Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Rypsiöljystä  (Luettu 6969 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
unelmassa
Vieras
« : 20.11.2011 11:50:27 »






                             http://www.virgino.fi/usein-kysyttyae.
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #1 : 21.11.2011 11:12:25 »

Siitä voi aloittaa, että koskaan en usko jäävien tarinoita: Jos joku myy rypsiöljyä, siihen mitä  hän sanoo sen terveellisyydestä ei juuri ole luottamista.

Toiseksi: Rypsiöljy näyttää koeputkessa hyvältä, kun katsotaan omega-3 ja omega-6 suhteita. Omega-3 on siinä kuitenkin muodossa, jossa elimistö ei kykene hyödyntämään sitä juuri lainkaan. Näinollen rypsiöljystä saa käytännössä - riippumatta niistä koeputkessa mitatuista omegasuhteista - lähes pelkästään omega-6 rasvahappoja.

Kun ihminen saa niitä jo muutenkin liikaa ja rypsiöljystä sitten vielä lisää, en katso omalle elimistölleni sopivaksi käyttää rypsiöljyä. Saranoiden rasvaamiseen ja biodieseliksi se toki sopii. Ylimääräinen omega-6 saanti ei nimittäin ole mikään pikku ongelma: Liialliset omega-6 rasvahapot aiheuttavat tulehduksia, syöpää ja ihon ennenaikaista vanhehemista.
« Viimeksi muokattu: 21.11.2011 11:38:38 kirjoittanut Eklektikko » tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #2 : 21.11.2011 17:10:32 »

Itse käytän vain voita ja oliiviöljyä.

Kaikkien kasviöljyjen ongelma on härskiintyminen: Oliiviöljy on ainoa kasviöljy joka ei härskiinny niin sitten millään. Tämän vuoksi sitä käytettiin antiikin aikaan mm. ruumiiden säilöntään...  Wink

Kaikkien muiden kasviöljyjen kohdalla ongelma on se, että härskiintymättöminä ne ehkä saattavat mahdollisesti sisältää jotain terveellistäkin, mutta härskiintyvät niin nopeasti että suurin osa pulloa lentää sitten helskuttiin. Tästä hyvänä esimerkkinä pellavaöljy, josta en koskaan ehdi nauttia edes pientä pulloa (kuurinomaisesti olen joskus öljyjä nauttinut malliin 1rkl /pv) ennen kuin se härskiintyy. Ja härskeinä kaikki kasvisöljyt ovat PALJON epäterveellisempiä kuin ne kovat rasvat.

Mä en tuskastu ravinto-asioissa, koska ovat mulle rakas harrastus. Motto on minulla kuitenkin: Kroppa tietää parhaiten.
Olen kuunnellut kroppani viestejä niin kauan, että uskon kyllä kun se sanoo ettei halua jotain ruoka-ainetta. Esimerkkinä voi olla vaikka tämä rypsiöljy: Vuosia sitten, kun kylmäpuristettua rypsiöljyä ruvettiin oikein hehkuttamaan, enkä ollut vielä kuullut sen ongelmista, sain menemään yhden pullon. Seuraava ostamani ei enää sitten suostunutkaan menemään kurkusta alas. Maku tuntui niin pahalta yhtäkkiä (ja ei ollut härskiäkään), että päättelin kroppani sanovan sille ei. Tämä kropan kuuntelu toimii, jos systeemiä ei sotke itselleen sopimattomalla ruualla ja teollisilla elintarvikkeilla.

Perusmottoni on kuitenkin: Ei mitään teollista, ei mitään uusia ruokakeksintöjä, mihin tämä rypsiöljykin kuuluu - käytetty alle 100 vuotta.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
unelmassa
Vieras
« Vastaus #3 : 21.11.2011 17:22:02 »






         Juu, ressiähän se alkaa repimään, jos kaikkia noita alkaa seuraamaan. uglystupid2
         Kun se tahtoo olla, et yhtenä päivänä yhtä ja toisena päivänä toista,
         tutkimusta ja tietoa.  Huh Et ottaapa sitten selvää.. Huh
         Kuuntelee vaan ittiään,sehän se taitaa olla oikeen ja viisasta.. buck2
tallennettu
m.magia
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 453



Profiili
« Vastaus #4 : 21.11.2011 17:34:46 »


Kaikkien kasviöljyjen ongelma on härskiintyminen: Oliiviöljy on ainoa kasviöljy joka ei härskiinny niin sitten millään.


Miten kookosöljy?
tallennettu

aurinko merkurius kauris - kuu mars vaaka - askendentti rapu - venus saturnus pluto skorpioni - neptunus uranus jupiter jousimies - keskitaivas vesimies
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #5 : 21.11.2011 18:11:50 »


Kaikkien kasviöljyjen ongelma on härskiintyminen: Oliiviöljy on ainoa kasviöljy joka ei härskiinny niin sitten millään.


Miten kookosöljy?

Se taitaa olla poikkeus, eli kun sisältää tyydyttyneitä rasvoja niin ei härskiinny ainakaan kovin helposti.
(Mutta itse en käytä kookosta, ei sovi immunotyypille B, joten ei omia käyttökokemuksia)
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5933



Profiili
« Vastaus #6 : 21.11.2011 21:05:20 »

Mua suorastaan ahdistaa nää ruokajutut tällä hetkellä...tarvisin jotain remonttia, mutta pirustakos sitä tietää minkä perään tässä lähtee?
Perunaa, riisiä yms. olen vältellyt jo kauan..jotenkin vaan tuntunut siltä etten halua niitä...mutta äh.
Varmaan kantsis alottaa siitä että tutustuu uudemman kerran tuohon veriryhmä ja ravinto hommaan?
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #7 : 22.11.2011 10:43:57 »

Mua suorastaan ahdistaa nää ruokajutut tällä hetkellä...tarvisin jotain remonttia, mutta pirustakos sitä tietää minkä perään tässä lähtee?
Perunaa, riisiä yms. olen vältellyt jo kauan..jotenkin vaan tuntunut siltä etten halua niitä...mutta äh.
Varmaan kantsis alottaa siitä että tutustuu uudemman kerran tuohon veriryhmä ja ravinto hommaan?

Semmoinen tulee kyllä mieleen, että jos haluat tärkkelyksen määrää vähentää niin kannattaisi vähentää sieltä myrkyllisemmästä päästä, eli gluteeniviljoista, eikä sen sijaan kaikkein vähiten hankalista hiilihydraattilähteistä, eli perunasta ja riisistä. Riisi on viljoista kaikkein vähiten myrkyllinen ja perunassa ei ole mitään vikaa varsinaisesti, ellei vahdi hiilihydraattimääriä.  Vai sisälsikö tuo 'yms' perunan ja riisin jälkeen tekstissäsi ne viljat?

Veriryhmäruokavaliokirjat löytyvät kirjastosta, helppolukuista meininkiä vielä.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Kuuhilda
Astroholisti
*****
Viestejä: 5933



Profiili
« Vastaus #8 : 23.11.2011 19:05:23 »

Mua suorastaan ahdistaa nää ruokajutut tällä hetkellä...tarvisin jotain remonttia, mutta pirustakos sitä tietää minkä perään tässä lähtee?
Perunaa, riisiä yms. olen vältellyt jo kauan..jotenkin vaan tuntunut siltä etten halua niitä...mutta äh.
Varmaan kantsis alottaa siitä että tutustuu uudemman kerran tuohon veriryhmä ja ravinto hommaan?

Semmoinen tulee kyllä mieleen, että jos haluat tärkkelyksen määrää vähentää niin kannattaisi vähentää sieltä myrkyllisemmästä päästä, eli gluteeniviljoista, eikä sen sijaan kaikkein vähiten hankalista hiilihydraattilähteistä, eli perunasta ja riisistä. Riisi on viljoista kaikkein vähiten myrkyllinen ja perunassa ei ole mitään vikaa varsinaisesti, ellei vahdi hiilihydraattimääriä.  Vai sisälsikö tuo 'yms' perunan ja riisin jälkeen tekstissäsi ne viljat?

Veriryhmäruokavaliokirjat löytyvät kirjastosta, helppolukuista meininkiä vielä.

Juu siis pastat, puurot, jopa leipä on tökkinyt...kaikki muut paitsi ruisleipä...
Juustot, voi ja kasvikset, sekä liha pienissä määrissä myös on alkanut taas maistua.
Olen A-ryhmää, joten minun kai pitäisi vältellä juuri noita lihoja ja juustoja.
Tjaa-a. Taidanpa ottaa asiakseni etsiä muutaman opuksen, ja perehtyä  taasen asiaan.
tallennettu
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #9 : 30.12.2011 00:37:10 »

Mä käytän paistamiseen voita ja neitsytkookosöljyä, joskus vähän voita leivän päälle, useimmiten leivän päälle laitan melko rasvasta valkosipulijuustoa, leipää syön yleensä melko vähän. Pastasta tulee huono olo, riisi ja peruna pieninä määrinä menettelee - ei risottoa eikä mitään perunalaatikoita, joissa jotain lohi- tai lihasattumia.

Salaatteihin käytän neitsytoliiviöljyä, se on mulle kaikkein rakkain öljy, nam nam.
tallennettu

.
MooOoona
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 117


Profiili
« Vastaus #10 : 02.02.2012 10:14:49 »

Mitenkäs tuo hamppyöljy?

Siinä on paljon omega-6:sta. Olen elänyt vuosia siinä luulossa että hamppuöljy olisi terveellistä, mutta nyt luin jutun jossa väitetään että omega-6:sia ei saisi saada liikaa, ja että omega-3:set olisivat terveellisimpiä rasvahappoja. Onko kenelläkään tietoa asiasta?

http://kuntoplus.fi/ravinto/ravinto-ja-terveys/saamme-aivan-liikaa-omega-6-rasvahappoja

tallennettu
Sivuja: [1]
  Tulostusversio  
 
Siirry: