Helpottavaa huomata, etten ole ainut paniikki- ja jännitysoireilusta kärsivä narsistiperheen lapsi. :

Tämä oireilu on muutenkin aika jännä vyyhti. En muista lapsuudesta paljoakaan, ja varsinkaan isää (narsisti) ei muistoista löydy. En ole ikinä pitänyt itseäni mitenkään kilttinä tyttönä, koska olen omaksunut itselleni tietynlaisen kapinallisen roolin teininä, joka taisi jäädä päälle suojahaarniskaksi aikuisikään asti. Vasta nyt, 28-vuotiaana olen alkanut ymmärtää, etten ole kiltti perinteisesti ajateltavalla "voit-astua-mun-ylitseni-enkä-välitä" -tavalla. Olen kiltti sillä tavalla, että mukaudun tilanteisiin, ihmisiin ja toiveisiin jo energiatasolla, jotten joutuisi edes miettimään, mitä itse haluan. En koe itseäni varsinaisesti kiltiksi, koska se olen minä itse, joka antaa ihmisten kävellä ylitseen ennen kuin he edes ehtivät tehdä sen käytännössä.
Väitän kuitenkin tajunneeni siinä viiden vuoden paikkeilla, että isäni ei käyttäydy oikein minua kohtaan. Sen jälkeen minulla olikin helpompaa, vaikka arvoton ja lyttäävä kohtelu jatkui pitkään - ja jatkuisi edelleen, jos antaisin sen jatkua. Väitän myös, että äitini takia me lapset (minä + 5 ja 6 vuotta nuoremmat veljet) olemme edes tämän verran kiinni elämässä ja tunteissa. Olen silti hänelle(kin) vihainen, koska kukaan ei suojellut meitä lapsia. Mutta miten pystyisi suojelemaan lapsiaan, jos ei pysty suojelemaan edes itseään?
Itselläni oireilu oli aikuisikään asti enemmänkin fyysistä kuin psyykkistä. Kärsin lapsena allergioista, ihottumasta, flunssista jne fyysisistä oireista. Ensimmäisten ihastumisten ja niitä seuranneiden sydänsurujen aikaan teininä aloin tukahduttaa voimakkaita tunteita ahmimalla. Rankka ero 23-vuotiaana sai esiin paniikkikohtaukset, joita alkoi tulla aluksi keskellä yötä. En kuitenkaan ollut tuolloin valmis ottamaan niiden viestiä vastaan, ja aloin ihan tietoisesti kehittää itselleni suojamuuria. Joitain vuosia tuo systeemi olikin ihan toimiva, mutta kyllähän tuollainen tunneköyhä elämä alkaa jossain vaiheessa tuntua jokseenkin tyhjältä...
Tein tietoisen päätöksen, että haluan saada paremman yhteyden itseeni ja siihen, mitä minä haluan. Sanomattakin lienee selvää, että kroppani oli ihan klesa: kymmenisen kiloa ylipainoa, alkavia iho-oireita, lihaskireyksiä, nivelkipuja, jäykkyyttä, särkyjä ja mitä lie. Aloin hoitaa kehoani kuntoon mm. energiahoidoilla ja liikunnalla ja kappas, tunteet alkoivat purkautua todenteolla. Aluksi en edes tajunnut mitä tapahtuu, sillä omasta mielestänihän "kaikki oli ihan ok", mutta kroppa oli vaan jumissa. Reiki-hoidossa tuli aluksi pintaan hysteeristä itkua, sitten surua, pelkoa, vihaa, iloa, naurua ja myös ikävää. Kehoterapia oli yksi askel syvemmälle, ja ensimmäisen hoidon jälkeen paniikkioireet alkoivat nostaa päätään eri tilanteissa entistä vahvempina. Jos viisi vuotta sitten paniikkikohtaukset olivat hallittavissa mielen voimalla, niin nyt ne toivat mukanaan järjettömän kuolemanpelon ja ajatuksen täydellisestä kontrollin menettämisestä. Viime syksynä jännittäminen ja paniikki alkoi olla niin voimakasta, että menin lääkäriin puhumaan aiheesta. Olisin saanut masennuslääkityksen, mutten huolinut. Sen sijaan pyysin beetasalpaajia, joista olikin ehkä pientä (enemmänkin) psykologista apua jännittäviin tilanteisiin.
Jännitän edelleen tiettyjä sosiaalisia tilanteita, kuten ruokailutilanteita, palavereja ja esiintymistä. Pahimmalta tuntuu esim. palaveeraaminen pienessä ryhmässä, pöydässä istuen. Mulla ei ole mitään vaikeuksia tutustua uusiin ihmisiin esimerkiksi liikuntaharrastusten parissa, mutta auta armias jos joudun istumaan nokakkain kahvikuppien äärelle jonkun tuntemattoman kanssa.. heh heh
Toisella veljelläni on myös paniikkikohtauksia ja kroppa rikki. Toinen taas on valinnut selviytymiskeinokseen enemmän narsistisen tavan: hän ei ole köyhä eikä kipeä, mikään ei tunnu missään, ei pysty kunnolla myöntämään olevansa väärässä jne. Näkisin, että hänellä on kuitenkin toivoa, sillä toisinaan hän hellittää hieman narsistisesta suojakuorestaan ja päästää herkkyyttään esiin. Mutta jokainen päivä, jonka hän viettää narsisti-isämme kanssa saman katon alla lyö narsistisen selviytymismallin yhä lujemmin kiinni häneen.
Taisin kadottaa punaisen langan intoutuessani selittämään ummet ja lammet. Tällä hetkellä olen tielläni siinä vaiheessa, että tunnen isää kohtaan lähes pelkkää vihaa. Toisina päivinä pystyn ymmärtämään, ettei kukaan pahana synny, mutta toisina päivinä tekisi mieli hakata hänen päänsä tohjoksi tiiliseinään ja huutaa, että etkö sä saatana ymmärrä, ettei noin käyttäydytä toisia ihmisiä kohtaan.
Miten vihasta pystyy päästämään irti? Miten pystyy antamaan anteeksi?