Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Hmm...samaapatti, osa 1  (Luettu 5228 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8233


Profiili
« : 13.07.2014 13:38:22 »

(Aika tahtoo tulla pitkäksi fudiksen loppuottelua kiihkeästi odotellessa, joten
vedän lähinnä hatusta [ = enimmäkseen muistinvaraisesti?] juttua samaadhista/samaapattista...)

JOHDANTO

MaharSi Patañjalin (n. 200 eaa??) yoga-suutrain (vajaa 200 enimmäkseen melko lyhyttä aforismia)
toinen suutra määrittelee yogan seuraavalla tavalla:

yogash citta-vRtti-nirodhaH (joogash tshitta-vritti-niroodhahaa).

Tuon voisi kääntää vaikkapa seuraavalla tavalla:

Jooga [on] mielen aktiviteetin hillitsemistä/lakkauttamista.

Kommentaattori Vyaasa muistaakseni toteaa yks'kantaan:

yogaH samaadhiH (joogas samaadhihii; huomaa, että visarga [H] äännetään aivan eri tavalla siitä riippuen minkälainen
äänne [tai ei mitään, jolloin se äännetään ns. kaikuvokaalin kera] sitä seuraa...)

eli: jooga [on] samaadhi.
« Viimeksi muokattu: 13.07.2014 13:43:01 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8233


Profiili
« Vastaus #1 : 13.07.2014 14:20:18 »

Yoga-suutrassa on neljä osaa (joidenkin tutkijoiden mukaan neljäs osa on myöhempi lisäys),
nimeltään paada (kirjaimellisesti jalka, vrt. esim. lat. pes, genet. pedis, josta mm. pedaali*).

Eka osa on nimeltään samaadhi-paada, joka koostuu 51:stä suutrasta. "Omituista" kyllä, sana samaadhi taidetaan mainita
siinä explisiitisti vain kolme kertaa! Kahdessa samaadhin määritelmässä (saMprajñaata/asaMprajñaata)
se jätetään mainitsematta:

vitarkavichArAnandAsmitArUpAnugamAt.h sampraj~nAtaH [scil. samaadhiH -- sidis].. 17..
(vitarkka-vitshaara-aananda-asmitaa-ruupa-anugamaat sampragjaatahaa)

virAmapratyayAbhyAsapUrvaH sa.nskArasheSho.anyaH [anyaH = toinen (eli: asaMprajñaata-samaadhi)].. 18..
(viraama-pratjaja-abh.jaasa-puurvas sanskaara-sheeshoo 'njahaa)

* pAda    m. foot, leg (lit. & fig.), foot as a measure; column, pillar; ray, beam (as the foot of a heavenly body); fourth part, quarter of anything, esp. of a four-versed stanza, also part or verse i.g., section, chapter. Often pl. the feet of (---) i.e. the venerable
« Viimeksi muokattu: 14.07.2014 01:57:19 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8233


Profiili
« Vastaus #2 : 15.07.2014 11:19:17 »

Patañjali määrittelee termin samaapatti (verbistä pat etuliitteilllä sam ja aa)
seuraavalla tavalla:

kShINavR^itterabhijAtasyeva maNergrahItR^igrahaNagrAhyeShu
tatsthatada~njanatA samApattiH .. 41.

(selkokielistetty versio, sandhit purettuina: kSiiNa-vRtteH-abhijaatasya iva maNeH grahiitR-grahaNa-graahyeSu
tat-stha-tat añjanataa samaapattiH . Ääntämisohje:  kshiina-vritteer-abhidsaatasjeeva maneer grahiitr(i)-grahana-graahjeeshu
tat-stha-tadandsanataa samaapattihii) .

Muutama käännös (huomaa, että pari kääntäjää korvaa sanan samaapatti sanalla sama[a]dhi; jatkossa selvinnee,
että ne ovat  kuin ovatkin de facto synonyymejä):

[HA]:
When The Fluctuations Of The Mind Are Weakened The Mind Appears To Take On The Features Of The Object Of Meditation—Whether It Be The Cogniser (Grahita), The Instrument Of Cognition (Grahana) Or The Object (Grahya)—As Does A Transparent Jewel, And This Identification Is Called Samapatti Or Engrossment.

[VH]:

In the case (of a citta) whose vrtti-defintions have diminished, which is like a perfect gemstone, samapatti-cognitive bleinding is the focusing on that (object) and the saturation by that in reference to the experiencer, the experience, and what is experienced.

[BM]:
When the turnings of thought stop, a contemplative poise occurs, in which thought, like a polished crystal, is colored by what is nearby – whether perceiver, process of perception, or object of perception.

[SS]:
Just as the naturally pure crystal assumes shapes and colors of objects placed near it, so the Yogi’s mind, with its totally weakened modifications, becomes clear and balanced and attains the state devoid of differentiation between knower, knowable and knowledge. This culmination of meditation is samadhi.

[SP]:
Just as the pure crystal takes color from the object which is nearest to it, so the mind, when it is clear of thought-waves, achieves sameness or identity with the object of its concentration. This may be either a gross object, or the organ of perception, or the sense of ego. This achievement of sameness or identity with the object of cencentration is known as samadhi.

[SV]:
The Yogi whose Vrttis have thus become powerless (controlled) obtains in the receiver, receiving, and received (the self, the mind and external objects), concentratedness and sameness, like the crystal (before different coloured objects.)

« Viimeksi muokattu: 15.07.2014 11:37:01 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8233


Profiili
« Vastaus #3 : 15.07.2014 13:16:18 »

Edellä mainitsimme, että saMprajñaata-samaadhi (Shearer: samaadhi, jossa on mukana henkistä toimintaa)
voidaan luokitella karkeimmasta hienoimpaan, tai jotain, seuraavalla tavalla:

vitarka, vicaara, aananda ja asmitaa

Seuraava suutra:

tatra shabdArthaj~nAnavikalpaiH sa.nkIrNA savitarkA samApattiH .. 42

(tatra shabda-artha-jñaana-vikalpaiH saMkiirNaa sa-vitarkaa samaapattiH)

Koska sanat samaadhi ja samaapatti lienevät synonyymejä, nuo samaadhia
kuvaavat määritteet voidaan liittää näköjään myös sanaan samaapatti.

Merkittävin ero  noiden sanain välillä on se, että samaadhi on maskuliinisukuinen
ja samaapatti on feminiini. Niinpä viimemainittuun lisätyt adjektiiviattribuutit sun muut
vaativat feminiinisukuisten sanain taivutuksen. Nominatiivissa se usein merkitsee
sitä, että loppuvokaali on pidentynyt: savitarkaa, blaa blaa blaa...

Käännösvaihtoehtoja tuolle suutralle:

[HA]:
The Engrossment, In Which There Is The Mixture Of Word, Its Meaning (i.e. The Object) And Its Knowledge, Is Known As Savitarka Samapatti.

[VH]:

there (in such a case), samapatti-cognitive blending which is savitarka-with thought, is mixed with words, meaing, knowledge and conceptualization.

[BM]:
When concepts formed from knowledge based on words and their meanings taint it, contemplative poise is broken by conjecture.

[SS]:
The samadhi in which name, form and knowledge of them is mixed is called savitarka samadhi, or samadhi with deliberation.

[SP]:
When the mind achieves identity with a gross object of concentration, mixed with awareness of name, quality and knowledge, this is called savitarka samadhi.

[SV]:
Sound, meaning, and resulting knowledge, being mixed up, is (called Samadhi) with reasoning.

(Laitetaampa tässä yhteydessä esille kääntäjien nimetkin:

[HA]: Hariharananda Aranya
[IT]: I. K. Taimni
[VH]: Vyasa Houston
[BM]: Barbara Miller
[SS]: Swami Satchidananda
[SP]: Swami Prabhavananda
[SV]: Swami Vivekananda )

Etuliite sa (sa-vitarkaa) merkitsee yksinkertaisesti samaapatti vi-tarkan* kera.

* Shearer: (mental activity) on the gross level (ei-tarkka, ehhe-hehhe...)
« Viimeksi muokattu: 16.07.2014 09:36:40 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8233


Profiili
« Vastaus #4 : 16.07.2014 09:53:27 »

Seuraava suutra (I 43) on tuiki "kiintoisa":

smRtiparishuddhau svaruupashuunyevaarthamaatranirbhaasaa nirvitarkaa [samaapattiH -- sidis]

(smRti-parishuddhau svaruupa-shuunyaa iva artha-maatra-nirbhaasaa nirvitarkaa)

[VH]:

Upon the pruification of memory, samapatti-cognitive blending is nirvitarka beyond thought when, as if empty of its (citta’s own form) it shines forth as the object alone.

[BM]:
When memory is purified, then contemplative poise is free of conjecture, empty of its own identity, with the object alone shining forth.

[SS]:
When the memory is well purified, the knowledge of the object of concentration shines alone, devoid of the distinction of name and quality. This is nirvitarka samadhi, or samadhi without deliberation.

[SP]:
When the mind achieves identity with a gross object of concentration, unmixed with awareness of name, quality and knowledge, so that the object alone remains, this is called nirvitarka samadhi.

[SV]:
The Samadhi called without reasoning (comes) when the memory is purified, or devoid of qualities, expressing only the meaning (of the meditated object).

Verratkaamme tuota suutraa samaadhin määritelmään kolmannessa osassa (vibhuuti-paada):

(smRtiparishuddhau svaruupashuunyevaarthamaatranirbhaasaa nirvitarkaa [samaapattiH -- sidis])

tadevaarthamaatranirbhaasam svaruupashuunyamiva samaadhiH

Lukuunottamatta adverbiaalista fraasia smRtiparishuddhau (on the clarification of memory)
nuo suutrat ovat sisällöllisesti identtiset; vain kieliopillinen muoto on erilainen:

(smRtiparishuddhau) svaruupa-shuunyaa iva artha-maatra-nirbhaasaa ...

(tat eva) artha-maatra-nirbhaasam svaruupa-shuunyam iva ...


tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8233


Profiili
« Vastaus #5 : 17.07.2014 10:05:17 »

Seuraava suutra (I 44):

etayaiva savichArA nirvichArA cha sUkShmaviShayA vyAkhyAtA .. 4

[sandhi-vigraha:] etayaa; eva savicaaraa nirvicaaraa ca suukSma-viSayaa vyaakhyaataa .. 4

(eetajaiva savitshaaraa nirvitshaaraa tsha suukshma-vishajaa vjaakhjaataa )

Pistetäämpäs vaihteeksi TM-hörhö Alistair Shearer'in käännös (joka on erittäin vapaa):

In  the same way the third and fourth stages of absorption are explained: these
occur when the object is subtle.

Tuo ilmeisesti toteaa, että mitä edellisessä suutrassa tokaistiin,
koskee myös saMprajñaata-samaadhin hianompia tasoja (joilla on parempi "resoluutio"? Ehhe-hehhe...)
Siis hianompia tasoja kuin nirvitarka (ei-vitarka, siirtymä vitarkan ja vicaaran välillä??), eli
siis vicaaraa, (nir-vicaaraa), aanandaa ja asmitaa-ta. Huomattakoon, että aanandan ja asmitaan
välissä ei ole "nir-aanandaa", eli ilmeisesti autuus (aananda) joka humpsahtaa päälle tuossa samaadhin
syvyystasossa, vahvistuu käsittämättömän voimakkaaksi asmitaa-tasolla??
« Viimeksi muokattu: 17.07.2014 11:08:53 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8233


Profiili
« Vastaus #6 : 17.07.2014 11:25:11 »

Seuraava suutra on mielestämme länsimaisen fyssan 1900-luvun huimien
kehitysharppausten näkökulmasta tuiki kiintoisa:

suukSma-viSayatvaM caalin.ga-paryavasaanam.

[sandhi-vigraha, ei juuri muuta saMhitaa-tekstiä]:

suukSma-viSayatvaM ca alin.ga-paryavasaanam.

suukshma-vishajatvañ tshaaling.ga-parjavasaanam (< pari-avasaanam).

Taimnin käännös:

The province of samaadhi concerned with subtle objects extends up
to the alin.ga stage of the guNas.

Tuo tarkoittanee jotakin sen tapaista, että materialla/energialla ja ajatuksella
on taso joka on niin hieno, että se on totaalinen abstraktio. Fyssassa tuota
vastannee esim. quantum vacuum state, eli kvanttimekaaninen tyhjiötila,
josta ajatukset ja materiahiukkaset syntyvät kuin tyhjästä ikään. Syvämeditaatiossa
tavoite on "sukeltaa" mahdollisimman lähelle tuota totaalisen abstraktion tilaa,
semanttisesti merkityksettömän ajatuksen spontaanin hienontumisen avulla.
Siinä tilassa energia ja autuus on käytännössä ääretön, koska esim. meidän tuntemamme
universumi lienee nykykäsityksen mukaan pulpahtanut esiin tuolta "tasolta".

Hindujen "Vanha Testamentti", Rgveda (rigveeda) toteaa pistämättömästi (ennen 500 eaa),
vähän kvanttimekaanisen paradoksaalisesti:

naasad aasiin no sad aasiit tadaaniim (ilman sandhia: na asat aasiit na u sat aasiit tadaaniim),

eli: Silloin (tadaaniim, ennen universumimme syntymistä?) ei ollut ei-olemista (a-sat) eikä
olemista (sat).
« Viimeksi muokattu: 17.07.2014 11:31:50 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8233


Profiili
« Vastaus #7 : 18.07.2014 09:23:08 »

Noh, saMprajnaatan ja asaMprajñaatan lisäksi samaadhi voidaan jakaa
myös sabiija-samaadhiin ja nirbiija-samaadhiin.

Minulle ei ole ollut oikein selvää, että mitenkä sa-biija ja nir-biija eroavat
toisistaan. Nyt tuntuu siltä, että saMprajñaata on miltei synonyymi
sa-biijan kaa, ja niin edelleen. En ole toki tuosta likikään varma.

Well, sabiija tarkoittaa 'kera-siemenen' eli siis kyseessä on siemenellinen
samaadhi, kun taas nirbiija on 'ilman-siementä'.

Syvämeditaatiotilan aikaansaamiseksi käytettyjä merkityksettömiä tavuja
kutsuttaneen biija-mantroiksi eli siemen-mantroiksi.

Ilmeisesti siis johonkin konkreettiseen objektiin perustuva transsendoituminen
eli "sukeltaminen" kohti puhdasta tietoisuutta, siis samaadhia, on sabiija samaadhi.

Tuo sukeltaminen lienee aluksi helpointa saada aikaan juurikin semanttisesti
merkityksettömällä tavulla, kun käytetään shabda-tanmaatraa eli kuuloaistia
transsendoitumisen käynnistämiseksi.

Muistaakseni oman siddhi-kurssini eli "joogalentokurssin" vaatimuksena oli vähintään kahden
kuukauden säännöllinen transsendenttisen meditaation perustekniikan harjoittelu.
Tuo tekniikkahan perustuu juurikin biijamantran käyttämiseen transsendoitumisen
käynnistämiseksi ja jatkamiseksi optimaalisessa tilanteessa aina puhtaan tietoisuuden
"kokemukseen" astikka.

Ilmeisesti MMY ajatteli, että kahden kuukauden harjoituksen aikana hermosto useimmilla ehdollistuu transsendoitumaan
niin helposti, että transsendoitumista voidaan soveltaa myös enemmän tai vähemmän konkreettisiin kohteisiin,
esim. keveyden tunteen aikaansaamiseen, joka liittyy joogalentoon -- tai vaikkapa aurinkoon* tai kuuhun!

 :Smiley

*bhuvana-jñaanaM suurye saMyamaat (bhuvana-gjaanam suurjee sañjamaat).

Knowledge of the Solar system by performing saMyama on the Sun.
« Viimeksi muokattu: 18.07.2014 09:34:05 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8233


Profiili
« Vastaus #8 : 19.07.2014 09:56:47 »

Sana samaapatti (eri taivutusmuodoissaan eli sijoissaan, sanskritiksi vibhakti)
näyttää esiintyvän koko yogasuutra -opuksessa vain neljä kertaa.

Ekan osan (samaadhi-paadan) kahden "määritelmällisen" suutran lisäksi se esiintyy tokan osan (saadhana-paadan) toisessa
kahdesta aasanoihin liittyvästä suutrasta (itse asiassa grammaatillisesti näyttää siltä,
että yksi virke on jaettu kahdeksi suutraksi; yoga-suutrassa nämä kaksi ovat ainoat aasanoihin liittyvät suutrat   Shocked  ):

sthirasukham.h Asanam.h .. 46..
(sthira-sukham aasanam)
vakaa-(ja)mukava asento (saavutetaan?) [hellittämällä...kts. alla...]

prayatnashaithilyAnantasamApattibhyAm.h .. 47..
prajatna-shaithilja-ananta-samaapattibhjaam.
Hellittämällä ponnistelu ja uppoutumalla loputtomaan [loputon = an-anta] (Måns Broon käännös).

Muoto samaapatti_bhyaam on duaalin (kaksikon) instrumentaali/datiivi/ablatiivi,
tässä tapauksessa lauseyhteydestä päätellen pitäisimme sitä lähinnä instrumentaali-sijana.

Neljännen kerran samaapatti  esiintyy ns. joogalentosuutrassa (III 42/43; vaihtelee hieman eri editioissa):

kaayaakaashayoH sambandha*-saMyamaal laghu-tuula-samaapattesh caakaasha-gamanam.
(kaajaakaashajoos [kaaja-aakaashajoos] sambandha-sañjamaal laghu-tuula-samaapatteesh
tshaakaasha [tsha-aakaasha]-gamanam.)

Käännös kirjasta Idän viisautta: samyamasta ruumiin ja eetterin väliseen yhteyteen ja
mielen keskittämisestä [puu**-; sidis] villan keveyteen (syntyy kyky) kulkea eetteriä myöten (ilmassa).

Noh, muoto samaapatteH (ilman sandhia tuolleen) on puolestaan yksikön ablatiivi/(genetiivi).
(Ablatiivi lienee suutrain ylivoimaisesti yleisin sijamuoto. Muistaaksemme brahma-suutrain
alkupuolella ja kaiketi muuallakin monet suutrat koostuvat yhdestä ablatiivissa olevasta sanasta!
Tyypillisesti esim. yoga-suutrassa se ilmoittaa, mitä jostakin meditaatio- sun muusta harjoituksesta
on odotettavissa sen tuloksena!)

 buck2

* vrt. ruotsin samband!

** tUla    n. a tuft of grass or reeds , panicle of a flower or plant AV. xix , 32 , 3 Ka1t2h. Ta1n2d2yaBr. ChUp. (%{ISIkA-}) Kaus3. A1p. Pa1n2. 6-2 , 121 (ifc. ind.) ; a pencil DivyA7v. v. xxxvi ; = %{tUta} L. ; air L. ; m. the thorn-apple Npr. ; n. (m. L.) cotton MBh. R. &c. ;
 
« Viimeksi muokattu: 19.07.2014 11:15:55 kirjoittanut sideman » tallennettu
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8233


Profiili
« Vastaus #9 : 20.07.2014 10:44:50 »

Epilogi: miksi samaapattia hyödyntävässä "jooga-lennossa" (aakaasha-gamanam) ei ole mitään yliluonnollista,
siis jotakin tunnettuja luonnon lakeja rikkovaa?

Mistä alkaisin, hmmm....

Sana  shaMkara (lausu: shankara) voitaisiin kääntää suomeksi vaikkapa yhdyssanalla  'hyväntekijä' (sham + kara).
Ilmeisesti mm. Rgvedassa se on Rudran (myöh. = Shiva) epiteetti eli lisänimi.

Shrii ShaMkara Bhagavadpaada oli kuuluisa intialainen filosofi. Wiki:

Adi Shankara (tunnetaan myös nimillä Śaṅkara Bhagavatpādācārya, "opettaja jumalan jaloissa", ja Ādi Śaṅkarācārya, "ensimmäinen Shankara"), oli intialainen filosofi joka vakiinnutti Advaita Veda[a]ntan opin. Hänen opetuksensa perustui sielun ja Brahmanin ykseydelle, jossa Brahman nähdään määrittelemättömänä (Nirguna Brahman). Smārta-traditiossa Adi Shankaraa pidetään Shivan inkarnaationa. Adi Shankaran tarkkaa elinaikaa ei tiedetä, mutta hänen oletetaan eläneen 700-luvun keskivaiheilla.

Adi Shankara kierteli Intiaa tarkoituksenaan levittää opetuksiaan keskustelujen ja väittelyiden avulla. Hän perusti neljä mathaa (luostaria), jotka olivat tärkeässä asemassa hänen opetustensa elvyttämisessä ja jälki-buddhalaisen hindulaisuuden ja Advaita Vedantan leviämisessä. Shankara perusti myös Dashanami-luostarisäännöstön ja Shanmata-tradition.


Swaamii Brahmaananda Sarasvatii Mahaaraaj, Shrii Guru Deva, Jagad-guru (maailman-opettaja) Bhagavaan Shankaraacaarya of Jyotir-maTha, Himaalayas (Raajaram Mishra), oli Transsendenttien Meditaation(R)  länteen lanseeranneen Maharishi Mahesh Yogin (Mahesh Prasad Varma)  guru. (Nykyiset Shankaraacaaryat vastaavat hinduhierarkiassa suunnilleen katolisen kirkon paavia.)

SBS oli Intian viidakoissa elellyt erakko, jota "kärtettiin" ottamaan vastaan Shankaraacaaryan pohjoinen oppituoli kaiketi yli 20:n vuoden ajan. Tuo maTha oli ollut tyhjillään muistaaksemme noin 160 vuoden ajan, kun mitat täyttävää ehdokasta ei ollut löytynyt.
Vihdoin vuonna 1941, yli 7-kymppisenä SBS suostui ottamaan homman vastaan. Kenties vuonna 1939 syttynyt maailmanpalo on merkittävänä
pontimena hänen suostumiselleen.

Kun Mahesh Prasad Varma (MMY) oli nähnyt vilauksen Guru Devasta (hiukan kimurantti tarina...), hänessä syttyi palava halu päästä tämän oppilaaksi, vaikka hän ei ollutkaan braahmana-kastin edustaja. Päästyään vihdoin monien yritysten jälkeen tapaamaan GD:a hän
sai tältä kehotuksen saattaa fyssan yliopisto-opintonsa päätökseen ennen GD:n oppilaaksi pääsyä.

MMY oli sitten noin 13 vuotta GD:n henk. koht. sihteerinä. GD:n kuoltua vuonna 1953 MMY päätti vetäytyä Himaalajalle hiljaisuuteen. Kenties parin vuoden kuluttua etelä-intialaisen kaupungin nimi alkoi toistuvasti tulla MMY'n mieleen. Hän päätti vihdoin noudattaa
tuota intuitiota, tai jotain, ja matkusti ko. kaupunkiin. Siellä hän sattumoisin törmäsi kirjastonhoitajaan, joka kysyi, pitääkö MMY
puheita. Tämä vastasi kieltävästi. Kirjastonhoitaja kaikesta huolimatta järjesti puhetilaisuuden ja siitä tuli ilmeisesti huikea suksee.

Noin alkoi pienestä "sattumasta" 1950-luvun lopulla MMY'n "maailmanvalloitus", joka teki mantrameditaatiosta länsimaissa erittäin suositun
henkisen kehityksen ja relaamisen metodin.

Fyysikkona MMY vierasti pahemman kerran kaikkea mystiikkaa. Hän korosti aina, että esim. yoga-suutran siddhit eivät ole
millään muotoa yliluonnollisia, mikäli sillä tarkoitetaan jotakin, mikä on jotenkin fysiikan lakien ulkopuolella.

Niinpä esim. joogalennon hän väitti perustuvan ns. Meissnerin ilmiöön. Wiki:

Meissnerin ilmiö eli täsmällisemmin Meissnerin-Ochsenfeldin ilmiö on suprajohteilla havaittu ilmiö, joka syntyy, kun suprajohde asetetaan ulkoiseen magneettikenttään. Suprajohteet sulkevat magneettikentän ulkopuolelleen.[1] Suprajohteet ovat täydellisiä diamagneetteja eli superdiamagneetteja. Ilmiön seurauksena suprajohteen yläpuolelle asetettu magneetti levitoi suprajohteen yläpuolella, koska suprajohde luo vastakkaissuuntaisen magneettikentän, joka kumoaa magneettiin vaikuttavan gravitaatiovoiman. Ilmiön havaitsivat ensimmäisenä Walther Meissner ja Robert Ochsenfeld.


Joogalento siis edellyttänee "vain", että planeetalla, jossa sitä harjoitetaan, on magneettikenttä, ja että ihminen kykenee
saamaan roppansa menttaalisella harjoitteella riittävässä määrin suprajohtavaksi, LOL! Toki tilanne on ihmislevitaation
osalta siis sellainen, että "suprajohde" levitoi magneetin (Maan magneettikenttä) yläpuolella, päinvastoin kuin noissa
magneettilevitaatiokokeissa tavallisesti...

 Grin
« Viimeksi muokattu: 20.07.2014 10:53:23 kirjoittanut sideman » tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: