Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Astrologia- tiede vai uskonto  (Luettu 16872 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
kamomilla
Vieras
« Vastaus #15 : 26.10.2005 22:53:01 »

Minusta astrologia on taidetta smitten.
Perusta on ihmiskunnan historiassa, tieteessä, uskonno(i)ssa ja kulttuuriperinnössä. Toteutus onkin sitten puhdasta luovuutta.
tallennettu
Cleo
Vieras
« Vastaus #16 : 27.10.2005 00:09:06 »

Ilahduttavan paljon tullut vastauksia tänne sitten viime käyntini!

Mutta erityisesti ilahduin Kamomillan lauseesta- astrologia on taidetta!  smitten
Se toi ihan uuden oivalluksen, kiitos siitä! Smiley
tallennettu
Lilja
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 31

~ Vain unelmilla on siivet ~


Profiili
« Vastaus #17 : 28.10.2005 20:53:25 »

Mulla on sellainen ongelma, etten tiedä saisinko uskoa horoskooppeihin, sillä olen hyvin uskovainen henkilö ja jossain kohtaa Raamatussa kielletään "tähtiin uskominen". Tämä on mulle hyvin vaikea asia ja saa mut tuskastumaan melkeen joka päivä kun tuun tänne sivuille selailemaan päivän horoskooppeja.  Undecided  En pidä kylläkään astrologiaa uskontona, en todellakaan! Mutta horoskoopeissa neuvotaan miten menetellä omassa elämässä missäkin tilanteessa tosi selkeesti ja se on auttanut mua ainakin tosi paljon. Se on myöskin ennustanut mun ja mun parhaan kaverin välien viilenemisen, mikä muuten tapahtui tänään jonkun jupiter neliö nousumerkki -jakson loputtua. En kyll muuten ota mitään selkoa noista neliöistä  Huh
tallennettu

~ Joskus luopuisin mielummin monesta vuodesta kuin yhdestä hetkestä. ~
Aurinko Skorpioni, Ac Rapu, Kuu Härkä
saai
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 229



Profiili
« Vastaus #18 : 28.10.2005 21:01:06 »

Hei Lilja,

Ei minustakaan tähtien pidä antaa sanella elämäämme. Emme millään niitä kaikkia voi tarkasti tulkitakaan. Ja jos voimmekin, ne vaan antavat meille ideoita, miten ehkä voisimme asiaa tarkastella. Vasta oman tarkastelun ja oman päätöksen jälkeen olemme joko samaa tai eri mieltä.
tallennettu

"Gradually feelings, thoughts etc. become more important than whether they are pleasant or not."

"Fill the place better where ye are, and the Lord will open the way."
- - - - - - - - - - - - - -
CorvusLeonis
Vieras
« Vastaus #19 : 28.10.2005 21:03:18 »

Minulle astrologia on aika lailla kuin kellon suhde aikatauluun. Kun junan lähtöajaksi on merkitty esim. 11:30, voi odottaa junan lähtevän silloin. Mutta ei siksi, että kello näyttää 11:30, vaan koska on päätetty junan lähtevän silloin kun kello on 11:30. Kellonaika itsessään ei aiheuta junan lähtöä, vaan päätös sen lähtemisestä tuolla hetkellä.

Yllämainitun haluaisin käydä vääntämässä rautalangasta sille Hesarin toimittajalle. Sad
tallennettu
Harschi
Vieras
« Vastaus #20 : 29.10.2005 09:21:18 »

Mulla on sellainen ongelma, etten tiedä saisinko uskoa horoskooppeihin, sillä olen hyvin uskovainen henkilö ja jossain kohtaa Raamatussa kielletään "tähtiin uskominen". Tämä on mulle hyvin vaikea asia ja saa mut tuskastumaan melkeen joka päivä kun tuun tänne sivuille selailemaan päivän horoskooppeja.  Undecided 

Hei Lilja, niinkun ehkä tiedätkin, niin kirkon astrologian vastustus pohjautuu ainakin osittain kirkkoisä Augustinuksen 300-luvulla Tunnustuksissaan esittämään teesiin, että astrologian mukaan ihminen on kohtalon armoilla, mutta kristityllä on vapaa tahto ja näin ollen häntä ei rajoita mitkään ennaltamääräytymisopit, joten hänen ei tule koettaa katsoa kohtaloaan tähdistä, vaan luottaa Jumalaan.

Siitä huolimatta menneninä vuosisatoina monet kirkonmiehet ovat harrastaneet astrologiaa/astronomiaa (mikä viime  vuosisatoihin saakka oli sama asia), esim. renessanssiajalla Marsilio Ficino http://www.renaissanceastrology.com/ficino.html ,
1500-luvulla Valentine Weigel ja monet muut luterilaiset kirkonmiehet
http://www.new-library.com/zoller/features/rz-article-weigel.shtml

Weigel, samoin kuin monet muut 1500-1600 -luvun luterilaiset mystikot, ajattelivat, että tähdet ovat itsessään langennessa tilassa Luciferin kapinoinnin takia ja toimivat hänen alaisuudessaan. Weigel oli sitä mieltä, että "vanha Aatami" eli keskimääräinen ihminen on kehittymätön ja siksi täysin tähtien armoilla, mutta että ihmisen tulisi olla viisaampi ja ohjata itse tähtiään sen sijaan, että antaisi tähtien ohjata itseään. Ficino oli samoilla linjolla.

Tosin siinä missä Weigel suositteli tähtien vaikutuksesta vapautumiseen sapatin viettämistä, eli käytännössä hiljentymistä ja mietiskelyä yhtenä päivänä viikossa (ja sapatti eli lauantai on astrologisesti saturnuksen, tuon harmaan möllöttäjän päivä!), niin Ficino uskoi, että tähtiä voi hallita elektioastrologian eli oikean hetken valitsemisen ja tarkkaan väsättyjen astrologisten amulettien avulla. Tässä lähennelläänkin jo vahvasti niitä intialaisia metodeja, joiden mukaan huonoja planeettavaikutuksia voi lieventää muhurtalla (intialainen elektioastrologia) ja jalokivillä, eli kirkonmiehet, jotka ajattelivat, että kohtalonusko on pakanallista, mutta että oikea kristitty on kohtalosta vapaa, käyttivätkin itse asiassa pakanallisia metodeja (mietiskelyä, amuletteja) manipuloidakseen kohtaloa tai vapautuakseen siitä kokonaan. Mitä tästäkin nyt pitäisi ajatella...  :Smiley

Mielenkiintoista tässä on se, että Dane Rudhyar, jonka ajattelu on vaikuttanut moderniin länsimaiseen (psykologiseen) astrologiaan ehkä enemmän kuin mikään muu, käänsi koko kuvion täysin toisinpäin ja opetti, että tähdet eivät suinkaan ole jotain, joiden vaikutuksesta pitäisi vapautua, vaan ne kertovatkin suunnan, jota kohti tulisi kulkea! Rudhyar oli myöskin se, joka keksi, että planeettojen jako pahantuottajiin ja hyväntuottajiin on taikauskoista moralismia ja että kaikki planeetat ovat pohjimmiltaan hyviä ja että esim. saturnus ei ole paha, vaan itse asiassa suuri opettaja. Weigel todennäköisesti kääntyisi haudassaan, jos kuulisi näistä aatoksista, ja ajattelisi, että "mies parka, Lucifer on onnistunut huijaamaan hänet täysin pauloihinsa".

Mutta mikä sitten on totuus? Olen itse intialaisen astrologian harrastaja ja käytän sideeristä eläinrataa ja sen mukaan esim. Hitlerillä oli erittäin vahva ja näkyvä mars, jota hän sitten toteuttikin kiitettävällä tavalla. Mutta pääsikö hän siten lähemmäksi valaistumista? Todennäköisesti ei. Jos Hitlerin pahantuottaja-mars olisi ollut hiukan heikompi, maailma olisi saattanut säästyä paljolta.

Intiassa, jossa tieteen ja uskonnon välinen raja ei ole niin jyrkkä kuin täällä, useampi sata ellei tuhat ihmistä opiskelee astrologiaa yliopistossa, saa korkealuokkaista opetusta ja tekee tutkimusprojekteja planeettojen vaikutuksesta esim. ilmastoon ja politiikkaan, siis hyvin konkreettisilla aihealueilla. (katso esim.
http://lightonvedicastrology.com/articles-largestschool.htm
http://www.bvbdelhi.org/institute_info/ins_astro/ins_astro.html )
Painotus ei niinkään ole planeettojen hienovaraisissa psykologisissa vaikutuksissa. Länsimainen ihminen ajattelee helposti, että "no ne on niin yksinkertaisia, että ne ei ymmärrä hienovaraisia psykologisia motiiveja", mutta kun alkaa itse opiskella intialaista astrologiaa, asia näyttäytyy toisessa valossa. Intialainen astrologia (eikä vähiten sideerisen eläinradan ansioista) on usein niin konkreettista ja kouriintuntuvaa  Shocked, että se tempaa mukaansa ja silloin (pelkkien) psykologisten vaikutteiden etsiminen alkaa tuntua jotenkin epämääräiseltä ja laimealta... mutta tämä on vain oma henkilökohtainen mielipiteeni. Minulle astrologia on vähän niinkuin säätiedotus. Jos on sadetta näkyvissä, niin voi ottaa sateenvarjon mukaan.

Myöskin lännessä Englannissa on aloitettu astrologian yliopisto-opetus nimikkeen "cultural astronomy" alla
http://oldsite.bathspa.ac.uk/schools/historical-and-cultural-studies/sophia/
« Viimeksi muokattu: 29.10.2005 11:02:36 kirjoittanut Harschi » tallennettu
Lilja
Satunnainen astroilija
*
Viestejä: 31

~ Vain unelmilla on siivet ~


Profiili
« Vastaus #21 : 29.10.2005 17:14:35 »

Kiitos paljon ystävät!  laugh  Noi jutut autto paljon. Ja Harschi, tossa oli tosi paljon mielenkiintosta asiaa mistä en tienny mitään. Pisteet siitä.  Wink
tallennettu

~ Joskus luopuisin mielummin monesta vuodesta kuin yhdestä hetkestä. ~
Aurinko Skorpioni, Ac Rapu, Kuu Härkä
Sivuja: 1 [2]
  Tulostusversio  
 
Siirry: