Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
Kirjoittaja Aihe: Kahvi ja maailman sairaimmat aikuiset  (Luettu 28920 kertaa)
0 jäsentä ja 1 vieras katselee tätä aihetta.
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #30 : 25.02.2013 23:55:31 »


Viime päivinä olen huomannut, että olo on merkittävästi rauhallisempi, ellen juo
edes teetä (mustaa tahi viheriää), vaan rooibosta eli redbushia.

Liekö mahdollista, että olen yliherkistynyt kofeiinille eli trimetyyliksantiinille, jota
teen "teiini" myös on?  Suklaan theobromiini (sp?) lienee dimetyyliksantiini...

Nimittäin, äitini kertoman mukaan isoäitini totutti minut juomaan kahvia jo nelivuotiaana,
eli siis ilmeisesti aivan liian varhain!

 crazy2
tallennettu
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #31 : 26.02.2013 10:21:04 »

Se, hyppyyttääkö kahvi seinille ja miksi joskus hyppyyttää ja joskus ei, on ihmisen omaan ruumiinkemiaan liittyvä juttu. Kahvi siis piristää aiheutttamalla adrenaliinin eritystä. Toisilla sitä sitten kahvin ansiosta erittyy luultavasti enemmän ja toiset ihmiset ovat myös herkempiä kokemaan sen adrenaliinin 'hyppii seinille' tyyppisenä olona. Ja se millainen on senhetkinen tila vaikuttaa myös; valvotun yön jälkeen kun kortisolit ovat valmiiksi korkealla, se adrenaliini 'säikäyttää' enemmän - pakene tai taistele reaktiostahan siinä loppujenlopuksi on kyse.

Olen joskus miettinyt, että jos haluaisi optimoida terveyshyötyjä, sitten  joisi sekä kahvia että teetä. Minun kroppani vain ei siitä teestä tykkää kovinkaan paljon, edes vihreästä teestä.

Voi ihan hyvin olla, Sideman, että olet vain ihminen joka luonnostaan reagoi voimakkaasti kahviin. Kaikkiin asioihinhan eri ihmiset reagoivat eri tavoin, miksei sitten kahviinkin.

Itse pidän sydän- ja verisuoniterveyttä yllä myös kokonaisilla raakakaakaopavuilla, sopivat erinomaisen hyvin kahvin kanssa nautittavaksi.
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
Eklektikko
Astroholisti
*****
Viestejä: 3687


Profiili WWW
« Vastaus #32 : 26.02.2013 11:43:55 »

Tässä tietoa kahvin terveysvaikutuksista, englanniksi:
http://authoritynutrition.com/why-is-coffee-good-for-you/
tallennettu

DISCLAIMER: Teksteissäni ei ole tulkinnanvaraa vaan kirjoitan juuri tismalleen niinkuin tarkoitan. Rivien välien lukeminen  ja oma tulkinta on aina lukijan vastuulla ja tähän mennessä ollut 100% virheellistä. Merkurius jousimiehessä: Kuulostan saarnaajalta vaikka asia olisi täysin triviaali.
NikiT
Kohtuuastroilija
**
Viestejä: 74



Profiili
« Vastaus #33 : 26.02.2013 21:32:26 »

Meikä on myös teenystävä, mutta kymmenen viimevuoden aikana olen "opetellut" juomaan myös vähän kahvia.
Kahvi piristää minua tehokkaasti, ja joskus on tilanteita, että tämä on erittäin hyvä juttu.

Karppaajana juon kahvin oranssin kerman kanssa, ja iso lasi vettä kyytipojaksi.
Takin povarissa on muutama manteli jos tarvin huokopalaa... harvoin tarvin.

Otsikkoon viitaten ajattelen, että kahvia enempi sen kanssa mätettävän huikopalan laatu sairastuttaa kansaa...
« Viimeksi muokattu: 26.02.2013 21:40:09 kirjoittanut NikiT » tallennettu
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1333



Profiili
« Vastaus #34 : 25.03.2013 20:27:13 »

Pahimpana (olen antanut itseäni sivistää) kahvissa vaikuttaa parkkihappo. Se pitää kilpirauhasen toiminnan varsin kiihkeänä. Kilpirauhanen taas panee koko kehon toimimaan ylikierroksilla.
Toinen aivoihin tuntuvasti vaikuttava kahvissa on, että se sisältää magnesiumia, joka kuivattaa kehoa poistaessaan nesteitä. Siitä johtuu kahvin pissattava vaikutus.
Koska aivot ovat normaalioloissa korkeimmalla ihmisen kehosssa, syntyy aivoihin nestevaje eli riittävää painetta ei ole ja toiminnot aivoissa ontuvat. Siitä aivot ilmoittavat päänsäryllä. Täällä on jotain häikkää, hei huomioooo - täällä on jotain häikkää.

Synapseissa (hermosolmukkeet) ei viesti kulje seuraavaan kunnolla ja näin hankaluuksia ilmenee vähän siellä ja täällä kehossa ja mielessä.

Itse en juo lähes ollenkaan kahvia. Tee virkistää pidempiaikaisesti, mutta parkkihapon vaikutuksia ei ole. Teehen vaihdettuani olen voinut jo useita vuosia selkeästi paremmin. Unenlaatu ja pituus ovat parantuneet huomattavasti. Samoin kärsivällisyys on ilmaantunut takaisin.
Toki vuosia työni takia pitikin olla koko ajan ajanhermolla ja heti valmiina toimimaan. Luonteeni on muutenkin valpas ja oinasmaisen pioneerihenkinen, joten kahvi vain liiallisti muitten puolesta ajattelua ja toimintaa. Lähes joka viikko normaalien työvuorojen lisäksi tuli soittoja kesken unien ja kollegat hakivat töihin lyhyimmillään viiden minuutin varoitusajalla.
Nyt ajattelen, tehkööt jokainen omat virheensä ja pelastukoot, jos tajuaa.
Ihan kohdalla ollessani tietty autan ja johdan pelastustoimintaa ex tempore. Muutamia kertoja onkin sattunut, että onnettomuuspaikalla annan hälytyksen ja alan johtaa liikennettä tai muuta pelastutoimintaa vanhasta muistista. Jään auttamaan, kunnes hälytetyt omalla miehityksellään selviävät toimenpiteistä. Valitettavasti määärärahoja on vähennetty niiin rajusti, että useimmiten on tarvis olla operaation loppuun paikalla. Sehän on toisaalta sama kun kävisi kertauskurssin. Ei paha.
Onneksi siitä selviää kahvitta.
« Viimeksi muokattu: 26.03.2013 12:19:35 kirjoittanut t.touhula » tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
sideman
Astroholisti
*****
Viestejä: 8223


Profiili
« Vastaus #35 : 26.03.2013 00:57:34 »

Tässä tietoa kahvin terveysvaikutuksista, englanniksi:
http://authoritynutrition.com/why-is-coffee-good-for-you/

Even though coffee in moderate amounts is good for you, drinking way too much of it can still be harmful.

I’d also like to point out that many of the studies above were epidemiological in nature. Such studies can only show association, they can not prove that coffee caused the effects
tallennettu
t.touhula
Astroholisti
*****
Viestejä: 1333



Profiili
« Vastaus #36 : 26.03.2013 12:29:24 »

Eikös sitä sanota suomalaisista, että maailman terveimmistä lapsista tulee maailman
sairaimpia aikuisia?

Ketkä mahtavat juoda eniten kahvia maailmassa? Suomalaiset taitavat olla top-3:ssa?

----lyhensin----

(Useimpien kai tuntema esimerkki maksan entsyymipuutoksen vaikutuksista
on monien aasialaisten kyvyttömyys sietää lainkaan alkohoolia geneettisistä
syistä johtuvan entsyydefisienssin takii. Taitaa olla niin, että tuollaisille
raukoille tulee lähes heti krapulan kaltaisi oireita jopa olutpullollisen jälkeen.)

Niinpä kehotan kaikkia monenkirjavista vaivoista varsinkin näin joulun aikaan
kärsiviä kokeilemaan edes parin päivän kahvilakkoa. Seurauksena saattaa
olla kovakin päänsärky, kun veri taas alkaa kunnolla kiertää aivoissa, mutta
useimmat sen kestänevät kun tietänevät mistä tod. näk. on kyse. Ja sitähän
voi yrittää torjua vaikkapa kofeiinitableteilla tahi mustaa/vihreätä teetä juomalla!

 :Smiley

1. Ayur-vedassa on seitsemän keho/mieli -tyyppiä, jotka muodostuvat
doshista (doosha) nimeltä vaata, pitta ja kapha. Joku saattaa olla "puhdas"
vaata-, pitta- tahi kaphatyyppi, jolloin yksi noista on selvästi hallitseva,
mutta useimmat lienevät sekatyyppejä.

Sattumanvaraisesti valittu saitti:

http://heymonicab.com/dosha-test/

Hitsi, en voinut tehdä tuota testiä, kun alkoi naurattaa niin.

...it's myway or higway ... Grin 2funny

Testin laatija taisi tuntea minut! Way kun way!

Testailen joskus myöhemmin, kun ajatus ei enää pistä vesiä juoksemaan ja silmät melkein valu mukana eikä paikalla ole ketään tutkimassa kitarisojani, kun ulvon ääneen.
tallennettu

Vapaus - mikä ihana sana!
Sivuja: 1 2 [3]
  Tulostusversio  
 
Siirry: