Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Luova VEDA-TAIDE  (Luettu 8989 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Ikitosi
Astroholisti
*****
Viestejä: 1503


Elämän kruunu on mahdollisuus olla tosi :angel:


Profiili
« : 02.07.2007 11:02:48 »

Veda-taiteen tarina on yli 6000 vuotta vanha. Kun Intiassa kirjoitettiin Vedat, pyhät kirjoitukset, kirjoitettiin muistiin myös luomisen sääntöjä, jotka helpottavat itseilmaisua kuvataiteessa, kuvanveistossa, arkkitehtuurissa, tanssissa jne. Jokainen, joka tavalla tai toisella ilmaisee ominta itseään, käyttää vaistomaisesti hyväkseen useita näistä luomisen periaatteista, tietämättään.

Veda-taidetta ei pidä sitoa mihinkään nimenomaiseen uskontoon tai filosofiaan; taiteilijan on saatava vapaasti hakea omaa, aitoa itseään. Sen 17 luovuuden periaatetta, joita piirtämällä ja maalaamalla harjoitellaan, yksinkertaisesti auttavat etenemään; työ on tehtävä itse. Näiden ”tienviittojen” käyttö voidaan nähdä kaikilla mantereilla kautta ajan;

Veda-kirjoituksissa ne yksinkertaisesti säilyivät muistiin merkittyinä, kun tämä tieto välillä katosi unohduksen arkistoihin. Nyt ne ovat jälleen nousseet pintaan.

Veda-taiteesta ei ole varsinaisia esitteitä tai kirjallisuutta, vaikka yrityksiä selittää tätä luomisvälinettä on jo pantu alulle. Taide on tekemistä ja opitaan tekemällä. Veda-taide ei ole terapeuttinen taidemuoto; töitä ei analysoida – vaikka itse prosessi onkin usein hyvin terapeuttinen, puhdistava. Tässä työstämistavassa ei puututa sen enempää materiaaleihin kuin tekniikoihin; tekniikoita voi opetella perusteellisesti ja materiaalihankintoihin sijoittaa myöhemmin, kun ensin on intuitiivisesti löytänyt, miten kaikkein mieluiten haluaa itseään tuoda luovasti esille.

On oikeastaan helpompi kertoa, mitä Veda-taide EI ole, kuin selittää, mitä se VOISI olla, jos ilmaisulle olisi olemassa etikettejä. Veda-taide on suora tapa aktivoida luovuuttaan, riippumatta siitä, miten pitkällä taiteen tekemisessä on menossa - vaiko vasta alussa. Ehkä on joskus haaveillut, millaista olisi päästä kokeilemaan, osaisiko oikeasti piirtää ja maalata, mutta koskaan ei ollut tilaisuutta, ja haave haalistui ja sammui; tässä on se tilaisuus. Tai voi olla, että on tehnyt kuvaa koko ikänsä, opettanut kuvaamataidetta koulussa, antanut periksi, kun puhti ei koskaan riittänyt oman luovuuden hiomiseen, ei edes ylläpitämiseen, leipätyön päälle - ja vähitellen on luovuttanut; Veda-taide on palkeet hiillokselle. Tai ehkä ammattitaiteilija on alkanut pelätä, että on jämähtänyt toistamaan jotain aikoinaan uutta ja oivaltavaa, nyt jo kahlitsevaa; tämän selkeän ja yksinkertaisen tukirakennelman avulla voi tehdä niin voimakkaan pelinavauksen, että esiin nousee upouusi, tuore ilmaisutapa.

Luovuus ei ole meidän ulkopuolellamme, se on meidän sisäpuolellamme. Luominen ei rajoitu kuvaan, maalaukseen; itsensä ja oman ilmaisun löytäminen laajentuu ja vaikuttaa tasapainottavasti koko elämään. Me olemme luojia, sillä meillä on mielikuvitus, joka luo uutta, aamusta iltaan ja unissamme yli yön.

Ei ole olemassa ihmistä, joka ei osaisi luoda; on vain ihmisiä, jotka eivät ole vielä löytäneet, miten tuoda luovuutensa tuloksia toisten näkyviin, aistein havaittaviksi. Veda-taide on tähän tarkoitukseen kehitetty reitti; kuin pieni puronen, jota voi laajentaa vetämällä kepillä viivaa puolisulaan maahan, sulavan jääveden valua eteenpäin. Ganges-virta alkaa myös pieninä noroina ylhäältä Himalajan jäätiköiltä, sieltä, missä jumalat syntyivät. Luoja syntyy pienestä purosta, tikulla hiekkaan vedetystä viivasta. Viiva on ensimmäinen seitsemästätoista luovuuden ohjeesta Veda-taiteessa.


VEDA-taidekurssi, jonka avulla voit aktivoida oikeaa aivopuoliskoa kuvataiteen keinoin - sopii sekä aloittelijoille että ammattilaisille.
Nummelan Päivölässä 17-20.7. klo 10-18

VARAA PAIKKASI PIAN!
Mitä nopeammin varaat paikkasi Päivölästä, sitä edullisemmaksi täysihoitosi tulee.

Varaa alustavasti kurssipaikkasi HETI puhelimitse: 050-3377621 / Arja Jokinen-Virta, Silva-kesäkurssien kurssisihteeri, tai e-postitse asiakaspalvelu(at)silvamenetelma.com

Varaa Päivölään täysihoito p.050-5482356 / Mikael Mäkelä

Katso myös lisätiedot ym. mielenkiintoinen kurssitarjonta: www.silvamenetelma.com
tallennettu
VapaaKapteeni
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 11


"Matkalla-se on tärkeintä"


Profiili
« Vastaus #1 : 30.07.2007 11:53:35 »

Olen maalannut aktiivisesti vuodesta 2003, jolloin kävin Vedic Art -peruskurssin. Kurssin kautta löysin omantapani maalata ja tehdä kuvia. Luomisen vapaus ja rajattomuus innostivat ja aukaisivat tien sisimpääni ja syvempään tietoisuuteen.

Maalatessa voin olla kuin leikkivä lapsi: ihmetellä, oivaltaa ja luoda uutta. On syntynyt uusia oivalluksia ja veda – taiteen prinsiipit ovat pikkuhiljaa siirtyneet myös omaan elämääni. Tuntuu, että nyt osaan uudella tavalla – tietoisesti - tehdä valintoja ja suunnata omaa elämääni. Asiat sujuvat, onnellisuus lisääntyy ja sitä kautta oma hyvinvointi. Kuitenkin muistaen, että valon ja varjon vuorottelu on luonnon perusilmiö ja se kuuluu myös ihmisen elämään.

SUOSITTELEN! Veda-taide on erittäin hyvä itsensä kehittämisen väline ja ennen kaikkea itsensä löytämisen väline!!
smitten
Tässä linkkejä veda-taiteen maailmaan
http://www.ullakka.fi
http://www.vedataide.net
« Viimeksi muokattu: 31.07.2007 11:02:13 kirjoittanut kapteeni » tallennettu

Lapsissa elää Viisaus. Katso, kuuntele!! -Ja kuitenkin; !Me emme tiedä koko totuutta!-
http://byfiles.storage.live.com/y1p-bp4Q3jajg4AotlnnJhA2L7k4xa2egKviEabn3k4w7iK6fXuuAO40cXTr-knrRC6TIJZJr1qjl8
täysikuu
Astroholisti
*****
Viestejä: 1591


Elämä on seikkailu


Profiili
« Vastaus #2 : 30.07.2007 19:28:47 »


kuin myös täällä
Minä kävin Veda-kurssit 7-8 vuotta sitten ja olen nauttinut luomisesta sen jälkeen.
Maalaaminen on ollut todella paljon helpompaa ja oma kriittisyys on hälvennyt.
Olen omanlainen taiteilija, en siis näyttelyjä aatteleva.
Työt on omaa puhdistumista,
rakkautta,
ylipäätänsä minua kokonaisuudessani
joten en edes ajattele niiden yleistä näyttelyä.
Omille seinilleni ne kyllä jotkin kelpuutan,
ja olen saanut mielenkiintoista palautettakin Wink

Kyllä on kannattanut  ja suosittelen käsi sydämellä smitten
tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: