Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kokemuksia Steinerkoulusta tai Antroposofiasta?  (Luettu 17363 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #15 : 28.02.2006 22:07:11 »

Muistan vain ekaluokkalaisena kun äitini ihmetteli, että mitä ihme koulua nuo lapset käyvät kun kaverini oppi lukemaan paljon minua myöhemmin ja heillä ei tosiaan ollut mitään koulukirjoja jotain kumma vihkoja joihin olivat itse taiteilleet jotain...

Tuo on juuri se pointti, mikä minua askarruttaa. Ja se, ettei siellä anneta arvosanoja ennen yhdeksättä luokkaa. Jollekin sopii, kaikille ehkä ei. Miestäni mietityttää myös se, ettei opettajilla ole pedagogista pätevyyttä.

Mutta jatkan harkintaa oikein syviä pohjamutia myöden, enkä unohda intuition ääntäkään  :Smiley
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
Mira
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 14


Profiili
« Vastaus #16 : 02.03.2006 03:56:39 »

Hei Synapsi!

Minulla on vain muutama ystävä, jotka ovat koulun käyneet, mutta heistä kyllä vaistoaa sen että ovat saaneet elämäänsä rikkautta sieltä, ovat muihin ystäviini verrattuna jotenkin paljon tietoisempia tästä kaikesta elämästä...tuo peruskoulu kun ei mitään erikoisia eväitä elämän alkuvuosiin anna..tai ainakaan se koulu ei antanut, minkä minä olen käynyt.
Suurimmat steinerkoulun paheksujat ovat kokemukseni mukaan sellaisia joilla ei ole tuon taivaallista tietoa koko paikasta ja omia mielikuviaan heittelevät ilmaan..surullista tässä on se, että suurin osa ihmisistä uskoo sitten kaiken sen soopan mitä sellaiset ihmiset puhuvat Sad
Ihanaa, että varasit lapsellesi paikan kouluun, hän voi takuulla olla tyytyväinen tekemääsi päätökseen. Minä olen itse varannut paikat lapsilleni steinerkouluun, heti kun olen synnytyslaitokselta kotiin ehtinyt  Grin Tosin aika monta vuotta joudun vielä odottamaan, ennenkuin he koulutaipaleensa aloittavat. Mutta odotellessa voin itse opiskella aihetta ja se on muuttunut sen mielenkiintoisammaksi mitä enemmän sitä tutkii...
Ja lapsihan voi tosiaan mennä sinne peruskouluun sitten jos tuntuu että tuo koulu ei ole häntä varten.
tallennettu

Nouseva Jousimies
Aurinko Leijona
Kuu Neitsyt
KeltainenYliääniSiemen
Tuli Käärme
Mirjam
Vieras
« Vastaus #17 : 02.03.2006 10:27:17 »

Minä aikanaan yli kymmnen vuotta sitten, ensimmäisen lapseni kohdalla tutustuin Steiner-kouluun ja Rudolfin yms. muiden kirjallisuuteen yms. Kävin tutustumassa kyseiseen kouluun paikanpäällä yms.
Tarkoitus oli siis poika tuonne kouluun sitten aikanaan laittaa, kun tulee kouluikään. Kuitenkin ehdimme muuttaa 'muille maille' ja niin kauaksi kyseisestä koulusta ennen koulun alkua, että se vain sitten jäi.

Seuraavaksi sitten kun tuli nämä 'iltatähdet' , ilmoitin heidätkin steiner-kouluun. Kun tuli eskarin aika, kävimme tutustumassa paikallisessa steiner-päiväkodissa, jonne lasten oli tarkoitus mennä...
Minulle se henk.koht oli pettymys. Ymmärsin, että ei ole merkitystä minkä opin takana opettaja tai opettajat on, vaan siitä, mikä ihminen on sisimmiltään ja sydämeltään..
Oppi ja teoriat oli mennyt perille ajatuksena, mutta minkäänlaista sydämen kokemusta ei löytynyt...silkkaa ulkokultaista teoriaa...sellaista hiljaisella äänellä puhumista..'ollaan enkeleitä jo' tyyliin  Wink ja ihmisyys kadoksissa...
Joten totesin vain, että ei ainakaan tämä Steiner-koulu ja -eskari, ole minun kokonaisia lapsiani varten.

Lähinnä itse koen, että Steiner-koulu on sopiva sellaisille neutraaleille ja ns.'kilteille' lapsille...
Niinsanotut 'maailma muuttajat' eivät välttämättä sopeudu steineriin. Ja toisaalta myös ajattelen jo niinkin, että vaikka Steiner-kouluissa idea on hieno, se 'syö itse itseään'. Kahtaijakautuneisuus lisääntyy...
Ja toisaalta, olemmehan nähneet, miten muutkin opit menee 'piloille' ja niiden ydinajatus kärsii, jos niistä tehdään itse itsessään oma erillinen oppi ja suuntaus, taikka uskonto...kahtijakautuneisuus vain lisääntyy.

Koen myös niin, että jos löydän itse sisältäni 'Steinerin-ydin ajatuksen' ja jos se istuu minulle ja lapselleni, voin toteuttaa sitä normaalissakin peruskoulussa.
Siten vien sitä ajatusta ja muutosta eteenpäin siellä missä sen muutoksen olisi ehkä hyvä tapahtua, enkä eristäytymällä oppini kanssa muista.

Kaikki lapset tarvitsee muutoksia peruskoulu järjestelmään. Jopa hekin, joiden vanhemmat eivät näe mitään muuttettavaa peruskoulun järjestelmässä. Kuka ajaa näiden lasten asiaa?

Itse olen nyt keskittynyt siihen, että mitä 'epäkohtia' tulee vastaan ns.'tavallisessa' peruskoulussa, puutun niihin. Olen aktiivinen ja otan osaa kaikkeen ja vaikutan. Sillä tapaa koen saaneeni muutoksia, ehkä pieniä, mutta muutoksia, jotka todella tapahtuvat siellä, missä tuleekin tapahtua.
Ja koen myös niin, että jo se, kun kertoo oman näkemyksenä, ja on yhteydessä opettajiin, vaatii syvällisiäkin keskusteluja, jää kytemään opettajan 'mieleen', vaikkakaan ei heti siinä hetkessä kantaisikaan hedelmää. Se voi kantaa hedelmää, jonkun toisen lapsen kohdalla...
Eikä tarvitse mitään 'julistaa' erikseen tai olla liikkeellä mielellä 'minä opetan näille opettajaille jotain', vaan ihan nimenomaan ihmisinä, kohtaamalla ja eteen tulevien asioiden kautta. Ei erikseen hakemalla jotain mistä purnata ja valittaa.
Mutta tämä on vain minun näkemykseni ja kokemukseni. Ja todellakin näitä kouluja on erilaisia ympäri suomen.
Ja todellakin pidän tärkeämpänä jokaisen opettajan persoonallisuutta ja sydämen avoimutta kuin sitä, mitä oppia hän tukee ja lukee.
 smitten
« Viimeksi muokattu: 02.03.2006 10:53:33 kirjoittanut Mi-Olea » tallennettu
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #18 : 02.03.2006 12:21:11 »

Kiitokset mielipiteistänne MTM ja Mi-Olea

Ja todellakin pidän tärkeämpänä jokaisen opettajan persoonallisuutta ja sydämen avoimutta kuin sitä, mitä oppia hän tukee ja lukee.

Niin minäkin, ehdottomasti. Mitä enemmän elämää olen oppinut tuntemaan, sen vähemmän tiukat opit ja ismit minulle merkitsevät. Kunnioitan toki muiden vakaumuksia.

Oikeasti persoonallaan työtä tekeviä olen ilokseni tavannut kehitysvammaisten kanssa työskentelevistä henkilöistä. Ja usein erityisopettajista. Aivan upeaa tilannetajua ja tässä hetkessä kuulolla olemista. Minusta on alkanut tuntua jopa siltä, että lapseni on suorastaan onnekas, kun saa olla tekemisissä näiden huipputyyppien kanssa  Cheesy

Kunpa sinne tavalliseen peruskouluunkin saataisiin lisää tällaisia luovia tyyppejä. Pitääkö olla diagnoosilla varustettu erityislapsi saadakseen edes hieman inhimillistä ja kiireetöntä kohtaamista?  uglystupid2  Teet arvokasta työtä Mi-Olea, kun jaksat seurata ja puuttua epäkohtiin.
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
Mirjam
Vieras
« Vastaus #19 : 02.03.2006 13:55:26 »

Juu, siis erityisopettajien joukossa on suurin osa aivan mahtavia persoonia ja sydämestään työtä tekevät. Lähinnä itse olen tutustunut 'tarkkis-luokan' opettajiin (noh, en ite päässyt kyllä, mutta kaverit parhaat oli siellä)ja heillä oli hieno 'ote työhönsä' ja lapsiin ja nuoriin. Auktoriteettia ei vaadittu kunnioittamaan, vaan he ansaitsivat sen sen ihan itekseen.. olivat kunnoitettavia... Smiley

Myös näissä lasten- ja nuortenkodeissa on todella ihania opettajia. MUTTA myös ihan peruskoulussakin. Ja miksei Steiner kolussakin...  Wink
Ja sitten lisäksi muut erityisalat.

Löydätte varmasti teidän lapselle sopivan vaihtoehdon!
 smitten
tallennettu
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #20 : 02.03.2006 13:58:04 »

Minulla on vain muutama ystävä, jotka ovat koulun käyneet, mutta heistä kyllä vaistoaa sen että ovat saaneet elämäänsä rikkautta sieltä, ovat muihin ystäviini verrattuna jotenkin paljon tietoisempia tästä kaikesta elämästä...

Ihanaa, että varasit lapsellesi paikan kouluun, hän voi takuulla olla tyytyväinen tekemääsi päätökseen.

Hei "Synapsi"
Jokainen lapsen äiti ja isä
haluaa lapselleen parasta.
[/color]



Kuuntele "sisäistä ääntäsi",
tiedät mikä on oikea valinta
juuri teidän lapsenne kohdalla.


Toivon,
että saan tyttäreni
kirjoittamaan tälle osiolle
kokemuksensa
Steiner-koululaisena.
[/color]
Ystäväpiiri on ainakin sanonut,
että tyttärestäni näkee,
että hän on saanut
hyvät eväät em. koulusta.

Henkisesti vahva ja
tietää mitä tekee.

Toki tässä tulee
myös lapsen luonne ym.
ominaisuudet huomioon.
Lapsen omia ominaisuuksia
koulu vahvistaa.

Steiner koulun oppi
toimii sitä paremmin,
mitä suurempi
oppilaslukumäärä on.

[/color]
Onneksi ns.
tavallisessa koulussa
on pieniä ryhmiä
vilkkaille lapsille.
Jotakin on tavallisen
koulun puolella
tapahtunut.


(http://www.steinerkoulu.fi/spypalkki.gif)

http://www.steinerkoulu.fi/

http://www.steinerkoulu.fi/steinerkoulut.htm

http://www.steinerkoulu.fi/paivakoditkopio.htm

http://www.steinerkoulu.fi/yhteisot.htm

http://www.steinerkoulu.fi/spy.htm

http://www.steinerkoulu.fi/spy.htm

http://www.steinerkoulu.fi/steinerpeda.htm

http://www.steinerkoulu.fi/steinerpeda.htm

http://www.steinerkoulu.fi/steinerpeda.htm

http://www.steinerkoulu.fi/linkit.htm


 smitten  Elämänilo   smitten


edit: sähköpostiosoite poistettu -Annikki
« Viimeksi muokattu: 26.03.2006 05:13:04 kirjoittanut Annikki* » tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #21 : 02.03.2006 20:08:47 »

Olin kursseilla Rovaniemellä, ja siellä oli eräs steineropettaja. Vierailinkin teatterissa katsomassa heidän Molierin näytelmää. Upea kokemus!

Siinä sivussa hän esitteli nettisivujaan. Joten netistä löytyy, ainakin Rovaniemellä.
tallennettu
Riitta
Astroholisti
*****
Viestejä: 2899



Profiili
« Vastaus #22 : 03.03.2006 19:18:45 »

Hei Elamanilo
Olen ehdottomasti sita mielta, etta Steiner koulussa annetaan lapsen egolle paremmat mahdollisuudet kun tavallisessa koulussa, erityisesti luovuuden kehittaminen, ei ns.hauki on kala opetusta.
Terkkuja Diamond
tallennettu
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #23 : 03.03.2006 19:28:02 »

Luovuus, mielikuvituksen käyttä ja ideointi onkin pienille lapsille ehdottoman tärkeätä, myös se, että heidän ajatteluansa arvostetaan.

Tämän päivän koulussa on niin kauheasti muuta, on tekniikka, yhä paheneva kilpailu kaiken sen kanssa, jossa olemme näyttäneet taitoja maailmallakin, mm. äidinkieli ja matematiikka. Eikö mitä, niissäkin yhä vain kiristetään tahtia.

Kun taas luovien aineiden mukanaolemisesta ja tuntimääristä, kuten kuv.taito ja musiikki, saa kynsin hampain pitää kiinni. Arvostuskysymys!!! Joskus se väsyttää, turhauttaa ja vihastuttaa.

Siksi monet vanhemmat luottavatkin Steiner ym. samankaltaisiin kouluihin. Valitettavasti on myös niitä, jotka luulevat, että oman lapsen häiriöt tms. paranevat tämän tyyppisissä kouluissa, mutta se ei pidä paikkaansa. Monimutkaisia nämä asiat!
tallennettu
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #24 : 03.03.2006 22:50:33 »

Valitettavasti on myös niitä, jotka luulevat, että oman lapsen häiriöt tms. paranevat tämän tyyppisissä kouluissa, mutta se ei pidä paikkaansa. Monimutkaisia nämä asiat!

Hei metsätonttu!
On todella kiintoisaa lukea näitä kommentteja. Aihe on nyt isosti sydämen päällä, kun pieni poikani opintielle (eskariin) ensi syksynä lähtee. Meillä tilanne poikkeaa kyllä melkoisesti normaalista kouluunmenosta. Onneksi kehitysvammaisille on todellakin oma Steiner-koulunsa täällä Helsingissä. Ja sinne ollaan menossa, jos vaan päästään ja paikka saadaan. Tunkua on sinne niinkuin muihinkin Steinereihin.

Kun kävimme siellä tutustumassa, päästiin seuraamaan musiikkituntia. Voi sitä riemua, opettaja soitti jotain tosi erikoista itse rakentamaansa kielisoitinta (muistutti kanteletta) ja antoi jokaisen oppilaan vuorollaan kokeilla. Huomasin, että nämä lapset saivat olla täysin omia persooniaan ja kylläpä he olivatkin valoisia ja upeita tyyppejä. Tunnin päätteeksi lapset kättelivät  meidät omasta halustaan opettajan jälkeen. Tippa linssissä sieltä lähdin.

Pitäkää peukkuja, että paikka saadaan ja luovuus pääsee kukkimaan  Grin
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #25 : 04.03.2006 01:45:27 »

Voi kyllä pidän peukkuja synapsi!

Sinulla on varmasti ihana, koulua kovasti odottava lapsi!
tallennettu
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #26 : 05.05.2006 09:31:23 »

Hyvin pitelit peukkua metsätonttu!
Sain vihdoin eilen hartaasti odotetun kirjeen, poikani sai kun saikin paikan steineriin!

Voi miten hyvältä voikaan tuntua, nyt aukeaa ihan uudet mahdollisuudet koko perheemme elämässä. On ollut äärimmäisen vaikeaa yrittää sopeutua ns. normaaliin päiväkotimaailmaan pojan kanssa. Hän kun menee ihan omia reittejään. Ja minun vaistoni sanovat, että antaa mennä vaan.

Vielä on paljon tekemistä, että yksilöllisyyttä ymmärrettäisiin ja lapset saisivat kypsyä omaan tahtiinsa. Pitäisi kai iloita siitä, että olemme päässeet oinaspoikani kanssa pioneerihommiin, "kasvattamaan ympäristöä" sietämään erilaisuutta.

Rakastan elämää  smitten
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #27 : 05.05.2006 12:06:55 »

.... Sain vihdoin eilen hartaasti odotetun kirjeen, poikani sai kun saikin paikan steineriin!
..... Vielä on paljon tekemistä, että yksilöllisyyttä ymmärrettäisiin ja lapset saisivat kypsyä omaan tahtiinsa.

Hei "Synapsi"


Onnitteluni koko perheellenne. 
Yksi huoli voitettu ja elämä jatkuu.

(http://austshane.tripod.com/fairy31.gif)

Aurinkoista päivää ja iloa elämäänne



 smitten  Elämänilo   smitten
tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Synapsi
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 473



Profiili
« Vastaus #28 : 06.05.2006 11:48:22 »

Kiitos sinulle Elämänilo!

Elämä tosiaan jatkuu nyt vähän keveimmin askelin.
Toivotan myös sinulle aurinkoa ja lämpöä ihan sinne solujen sopukoihin asti.  smitten
tallennettu

aurinko oinas    askendentti skorpioni    kuu kaksoset    merkurius kalat    venus harka     mars vaaka
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: