Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: ASPEKTEISTA !!!!  (Luettu 7742 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« : 14.11.2006 12:02:04 »

Heitänpäs nyt teille viisaammille pallon  Wink .Olen opiskellut nyt joka puolta, mutta aspektit tuottavat todella ongelmaa.En tiedä miten saisin ne iskostettua päähän niin, että ne siellä pysyisivät.Nyt pyydänkin, että te joille se on selvää "pässinlihaa" auttaisitte meitä opiskelijoita tekemällä aspektin tulkinnasta jonkinlaisen yksinkertaisen opastuksen jolla pääsee alkuun.
Esim.
- Mistä aloitatte aspektin tulkinnan ?
- Miten vertaatte aspekteja toisiin karttoihin ? Panetteko kartat päällekkäin vai miten ?
- Kysymyksiä on paljon mutta tässä aluksi  Grin

Pyydän mahdollisimman "yksinkertaista" maalaisjärkeä käyttävää selitystä, koska minulla on kyllä ohjeita näihin asioihin, mutta ........  idiot2
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #1 : 14.11.2006 13:26:25 »

Mä voisin yrittää  Tongue
Kartan tulkinta aloitetaan visuaalisesti, silmäillen siis, millainen kartta on mm. kartan muoto, esim. kiikkulauta, ts. planeetat ovat tässä vastapäätä toisiaan.
Sitten katsotaan mitä merkkiä on eniten kartalla/laatua.
Missä merkissä Aurinko on ja huone.
Kartan hallitsija joka on  askendentti eli jos sinulla nousee, vaikkapa jousimies, karttasi hallitsija on silloin Jupiter. Sitten katsotaan missä merkissä Jupiter on + huone.
- kaikki miinusmerkkiset ovat sekstiilissä toisiinsa 60 astetta
- kaikki plusmerkkiset ovat sekstiilissä toisiinsa    -"-
- paitsi rajatapaus 0 astetta tai 29 astetta

- Kaikki samaa elementtiä olevat merkit ovat kolmiossa keskenään 120 astetta
- samaa laatua olevat merkit ovat joko neliössä 90 astetta tai oppositiossa 180 astetta, esim. johtavat merkit.
Planeetta vastaa kysymykseen, mitä?, merkki miten?, huone missä?
Nämä kannattaa ensin opetella huolellisesti, sitten voidaan vasta siirtyä aspektitulkintaan.

Aspektitulkinnassa yleisesti katsotaan vain pääaspektit eli  aspect_con yhtymä, aspect_opp oppositio,  aspect_sex sekstiili,  aspect_squ neliö,  aspect_tri kolmio

Aspektitulkinnan voi tehdä niin, jos haluaa verrata karttoja, laittaen ne päällekkäin
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #2 : 14.11.2006 22:33:18 »

KIITOS STAREYES  smitten Nyt sitten tyhmä kysymys ja naura vapaasti, mutta mitkä ovat miinusmerkkisiä ja mitkä plusmerkkisiä ?  idiot2 idiot2  Toinen kysymys jos kaksi karttaa laittaa päällekkäin niin samanlaiset aspektitko katsotaan, vai tulkitaanko se samalla lailla kuin aspektit omalta kartalta ?
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #3 : 15.11.2006 11:13:08 »

KIITOS STAREYES  smitten Nyt sitten tyhmä kysymys ja naura vapaasti, mutta mitkä ovat miinusmerkkisiä ja mitkä plusmerkkisiä ?  idiot2 idiot2  Toinen kysymys jos kaksi karttaa laittaa päällekkäin niin samanlaiset aspektitko katsotaan, vai tulkitaanko se samalla lailla kuin aspektit omalta kartalta ?
Oinas +, Härkä -, Kaksonen +, Rapu -.....jne.
Oinas on Johtava Tuli, Härkä - Kiinteä Maa, Kaksonen - Muuttuva Ilma, Rapu - Johtava Vesi, Leijona - Kiinteä Tuli, Neitsyt- Muuttuva Maa, Vaaka - Johtava Ilma, Skorpioni - Kiinteä Vesi, Jousimies - Muuttuva Tuli, Kauris Johtava Maa, Vesimies Kiinteä Ilma, Kalat- Muuttuva Vesi.

Paljon riippuu siitä, mitä kartoilta tahdot katsoa. Jos katsot synastrisesti, verraten mitkä planeetat tekevät yhtymää esimerkiksi, niin silloin katsotaan samanlaiset aspektit.
Yhtymähän on helppo katsoa. Toisen planeetta on suoraan yhtymässä toisen planeettaan. Myös oppositio on helppo katsoa, se on vastapäätä toista planeettaa.
Kartan voi myös tulkita ihan erillään toisesta, aivan samallalailla kuin katsot omaa karttaasi
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #4 : 15.11.2006 11:47:20 »

KIITOS STAREYES  Smiley .Minäpäs nyt teen harjoituksia ja kun tulee osaamattomuus eteen niin kipitän koneelle esittämään visaisia kysymyksiä sinulle  Smiley !
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #5 : 16.11.2006 13:52:40 »

Hyvä, joku kysyy perusasioista. Smiley Usein kun ne tahtovat hautautua kaiken nippelitiedon alle ja sitten sitä luulee, että "kaikki muut" jo osaavat tämän täydellisesti...

Minulle myös aspektit olivat alussa pitkään "vaikea" alue ja koen, että opettelen niitä edelleen. Helpointa on kai lähteä liikkeelle yhtymistä ja oppositioista, sitten edetä kolmioihin ja neliöihin ja siitä eteenpäin. Yhtymät ja oppositiot kun on kartalta helppo havaita ihan visuaalisestikin.

Aspektithan kuvaavat kartan tekijöiden suhdetta toisiinsa. Jos otetaan vaikkapa aurinko ja Saturnus, niin yhtymässä ollessaan ne asiat, mitä ne edustavat, ovat tiiviisti yhdessä, tai sulautuneena toisiinsa. Oppositiossa taas nuo asiat ovat vastakkain. Kolmiossa ne tukevat toisiaan (ajattele vaikka kolmion mallista kirjatukea Wink) ja neliössä ovat vähän "kulmikkaassa" suhteessa eli haastavat toisensa. Planeettoja voisi miettiä vaikkapa ihmistyyppeinä, joiden on tultava toimeen keskenään. Esim. Saturnus-tyyppi (kuivakka, vanha virkamies-herra) ja Jupiter-tyyppi (pönäkkä, rempseä Isä Mitro -tyyppi) edustavat hyvin erilaista "luonnetta" ja niiden välinen aspekti sitten kertoo, miten yhteistyö sujuu.

Tämä oli nyt ihan tällainen hiukan naiivimpi lähestymistapa, mutta toivottavasti auttoi hahmottamaan asiaa. Smiley Tosiaan kahden kartan vertailussa sitten mietitään, miten se minun virkamieheni ja hänen "isämitronsa" tulevat toimeen keskenään eli minkälaisen aspektin ne toisiinsa nähden muodostavat. Esim. Astro.comissa on mahdollista tehdä synastriakartta (Extended chart selection --> Select the type of chart --> Synastry chart. Siinä on asetettu valitut kartat sisäkkäin. Karttakuvan yläpuolelta kun vielä klikkaa "Click to get the additional tables", niin saa aspektikaavionkin.
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #6 : 16.11.2006 14:09:37 »

KIITOS AJATUS  Smiley ! Kaikenlaiset kommentit ovat tervetulleita, koska olen huomannut, että kun joku asia ei millään tahdo iskostua aivoihin, niin kun sitä ajattelee useammalta eri kantilta, niin joku niistä yleensä aiheuttaa sen ihanan ahaa elämyksen ja yhtäkkiä kaikki onki ihan selvää  Grin .Se on niin jännä, että jonkin asian oppiminen voi olla jotenkin niin hankalaa, mutta periksikään ei voi antaa, koska haluaa oppia  Smiley .Keväällä aion kyllä mennä aspekti kurssille, mutta sinne on niin pitkä aika, että pakko saada edes jotenkin ne opittua  Wink .
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #7 : 16.11.2006 16:02:08 »

taiska  Smiley
Toistan taas itseäni. Mutta mulle on edelleen kaikkein työläämmät nuo aspektitulkinnat ja niitä en tee toisille, koska nolottaa, kun menee pieleen, vaikkei se toinen, jolle tulkintaa teen, ehkä tiedäkään sitä  Embarrassed
Mutta tuo, mitä Ajatus juuri mainitsi oli hyvin yksinkertaistettu ja minäkin koen juuri noin, eli aspektit ovat vaikea alue, uuh.... Huh

Kiva puoli oli se, kun sain kuulla astro-opettajaltani myönteistä palautetta näistä jutuista: "olet vahvasti hajulla  2funny Cool!"
Toki vastaan, jos sulla tulee kysyttävää, siten miten osaan, että ollos hyvä vaan.
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #8 : 16.11.2006 17:27:37 »

Kiva puoli oli se, kun sain kuulla astro-opettajaltani myönteistä palautetta näistä jutuista: "olet vahvasti hajulla  2funny Cool!"

Tuohan on jo tosi hienosti   Cool . Minulla voi vielä aikaa kulua ennen kuin saan nuin myönteisen lauseen kuulla  2funny
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
kultainen sulka
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 570



Profiili
« Vastaus #9 : 16.11.2006 18:07:12 »



Kiitos kovasti!
Hyvin ja yksinkertaisesti selitetty  Smiley



tallennettu

ASC Vaaka
Aurinko &  Merkurius Skorpionissa
Kuu Vaa * assa
Venus & Mars Jousimiehessä
             ***
* Sininen lunaarinen yö  *
Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #10 : 16.11.2006 19:05:05 »

Niin, taiska
myönteinen palaute antaa pontta jatkaa eteenpäin - kyllä.

Kartastani näkee, etten ole yksintyöskentelijä, vaan tarvitsen tiimityöskentelyä, mutta tämä astro on kyllä ollut mulle yksin työskentelyä suurimmalta osin.
Ja taas toistan itseäni: Menee pitkän aikaa, että oppii mieltämään astrologisen sanaston sun muun, mitä kaikkea tähän alaan tarvitaan. Ettei tarvitse kirjasta katsoa, se on jo päässä, toisin sanoen.

Mulla matematiikka on todella heikko  Embarrassed, sen on opekin huomannut, ja sitäkin tässä tarvitaan.
Tässä välissä lämmin ja rakastava kiitos opettajalleni, että hän on ottanut 'ruohonjuuritaso' -opetuksen mukaan opettaessaan minua, sillä monimutkaisia selityksiä astrologian ihmeellisyyksistä ei monikaan varmasti ymmärrä.

Lisäten vielä, että opettajani on ottanut aivan konkreettisen asenteen opettamiseen, emme leijaile utopistissa hörhöissä.

Se, mikä tekee minusta tällaisen, että mun on opittava ala huolellisesti ja hyvin, johtuu, siitä kun mulla toiminnanplaneetta Mars on Kauriissa, sekä Aurinko ja mikä mukavinta, molemmat rajatapauksia  :Smiley....
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #11 : 16.11.2006 21:01:21 »

Minulla Mars on Vesimiehessä ja oon minä matikassa aina selvinnyt, vaikka pitkät kaavat onki hepreaa, mutta käytän ns. maalaisjärkeä jos ei muu auta  Grin .MUTTA ne asteet ei sitte ookkaa helppoja....en todellakaan osaa edes suunnistaa vaan voin eksyä todella helposti (yksi asia joka on herättänyt loputonta huumoria meidän perheessä  Grin ).Ehkäpä virhe onkin minulla siinä, että ajattelen aspekteja liiaksi "suunnistukseen" viittaavina  :Smiley ?
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
taiska
Astroholisti
*****
Viestejä: 2144


Silmät ovat sielun peili :)!


Profiili
« Vastaus #12 : 22.11.2006 01:00:33 »

Tänään olen ylpeä itsestäni  Cool .Olen illan opiskellut aspekteja ja uskokaa tai älkää, mutta olo niiden suhteen ei enää olekaan niin toivoton  Smiley .Jotenkin vain ne meni nyt jakeluun ja tietysti kaikkien merkitystä ei hetkessä opi niin , että kaikki olisi muistissa, mutta kuitenkin  :Smiley ! Toivottavasti tämä ihana tunne ei ole aamuun mennessä kadonnut  smitten
tallennettu

Trooppinen Oinas, Kuu Kauris, Asc Leijona
Sideerinen Kalat, Kuu Jousimies,Meridiaani Vesimies
Punainen sähköinen(spektrinen) taivaanvaeltaja
Kiinalainen: Metalli Rotta, egona Hevonen
Egyptiläinen: Isis
Asteekki merkki: Acatl eli Ruoko
Druidi: Pähkinäpensas
Kiinalainen: Rotta , Feng Shui 472
Stareyes
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 580


Tuon kultaisen säteen, missä ikinä kuljenkin


Profiili
« Vastaus #13 : 22.11.2006 10:11:43 »

Tänään olen ylpeä itsestäni  Cool .Olen illan opiskellut aspekteja ja uskokaa tai älkää, mutta olo niiden suhteen ei enää olekaan niin toivoton  Smiley .Jotenkin vain ne meni nyt jakeluun ja tietysti kaikkien merkitystä ei hetkessä opi niin , että kaikki olisi muistissa, mutta kuitenkin  :Smiley ! Toivottavasti tämä ihana tunne ei ole aamuun mennessä kadonnut  smitten
Hienoa taiska  Smiley
Oppia ikä kaikki  smitten
tallennettu

"Mikä haavoittaa sinua niin paljon, että tunnet olevasi pakotettu haavoittamaan minua, jotta parantuisit?"
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: