Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: 10 centtiä - 1000 euroa - vähän vai paljon  (Luettu 11122 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« : 30.09.2006 20:26:12 »

(http://www.e-maigrir.com/forum/images/smiles/Nvx/question_0.gif)

Hei Ystäväin

Onko sinulle 10 centtiä - 1000 euroa
- vähän vai paljon -

Olen tässä sivusta seurannut
lasteni rahan käyttöä

(http://forums.dealofday.com/images/smilies/cash.gif) (http://www.gottadeal.com/forums/images/smilies/gd_twocents.gif)

10-20 centtiä ei merkitse nuorille mitään

0,50 centtiä - 1 euro - merkitsee jotakin

10 euroa on jo jonkin arvoista

100 euroa

1000 euroa

Milloin joku on kallista

Kysyy kahden aikuisen lapsen äiti


(http://www.e-maigrir.com/forum/images/smiles/Nvx/question_0.gif)


 smitten   Elämänilo    smitten



tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
metsätonttu
Vieras
« Vastaus #1 : 30.09.2006 20:45:22 »

Hei Elämänilo, hyvä keskustelunaihe!

Toinen poika vielä opiskelee. On enemmän kuitenkin jalat maassa. Oli kesän töissä, vasta lopetti ja sanoi, että maksaisi takaisin sen yhden 100 euroa. Noh, sen annan olla. Sanoin, että autan aina kun voin, koska hänellä on opinnot kesken.

Toinen poika lopetti keväällä opinnot. Ei oikein työnteko maittanut, ei saanutkaan (liekö kunnolla yrittikään)ja jäi rahastoon (mikä se nykyään onkin) jota rahaa hän sitten odotteli kaksi kuukautta. Maksoimme kahden kuukauden vuokrat, mutta vain lainaksi. Toisen hän on nyt maksanut. Nyt hän opiskelee lisää, työttömyyskurssi ensi talven.

Mutta tulee kotiin, kun ruokarahat loppuvat ja pyykkiä pesemään ja tonkii onko vessapaperia ja jotakin ylimääräistä ruokaa. Siis peräkamarin poika tietyllä tapaa.

Nyt pyysi 5 euroa. Annoin. On oppinut kunnioittamaan sitä sentään.
Senteillä ei tosiiaankaan ole muuta arvoa kuin työntää ostoskärryyn!
Eurolla saa harvoin enää pullakahvia!
tallennettu
Lari
Vieras
« Vastaus #2 : 30.09.2006 21:03:15 »

Tämä on vähän sama kysymys minulle koska "suuri" on suuri.

Eli suhteutetaan johonkin ennalta koettuun. Henkilökohtaisesti olen ostanut 15v. jälkeen lähes kaiken omalla rahalla. Ruuan tosin vanhemmat maksoivat silloin kun asuin kotona.

Olen omasta mielestäni säästäväinen ihminen ja rahan päälle ymmärtävä, mutta silti kaikki pitää suhteuttaa johonkin. Tavallaan satanen ei ole paljoa mitään, mutta on kuitenkin paljon.

Periaatteessa on hyvä muistaa että kaikki on kallista. K-raudasta voi ostaa porakoneen 89€ - 399€. Onko halpa kone "halpa". Voiko ovh:sta saada alennusta -20%, mielestäni voi.

Rahan arvo kuitenkin laskee kokoajan. Kun olin pieni sain 3-5mk karkkirahaa. Tänäpäivänä vastaava raha on noin 4-5€. Aloitin nuorena 9mk tunti työnteon ja viimeksi olen saanut yli 10€ tunti. (Hieman päälle, totuutta en kerro)

T: Lari * Nykyisin omasta tahdosta työtön* 3kk karenssi, hallittua sanoisin  Smiley
tallennettu
enska
Vieras
« Vastaus #3 : 30.09.2006 21:06:06 »

Nii-in..

Olen sitä sukupolvea, jolle nuo mummot olivat niin paljon tutumpia..
Huomaa kyllä miten kaikki on kallistunut eurontulon myötä..Voi jos nyt tulisi kansanäänestys asiasta, niin tietäisin mihin ruutuun raksin vetäisisin.. tickedoff tickedoff

Kerro kaikki kuudella niin huomaat ettei se juttu ollutkaan niin halpa..Yleinen wc maksaa 6 mummoa, samoin lasi vettä ravintolassa, entäs yksi kirjepostimerkki..Pienistä puroista jne..

Itseäni vanhemmat, erityisesti oikein iäkkäät ovat tosi helposti huijattavissa, kun laskevat yksi yhteen noita euroja: Niin se ja se maksoi VAIN viisikymppiä..Selitä siinä että heititpä juuri kolmesataa markkaa kankkulan kaivoon..

Tässä taannoin kävi niin, että lapseni oli tietämättäni saanut isältään kymmenen euroa. No, sitten vasta sain asian selville, kun  lapsi oli tuhlannut koko rahan lähikioskiin ja irtokarkkeihin!!!  tickedoff tickedoff Täytyy myöntää että aika haloon nostin asiasta.. sitten saarnasin pitkään ja hartaasti mitä KAIKKEA muuta tuolla summalla olisi voinut hankkia tai jos hän olisi säästänyt miten VÄHÄN olis tarvinnut lisätä että se ja se olisi voitu ostaa tickedoff tickedoff

« Viimeksi muokattu: 30.09.2006 21:09:29 kirjoittanut Lemniskata » tallennettu
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #4 : 30.09.2006 21:10:45 »

Eurolla saa harvoin enää pullakahvia!


Hei "metsätonttu"


Ei tuo lastesi tilanne kuulosta lainkaan pahalta.

Tyttäreni opiskelee Tampereella ja käy töissä 10 h / vk
- pärjää siis omillaan

Poikani on intissä
- pärjää toistaiseksi omillaan

Rahan käyttö lapsillani on melko huoletonta
- missähän se ison ja pienen rahan raja oikein menee

Molemmat sijoittivat vuosi sitten 1000 euroa bisnekseen,
jolla ei nyt näytä olevan mitään väliä
- eihän se enää kiinnosta / ei siihen ole nyt aikaa jne.



 smitten   Elämänilo    smitten
tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #5 : 30.09.2006 21:32:22 »

Oon ihan samaa mieltä että jos toi äänestys euroista olis nyt niin...
 tickedoff tickedoff

Oon ollu täysin taloudellisesti omillani sen jälkeen kun muutin pois kotoo 18-vuotiaana. Keväällä oli sen verran tiukkaa, että jouduin vippaan vanhemmilta lainaa ja joskus he haluavat maksaa jotain mitä tarvitsen ja tottakai olen siitä kiitollinen.

Kyllä musta on nykyään tullu oikeesti huolettomampi. Varsinki sen ensimmäisen vuoden ku asuin opiskelijasolussa niin kauhistelin koko ajan kaupassa hintoja.  Shocked Musta tuli ihan suorastaan pihi.  :Smiley Eli siis osaan olla kyllä varsinainen kitupiikki.

Toisaalta mulle tärkeempää on se mitä sillä rahalla saa. Ja onko se sen summan arvonen mitä maksan. Esim maksoin keväällä 51e Depeche moden konserttilipusta, joka kuulostaa aika paljolta, mutta se oli joka sentin arvoinen elämys.

 smitten

Toisaalta, ootteko muuten huomannu että euron myötä on suonu ittelleen useemmin jotain mukavaa ja piristävää, vaikka ei niin ehdottoman tarpeellista kun se on "vaan kympin" tai "vaan parikymppiä". Että ei niin huonoo ettei jotain hyvääkin...  Wink
tallennettu
Lari
Vieras
« Vastaus #6 : 30.09.2006 21:51:16 »

Välikevennys
Ilmainen halipusu  angel Kiss smitten
tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #7 : 30.09.2006 22:01:30 »

Onko se nettiseksiä, jos sanon että pusu takasin.  Kiss :Smiley  smitten

muuten... niin... mitäs mieltä ootte yleensä seksin ostamisesta?  Huh

Eh, eikä toi kysymys nyt liittyny otsikkoon...  Wink 2funny 2funny 2funny *oon tänään oikeesti ihan kummallinen, koittakaa kestää*
tallennettu
Lari
Vieras
« Vastaus #8 : 30.09.2006 22:12:31 »

Seksin ostaminen Huh

Mikä on ostamista, eli suhteutetaan se johonkin. Onhan se tavallaan ostamista ja myymistä jos sydämmen antaa, Vaihtokauppa

Sydän ensin ja sitten kuppi kahvia  Wink
tallennettu
Lilja-82
Vieras
« Vastaus #9 : 30.09.2006 22:17:16 »

Tajusin myöhemmin, että täällä toi on ihan jotenki hölmö kysymys.
Kyllä mä luulen ainakin tietäväni mitä täällä pyörivät tuosta ajattelee.

Voi, virallinen rahayksikkö pitäisi olla sydämen valuutta. Sen pörssikurssi ei heilahtele ja inflaatio ei iske ja jokaisella on sitä ja paljon.

 smitten smitten smitten
tallennettu
Valo
Vieras
« Vastaus #10 : 30.09.2006 22:43:42 »

Ja riittävästi rahaa on aina silloin kuin huomaan että enhän tarvitsekaan sitä ihanaa hilavitkutinta ja XC90:ä tai messuvoittajataloa tai muuta itsensä ulkopuolista tyydyttäjää tai muuta egonjatketta - noh, aivan kuin voisin jotenkin muutenkin kuin ajatuksen tasolla haaveilla.. Kymppi on paljon kun laskee ruokaostosten hintaa ja tonni voisi kadota laskuihin ja lyhennyksiin aivan miten päin vaan eikä ees riittäisi. Mutta jos tavoittelee sitä mitä sydämen teoilla saa niin sitä on hyvin vähän mitä oikeasti tarvitsee Smiley
tallennettu
Jasca
Vieras
« Vastaus #11 : 01.10.2006 17:41:18 »

Eihän se ole hullu joka pyytää, vaan se joka maksaa!
Minun mielestäni euro ei ole nostanut hintoja juurikaan. Ennen kaupasta sai satasella kassillisen evästä ja hinta on edelleen sama satanen - missä hinnannousu? Tunnustan sen verran, että äänestän jaloillani kahviloissa ja baareissa, koska baarissa saan pienen kupillisen kahvia hintaan 1.50 e ja kaupasta saan tarjouksesta samalla rahalla koko kahvipaketin. Jos suurin osa ihmisistä äänestäisi jaloillaan näissä pikkujutuissa, niin kyllähän hinnat normalisoituisivat. Joten päädymme luontevaan johtopäätökseen
KAUAN ELÄKÖÖN EURO, JOKA TEKI SUOMEN KANSASTA NIIN VARAKKAAN ETTÄ ME ILOLLA MAKSAMME YLIHINTAA!
(http://www.russianmeetingplace.com/forums/images/smilies/9treasure.gif)
tallennettu
Valonkantaja
Vieras
« Vastaus #12 : 01.10.2006 18:03:17 »

Minä olen ihminen, joka kauhistuttaa lähiympäristöä leväperäisellä rahankäytöllään. Vaikuttaisiko tähän jupiter vesimiehessä 2. huoneessa... coolsmiley

Minä yleensä tarjoan, jos menen jonkun kanssa kahville/syömään... Koska minusta se on kivaa. Jos minä näen jotain kivaa, niin ostan sen. En tietenkään mitään tarpeetonta. Harvemmin katson hintaa kauhean tarkasti. Ostan luomuruokaa vaikka se on kallista. Lahjoitan aina 2-20€ kun näen punaisen ristin tms. keräyslippaan... Lainaan rahaa mielelläni. Tälläkin hetkellä kaksi ihmistä on mulle yhteensä 1300€ auki. Minä olen sanonut että maksakaa kun jaksatte. Oikeastaan käyttäytymiseni voisi näyttää siltä, että yritän epätoivoisesti päästä rahoistani eroon.. Grin

Taidan olla jumalten lempilapsi tässä asiassa. Tein sitten töitä tai en, minulla on aina rahaa. Olen ollut aina hyvätuurinen rahapeleissä. Olen saanut myös kaksi perintöä.

Luulen että rahallinen tulevaisuuteni on turvattu ja pitkälti sen taika on huolettomassa asenteessani - pistän rahan kiertämään ja luovun siitä iloisesti - se tulee iloiten takaisin.
tallennettu
the_planet
Vieras
« Vastaus #13 : 01.10.2006 18:27:27 »

Ennen kaupasta sai satasella kassillisen evästä ja hinta on edelleen sama satanen - missä hinnannousu?

Yhdyn tähän  Grin

Vaikken hampurilaisravintoloissa kamalasti vierailekaan niin olihan ennen 5mk ja 10mk päivät nykyisin 1€ ja 2€ päivät.
Myöskään kaupasta 20€:lla et saa mitään, melkeimpä vois 20€ setelin laittaa vessapaperiksi...  2funny
tallennettu
Elämänilo
Astroholisti
*****
Viestejä: 6358


Iloa, Valoa ja Rakkautta kaikille


Profiili
« Vastaus #14 : 01.10.2006 22:08:13 »

Myöskään kaupasta 20€:lla et saa mitään, melkeimpä vois 20€ setelin laittaa vessapaperiksi... 

Hei "the_planet"


Saathan sinä ainakin 20 euron edestä vessapaperia (http://forums.dealofday.com/images/smilies/cash.gif)
- kaupan paperi on seteliä pehmeämpää ja riittoisampaa



 smitten   Elämänilo   smitten
tallennettu

aurinko merkurius mars neptunus vaaka , askendentti vesta neitsyt , venus IC saturnus juno skorpioni , jupiter uranus pluto leijona , chiron ceres kauris , kuu pallas kuunsolmu jousimies , MC harka
Sivuja: [1] 2
  Tulostusversio  
 
Siirry: