Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Vapaa tahto ja lapset  (Luettu 4888 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Zoja
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87


Profiili
« : 09.07.2016 23:41:04 »

Tästä on varmasti keskusteltu jo aiemmin, mutta laitan oman aloituksen.

JOs kerran ihmisellä on vapaa tahto, niin missä kohtaa elämää se vapaa tahto alkaa? Miten paljon vanhemmilla on oikeutta rajoittaa lapsiaan vapaan tahdon edessä?

Mielessäni on myös sellainen esimerkki, kun lapsia lääkitään nykyisin paljon enemmän kuin ennen. Onko vanhemmilla oikeutta lääkitä lapsia esim mielenterveydellisten tai neurologisten sairauksien vuoksi? Tämähän on selkeää vapaaseen tahtoon puuttumista, koska lapsen tulevaisuus voi muuttua hyvin erilaiseksi riippuen siitä, onko hän saanut hoitoa sairauksiinsa lapsena, vai ei. Aivot muokkautuvat lapsudessa valtavasti, ja aivoihin vaikuttavat lääkkeet vaikuttavat myös niiden muokkautumiseen.
tallennettu
Avicii
Astroholisti
*****
Viestejä: 1114


Profiili
« Vastaus #1 : 10.07.2016 02:39:04 »

Vaikeita kysymyksiä mutta itse ajattelen niin että kun lapsi alkaa olemaan täysi-ikäinen ja on sen verran kypsä niin vapaa tahto alkaa.

Toki lapsella on vapaan tahdon mahdollisuuksia koko ikänsä, turvallisissa puitteissa ja hyvässä ympäristössä, kunhan ei vahingoita itseään tai muita.

Lasten sairauden osuessaan kohdalleen ja hänen terveyteensä liittyvillä asioilla on aikuisen vastuulla katsoa että onko lääkitys tarpeellinen vaiko ei.
tallennettu

You were born to be real not to be perfect.
Zoja
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87


Profiili
« Vastaus #2 : 10.07.2016 11:23:12 »


Lasten sairauden osuessaan kohdalleen ja hänen terveyteensä liittyvillä asioilla on aikuisen vastuulla katsoa että onko lääkitys tarpeellinen vaiko ei.
Näin minäkin olen ajatellut. Mutta silti... lääkitys voi muuttaa täysin lapsen elämänkulkua.
tallennettu
Avicii
Astroholisti
*****
Viestejä: 1114


Profiili
« Vastaus #3 : 10.07.2016 15:26:56 »


Lasten sairauden osuessaan kohdalleen ja hänen terveyteensä liittyvillä asioilla on aikuisen vastuulla katsoa että onko lääkitys tarpeellinen vaiko ei.
Näin minäkin olen ajatellut. Mutta silti... lääkitys voi muuttaa täysin lapsen elämänkulkua.

Eli jos lapsellasi on jokin sairaus joka vaatii lääkitystä niin jättäisit sen pois? 

Järki käteen!

Minä en ainakaan jättäisi lääkitsemättä lapseni jos lääke helpottaa hänen elämänsä ja hänelle on tehty asianmukainen diagnoosi.
tallennettu

You were born to be real not to be perfect.
Zoja
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 87


Profiili
« Vastaus #4 : 10.07.2016 23:27:27 »


Lasten sairauden osuessaan kohdalleen ja hänen terveyteensä liittyvillä asioilla on aikuisen vastuulla katsoa että onko lääkitys tarpeellinen vaiko ei.
Näin minäkin olen ajatellut. Mutta silti... lääkitys voi muuttaa täysin lapsen elämänkulkua.

Eli jos lapsellasi on jokin sairaus joka vaatii lääkitystä niin jättäisit sen pois? 

Järki käteen!

Minä en ainakaan jättäisi lääkitsemättä lapseni jos lääke helpottaa hänen elämänsä ja hänelle on tehty asianmukainen diagnoosi.

Puhuinko jossain vaiheessa omista lapsistani? Tiedän kyllä, kuinka heidän kohdallaan toimisin, totta kai. Kysymys on ennemmin filosofinen, koska kaikki lääkkeet eivät ole elämää ylläpitäviä, vaan esimerkiksi masennuslääkkeet ja stimulantit (esim. adhd-lääkkeet), - ja joissain maissa esim.  laihdutuslääkkeitäkin saatetaan käyttää lapsilla - vaikuttavat aivoihin niitä muovaavasti, jolloin vaikutus elämänkulun suuntaamiseen voi olla huomattava. Myös rokottamatta jättäminen kuuluu osittain samaan sarjaan valintoja.

No se siitä, ei tämä aihe oikein tainnut ottaa tulta alleen.  :Smiley
tallennettu
Avicii
Astroholisti
*****
Viestejä: 1114


Profiili
« Vastaus #5 : 11.07.2016 07:57:49 »

Tämä on sellainen keskustelu jota olen vuosia käynyt niin hurahtaneiden ihmisten kanssa että en vain yksinkertaisesti jaksa.

Masennuslääkkeet, adhd-lääkitykset ynm ovat toki kovan luokan kamaa että lieekö yhtään validia tutkimusta edes pystytty tekemään vielä kuinka muokkaavat kasvavan lapsen aivoja? JOS muokkaavat?

Kylmää tutkimusfaktaa pöytään kiitos  Huh

tallennettu

You were born to be real not to be perfect.
Corvus Leonis
Astroholisti
*****
Viestejä: 1654


Kaikkien sisällä on jokainen meistä.


Profiili
« Vastaus #6 : 11.07.2016 16:20:25 »

Ne lapsukaiset ilmaisevat vapaata tahtoaan joka tapauksesssa pössyttelemällä aitoa suomalaista luomumaria naapurin biodynaamisesta kasvattamosta, ei siis syytä huoleen. :Smiley

Ja samaan aikaan valtio hyväksyy ja vieläpä kannustaa, että kaikkiin pumpataan ikään katsomatta mahdollisimman paljon mielialalääkkeitä joista moni on esimerkiksi oopiumijohdannainen. Niillä saa aikaan vahvuudesta riippuen pysyvän emotionaalisen harmauden tai vastaavasti koko päivän kestävän humalatilan.

"No hei, kunhan orjat säilyvät työkykyisinä mahdollisimman vähällä vaivalla."

Tosin eihän siitä ole kovin montaa vuosikymmentä kun lapsille annettiin ihan apteekissa myytäviä heroiinikarkkeja rauhoittamaan sitä ylivilkkautta.

Onneksi kukaan ei keksinyt millä minua olisi voinut skidinä lääkitä, koska ongelman alkusyyt eivät olisi kadonneet sillä minnekään (mm. äidin alkoholismi ja väkivaltaisuus) mitä nyt ihmettelivät mielestään kummallista käytöstäni.

Että ne lääkkeet ovatkin tapa lakaista asioita maton alle. Samasta syystä lääkärit määräävät syöpiin buranaa, paitsi jos vaikutat siltä että pystyt maksamaan oikeasta hoidosta.

tallennettu
Avicii
Astroholisti
*****
Viestejä: 1114


Profiili
« Vastaus #7 : 11.07.2016 17:41:31 »

Ei sitten mitään höpöheinä keskustelua tähän kiitos  knuppel2

Mutta joo, karkeasti näinKIN voi tämän "masentavan" tilan nähdä.

Minä en ainakaan kestäisi sitä syyllisyyttä jos olisin jättänyt joku hoito käymättä tai edes kokeillut lääkitystä jos lapsellani on selvä diagnoosi ja jotain tapahtuisi.

Vaihtoehtoiset hoidot voi toki kokeilla mielensä mukaan mutta muistaa että lapsi ei ole mikään leikkikalu tai koekaniini. Ensin lääkärille ja sit muut siihen rinnalle.
tallennettu

You were born to be real not to be perfect.
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: