Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Miksi karmaa ei voi välttää?  (Luettu 1355 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 7466


Profiili
« : 27.09.2019 13:07:31 »

Bhagavad-giitaa[1], hindulaisen karmakäsityksen tiettävästi ylin/fanitetuin auktoriteetti toteaa esimerkiksi näin:

na hi kashchitkShaNamapi jAtu tiShThatyakarmakR^it .
kAryate hyavashaH karma sarvaH prakR^itijairguNaiH .. 3\-5..

na hi kashtshit kshaNam api dsaatu tishThatj a-karma-krit .
kaarjatee hjavashaH* (hi + avashaH) karma sarvaf prakriti-dsair guNaihii .. 3\-5..

Radhakrishnan'in, Intian ex-pressan käännös:

For no one can remain even for a moment without doing work [Uunonkin maksa esim. valmistaa yli 500
molekyyliä kaiken aikaa?]; everyone is made to act helplessly by the impulses born of nature
(kolmen guNan keskinäisestä aktiviteetista?)

Pätkä kommentista: Thinking is an act; living is an act -- and these acts cause many effects.

Kaikki karma-yogan 43 värssyä voi lukea esim. täältä:  

https://asitis.com/3/1.html

1. Tämä ei ole typo - yksikön nominatiivi on todellakin giitaa; tässä tapauksessa - kuten useimmiten - pitkä
loppuvokaali johtuu siitä, että kyseessä on kieliopillisesti feminiininen sana!

* sanskriitti välttää hiatusta** kuin ruttoa; esim. hepreassa ja arabiassa se lienee tuiki yleinen (dani'el; shii'a??);
kun s:ssa EI ole diftongia ia (kuten suamen murteissa ja lainasanoissa, esim. hiano piano), ekan vokaalin i pitää
muuttua puolivokaaliksi j!

** Wiki: Hiatus (lat. hiātus ’aukko’) eli diereesi (kreik. διαίρεσις, diaíresis ’jako’) on fonetiikassa kahden peräkkäisen vokaalin välinen tavu- tai sanaraja. Päinvastoin kuin diftongissa, vokaalit eivät muodosta äännejatkumoa vaan sijaitsevat joko eri tavuissa tai eri sanoissa.
« Viimeksi muokattu: 28.09.2019 11:45:49 kirjoittanut sideman » tallennettu

apaama somam, amRtaa abhuuma -- joimma soomaa, kuolemattomiksi tulimma.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 7466


Profiili
« Vastaus #1 : 28.09.2019 12:08:04 »


Tämä on äkistään, kontekstin ulkopuolella luettuna, hieman arvoituksellinen shloka (? shlooka) eli värssy:

evaM pravartita.n chakraM nAnuvartayatIha yaH .
aghAyurindriyArAmo moghaM pArtha sa jIvati .. 3\-16..

eevam pravartitañ tshakram na_anuvartajati iha jaha .
aghaajur indrija-aaraamoo(?) moogham paartha (= arjuna; ardsuna) sa dsiivati .. 3\-16..

He, who does not, in this world, help to turn the wheel
thus set in motion, is evil in his nature, sensual in his
delight, and he, O Paartha, lives in vain.

MMYn kommentti tuntuu melko uskottavalta, tai sitten ei:

https://www.flickr.com/photos/66867356@N02/48807168038/in/dateposted/
tallennettu

apaama somam, amRtaa abhuuma -- joimma soomaa, kuolemattomiksi tulimma.
Kurpitsa
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 325



Profiili
« Vastaus #2 : 26.11.2019 10:06:59 »

Jos on toiminut elämässään ulkoisten vaikutusten alaisena pelkkänä "sätkynukkena", niin ei kai silloin voi ottaa karmaakaan riesakseen. Irti vaan reinkarnaatiokierteestä.
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: