Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Elämää alzheimerin kanssa  (Luettu 15484 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #15 : 25.03.2007 14:49:15 »

Olen vain tuntenut jo vuosikausia, että hän liukenee jonnekin tai oikeammin minäkin liukenen. Etäisyys kasvaa, jota en vain ymmärrä oikein mitä se on. Turhautuu ja väsyy. Tulee hätä. En voi elää hänen elämää tuollaisena, minulla on oma.

Ensimmäinen vaihe: suuttumus. Olet varmasti (ehkä tietämättäsi) suuttunut puolisollesi. Ei hän voi tehdä noin. Ei saa.

Jos teidän ikäeronne on noin suuri, niin ehkäpä asia olisi tullut jossakin vaiheessa ilmi muutenkin, ilman sairauttakin.

Mutta se menee ohi. Jossain vaiheessa tulee hyväksyminen, jolloin hyväksyt että puoliso on sairas, mutta silti voitte ottaa elämästä irti kaiken hyvän, mitä sillä on annettavana.

Itse ihailin kovasti ystäväni kysyä hyväksyä tuo vaikea asia, puolison sairaus, ja silti jatkaa elämää yhdessä ja nauttia siitä.



Kaurisenergia. Kiitos, huomaan kuinka ihanasti etsit minulle näkökulmia. Mieheni on aina ollut jotenkin sairas , vaikka hyvin selvinnyt. Joten olen tottunut mm. verisuonitautu, ohitusleikkaus, eturauhassyöpä ja muuta sellaista. Joskus haaveilinkin, että kun saisimme edes 10 vuotta olla yhdessä! Toive on toteutunut kolmen kertaisena! Hyväksyn ja hänkin hyväksyy 'nuoruuteni', on sallinut minun tehdä mitä olen halunnut.

Paitsi ei ymmärrä 'huuhaa-asioita'!  Grin Eikä vaihtoehtolääkintää. Jotakin olen saanut hänelle syötetyksi, kuten magnesiumia, omegaa ja sinkkiä. Juuri ja juuri!
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #16 : 25.03.2007 14:50:16 »

En tiedä mistään mitään mutta koen empatiaa Esmiralda  Cry

halein pikkusisko smitten

Sielläkö se 'pikkusisko' piiloittelee, noin kauniissa puussa! Kiitos sinulle pikkusisko Ardith!
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #17 : 25.03.2007 14:53:03 »

Valoa, iloa ja rakkautta sinulle Esmiralda  smitten

Olet todellakin pitkälle päässyt tässä elämässäsi, kun sinuun noin paljon luotetaan ja tukeudutaan... Altzheimerin tauti kertoo ihmisestä, joka on todella paljon ajatellut ja tehnyt 'ajatus'-työtä toisten ihmisten hyväksi - hän kokee ettei hänen neuvojaan ole riittävästi arvostettu, joten hän on jättäytynyt 'toisten neuvojen' varaan.

Olet ollut oikeilla jäljillä, kun olet häntä hoitanut ravintolisillä. Esim omega3 rasvahappojen vaikutus aivoihin on todellista - samoin kuin epäsuorien antioksidanttien (esim. Naturesin Cognicore, jota juuri lanseerataan markkinoille, mutta täällä ei saa mainostaa, joten ei siitä sen enempää).

Elektra, olet ihan oikeassa, että mieheni on todella tehnyt kauheasti työtä, sekä fyysistä että henkistä.
Hän oli pitkään vastuullisessa tehtävässä ilman koulutusta. Hän joskus nauroikin, että 'kunta ja valtio' ovat vieneet hänen sydämensä. Se kun meinasi loppua.

Kiitos myös Maaritalle ja Diamondille! Onpas ollutkin ihmeellinen tunne valitella tällain...
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
K-NRJ
Moderaattori
Astroholisti
*****
Viestejä: 2620


PUNAINEN PAHOLAINEN - RED DRAGON


Profiili
« Vastaus #18 : 25.03.2007 15:03:39 »

Nuo mietteeni ovat aivan lähiympäristöstä. Isäni on 10 vuotta äitiäni vanhempi, ja vaikka molemmat ovat terveitä (suvussa ei ole mitään sairauksia) niin äitini tietää että todennäköisesti hän tulee jossain vaiheessa elämään loppuvuotensa yksin. Sitten kun se aika koittaa, pitää katsoa miten hän pärjää -heillä kun on pitkä tiivis taival takanaan. Täytyy toivoa että he osaavat arvostaa sitä että ovat saaneet elää terveenä pitkän elämän.

Kun olen seurannut tuon toisen ystäväpariskunnan elämää Alzheimerin varjossa, niin kyllä siinäkin on hyviä hetkiä. Paljon riippuu asenteesta. Varmasti se on raskasta, varsinkin siinä vaiheessa kun sairas äksyilee ja kiroilee, vaikka toinen auttaa minkä ehtii. Mutta pitää osata "ottaa kiinni" hyvistä hetkistä ja joskus repiä huumoria asioista. Tavarat saattavat kadota hassuihin paikkoihin, ja vaikka asia ei ole hauska, niin onko se nyt väärin jos joskus naurahtaa tilanteelle.

Ai niin, myös tuo tuntemani potilas teki paljon töitä ja oli yrityselämässä todellinen "AIVOT". Oliskohan pitkä, stressaava ura osasyynä tautiin? Vai onko taudille todettu aiheuttajaa?
tallennettu

Au Kauris, AC Rapu, Kuu Rapu
MC & Merkurius & Venus Vesimies
Punainen Galaktinen Lohikäärme
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #19 : 25.03.2007 15:52:30 »

Hassua ja niin pinnallistakin näissä jutuissa on yks juttu, jota minun on vähän vaikea niellä.

Se siivottomuus. Hän ei vain näe.  Undecided

Minä rapuihmisenä kärsin, kun yritän siivota ja pitää paikkoja kunnossa, niin on kuin toinen ei todella välittäisi mistään. Ei hän sitä tahallaan tee, ei vain näe.

Kuitenkin, olen tässä jo teidän kanssa löytänyt monta hyvää puolta!  smitten
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Sister of Night
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 385



Profiili
« Vastaus #20 : 25.03.2007 19:34:11 »

Pakko oli kantaa omakin korteni tähän kekoon, niin läheltä tuo Alzheimer on koskettanut myös omaa elämääni. En tiedä osaanko millään lailla auttaa, mutta kun nyt kertoilla omista kokemuksistani, ja sanoa, että jos haluat jutella niin tähän osoitteeseen kyllä voi.  Smiley

Mummoni, jonka kanssa olemme aina olleet todella läheisiä (ja joka viime keväänä siirtyi toiselle tasolle), sairasti alzheimeria kauan aikaa. Siinä heti tulee lohdutuksen sanana mieleen, että edistyminen on todella yksilökohtaista, ja tietty määrä arjen rutiineja, ja tietty määrä sitten taas aktivoivaa toimintaa voi pitkittää sen etenemistä jo vaikka kuinka.

Jos sinusta tuntuu turhautuneelta tai vihaiselta, niin se varmasti kuuluu sinun omaan hyväksymisprosessiin. Muista, kuinka olin mummolleni todella vihainen kauankin aikaa. Joskus teki mieli oikein ravistella häntä hartioista ja huutaa, että tule nyt takaisin!!!

Mummolla homma eteni kanssa pikkuhiljaa. Ensin unohteli kaikkea pientä ja sitten jo vähän isompaakin. Todella monta vuotta hän kutienkin silti asui yksin ja pärjäsi omillaan. Jossain vaiheessa siirryttiin siihen että meidän perhe tai kotipalvelu vei ruoat kotiin, mutta vasta ihan muista syistä hän vuosi sitten talverlla jotui sairaalaan ja sitä kautta vanhainkotiin.

Jos miehesi kieltää sairauden olemassaolon, niin sekin lienee kai normaalia. Meidän mummo, joka oli syönyt erilaisia sydänlääkkeitä sun muuta ties kuinka monta vuotta, "muuttui" omasta mielestään yht äkkiä täysin terveeksi, eikä hänessä ollut mitään vikaa. Heitti lääkkeet salaa suustaan roskiin jos ei katsonut että nielee ne mahaan asti, ja mistään alzheimerista ei voinut puhuakaan.

Kaikista raskainta oli tietty nähdä toisen persoonan muuttuvan, ja ikäänkuin rapistuvan pikkuhiljaa pois. Ajan kuluessa hän oli aina yhtä vähemmän se mummo, jonka olin tuntenut. Lohduttavaa oli se, että minut ja meidät läheiset hän muisti jollakin tapaa loppuun asti.

Se kannataakin muistaa, että sinun läsnäolo ja puuhaaminen on hänelle varmasti yhtä tärkeää kuin ennekin, vaikka hän ei sitä ehkä osaa näyttää..varmasti nimittäin siin ätuntee itsekin itsensä hölmistyneeksi ja jotenkin hukassa olevaksi kun yht äkkiä oma pää ei toimi "normaalisti".

Mummo ainakin ilahtui aina silminnähden kun häntä meni tapaamaan, vaikka ei siinä loppuvaiheessa oikein mitää enää puhunutkaan. Nautti sitten vaan siitä, että oltiin läsnä ja me juteltiin kuin ennekin, käytiin kävelemässä ja niin edespäin.

Ja just tuo huumori, josta Kauriesenrgiaa puhui, on hyvä muistaa. Varskinkin siinbä vaiheessa, kun potilas itse on hyväksynyt tilansa, niin kyllä sitten varmasti osaa jo  naureskella itselleen ja ottaa vastaan hyväntahtoista pilailua joskus.

Mitään varsinaista apua tai neuvoja en osaa oikein antaa, mutta toivon teille kaikille paljon jaksamista ja valoa.  smitten Ja kannattaa tosiaan pitää elämä vireänä (siis ihan yhtälailla sinun kun miehesikin) niin se kyllä pitää satavarmasti aivotkin paremmassa vireessä!!!
tallennettu

- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Mitä?
- Muistuta mua, että mä etsisin valoa.
- Okei.
  Tauko
- Muista etsiä valoa.
- Ei vielä, tollo.
- Millos sitten?
- Sitten kun mä olen unohtanut sen.
- Okei.
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #21 : 25.03.2007 21:15:37 »

Kiitos todella!!! Sister of Night!
Tärkeää saada kuulla muiden tuntemuksia!

Olemme suunnitelleet pitkää automatkaa poikamme luo Kotkaan ensi kesänä, kierrellä hitaasti ja katsella kaikkea, en jaksaisikaan ajaa pitkään. Uusissa maisemissa kaikki kotihankaluudet ja sairaudet unohtuvat. Olemme nauttineet aina yhdessä matkustamisesta, uskon että vieläkin.

Se tuo huoli painaa, kun on rankka päivätyö. Mutta aina hän minua kahvin kanssa odottaa, vaikka se on usein kiehunut yli ja sakkoja on pitkin ja poikin. Ei hän osaa siivota kaikkea pois. Ja pannukahvia sen olla pitää!

No joo! Ei pitäisi katsoa vielä pahempia päiviä, vaan nauttia että vielä ollaan näin hyvin, tässä ja nyt!

Ja kiitos, kun tietää kenen puoleen kääntyä, kun oikein pännii ja resurssit meinaa loppua.  Shocked

tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
*yildirim*
Astroholisti
*****
Viestejä: 1922



Profiili WWW
« Vastaus #22 : 27.03.2007 20:21:24 »

tiedän esmiralda tunteesi... itsellä on mummollani noin 2 vuotta sitten todettu sama sairaus. hetkeksikään ei häntä voi enää yksin jättää ja on ollut aikamoista sompailua tämä sukulaisten kanssa että kuka milloinkin voi hänen luonaan olla...yknäisen ihminen kun muuten on. miehesi on hyvin onnekas että hänellä on koko ajan sinut vierellä.voimia ja jaksamista sinulle paljon lähetän.
tallennettu

maarita
Astroholisti
*****
Viestejä: 1080



Profiili
« Vastaus #23 : 28.10.2008 20:34:40 »


Hei Esmiralda ja muut

Osui silmiini tämä topic, joten päätinpä kysyä missä mennään tällä hetkellä?

Onko lääkitys purrut, ja mitä uusia oireita on ehkä ilmaantunut.

Voimia Esmille!
tallennettu

*Aurinko, Venus ja Neptunus Neitsyt
*Nouseva Vaaka
*Kuu, Saturnus ja Uranus Härkä
*Merkurius, Pluto ja Ceres Leijona
*Mars Kauris
*Jupiter Oinas
*Chiron Rapu

*Maya, Sininen Magneettinen Kotka
*Kiinalainen Jänis
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #24 : 28.10.2008 21:18:13 »

Voi kiitos muistamisesta!

On toki lääkitys purrut ja kun ukkoni on saanut tahdistimenkin sydämelle, jotta se löysi tasaisemmin ja ne keuhkokuumeet eivät iskisi niin herkästi, on tilanteeni aika hyvä.

Alzheimer iskee päälle heti kun kuntokin heikkenee. Kuumehoureissa hän on aivan sekaisin.

Mutta muuten. Itse sanoo, että alkaa unohtelee enemmän ja enemmän. Esim. mitä sinä päivänä tekikään. Ja sotkee, laittelee astioita ja tavaroita mihin sattuu.

Pääasia ettei luonne ole vielä muuttunut.  smitten

Mutta pitkälle hän minun elämääni 'määräilee' eikä se ihan huono asia ole. Minun kiivasta menoa on jarrutellut ja olen huomannut, että hitaammin kulkeminen on minullekin hyväksi.

En ajattele kuin päivä kerrallaan. Uskon, että tämän talven voin ihan vapaasti vielä käydä töissä. Olen tosin varannut itselleni apuvoimia.  Wink
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Elektra
Astroholisti
*****
Viestejä: 1558



Profiili
« Vastaus #25 : 01.12.2008 12:45:47 »

Voimia ja jaksamista sinulle Esmiralda!  smitten
tallennettu
kuunkulta
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 4



Profiili
« Vastaus #26 : 15.12.2008 10:36:42 »

Voimia sinulle, Esmiralda! Muistisairaudet ovat kammottavia ja tuntuvat jotenkin nielaisevan kokonaan läheisen persoonallisuuden. Äidilläni oli alzheimer, tämä vuosi 2008 oli jo hyvinkin vaikea koska lääkitystä ei alettu tarpeeksi ajoissa /löydetty sopivaa. Ja itse olin vuosi sitten uupunut, niin uupunut ja tuntui ettei äitiä enää ole, on vain tyhjin silmin katsova vanhus. Mutta oli hetkiä jolloin äiti tuli "takaisin", yleensä aamut olivat hyvää aikaa. Sitten kun jo muutenkin sairauksien väsyttämä keho uupui, vaipui hän myös jonnekin pois. Hänellä kun oli jo väsynyt sydänkin jota enää tahdistin ei kovin pystynyt auttamaan ja verenkierto ja sitä kautta hapen kulku aivoihin oli vaikeaa. Pahinta minusta oli voimakkaat harhat joita äiti näki. Ja epäilys ja pelot. Mutta onneksi hän ei koskaan menettänyt luottamusta minuun, sillä se olisi omaiselle hyvin raskasta.

Äiti joutui muun sairauden takia kesällä sairaalaan. Niihin aikoihin aloin jo kyseenalaistaa käsityksiäni sielusta yms. Johtui lähinnä siitä että tuntui niin kammottavalta että jonkun persoonnalisuus katoaisi niin täysin ja mietin jo, että onko todellakin niin että meidän sielumme onkin vain aivojen harha joka katoaa kun muisti menee. Mutta sairaalassa lääkitystä korjattiin ja ennen kaikkea ruokailu oli säännöllistä - kotona oli vaikea saada tarpeeksi ravintoa kun äiti ei enää muistanut kokea nälkää. Sairaalassa ollessaan äiti tuli takaisin, oli ihmeellistä että hänen kanssaan pystyi puhumaan niin kuin reilua vuotta aiemmin - hän kun oli ollut monta kuukautta hukassa. Ja minun uskoni palautui siihen, että on meissä jotain muuta kuin aivojen harha. Ehkä aivot on sielun työväline joka epäkuntoisena voi saada ihmisen katoamaan... Ja meillä oli todella ihania hetkiä äidin kanssa kun muisteltiin - hän todella muisti- ja sovittiin asioista, kuten siitä että ollaan yhdessä vielä vaikka toisen maallinen vaellus loppuukin. Äiti menehtyi viime kuussa.

Mutta muista pitää huolta itsestäsi, tuo sairaus on niin julma ja omaisia raastava että on oikeasti muistettava myös itsensä. En osaa muuta, kuin koko sydämestäni toivottaa jaksamista sinulle!
tallennettu

Elämä on kuolleiden unta
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #27 : 15.12.2008 16:30:39 »

Todella paljon kiitoksia Kuunkulta, kun kerroit kokemuksistasi!

Huomasin jo kolme vuotta sitten mieheni hortoilun monissa asioissa ja otinkin vuorotteluvapaata. Huomasin myös, että kun hän ei halunnut 'lisää lääkkeitä' kuten hän ravinnosta sanoo, olin nyt päällepäsmärinä niitä muistuttamassa ja ravinnosta muutenkin. Hänhän reipastui! Sitten onneksi sain hänet muistiklinikalle ja alzheimer paljastui.

Uskon, että olisin samanlaisessa tilanteessa kuin sinä olet ollut, jos en olisi lisännyt mieheni ravinteita ja saanut varhaisessa vaiheessa tuon kalliin lääkkeen. Ravinteitahan ei vieläkään jaeta mm. hoitokodeissa.

Nyt varasin kylpyläloman meille molemmille tammikuussa, jolloin hänellä on synttärit ja toivon, että on vielä virkeä siitä nauttimaan.
Onneksi se Kauriin tarkka luonne korostuu, eikä epäluuloja tai aggressiota vielä näy!

Tiedän että vielä on helppoa ja tiedän että tilanteet eivät helpotu ainakaan. Pääsen toki itsekin pian eläkkeelle, enkä varmaan pääse aivan ylenpalttisesti hermojani lepuuttamaan....

Sinulla on hyviä muistoja! Toivon, että olet tilanteesta jo voimistunut!
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Ajatus
Astroholisti
*****
Viestejä: 2365


Linnunradan liftari


Profiili
« Vastaus #28 : 17.12.2008 16:40:14 »

Koskettavia kertomuksia täällä. Koskaanhan ei tiedä, osuuko tämäkin joskus myös omalle kohdalle. Koettakaahan jaksaa, te sinnikkäät omaiset!
tallennettu

Aur Kalat (Aur-Jup 1. huone)
Asc Kauris
Kuu Vesimies (Kuu-Mer 1. huone)
Esmiralda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5773


Minne tie vie...


Profiili WWW
« Vastaus #29 : 17.12.2008 20:59:45 »

Voi kiitos, hyvät ystävät!

Ei tässä hätää vielä tai nyt taas, monesti on ollut jo muiden sairauksien kanssa täpärällä.

Kylän ihana yhdistysnainen on sairaalassa syövän vuoksi eikä kuulemma enää selviä. Voi kun se lamaannuttaa...ja luulin, että hän selvisi. Cry

Kiitetään omasta terveydestä! Pidetään sitä yllä!
tallennettu

Nousu Skorpioni (Jousimies)
Chiron Skorpioni
Aurinko, Venus ja Merkurius Rapu
Kuu Kalat       
Pluto ja Saturnus Leijona
Jupiter Jousimies
Mars Neitsyt
Neptunus Vaaka
Uranus ja Ceres Kaksonen

Maya, Punainen Itsevallitseva Kuu
Kiinalainen Rotta
Kelttiläinen Omenapuu

OLLAAN IHMISIKS
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: