Nikki tuossa mainitsi transaktioanalyysin. Tutustuin siihen itse opiskellessani 86 ja olen siitä lähtien aina välillä tajunnut katsoa ihmisten käyttäytymistä sen teorian mukaan, eli ihminen (ts. ego) ottaa tietoisesti tai tiedostamattaan lapsen, aikuisen tai vanhemman tilan. Aivan mainio teoria, olen tässä vuosikymmeniä ihmetellyt miksi se pulpahda enemmän näkyviin. SUOSITTELEN KAIKILLE LÄMPIMÄSTI siihen tutustumista, guuggeli laulamaan. Ego ottaa eri "laatuja", pääasiassa omaa etua ajaakseen. Tsekatkaa. Sori, eiku eihän tämä ole topicin ohi,tässä ollaan samoissa kysymyksissä.
Hyvää kevättä kaikille!
t. Sami Saunatonttu
Loistava heitto keskusteluun, tuohon teoriaan olen itsekin tutustunut.
Sen mukaan ego ottaa eri rooleja itselleen ja se voi näkyä mm. hengellisyytenä
tai uskonnollisuutena tai vaikkapa sympaattisuuden puolien itselleen ottamisen,
joka kuitenkaan ei välttämättä puhu se ihminen todella olisi aidosti sympaattinen,
vaan ne on ikään kuin opeteltuja fraaseja, jonka taakse voi piiloutua
tai käyttää sitä oikeuttamaan esim. muiden arvostelut ja loukkaamiset.
Kyllä minä tajusin, että se Sashan teksti sisälti vakavaa asiaa. mutta minua kutkuttaa juuri sellainen, kun on vakava asia esitetty niin että siitä saa huumoriakin aikaiseksi. jotenkin paras huumori on puoliksi hyvin totista ja totuudellista ja puoliksi täysin hulvatonta. mutta siis, asiaa siinä oli.....
No joo, mutta mä luulen, että täällä on väännetty niin paljon,
että huumorintaju varsin viattomienkin tekstien kanssa on aika miinuksen puolella.
Toisekseen mun nettipersoona on kulminoitunut sarkasmilla ja ironialla,
joten mulla on jo vapaus kirjoittaa pelkästään PÖÖÖ! ja se otetaan
vtuiluna tai muiden kustannuksella irvailuna.
Mutta Wienin sää näyttää hiukan paremmalle kuin eilinen sade,
aurinkokin hiukan pilkistelee, joten en malta nyt olla täällä Astrossa päivääni viettämässä,
vaan palaan astialle illallla tai sateiden myötä.