkin auttaa lämpötyyny.

Tänään aloitan eka kertaa tuon Pilateksen.


Klikkaa
Mitä Pilates on?


 smittenElämänilo    smitten

tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Asurius
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 1



Profiili WWW
« Vastaus #80 : 02.10.2007 07:49:52 »

Menin aikoinaan juuri fibromyalgiani vuoksi reikikurssille. Ja reiki onkin ainut, mikä on minulla auttanut kipuihin riittävän unen ja ruokavalion lisäksi. Siksi olenkin nykyään myös reikiopettaja, koska sain itse niin suuren avun reikistä.

Fibromyalgiani pysyy täysin oireettomana kun
-hoidan itseäni reikillä joka päivä
-nukun riittävästi eli vältän univelkaa, reiki vähentää unentarvetta ja parantaa unen laatua
-vältän sianlihaa enkä muutakaan lihaa syö päivittäin eli kasvis-muna-kala painotteinen ruokavalio, ei maitotuotteita

Mutta reiki on se suurin apu ollut minulle eli riittävä uni ja ruokavalio ei yksin ole riittänyt. Reiki kun parantaa unen laatuakin niin silläkin tavoin auttaa paljon. Reikin johdosta olen syksyisinkin täysin kivuton, kun ennen reikiä oli loka-marraskuu yhtä tuskaa ja kipua, hyvä kun pääsin liikkumaan ja jaksoin hoitaa pakolliset asiat. Nyt ei mitään ongelmaa jaksamisessa syksyisin eikä tosiaan lainkaan kipuja.
tallennettu
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #81 : 02.10.2007 08:19:42 »

Fibromyalgiani pysyy täysin oireettomana kun
-hoidan itseäni reikillä joka päivä
-nukun riittävästi eli vältän univelkaa, reiki vähentää unentarvetta ja parantaa unen laatua
-vältän sianlihaa enkä muutakaan lihaa syö päivittäin eli kasvis-muna-kala painotteinen ruokavalio, ei maitotuotteita
.... Nyt ei mitään ongelmaa jaksamisessa syksyisin eikä tosiaan lainkaan kipuja.

Hei "Asurius"

Hienoa kuulla uusista hoitomuodoista,
joista saa apua.

Näin syksyisin minun liikkumistani helpottaa
lämmin vaatetus, polvenlämmittimet,
vesijumppa, pilates, liikunta yleensäkin
ja ennenkaikkea tuo riittävä unen saanti 12 h:a  buck2
- illalla lämpötyynyn lämpö auttaa nukahtamaan

Nautitaan syksystä, vaikkei se aina olekkaan
parasta aikaa meille kylmänherkille.


 smittenElämänilo    smitten


tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Tibetan
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 385



Profiili
« Vastaus #82 : 02.10.2007 09:59:33 »

Uni olisi varmasti tarpeellinen. Siis riittävä uni ja oikeaan aikaankin vielä. Itselläni on ongelmana se nukahtaminen, jos yritän ajoissa petiin. Samoin koituu väliin ongelmaksi heräily. Aamulla kyllä nukuttaisi, sitä nukkuisi siinä vaiheessa vaikka kuin  Embarrassed
tallennettu

Katso vettä rakkaudella ja kiitollisuudella! Vesi, jota katsot, värähtelee samalla taajuudella kaikkialla muualla olevan veden kanssa ja rakkauden viestisi tavoittaa jokaisen maailmassa olemassaolevan ihmisen sielun.
julyette
Vieras
« Vastaus #83 : 02.10.2007 21:39:47 »




Minulla on kanssa noita unihäiriöitä ja huomaa selvästi miten niiden aikaan särytkin aina yltyvät. Olen aikeissa kokeilla jotain aromaattista uniöljy-sekoitusta; laventeli-neroli-hunaja-sekoitus löytyy ainakin Ruusupuulta.    smitten

Tuo on totta, että ruokavaliolla on merkitystä fibrossa. Olen lähinnä kasvissyöjä, joskus kalaa ja sillä on pysynyt säryt paljon pienempinä. Punainen liha ja maitotuotteet ei oikein sovi fibroiselle. Maitotuotteita en kyllä ole ihan jättänyt pois, jäätelöä ja edamia tulee joskus syötyä ja kahvit ei onnistu ilman maitoja.

tallennettu
*Valkoinen Tuuli*
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 16



Profiili
« Vastaus #84 : 03.10.2007 01:01:50 »

Minä sain avun fibromyalgiaan kun ensin aloitin puhdistuskuurin emäsjauheella ja siihen sitten lisäsin monivitamiinia joka sisälsi paljon, myös hivenaineita. Ja "tippoja" päälle  Smiley
Joita teen itse viinaan uuttamalla. Erilaisia tippoja, eri vaivoihin / sairauksiin.
Fibroon auttoi minulla uute yhdistelmä, jossa on nokkosta, piharatamoa, siankärsämöä ja aloeta.

Sen verran vielä se vaivaa, että saunassa ei kestä käydä, eikä edes kuumassa suihkussa, kuumat kesä päivät on kamalia, ja ilmojen vaihtelut tuntuvat vielä, samoin ilman kosteus vaikuttaa minulla. ( reuma-arvot oli koholla, mutta mitää ei sitten löytynyt muuta ) Mutta ne jatkuvat kivut loppuivat, saan nukuttua yöni jne.... Smiley
Mutta toiselle tämä sopii, kun taas toiselle joku muu.....
tallennettu
salomi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 320



Profiili WWW
« Vastaus #85 : 05.10.2007 11:26:12 »

Fibron puhkeamisen syynä yleensä on elimistön happamoituminen, joka aiheuttaa elimistön puoltautumis reaktion omia solujaan vastaan. Kyseessä on autoimmuunisairaus, johon parannus kosntia on hankala löytää, koska elimistön solu toiminta on kääntynyt väärin päin.
Ruostissa ja englannissa on pisempään tutkittu kuin meillä suomessa ravinnon, stressin ja liikunnan vaikutusta fibroon ja sen syntyyn.

Usein syy fibron puhkeamiseen on työpaikka ja perinnöllisyystekijät: kiire, stressi, katkeruusm, ergonomia ja työn staattisuus, sillä esim. istutaan jopa 8 tuntia työssä + työmatkat autossa + kotona olkapäät ja selkä kireinä edessä kumarassa roikkuen.

Tämä huono epäsäännöllinen elämäntapa ja epäterveellinenravinto happamoittaa niveliä ja lihaksia sisältäpäin niin siinä on aikapommi valmis. Vapaalle jääminen oravanpyörästä eri syistä aloittaa parantumisen, jolloin helpottaa hermopinteet ja puutuileminen ym. oireet.

Lantio on yleensä monen kivun alkusyy fibrossa, josta kipusäteilee ja leviää muuhun kehoon, koska suuri osa isoista hermoista kulkee lantion läpi ja liikkumattomuuden takia hermot puristuksissa alkaa tulla ongelmia

Mieli ja keho ovat läheisessä yhteydessä toisiinsa, joten kehon ryhdin korjaus johtaa hengityksen, verenkierron ja ruuan sulatusjärjestelmän tehostumiseen, jolloin mielenterveys paranee kipujen ja oireiden poistuessa kehosta ja mielestä.
 
Fibro alkaa salakavalasti huomaamatta, sillä se ei aina rajoita liikkuvuutta ja sitä luullaan usein lihaskankeudeksi ja lopuksi lääkärit diagnosoi kivut fibroksi, jos ei verikokeista löydetä reumaa. Yleensä hoidoksi määrätään liikuntaa ja venyttelyä, jotka helpottavat kipua, mutta eivät poista vaivaa. Miksi tämän päivän lääkärit ei pistä meitä elintaparemonttiin.

 smitten
tallennettu
Tibetan
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 385



Profiili
« Vastaus #86 : 05.10.2007 11:38:05 »

Yleensä hoidoksi määrätään liikuntaa ja venyttelyä, jotka helpottavat kipua, mutta eivät poista vaivaa. Miksi tämän päivän lääkärit ei pistä meitä elintaparemonttiin.


Onhan sekin jo monelle paikalleen jämähtäneelle ihmiselle elintaparemonttia, kun alkaa liikkua ja venytellä. Ulkona raikkaassa ilmassa esim reipas sauvakävely, pistää veren kiertämään ja stressin haihtumaan. Venyttely sitten poistaa lihakireyksiä eikä voi olla vaikuttamatta myös mieleen samalla. Sitten kun liikunta muuttuu tärkeäksi, sitä alkaa tehdä myös ergonomisia muutoksia ympäristössään, eli kyllä se poikii siitä kaikkea muutakin toimivaa muutosta elämään.
tallennettu

Katso vettä rakkaudella ja kiitollisuudella! Vesi, jota katsot, värähtelee samalla taajuudella kaikkialla muualla olevan veden kanssa ja rakkauden viestisi tavoittaa jokaisen maailmassa olemassaolevan ihmisen sielun.
julyette
Vieras
« Vastaus #87 : 05.10.2007 15:04:00 »



Minulla taitaa fibron syy olla pelkästään geenitekijöissä. Isoäidillä on myös fibro ja hänen isoäidillään oli todella vaikea nivelreuma. Nuorena harrastin todella aktiviisesti aerobicia ja siitä johtuen olivat elämäntavatkin ruokatottumuksineen melko terveelliset. Vaikka nyt aikuisiässä tuo fibro on kangistanut niveliä niin ettei pysty enää mitään aerobicia tai vastaavaa harrastamaan, jäi kuitenkin noilta ajoilta terveet elämäntavat muuten.  Smiley  Ja tuota Elämänilon suosittelemaa vesijumppaa täytyy tässä syksyllä kokeilla.  Smiley
tallennettu
trini
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 67



Profiili
« Vastaus #88 : 05.10.2007 18:38:31 »

  Hei ,kaikki kohtalotoverit. Olen 20-vuotta kulkenut tämän monioireisen ja viheliäisen
taudin kanssa .olen sen verran kesyttänyt tautia että saan nukuttua kunnolla.
Univelka yhdistettynä kipuihin  voi viedä ihmisen hermoromahdukseen.,jos sattu sellainen "sopiva" päivä kohdalleen. tickedoff
Uneeni autta perinteinen lääke .aloitin Trityl 10 mg, ja nyt 25mg./pv .iltaisin.
sitä käytetään suurina annoksina masennukseen.Pienillä annoksilla se kohottaa kipukynnystä.Ei ole kolmiota eikä väsytä ,enkä ole huomannut sivuvaikutuksia.
Buranat ja somadril eivät auta.Trityl avulla nukun koko yön ,ilman että kivut herättävät aamuyöstä.
oletteko muut huomanneet että tauti kulkisi eteenpäin,eli hermosto oireet,esim.
lihasvoimat vähenisivät,ja esiityy tunnottomuuta. buck2 smitten
Itselläni kävely on pikkuhiljaa mennyt huonommaksi.?tämmöiset yleensä
laitetaan ikääntymisen piikkiin,mutta olen 50v,ja työvuosia on viellä edessä.
nyt olen ollut 2-viikkoa sairaslomalla.selkäsäryn vuoksi.
koitetaan jaksaa tämän kanssa ,ilman laadukasta unta se on mahdotonta. smitten
« Viimeksi muokattu: 05.10.2007 18:42:58 kirjoittanut trini » tallennettu

sininen itsevallitseva kotka
"älä pyydä tänään rauhaa,vaan ole itse
rauhan lähettiläs"
*Valkoinen Tuuli*
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 16



Profiili
« Vastaus #89 : 05.10.2007 19:51:33 »



Minulla taitaa fibron syy olla pelkästään geenitekijöissä. Isoäidillä on myös fibro ja hänen isoäidillään oli todella vaikea nivelreuma. Nuorena harrastin todella aktiviisesti aerobicia ja siitä johtuen olivat elämäntavatkin ruokatottumuksineen melko terveelliset. Vaikka nyt aikuisiässä tuo fibro on kangistanut niveliä niin ettei pysty enää mitään aerobicia tai vastaavaa harrastamaan, jäi kuitenkin noilta ajoilta terveet elämäntavat muuten.  Smiley  Ja tuota Elämänilon suosittelemaa vesijumppaa täytyy tässä syksyllä kokeilla.  Smiley

Minulla on, myös suvussa fibromyalgiaa ja reumaa. En tiedä, mutta ehkä nuo voivat periytyä?  :Smiley
Vesijumppa on hyvä  smitten Vedessä on hyvä ja helppo liikkua, se on samalla erittäin tehokasta liikuntaa. Mutta jos ei ole pystynyt kunnolla liikkumaan pitkään aikaan niin kannattaa aloittaa varovasti vesijumppakin ( uiminenkin ) koska seuraavana päivänä on taatusti kipeänä lihakset. Ja innostus loppuu sitten siihen helposti.

Minä sain sellaisen tiedon fibrosta, että se helpottaa 65 vuotiaana   Huh Mutta sinne on todella pitkä matka vielä.....Ja tätä taivalta on takana jo toista kymmentä vuotta.
Pari kymppisenä alkoi nämä kivut, mutta silloin ei vielä pienellä paikkakunnalla ollut lääkäriä, joka olisi osannut tällaista ajatellakaan, eikä ollut tietoa fibromyalgiasta. Kunnes sitten tuli yliopistollisesta sairaalasta kivunhoitoon erikoistunut lääkäri ja hän teki diagnoosin. Mutta siihen kului aikaa, ennen kuin tuo lääkäri tuli ja totesi fibron. Siihen asti kohdeltiin luulotautisena ja ne merkinnät jäi potilaskirjoihin  tickedoff
tallennettu
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7
  Tulostusversio  
 
Siirry: