Sivuja: 1 ... 3 4 [5]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Närästys, ruuansulatus jne..  (Luettu 54481 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
Nefarian
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 327



Profiili
« Vastaus #60 : 09.01.2013 14:48:04 »

olisko kellään ajatusta mun vaivaan.. aloitin gluteenittoman ruokavalion ja sitä nyt noudattanut kylläkin vasta viikon verran, mutta tuntuu että vatsani on vetänyt ihan jumiin eikä mitään tule enää kunnolla ulos. Onko mahdollista, että vatsani on vain järkyttynyt näin aluksi kun on muuten saanut osakseen vähän liikaakin pastaa ja leipää vai missä on vika.. Ei vain kauhean hyvä olo ole ollut..  Huh Undecided
tallennettu

..just go with the flow..
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #61 : 09.01.2013 15:11:29 »

Oma vatsani ei tykkää gluteenittomistakaan viljoista kovin paljoa, siis esim. kaurasta ja riisistä.

Mutta jos viljansyönti vähenee, ehkä rasvan lisääminen ja myös vedenjuonnin lisääminen voi auttaa vatsan toiminnassa. Lisäksi vatsalla voi kestää tottua uuteen ruokavalioon jonkin aikaa, se vatsan bakteerikannan normaalistuminen ottaa aikansa. Sitä voi avittaa vaikkapa hapankaalilla ja muilla maitohappobakteereja sisältävillä ruuilla.

Ensiapuna voisi siis kokeilla rasvan - voista vatsa yleensä tykkää - lisäämistä ravinnossa ja vedenjuonnin lisäämistä jonkin verran. Magnesium on myös laksatiivista, eli jos lisäravinteistasi löytyy magnesiumia, kokeile kasvattaa vähän annosta väliaikaisesti.

Syöthän varmasti sen vähintään puoli kiloa päivässä yhteensä maanpäällisiä vihanneksia/marjoja/hedelmiä päivässä? Niiden liukoisia kuituja se vatsa tarvitsee viljojen lasivillan lailla raapivan sulamattoman sellukuidun sijaan.

Lisäksi kyykkyasento toimii luonnollisena laksatiivina: Jos venyvyys sallii, mene kyykkyyn niin että koko jalkapohja on lattiassa ja kyyki sitten siinä 3-5 minuuttia. Ihmiselimistö on tottunut luonnontilassa ns. kyykkypaskaan ja usein ymmärtää kyykkimisen myös vihjeenä suolentoiminnalle, minulla tämä ainakin toimii loistavasti.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Nefarian
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 327



Profiili
« Vastaus #62 : 09.01.2013 15:52:03 »

Kiitos kovasti hyvistä vinkeistä.. Smiley
Olen voin ja veden suurkuluttaja, joten siitä ei varmasti ole kyse.
Ruoan määrän ja painon suhteen olen todella huono arvioimaan. Voi hyvin olla mahdollista, etten syö sitä tarvittavaa määrää.
Jotenkin vaan tuli sellanen olo, että ehkä se vain tosiaan kestää aikansa, että vatsa selviää järkytyksestä.. Smiley
Ja täytyykin heti kokeilla tuota kyykkimistä..  Grin
tallennettu

..just go with the flow..
epona
Vieras
« Vastaus #63 : 10.01.2013 08:56:26 »

Lisäksi kyykkyasento toimii luonnollisena laksatiivina: Jos venyvyys sallii, mene kyykkyyn niin että koko jalkapohja on lattiassa ja kyyki sitten siinä 3-5 minuuttia. Ihmiselimistö on tottunut luonnontilassa ns. kyykkypaskaan ja usein ymmärtää kyykkimisen myös vihjeenä suolentoiminnalle, minulla tämä ainakin toimii loistavasti.

Ihan loistava tieto. Eipä sitä ole tullut ajatelleeksi.




Niin tosiaan uskon myös, että ajan myötä elimistösi tottuu gluteenittomaan! Voihan se olla myös puhdistusreaktio - monastihan keho alkaa oireilemaan silloin vasta kun stressinaiheuttaja on jo poistunut. Uskon myös tuohon Elektrikon neuvoon öljyjen lisäämiestä. Otan ajoittain itse ummetukseen ihan ruokalusikallisen puhdasta öljyä sillä se toimii parhaiten.

Ehkä voisit myös hellästi lähteä josssain vaiheessa puhdistamaan sitä suolistoa? Lähtee ne tukokset sieltä liikkeelle ja tulee ihmeen hyvä olo.

---


KUULKAA! Yksi asia, joka minua on auttanut ruuansulatusvaivoissa ylitse muiden on Kombucha tee. Suosittelen lämmöllä! smitten
Tietoa löytyy googlettamalla.

Vatsa toimii vähintään kerran päivässä, turvotus on lähtenyt ja närästys ainakin laimentunut. Olen juonut vasta muutaman viikon, joten saa nähdä paraneeko tuo närästysvaiva ihan kokonaan tällä konstilla.

/A
« Viimeksi muokattu: 10.01.2013 09:18:53 kirjoittanut Ilveksen tytär » tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #64 : 10.01.2013 13:36:17 »

olisko kellään ajatusta mun vaivaan.. aloitin gluteenittoman ruokavalion ja sitä nyt noudattanut kylläkin vasta viikon verran, mutta tuntuu että vatsani on vetänyt ihan jumiin eikä mitään tule enää kunnolla ulos. Onko mahdollista, että vatsani on vain järkyttynyt näin aluksi kun on muuten saanut osakseen vähän liikaakin pastaa ja leipää vai missä on vika.. Ei vain kauhean hyvä olo ole ollut..  Huh Undecided

Törmäsin vielä yhteen mahdolliseen ummetuksen syyhyn: Liiallinen proteiinin syöminen.
(Protausruokavaliolla (esim Dukan) on monia ongelmia verrattuna rasvavoittoiseen LCHF-tyyliin ja ummetus on yksi niistä.)

Proteiinin virallinen (ja sama suositus on myös VHH systeemeissä) saantisuositus on 1-1,5 g  per painokilo vuorokaudessa. Kun proteiiniruoka-aineissa on yleensä sitä proteiinia semmoinen vähän alle tai vähän yli 20% painosta, niin se tarkoittaa sitä että esim. minun 70 kiloisen on suositeltavaa syödä 70-105 g proteiinia päivässä, mikä tarkoittaa 350-500 g proteiinipitoista ruokaa (liha, kala, lintu, pähkinät, juustot).

Eri ihmisillä tarve on vähän erilainen ja suurella lihasmassalla ja paljolla liikunnalla proteiinia voi syödä sitten tuon yläkanttilukeman mukaan. Mutta voihan olla, että jonkun vatsa vetää ummelle heti kun  määrä nousee ylemmäksi?

Usein kun ihmiset vähentävät viljoja ja sokereita ruokavaliostaan, he ryhtyvät korvaamaan niitä proteiineilla. HUONO IDEA! Ylimääräinen proteiini, paitsi että ummetta joitakin, muuttuu elimistössä sokeriksi. Viljat ja sokerit kannattaa korvata vihanneksilla ja ennen kaikkea rasvalla. Vähärasvainen runsasproteiininen ruokavalio pistää sen ummetuksen lisäksi herkillä verensokeritkin heittelemään, juurikin tuon ylimääräisen proteiinin sokeristumistaipumuksen vuoksi.

Eli jos gluteeniton tämänhetkinen ruokavaliosi on sellainen, että olet niitä viljoja proteiinilla korvannut, kannattaa ehkä tarkistaa päivittäisten proteiinien määrä. Jos se menee yli 1,5 g / painokilo, vähennä siihen 1 g/ painokilo ja katso mitä tapahtuu vatsan toiminnan suhteen.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Nefarian
Kanta-astroilija
***
Viestejä: 327



Profiili
« Vastaus #65 : 10.01.2013 14:16:19 »

hmm.. en jotenka usko tohon proteiiniasiaankaan.. enpä mä silti mitään koskaan oo laskenutkaan, kunhan syön.. Eiköhän ne tästä sitten selviä vielä.. Smiley aina kun muutenki ollu ongelmia mahan kanssa.. on/off toimii tai ei toimi..  Grin
tallennettu

..just go with the flow..
Inda
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 143


Profiili
« Vastaus #66 : 02.03.2013 16:01:13 »

Kiitos todella kattavasta tietopaketista! On selventänyt todella paljon ymös omaa oloa, itse en ole kauheasti ruisleivästä tykännyt, mutta syönyt siksi "kun on terveellistä". Nyt sitten senkin voi jättää pois?

Entä sitten kaura, tykkäään ihan mahdottomasti kaurapuurosta ja 100% kauraleivästä. Onko kaura myös pannalistalla? Entä sitten uunivihannekset kuten lanttu ja bataatti. Mites noissa nuo vitamiinit säilyy jos uunissa kuumentaa?
tallennettu
Inda
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 143


Profiili
« Vastaus #67 : 02.03.2013 16:19:08 »

Entä sitten tattarijauhot?
tallennettu
NikiT
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 74



Profiili
« Vastaus #68 : 04.03.2013 01:18:57 »

Kasvikset= salaatit, kasviskeitot, höyrytetyt kasvikset ym,  sekä erilaiset marjat ihan sellaisenaan pistävät suoleen myös vauhtia.
Sekä kunnollinen liikunta ja reilu määrä ihan oikeaa vettä tekee saman asian.

Onkos quinoa tuttu?
Siinä on hiilaria, mutta ei gluteiinia. Ei ole viljakasvi.
Tosi pehmeän makuista, ja luulisin, että siinä on jonkin verran kuituakin.
Voi käyttää lisäkkeenä.
Quinoassa on paljon hiveniä ja sitä saa myös luomuna.

Itse valmistan näin:
1 osa quinoa ja 1,5 osaa vettä.
1 dl quinoaa mielestäni riittää / henki. Keitinvettä 1,5 dl tähän määrään.

Huuhdotaan oikein hyvin tiheässä siivilässä sekä lämpimällä että kylmällä vedellä. Voi jonkin aikaa liottaakin vedessä siinä siivilässä.
Keitän vettä, herbamare kasvislientä, sipulia ja valkosipulia jonkin aikaa.
Lisään huuhdotun quinoan veteen, laitan levyn ykköselle ja kannen päälle.
Keitän 16 minuuttia.
Lisään sekaan reilun nokareen oikeaa voita, kourallisen juustoraastetta ja merisuolaa.
Syön esim. tomaattien, salaatin ja/tai lihan kera.
Musta on aikas hyvää...
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #69 : 04.03.2013 10:16:36 »

Kiitos todella kattavasta tietopaketista! On selventänyt todella paljon ymös omaa oloa, itse en ole kauheasti ruisleivästä tykännyt, mutta syönyt siksi "kun on terveellistä". Nyt sitten senkin voi jättää pois?

Entä sitten kaura, tykkäään ihan mahdottomasti kaurapuurosta ja 100% kauraleivästä. Onko kaura myös pannalistalla? Entä sitten uunivihannekset kuten lanttu ja bataatti. Mites noissa nuo vitamiinit säilyy jos uunissa kuumentaa?

Kaurassa on sitä fytiinihappoa jopa enemmän kuin gluteeniviljoissa, vaikka se sopiikin esim. keliaakikoille. Fytiinihappo on paitsi erittain voimakkaasti elimistöä happamoittava, myös antinutrientti: Se kelatoi mineraaleja, eli estää niiden imeytymisen. Niinpä sitten esim. sinkki, magnesium ja rauta eivät imeydy kunnolla, samoin fytiinihappo haittaa b-ryhmän vitamiinien imeytymistä.

Minä söin kauraa vielä jonkin aikaa lopetettuani muun viljan syömisen, mutta sitten se alkoi tuottaa närästyskohtauksia, joten lopetin senkin. Veikkaanpa, että kun siedätyshoidon määrä väheni muiden viljojen syömisen lopetettuani, niin tulivat esiin ne aidot oikeat reaktiot joita minun kuuluukin saada kaurasta, ellei sitä ole maitohapatettu. Nimittäin:

Viljoista saa ihmisravinnoksi kelvollista maitohapattamalla, se hajottaa fytiinihapon ja muitakin ikäviä viljojen ainesosia. Yosa kaurajugurttia kyllä siis syön, joskaan en ihan joka päivä. Lähinnä käytän sitä makeutuksena ärjynhappamaan  kefiiripöperöön jota syön usein töissä eväänä.

Minun on yksinkertaisesti vain  lakannut tekemästä mieli yhtään mitään viljoja, jyviä ja muita linnunsiemeniä. Niinpä en ole myöskään ruvennut käyttämään esim. quinoaa tms. En koe tarvitsevani sen tyyppistä ravintoa lainkaan. Ravinteiden määrä ruoka-aineissa kannattaa katsoa, ei per 100 g, vaan per kalori. Per kalori laskettuna suht kaikki siemenet ja viljat häviävät kasviksille 6-0.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
body electric
Astroholisti
*****
Viestejä: 1090



Profiili
« Vastaus #70 : 05.03.2013 12:00:47 »

Mun on ihan pakko syödä aamusin pieni annos neljän viljan puuroa, koska ainoastaan sen päälle voin 1-2 kupillista kahvia, muuten tulee kauhee närästys.
Pitkin päivää en juuri sitten tarvitsekaan mitään viljatuotteita, korkeintaan 1 pala jotain leipää tai vastaavaa. Jos lounaaks tai päivälliseks illalla syön jotain missä paljon hiilareita, niin närästys ja turvotus tuleepi.
tallennettu

.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #71 : 06.03.2013 01:29:32 »

Mun on ihan pakko syödä aamusin pieni annos neljän viljan puuroa, koska ainoastaan sen päälle voin 1-2 kupillista kahvia, muuten tulee kauhee närästys.
Pitkin päivää en juuri sitten tarvitsekaan mitään viljatuotteita, korkeintaan 1 pala jotain leipää tai vastaavaa. Jos lounaaks tai päivälliseks illalla syön jotain missä paljon hiilareita, niin närästys ja turvotus tuleepi.

Ekle on niin usein maininnut tuon fytiinihapon, että oli ihan "pakko" wikitellä:

Terveysvaikutuksia

Fytiinihapon on todettu olevan antioksidantti. Fytiinihappo estää happiradikaalien syntymisen ja vähentää näin myös radikaaleista johtuvia DNA-vaurioita. Radikaalien muodostumisen esto perustuu fytiinihapon kykyyn sitoa metalli-ioneja. Fytiinihappo estää myös syövän muodostumista, koska se on ksantiinioksidaasientsyymin inhibiittori. Ksantiinioksidaasi tuottaa superoksideita, jotka pystyvät hapettamalla aiheuttamaan vaurioita ihmisen perimässä ja siten myös syöpäsairauden.[6]


 Huh
tallennettu
epona
Vieras
« Vastaus #72 : 06.03.2013 08:51:37 »

Huomioippa sideman lähteet siinä alhaalla wikipedian sivulla.

Mm.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pcsubstance
(ihan huvin vuoksi voi käydä vilkaisemassa sivun alareunaa ja niitä symbooleja, joita siellä on...)

No sen ensimmäisen kirjalähteen osalta käväsin nopeasti lukasemassa näistä argentiinalaisista agromeista. Ovat opiskkeellet kummatkin osaltaan Briteissä ja Jenkeissä eri yliopistoissa. Kaiken maailman kunniatteleitä kyllä saaneet..

Julkaisijan osalta päädyin umpikujaan, sillä Haworth press on yhdistynyt jonkun toisen multikansallisen kirjankustantajan (Taylor & Francis) kanssa...heidänkin sivunalakulmasta käy julki, että rahottajana on yliopistollinen tiedekunta jne.

Kaikkihan tiedämme kuka /mikä rahottaa yliopisollisia tiedekuntia?

En jaksa tonkia enempää, mutta luultavasti jokaikinen lähde tuossa wikipedian sivuilla liittyy enemmän tai vähemmän suorasti sellaisiin tahoihin, joita en menisi umpisilmäisenä uskomaan.

Wikipediassakin kyllä myönnetään, että "Fytiinihappo muodostaa kelaatteja muun muassa raudan, sinkin, mangaanin, kalsiumin, kuparin ja magnesiumin ionein kanssa ja saattaa hieman heikentää näiden kivennäisaineiden imeytymistä."...

Tarpeettomiahan nämä hiven- ja kivennäisaineet eivät ole - itseasiassa elintärkeässä osassa ennaltaehkäisemässä niin sairauksien kuin kroonisten sairauksien syntyä...


---


Mutta nämä viljatuotteet, etenkin vehnä toimii kyllä nimenomaan loistavana osana osana joukkotuhoasetta; ruokaa, jonka meidän uskotellaan olvan terveellistä. Roukaa, johonka jopa addiktoudutaan. Ruokaa joka aiheuttaa sairauksia ja ennenaikaisia kuolemia.


Jep, jep. Nice world we live in.

Nyt täytyy puuhastella eläinten kanssa tai ottaa kävelylenkki rannalla muistaakseen taas, ettei se nyt niin kauheeta ole..

/A
tallennettu
epona
Vieras
« Vastaus #73 : 03.04.2013 20:16:58 »

http://www.biomagnetismusa.com/


Suosittelen!  smitten smitten

En harmi kyllä löytänyt suomenkielistä linkkiä, joten en tiedä löytyykö Suomesta noita terapeutteja.


/A
tallennettu
Sivuja: 1 ... 3 4 [5]
  Tulostusversio  
 
Siirry: